Sci-Fi
Kürti Gábor:   1972 Corvette "Stingray"

"1968-ban megjelent a Corvette népszerűségét az egész világra kiterjesztő típus. Az autó az 1965-ben bemutatott Mako Shark II formáján alapult, úgynevezett kólás üveg alakja volt. A Corvette már hat féle motorral volt megrendelhető: 300 (alap), 350 (L79), 390 (L36), 400 (L68), 435 (L71), 430 (L88 - 6999 köbcenti) lóerős motorral, amelyek közül az L88-as jelzésűvel kevesebb mint 5 másodperc kellett a 60 mph-es sebességhez. A színválaszték is nagy volt, tíz féle szín közül lehetett választani. Emellett még nagyon sok extra létezett: légkondicionálás, bőrkárpit, sötétített üvegek, elektromos ablakok, riasztó, sztereó rádió, és sebességjelző stb. Ezt a formáját a Corvette több mint 14 évig megőrizte.

1969-ben kisebb változtatásokat hajtottak végre az autón, nagyobb lett a hely, kisebb kormánykereket szereltek be, és a fűtőrendszeren is javítottak. Visszatért a Stingray elnevezés is most már egybeírva.

1970-ben is végrehajtottak kisebb változtatásokat, átformálták az üléseket a kényelem érdekében, megjelentek az automata biztonsági övek és az autó megkapta az Aero Coupe showcar oldalszellőzőjét. 1971-ben egy 50000 mérföldes teszten vett részt a Corvette, és sikeresen szerepelt. A motorválaszték 270 (alap), 330 (LT1), 365 (LS5), 425 (LS6) lóerős motor. Elérhető volt a ZR1-es csomag az LT1-es motorhoz és a ZR2-es csomag az LS6 motorhoz." /forrás: www.vette.hu/

Az általam elkészített makett a 72'-es sorozatból készült, amit szakértő ismerősöm a következő paraméterekkel ismertet saját oldalán.

"Az energia válság, és az új környezetvédelmi szabályok miatt az autó teljesítményét sajnos lecsökkentették. 1972-ben már csak 3 féle motor közül lehetett választani, a 200 lóerős alap, a 255 lóerős LT1, és a 270 lóerős big block (454) LS5 elnevezésű közül. Ez az év volt az utolsó amikor a Corvette krómozott első lökhárítóval készült az öt mérföldes ütközési szabály miatt, és a kivehető hátsó ablak is a múlté lett." /forrás: www.vette.hu/

Stingray

Ez a gép a másik kedvencem, csak nem a cabrio kivitel. Ezért is örültem meg, amikor a dobozban több variációt is találtam a hardtop kivitelhez.

Azonban a kiválasztott tető sok utómunkálatot igényelt.

Aki ismeri az AMT-t, tudja, hogy vannak hiányosságaik a pontosság terén. A tető, amit választottam természetesen több mm eltéréssel sem illeszkedett a karosszériához, így a csiszolgatás után is kénytelen voltam tömítő pasztát használni az illesztéseknél.

A fújás után sajnos a gittelés átütött néhány helyen, így kezdhettem majdnem előröl az egészet. Végül is részben visszamostam a festést és lecsiszoltam a problémás részeket. Végül is újra fújtam a javított részeket és egyben ráködöltem a már előzőekben felvitt fújásra. A felület amit kaptam így teljesen homogén lett és nem lehet észrevenni a fújt rétegeket.

Blokk

A képen még nem látszik, de a blokkokhoz damilból szoktam gyújtáskábeleket is készíteni, amit úgy illesztek a blokkba, hogy a megfelelő helyre apró lyukat szúrok egy vékony felhevített tűvel a blokkba és oda ragasztom be a kábelt. A másik vége könnyebb, mert a gyújtáselosztó házba fúrok egy akkora lyukat, hogy mind a 8 damil beleférjen és a házzal együtt rögzítem a blokkra.

Az utastér

sajnos ez kicsit homályos lett

Az alváz

Részletek

Motor tér

A kész makettet a megfelelő felületek kitakarásával (utastér, üvegek, matt felületek, gumik stb.) én mindig átlakkozom, mert így a krómozott felületek még fényesebbek és a festett felületeknek is valahogy nem tudom más szóval mondani húsa van, az egész egységesebbnek tűnik számomra, de lehet, hogy ezt már csak belemagyarázom. A lakkozást még azért is javasolom, mert ha a festésbe szemét került és azt kipolírozzuk, a matt felület a lakkozás után ismét fényes lesz, ráadásul, ha a lakkozás lesz szemetes, a szöszöket polír papírral ki lehet csiszolni, a megmattult felületet pedig polír pasztával ki lehet fényesíteni.

Kürti Gábor
A szerző további művei megtekintehőek a v8cowboy.atw.hu címen.