Sci-Fi
Kiss Gábor:   MAN F90 19.321 4x4 hótoló
MAN F90 19.321 4x4 hótoló
Italeri, AMT, átépítés, 1:24

Eme kamion születésének elég érdekes története van. Maga a kamion kb. 5-6 éve készült el. Egyik barátomnál megláttam egy AMT gyártmányú amerikai Ford hótolót (a Revell-féle Unimog akkor még sehol sem volt) és ez rögtön megmozgatta a fantáziámat. Beszereztem belőle egyet, de mivel nekem az európai kamionok jönnek be, így adott volt, hogy egyet át kell építeni. Viszont, ha már lúd legyen kövér alapon úgy gondoltam, hogy rövid fülkés, összkerék meghajtású kamiont építek. A fülke átépítése miatt a MAN ígérkezett a legjobban járhatónak, ezért nekikezdtem ennek.

Először a vázat építettem át. Itt a gyári légrugós hátsó hidat lecseréltem a Volvo laprugósára, de természetesen a terepes volta miatt kiemelve. Ezután az MAN első hídtestét megfordítottam (a tengelycsonk lefelé állt, nem felfelé) és ráragasztottam a gyári hátsó hídtestet. Így viszonylag egyszerűen megoldódott az első hajtás, és a kiemelés is (a munka azért ennél kicsit tovább tartott). Az egyetlen hibája, hogy a kerékagyhoz nincs közvetlen kihajtás, de ez csak tüzetes szemléléskor tűnik fel.

Ezután bekerült a széria motor, amin csak a kipufogót cseréltem le, majd az itthon kimaradt alkatrészekből készítettem egy terepváltót és egy lehajtást, amit a normál váltó és a hátsó tengely közé erősítettem. Ide egy rövid kardánt készítettem hátra és egy hosszabbat előre. Az első lökhárítót elvágtam olyan formában, ahogy az ilyen kamionokon lenni szokott, majd egy műanyag lapot ragasztottam rá függőlegesen, ahová a hótoló csatlakozik. A váz ezzel kb. kész is lett.

Ezután a fülkét vettem kezelésbe. Itt az oldalakból az ajtó után kivágtam egy darabot, majd összeragasztottam, tőmítettem, csiszoltam. A tetőt közben műanyag lapból elkészítettem (a makett gyárilag magas tetős volt és azt nem lehetett hasznosítani), majd az egész fülkét összeragasztottam. Belülről szintén átalakítottam az új méretek szerint a kabint, az üléseket, a hátfalat kárpitoztam és egy képet ragasztottam be.

Kívülről az ilyen járműveknél szokásos narancssárga színt kapta a jármű. Hátulra felkerült az AMT kitből való billenőplató, valamint előre a szintén onnan való és gyárilag összeépített hótoló. Ez két helyen csatlakozik a vázhoz, az előzőleg már említett lökhárítónál, valamint alul az első hídnál. Ezután már csak a kiegészítő lámpák, villogó elkészítése és felhelyezése maradt.

Kiss Gábor