Sci-Fi
Kiss Zsolt   T-80B, Revell, 1:72

Az ajándékba kapott makettek sorsa nálam elég kiszámíthatatlan. Könnyedén felrúghatják az öt évre előre összeállított várólistámat, de az is lehet, hogy évtizedekig a dobozban lapulnak majd összerakatlanul. Ennek a T-80B-nek, úgy tűnik, elég nagy szerencséje volt, pedig a kezdetek nem voltak éppen túl biztatóak. Korábban soha nem építettem harcjárművet, és nem is nagyon ábrándoztam róla, ezért a megépítését először laza, tétnélküli kikapcsolódásnak szántam. Egészen biztos voltam benne, hogy nem töltök el vele egy-két hétnél többet, de ahogy telt az idő, egyre jobban megtetszett. Egyik feljavítás jött a másik után, és egyre inkább úgy éreztem, megéri a fáradságot egy a lehetőségeimhez képest minél pontosabb makett megépítése.

Torony

A makett a Revell mai gyártmányaitól alaposan elmarad mind kidolgozásában, mind alakhűségében is. Egyik legfeltűnőbb hibája a torony kifelé dőlő, csúcsos hátulja.

Az átalakításhoz először a torony két felét összeragasztottam, majd eltávolítottam az összes felületére öntött alkatrészt. A torony alján lévő gyűrűt lefűrészeltem, mert szerettem volna könnyebben hozzáférni a belsejéhez. Ezt később kb. 0,5 mm-rel vékonyabbra csiszolva ragasztottam vissza. Hogy a reszeléskor ne lukadjon át a fala, kitömtem a torony belsejét Revell Plasto-val. Fontos volt ezek után legalább egy hetet várni, hogy az összes oldószer eltávozhasson. Az elülső rész alakja jónak tűnt, egyedül az alsó élen levő bemetszéseket kellett hosszabbra és keskenyebbre módosítani. Alulnézetben a bemetszések nem egyenesek, hanem a torony forgási középpontja körül rajzolt kör ívét követik. A hátsó részt fotók alapján közel függőleges falúra alakítottam. Megfaragtam a torony tetején futó kör alakú barázdát is, mely a torony összetett alakja ellenére sem térgörbe, hanem egy vízszintes síkot alkot. A tömítő anyag és a műanyag közötti átmenet, illetve egyéb apró hibák eltűntetésére Gunze Mr. Surfacert hordtam fel, majd finoman újra átcsiszoltam az egészet.

Az öntöttvas durvaságát úgy próbáltam meg visszaadni, hogy egy kemény, egyenesre vágott végű ecsetet szintetikus hígítóba mártottam, és végignyomkodtam vele a torony felületét.

A löveg csövét fúrógépbe fogtam, és az öntőformák félrecsúszásából adódó vállat lecsiszoltam, illetve korrigáltam az alakját is. A cső nyugalmi helyzetben a vízszinteshez mérten kb. 20 fokos szögben van rögzítve. Hogy ezt kényelemesen beállíthassam, öntőkeretből elkészítettem a vízszintes forgástengelyt, a csövet pedig egy injekciós tű csappal meghosszabbítva hozzárögzítettem.

A cső nyakánál lévő két részből álló porvédőhöz vékony, erős, de könnyen gyűrhető anyagra volt szükségem, így esett a választásom a háztartási alufóliára. Ebből a cső tövére ragasztottam egy gallért, és már kész is volt a porvédő egyik fele. A másikhoz újabb fóliacsíkot vágtam, és a szélén egy kb. 1 mm-es sávot ráhajtottam egy 0,2 mm-es rézdrótra. Vigyázva arra, hogy a drótig ne folyjon be a pillanatragasztó, leragasztottam a visszahajtott rész szélét, majd összetologattam a fóliát a dróton. 0,5 mm-es alumínium lemezből kivágtam egy a tornyon lévő nyílással megegyező alakú lemezt, amire ovális lukat fúrtam a csőnek. A tetejére egy kis műanyaglapot ragasztottam, ami később a jellegzetes téglalap alakú kidomborodást biztosította a fólián. A fólia gyűrt részét a dróttal a cső nyakára tekertem, a másik szélét pedig a szögletes keretre hajtogattam.

