Sci-Fi
Borka György:   Scania 144
Scania 144
Italeri, 1:24

Az Európában gyártott kamionok egyik legjobb márkája, amit nem véletlenül neveznek az országutak királyának. Megjelenésében és műszaki paramétereit tekintve nagyon jól megalkotott járműcsalád. Ennek egyik darabját készítette el az Italeri.

A modell egy 144L 360 típust mutat be, kissé furcsa módon.
Az első dolog, ami nekem feltűnt, hogy a motor V8 típusú. Ennél a széria számozásnál még ez nem igaz. Itt egy soros 6-hengeresnek kellene lennie. A következő furcsaság a külső, lépcsőket takaró burkolat mögötti üresség. Nincsenek kialakítva a fellépők. Ez kimaradt a járműből. A felnik és a kerékagy szintén nem az eredeti kivitelnek megfelelően van elkészítve, ez a hátsó tengelynél nagyon látszik. Ezek a torzítások régóta visszatérő hibák az Italeri kamionoknál. Néhány kivételtöl eltekintve mindig egyformák a felnik és a gumik.

Mi van a dobozban?

Első áttekintés után megállapíthatjuk, hogy jó minőségű, sorjáktól mentes alkatrészeket kapunk. Később viszont az összeállítás során találunk elméretezett alkatrészeket: a két első sárvédőt és egy a motortérben lévő csövet, ami a padlólemez alatt van közvetlenül.

Kezdjünk hozzá!

A rajz útmutatásait követve egyszeű dolgunk van, mindennek megvan a helye, viszont sok helyen nem találunk színmeghatározást. Az alváz és futómű elég jó, de a tárcsafékes rendszert lespórolták. A motor és kapcsolódó alkatrészei jól illeszkednek, nem sok gond van velük. Ami problémát okoz a későbbiek folyamán, az a padlólemez középső része. Kisebb a hely, mint ami kellene. Összeérnek az alkatrészek, amikor rácsukódik a motor fölé. Ez azt eredményezi, hogy a padló nem megy le teljesen a helyére. Erre akkor jöttem rá, amikor még nem volt kész a kaszni és csak próbaképpen felraktam. Ezt látva ki kellet faragni rengeteget mind a két oldalból, ami avval jár, hogy kilukad a padló a légszűrő csöve fölött. Sok próbálgatás után végül a megfelelő pozícióba került. Ennek azért van nagy jelentősége, mivel a fülke és a sárvédő elem egymás fölött úgy helyezkedik el, hogy nem lehet közötte keresztül látni. A lukas padlóra egyszerű dolgot találtam ki. Bordás felületű szalvétából ragasztottam fel egy takarást a teljes belső felületre. Feketére festve úgy néz ki, mint az igazi hő és hangszigetelő, amit szoktak alkalmazni.

A következő lépés az első sárvédők korrigálása. Itt mérték el magukat a tervezők, de nagyon. A szélesség 2,5 mm-rel nagyobb. Le kell vágni a külső peremből és csak ezután helyezzük fel a hozzá tartozó sárvédő ívet. A fülke alsó peremén elől a két ívet meg kell növelni, mert az beleér a lökhárítóba. Ha túljutottunk ezen a nem egyszerű feladaton, akkor már minden megy simán.
A szélvédő és az oldalablakok behelyezése itt könnyen megoldható. Jók az illeszkedések, bár az oldalsó ablakokból kicsit lecsiszoltam. A beépítést a fülke fényezése után készítettem, de előre is berakható, csak akkor mindenhol le kell takarni. Itt kényelmi szempontból inkább utólag raktam be.

A vezetőfülke belső kialakítása.

Rengeteg kiegészítést, feljavítást lehet itt létrehozni. Ülések kárpitozása, műszerfal extra festése, vagy az egyéb tárgyak elhelyezése. A fekvőhelyen takaró kispárnával, újságok, üdítős flakon, táska, vagy szatyor, ez mind kellemes kiegészítője lehet a járműnek, ha közelebbről belenézünk. Ebben a gépemben is sok ilyen van. Még a műszerfalon is bőr borítás látható.

Külső megjelenés.

A fényezés ötlete egy kamionos könyvből származik. Ebben láttam egy olyan színorgiát, amit tovább fokoztam és alkalmaztam. Hat színből és kétféle márkát felhasználva jutottam el az ötlet megvalósításához. Revell metálok és Tamiya metálok kombinációja adja meg ezt a különleges színhatást. Dekorációképpen a tetőspoileren egy viking motívum látható, oldalt pedig a kiegészítős készlet matricáit használtam. A fényszórókhoz kis törlőlapátok készültek, evvel együtt a nagy ablaktörlők kis módosításon estek át. A tükrök belsejébe krómszínű fólia van berakva, amitől sokkal élethűbb. A felnikre krómozott dísztárcsák kerültek, ezt is a kiegészítő készletből használtam fel.

Ez a modell 2002-ben Mosonmagyaróváron II. helyezett lett.

Borka György