Sci-Fi
Lantos Zoltán   Boeing 737-800 MALÉV, Revell 4238, 4245, 1:144

Ennek a makettnek érdekes a története. Az interneten keresgélve láttam, hogy lehet venni Malév Boeing 737-400-hoz matricát, ezért elhatároztam, hogy ez nekem kell. Aztán a Tescoban találtam Revell Boeing 737-800 makettet, amit meg is vett nekem anyuci karácsonyra. Közben megrendeltem hozzá a matricát is, így előbb kaptam meg a matricát, mint a gépet.

A makettet a Revell nagyon jó minőségben készítette el, meg lehet venni többféle matricával is, de az öntőkeretek nem változnak a dobozban. A maketthez háttéranyagot az AIRLINERS.net oldalról gyűjtöttem. Ennek során rájöttem, hogy a szárnyon jelentős különbségek vannak a 400-as és a 800-as alváltozatok között, viszont szerencsére a Malévnak van 800-as gépe is, így ennek megépítése mellett döntöttem.

Mivel már nagyon vártam a makettet, karácsony másnapján belevágtam az építésbe. Az építést az ablaksorok betömésével kezdtem, mivel a gépben úgysincs semmi és a matricát jobb megoldásnak találtam. Utána a futóműakna beépítése és a törzsfelek egyesítése következett. A szárnyak illeszkedésénél akadt némi probléma, mert szintben nem illeszkednek a darabok. Ezt a gondot egy adag pillanatragasztó és csiszolópapír segítségével orvosoltam, majd az eltűnt panelvonalakat újrakarcoltam. Következő lépésként a pilótafülke szélvédőjét és a szárnyat ragasztottam a törzsre, majd ezeket is tömítettem.

Az egyik nehézkes rész a hajtómű volt. A lapátsort lefestettem acélszínnel, majd a közepén lévő kúpot matt feketére. A hajtómű hátsó részének középső darabját szintén lefestettem nem kevesebb, mint 4 színnel. Lefestettem a hajtóműgondola belső felének hátsó részét polírozható alumíniumra. Utána a darabokat beragasztottam a hajtóműgondolába és kimaszkoltam. Itt jött a fekete leves, a beömlő pereme külön darab, aminek a belső éle kiemelkedik, ezért a belső részt körben bekentem tömítőpasztával és 1 hónap alatt lassanként lecsiszoltam fogpiszkálóra ragasztott csiszolópapírral, gyorsabban egyszerűen nem volt lelkierőm csinálni olyan pepecs munka volt. Utána lefújtam a hajtóműbeömlőt polírozható alumíniumra. Végül ez a rész szerintem nagyon szép lett. Felragasztottam a hajtóműgondolákat, betömítettem az illesztést, teljesen kimaszkoltam a be- és kiömlőket és már következhetett is a festés.

A futóműaknák szürke színt kaptak és utána barnás színnel mostam át őket, ami sikerülhetett volna jobban is. A futóműaknákat is kimaszkoltam szivaccsal, ami nagyon jól működött, kimaszkoltam az összes belépőélt is maszkolószalaggal és elkezdtem a gép külsejének festését. Először 3 réteg matt fehér színt kapott, mire az ablakok helyének szürke tömítése is eltűnt. Következett egy réteg classic white, illetve Revell 54 sötétkék festék, ami után felkerül a belépőélekre a krómfólia, illetve a géptestre és a szárnyakra a matricák.

Ekkor derült ki, hogy a brazil gyártmányú matricák minősége hagy némi kívánnivalót maga után, ugyanis mindenhol kifehéredik és ezen egy liter matricafeszítő sem segít. A fehér felületeken szerencsére a kifehéredés nem túl feltűnő, a kék részeken pedig egy pici Revell higító matrica alá futtatásával sikerült nagyrészt orvosolni a problémát. A gond a gép farkára kerülő Malév logókkal volt. Ezek a panelvonalakba soha az életben nem mentek volna bele. Szerencsére erre az első után rájöttem, így csak egyet kellett lecsiszolnom és újrafestenem. Szerencsére Petibá a segítségemre sietett és kinyomtatta nekem matricalapra az elkészített logókat és a hiányzó jelzéseket is, így az összes jelzés felkerülhetett a gépre.

A matricázás után a gép kapott 3 réteg lakkot, hogy a polírozás során nehogy a matricák is megsérüljenek. A lakkot hagytam több napot száradni és utána az egész gépen felpolíroztam a lakkozott részeket. A polírozás után a gép kapott egy réteg Tamiya waxot is.

Közben lefestettem a futómű alkatrészeit is. A gumik matt fekete színt kaptak, a futómű nagy része pedig szürke lett. Érdekes viszont, hogy a kerekek behúzása után kilátszó kerék közepének színe a belső oldalon szürke, a kilátszó oldalon viszont fehér. A futóművekkel egyidőben lefestettem az aknaajtókat is fehérre és azok is megkapták a szükséges matricákat és lakkot.

Végül felraktam a már kész géptestre a futóműveket és az aknaajtókat, elkészítettem a tetejére egy fekete púpot, amit még az építés elején sikerült lecsiszolni és kifestettem a jelzőfényeket.

Ezzel röpke 5 hónap alatt elkészült gyűjteményem egy újabb darabja, amit a ha minden jól megy egy egész Malév flotta fog még követni.

Végül, de nem utolsó sorban szeretnék köszöntet mondani Petibának a matricák elkészítésében nyújtott felbecsülhetetlen segítségéért.

Lantos Zoltán