A toronyra szánt felszerelések többsége sajnos elég hitvány kidolgozású. Kiindulási alapnak azért felhasználtam némelyiket, a többit pedig egyedileg gyártottam le. Az új légzőcsövet egy F-14-es, a ködvetőket pedig egy P-38-as készletből maradt rakétákból esztergáltam. Esztergáláson mindig valamilyen műanyagdarab fúrógépbe fogását értem, egy éles fém szerszámmal forgácsolva. Erre általában a cseh Tiger gyártmányú fűrészlapomat használom, de néha jó szolgálatot tesznek az órás csavarhúzók is. A lámpákat átlátszó öntőkeretből esztergáltam, majd húzott szálból a végébe izzót és a szélére csavarokat ragasztottam. A lövész kibúvónyílására 0,5-ös műanyaglapból új fedelet készítettem, a parancsnoki kibúvónál az eredeti alkatrészek alapos átalakításával közelítettem a valósághoz.

A légzőcső csatlakozó idomát és a tartókonzolokat, illetve a géppuskaállványt és a lőszeres dobozokat 0,2 mm-es alulemezből hajtogattam. A lemezek domború merevítéseit egy tompa karctűvel készítettem el, úgy hogy az alulemez alá egy műanyaglapot tettem, amibe előtte árkot karcoltam. A tárolódobozok peremeit elvékonyítottam, és a többi alkatrészhez hasonlóan 0,2-es acéldrót tüskéket fúrtam beléjük. A négy emelőfülnek nyomát sem találjuk a maketten, ezeket muszáj volt nekem elkészíteni, ami az apró méretek miatt nem is volt könnyű. A torony bal hátulján lévő kötözőfülek legyártásához, egy téglalap keresztmetszetű műanyag csíkra vékony rézdrótot tekercseltem, majd két oldalt végigvágtam. Az U alakú kis füleket tolómérőbe fogva meghajlítottam, azután felragasztottam a helyükre.

Felépítmény

A homloklapról eltávolítottam a kiálló részeket, és betömítettem a mélyedéseket, majd 0,5-ös alumínium lemezből kivágtam a kiegészítő páncéllemezt. A lemez hegesztése az eredeti tankon olyan vastag, hogy még ebben a méretarányban is érdemes elkészíteni. A hajlatokba vékony húzott szál darabokat tettem, és injekciós tű segítségével szintetikus hígítót folyattam az egyes szakaszokhoz. Ilyenkor jól jött, hogy a páncéllemezt alumíniumból készítettem, mert a hígító csak a vékony műagyag szálat lágyította meg. A puha műanyagot szike hegyével benyomkodtam, a hegesztés egyenetlenségeit utánozandó. A makett eredetileg előre szánt vonóhorgait hátul használtam fel, mert nagyobb méretük miatt oda megfelelőbbek. A hátsó horgokat lapjára szétfűrészeltem, csiszolópapíron elvékonyítottam majd újra összeragasztottam őket, hogy csökkentsem a vastagságukat. Előre új vonóhorgokat, lámpákat, védőrácsokat és egyéb apróságokat készítettem.

A lánctalpak feletti tároló rekeszek, illetve üzemanyagtartályok felosztása és alakja sajnos elég pontatlan. A makett testére öntött ládafedelek szépek, csak kicsit túlméretezettek. Újra gyártásuk elég körülményes lett volna, ezért inkább átalakítottam őket. Először kivágtam azokat a testből, majd lecsiszoltam mögülük a fölösleges anyagot. A fedelekből hosszába és keresztbe is kivágtam két-két csíkot, és összébb tolva egy műanyag lapra ragaszottam a darabokat. A tartályok felosztását megváltoztattam, a hátsók magasságát pedig csökkentettem, mert akadályozták a torony körbefordulását. A közvetlenül a torony melletti tartályok belső oldalát ívesről átalakítottam egyenesre. A reszeléssel eltüntetett, és az oldalról hiányzó barázdákat egy vastag végű karctűvel bekarcoltam.

