Sci-Fi
Németh Gábor:   Árkon-bokron keresztül
Jeep Grand Cherokee Limited V8
Tamiya 24127, 1:24

Korát meghazudtoló minőségben és részletességgel készült a makett... Természetesen a készlet egy utcai terepjárót tartalmaz, néhány extra kiegészítővel (ajtókárpitok, bőr hatásúra öntött ülések, "letakart" pótkerék, ködlámpák, vonóhorog és tetőcsomagtartó), amiket a terepralis Jeepből kihagytam.

Apró különbség, hogy a makett újabb fejlesztésű volt, mint az eredeti Jeep (kicsit gömbölyűbb, más szélesítésekkel, amit csak az igazán szakavatott szemek figyelhettek meg részletesen).

Az átalakítást a lökhárítóknál kezdtem, mert az igazi autón ezek teljesen simák voltak, így a gyárikat le kellett csiszolni, majd alumínium színűre festeni. Ez viszonylag egyszerű feladat volt, mivel a lökhárítók nincsenek egybeöntve a kasznival.
Az új típusú, szögletes lámpák helyét Tamiya Putty segítségével betömítettem, majd egy Celica kerek keresőlámpáinak üvegei kerültek a helyükre, az indexeket pedig festéssel jelöltem.
A levegő bejutását szolgáló csőhöz a Safari Celica hasonló csövét használtam fel. Igaz, ezt több helyen szétvágtam, majd más formájúra ragasztottam össze és tömítettem a festés előtt.
A Cherokee elején látható rácsot vékony drótból hajtogattam, melynek a tartóját sztirol lapból vágtam megfelelő méretre.

Az ajtók alatti fellépő is drótból készült, és a nagy autóéhoz hasonló sárfogók és pótlámpák is kerültek a makettre. A hátsó lámpa festésénél egy dologra kellett figyelni, miszerint a makettnél más sorrendben követték egymást a színek, mint az 1:1-es terepjárónál.
A motor alá kartervédő lemez került, amit szintén sztirolból vágtam ki, majd hajlítottam a megfelelő formájúra.

Az utastér is "kihívást" jelentett...
A gyári ülések helyére műgyanta kagylóülések kerültek matrica övvel, a kispárnákat pedig festéssel jelöltem az ülőfelületeken. Az ülések mögé poroltót ragasztottam és drótból bukócsövet "gyártottam". A belső vezetékeket és csöveket belefestettem az utastérbe. Az eredeti műszerfalat "kidobtam", és sztirolból építettem másikat, melyen a műszereket matricák, a kapcsolókat festés jelöli.
A belsőben csak a kardánbox és a váltókar maradt meg, a kormányt sportkormányra cseréltem.
A hátsó tér (a belemezelt ablakok mögött) üres a versenyautóban. Csak a legfontosabb dolgok találhatóak meg benne, amiket természetesen a legjobb súlyelosztás szerint helyeztek be az igazi autó hátuljába. Ilyen a pótkerék, az emelő és a szerszámos dobozok, valamint az akkumulátor, utóbbi persze a szabályoknak megfelelő alumínium doboz alatt. Ezek a részelemek kevésbé láthatóak a makettben, de "önszorgalomból" mindet elkészítettem.

A fehérre fényezett kasznira a kék csíkokat maszkolás után festettem, majd hosszú száradás után felkerültek a matricák is. A feliratokat és emblémákat számítógéppel megrajzoltuk, majd kinyomtattuk és fénymásoló segítségével vízzel áztatható matricalapra másoltuk. A fehér feliratokat pedig nyomdában szitáztattuk. Manapság már ennél kissé egyszerűbben készülnek a matricák.
A matricák felragasztásánál komoly megpróbáltatást jelentett a Jeep oldalán látható reklámfelirat, mert akkoriban még nem használtam matricalágyítót...

Amikor elkészült a makett, akkor a "makettező szakmában" jól ismert Rácz Róbert megvalósította a sározást, rengeteg fotó alapos tanulmányozása után. A megfelelő szín kikeverését követően szórópisztolyt használt, a lefolyó sár imitálását pedig ecsettel fokozta...

KÖSZÖNET Rácz Robinak a sár elkészítéséért! :o)

Az összeállítási útmutató 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. oldalai

Makett, fotó, szöveg: Németh Gábor