Sci-Fi
Németh Gábor:   A kódneve: D2

A kódneve: D2

A versenyautó-maketteket gyártó cégek között meghatározó Tamiya segítségével bemutatok három korszakot, áttekintve egy versenyautó-márka típusait. Összehasonlítható, mennyit is változott a pályaversenyzésre használt autók koncepciója...

1994., Mercedes C-Class (DTM)
Tamiya, 1:24

Sok, pontosan és jól kidolgozott alkatrész jellemzi a makettet.
A karosszériától a motorháztető az első spoilerrel külön alkatrész, így majd a kész makettről is leemelhető vagy visszarakható. Néhány levegőbeömlőt is külön gyártottak, amiket célszerű még a fényezés előtt a helyükre ragasztani.
Részletes az utastér is, minden megtalálható benne, mint az igazi társában.
Krómozott alkatrészek is találhatók a kitben, ilyen a hűtőrács és a kipufogócső vége, valamint van egy fotómaratott embléma is.
A kész autó aljára öt különböző méretű és formájú takarólemez építendő, amik sokat eltakarnak a részletesen kifestett alkatrészek látványából, de hasonló az eredmény a motortérben is a borítások miatt.
A képen látható verzióhoz egy magyar versenyző hungaroringi matricáit készítettük el kiegészítőként és ezt ragasztottam fel.

1997., Mercedes CLK-GTR (GT)
Tamiya, 1:24

A karosszéria itt is több alkatrészből állítható össze. Külön részek a levegőbeömlők, a tetőszellőző, a motortértető (igaz itt hátul!) és a hátsó lökhárító.
Alvázra rögzítve három egységből áll össze a kész autó, ezek a következők:
- motor, váltó, hátsó futómű és kipufogó rendszer
- utasfülke
- első futómű, majd ráhelyezzük a kész karosszériát.
Minden ablak külön van, így egyenként kell mindet a helyére ragasztani.
Ennél a verziónál már több krómozott alkatrészt készítettek, ilyenek az első lámpák, a hűtőrács, a tükörlapok és itt sem maradt el a fotómaratott embléma.
A makett hibája a hátsó ablak alatt látható, két fél részből összeragasztandó levegőszűrő ház, amely sok tömítgetést és csiszolást igényel, hogy ne rontsa a kész makett látványát. Célszerűbb lehetett volna egy részben legyártani?
Ugyanezen a hátsó ablakon keresztül a motor és a hátsó futómű egyes részei jól láthatóak, semmi nem takarja el, ezért itt eredményesebb a sok festegetési munka.
Ez a makett Gyurkovits Norbert munkájaként egy makett-versenyen junior polgári jármű kategóriában első helyezést ért el.

2000., Mercedes CLK (DTM)
Tamiya, 1:24

Még részletesebb kidolgozás jellemzi a makettet, és a karosszériát is több részből építhetjük össze. Külön vannak a küszöbök, az első spoiler kiegészítői, a hátsó lökhárító, a motorháztető és az első spoiler is.
A belső nagyon részletes, a bukócső-rendszer beillik egy kisebb kihívásnak is, az ülés 4, a műszerfal 5 kisebb-nagyobb alkatrészből állítható össze.
Ismét alvázra építkezünk. Egységenként a következők: a motor az első futóművel, az utastér és a hátsó futómű, amik után megint a kaszni következik.
Nem hiányozhatnak a krómozott tükörlapok, a hűtőrács és az első lámpák, valamint a maratott embléma.
A hátsó lámpa festésének megkönnyítésére maszkoló matricát adnak.
Az első spoilerbe ragasztandó (rácsot imitáló) hálót a karosszéria színének megfelelően TS-17-re kell festeni.

Mindhárom makettre jellemző a sok és szép matrica, amelyek felragasztásához célszerű matricalágyítót alkalmazni.
A kész autókon kevés a látható futómű- és motoralkatrész, amiket borítások fednek el a kíváncsi szemek elől.
Mindent gyári formájukban, eredeti színekkel festettem, így követve az 1:1-es versenyautók sajátosságait.
Ezeket az autókat egyenként három különféle dekorációval gyártották.

Makett, szöveg: Németh Gábor
Fotó: Kollár Sportfotó, Németh Gábor