A motorházfedél kidolgozása sajnos hibás és elnagyolt. A fedél előtti légbeszívó nyílások a valóságban pedig rövidebbek és osztás is van közöttük. Mindezen hibák korrigálásához először kifűrészeltem az egész motorházfedelet levegőbeszívókkal együtt. A beömlők közti felesleges részt kivágtam, és műanyaglapokból elkészítettem a középső osztást, majd 1,5 mm-rel hátrább visszaragasztottam a helyükre a nyílásokat. A motorházfedelet nem használtam fel, hanem 1 mm-es sztirollapokból teljesen újat készítettem. A fedél domborulatai elég összetettek, de legalább síkokból állnak, így türelmes reszelgetéssel a helyes alakúra tudtam formálni az anyagot, amit végül egy téglalap alakú műanyaglemezre ragasztottam. A fedél peremén lévő csavarokat húzott szálból készítettem el, a belsejében lévő kör alakú nyílásokba pedig dugókat esztergáltam. A légbeszívó nyíláson lévő háló sűrű szövésű, dekorációs boltokban kapható műszálas selyemszalagból készült, amit egy keskeny alumínium keretre ragasztottam, tetejére pedig vékony rézdrótból védőrácsot helyeztem. A háló mögött a valóságban egy sűrű lamellasor van, amit egy rovátkolt műanyaglemezzel imitáltam.

A hátfal az igazi tankon nem egyenesen emelkedik, hanem félúton megtörik, majd függőlegesen folytatódik. Polisztirol lap rétegek ráragasztásával megvastagítottam a hátsó részt, majd a helyes alakra reszeltem.

Az utolsó üzemanyagtartályok alatti gumilemezeket kb. 1,5 mm-rel előrébb helyeztem. A hátlapon lévő hajtóműkiömlő burkolata az eredeti felhasználásával készült, alu lemezből hajtogatott részekkel kiegészítve. A legtöbb fényképen itt egy lemezekből készült sűrű rács látható, amit még egy fotómaratás is gyengén utánoz csak, elkészítése pedig közel lehetetlen. Szerencsére létezett egy ritkábban lamellázott változat is, ami viszont kivitelezhetőnek bizonyult. Először a függőleges tartókat vágtam méretre, majd az összest egymás mellé téve satuba fogtam, és a lamella osztásának megfelelő távolságokra félig befűrészeltem őket. A függőleges tartókat a megfelelő távolságra és szögben gyurmaradír oldalába szúrtam, majd beleigazítottam az egyik vízszintes lamellát a résekbe. A többit utána már viszonylag egyszerűen be lehetett ragasztani. A farönköt hurkapálcából készítettem el, aminek szerencsére pont megfelelő az átmérője.

A maketthez adott kötény, a szebben kivitelezett alkatrészek közé tartozik. Elvékonyítása után használhatóvá lehet alakítani, de én inkább alumínium lemezből újat készítettem, mert így a vastag gumilapok finom hullámosodását élethűbben lehet visszaadni. A kivágott lemezeket felragasztás előtt öngyújtó lángja felett kilágyítottam, így könnyebben tudtam a behullámosítani őket. A kötény peremén lévő apró lemezeket, szintén 0,2 mm-es alu lemezből vágtam ki.

A vontatókötélhez elektronikai boltban vékony vezetéket vettem, amiről szikével óvatosan eltávolítottam a szigetelést. A vonószemek esztergált öntőkeret darabból és egy beleragasztott rézdrótból állnak.

Alváz

Legelőször a felfüggesztések közti távolságot szabtam át. Az ötödik kerék előtt és mögött szétfűrészeltem a test oldalát, és 1-1 mm-t betoldottam. A 2 mm-es hossznövekedést a láncfeszítő kerék mögül vettem ki, mert úgy tűnt itt nem fog hiányozni. A lengőkarokat szétfűrészeltem, és mindegyiket 1,5 mm-el megrövidítettem. Ezután összeragasztottam az oldalakat a tank aljával, majd megmagasítottam 2 mm-rel, hogy ne lehessen belátni a résen. A felépítmény aljára sztirollapokból távtartókat ragasztottam, hogy később mikor már a sérülékeny köténylemezeket is felragasztottam, legyen mire letenni.

A test túlságosan emelkedő övvonaláért leginkább a túl meredek homloklemezek a felelősek. Mivel erre elég későn jöttem csak rá, a homloklemez felső részének szögén már kellemetlen lett volna változtatni, ezért csak az alsó részt korrigáltam. A láncfeszítő kerék tengelycsonkjaival együtt az egész alsó részt lefűrészeltem, és jóval laposabb szögbe állítva visszaragasztottam. Ezután minden rendeződni látszott az arányok körül, az oldalvonal emelkedésének szöge is jobb lett. Az alsó lemez a maketten teljesen üres, pedig itt számos csavarnak és egy tolólapnak is kellene lenni. A tolólapot 0,5-ös alumínium lemezből vágtam ki, az előtte lévő csavarokat pedig húzott szálból készítettem el. Érdemes megjegyezni, hogy nem apró hengereket ragaszottam a felületre, hanem 0,4 mm-es fúróval átmenő furatokat készítettem, és abba toltam bele a húzott szál darabokat.

A futókerekek sajnos minden méretükben pontatlanok, mert nem elég mélyek, majdnem 1 mm-el nagyobb az átmérőjük, és túl keskenyek is. Az eredetieket lehetséges toldozgatni, de én inkább egy újat esztergáltam, amiről műgyanta másolatokat készíttettem. A meghajtókerekeket miután kifaragtam a tetemes mennyiségű sorjából, fúrógépbe fogtam és a közepüket felesztergáltam. A fogakat óvatosan hegyesebbre csiszoltam, és a tövükhöz háromszög alakban bereszelt végű injekciós tűvel csavarimitációkat fúrtam. A láncfeszítő kerekek a készlet legpontosabb alkatrészei, annyira szépek, hogy csak a futófelületüket kellett felcsiszolni.

A lánctalp alapvetően jó, csak a szemek vezetőfülei elég tömzsik és nem áttörtek. Ezért a feljavítás előtt eltávolítottam őket, a kilökő tüske nyomokat pedig betömítetem. Az oldalnézetben trapéz alakú vezetőfüleket a torony alkatrészeinél ismertetett módon gyártottam le. Annyi különbséggel, hogy itt 2 mm átmérőjű acéldrótból lapított hatszög keresztmetszetű sablont készítettem, és a rézdrótot feltekerés előtt satuban kissé meglapítottam, hogy az éleknél könnyebben meghajoljon. A sablon most azért nem műanyagból készült, mert ha nem lenne elég kemény, akkor a drótok szétvágásakor a könnyedén tökre lehetne tenni. Végül a kilapítgatás után kész füleket tolómérő oldala mentén ragasztottam a helyükre.

Néhány kép a festés előtti állapotról:

Festés

A T-80-as B változatát tudomásom szerint csak a Szovjetunió tartotta rendszerben, ahol az egyszínű zöld festés a legjellemzőbb. A tank lefestése után akadtam rá a http://www.t80leningrad.narod.ru/tank_t80_2.htm oldalra, ahol többféle érdekes mintájú festés is látható. Ennek ellenére nem bánom, hogy egyszerű zöld lett a tankom, így legalább jobban érvényesül a koszolás rajta. A tank harci alkalmazásáról is csak a festés után találtam fényképet, ezért akkoriban azt láttam legjobbnak, ha egy viszonylag új állapotú, gyakorlótéren jól meghajtott tankot mutatok be. Ennek megfelelően inkább több koszolást, és csak kevesebb koptatást alkalmaztam.

A könnyebb hozzáférés érdekében az összes toronyra és testre kerülő felszerelést, a lánctalp tagjait, a kerekeket, a test alsó és felső részét és természetesen a tornyot mind külön festettem le. A test két felét a festésig azért nem ragasztottam össze, mert a gumikötények rálógnak a lánctalpra, és a futómű összerakásához festés után is hozzá kellett tudjak férni. A test két illesztési hézaga pedig kevésbé feltűnő, mint ha a gumikötényeket raktam volna fel utólag.

Az alapzölddel kezdtem a festést, amihez a Gunze fehérrel és sárgával kevert Olive green akrillját használtam. A pontos szín meghatározásával nem érdemes sokat bajlódni, a fényképek tanúsága szerint az orosz harckocsi-zöld elég sok árnyalatban létezett. Miután mindent lefestettem az alapszínnel, kimaszkoltam a gumilemezeket és kis fehérrel derített matt feketével lefújtam azokat is. A löveg nyakánál lévő burkolat színét Tamiya olive drab-ból, zöldből, sárgából és fehérből kevertem, megismételhetetlen arányban. A gyűrődések árkait híg szintetikus olive drab-bal beeresztettem, az éleket pedig homokszínnel finoman szárazecseteltem.

A torony hátulján lévő légzőcsővel könnyen előfordulhat, hogy összecserélődik a tankok között, ráadásul ez az alkatrész elég sérülékeny is, ezért nem meglepő, ha amúgy jó állapotú tankon ütött kopott cső látható. Hogy kicsit megtörjem a teljesen egységes zöld festést, fehérrel világosított alapszínből és kevés kékből élénk alapozó színt kevertem, mellyel apró foltokban festék lepattogzódást festettem a csőre.

A lánctalp a korábbi orosz tankokkal ellentétben nem öntöttvas tagokból áll, hanem több darabból szerelt, gumibetétes kialakítású. Ezek már kevésbé rozsdásodnak, így a láncszemeknél Testors alumíniumot használtam alapszínnek, a futómű gumi részeit pedig a Revell matt feketéjével, ecsettel festettem le.

A torony oldalán lévő dobozokra a számokat sablon segítségével, fehérrel fújtam fel. A sablont képek alapján egy vektorgrafikus programban szerkesztettem meg, és a Gravotrade Kft.-nél lézer-gravírozógéppel kartonpapírból vágattam ki. Az üzemanyag tartályok oldalán lévő apró betűket ötnullás ecsettel, Humbrol fehérrel festettem meg.

Az árnyékok kiemeléséhez szintetikus fekete és kevés zöld nagyon híg oldatával befuttattam a hajlatokat és a barázdákat. Az alapzöld fényesebb lett, mint szerettem volna, mert kikeverésénél fényes sárgát is használtam, ezért egy réteg matt Gunze lakkot vittem fel. A felület még így sem lett kréta matt, de ez nem is probléma, mert az új tankok festése, különösen az öntöttvas tornyon, kezdetben inkább fényes, és csak később fakul ki.

Hogy megtörjem az alapzöld egyhangúságát, a tankot szórványosan átecseteltem változó sűrűségű fekete és barna szintetikus festékkel. A felesleget egy tiszta hígítós ecsettel vissza tudtam mosni úgy, hogy közben az árnyékolás nem sérült, mert a lakk megóvta. A test alját és a futómű részeit viszonylag sűrű, terpentinben oldott pasztellkrétaporral kentem át, lehetőség szerint minél egyenetlenebbül. Végül ugyanolyan krétaporral szárazon is átecseteltem a porosabbnak szánt részeket.

Néhány kép a kész makettről.

Talapzat

Mivel a tank harci körülmények között történő bemutatásáról referencia híján letettem, ezért egy gyakorlótér részletet választottam talapzatnak. A terephez először 2 mm-es, és 0,5 mm-es műanyaglemezből keretet készítettem, amire ideiglenesen ráragasztottam a függőleges felületek zsaluzatát. A kész sablont kiöntöttem gipsszel, és a tetején még frissen kis barázdákat formáltam. A friss gipszre különböző szemcseméretű, átszitált, agyagos földet szórtam, és a nedves homokba egy lánctalpdarabbal nyomokat helyeztem. Száradás után a felesleges földet finoman lefújtam, és pár helyre világosbarna pasztellkrétaport szórtam. Végül kizsaluztam a terep oldalait, és a tank alapszíneivel lefestettem a sík felületeket.

A terep egyhangúságát a piros a jelzőtáblák próbálják megtörni, melyek injekciós tűből és alumíniumlemezből készültek. A feliratokat itt is a kartonpapír festősablon segítségével fújtam fel rájuk.
A figura a MIG kiváló minőségű orosz harckocsizós készletéből származik, ami három figurát tartalmaz. Ebből választottam az egész alakos testet, és a fejvédős fejet.

Végül álljon itt tanulságul egymás mellett a kiindulási és a kész állapotú makett. 1:72-ben szerintem ennél lényegesen rövidebb út nem vezet egy olyan maketthez, ami hasonlít is az eredeti T-80-hoz. Úgy tűnik, talán pont ezért, a típus kevéssé ismert a makettezők körében, így külön öröm számomra, ha kicsit népszerűsíthetem.

Aki esetleg azt gondolja, hogy nagyobb méretarányban jobb a helyzet, azt ki kell ábrándítsam, hiszen tisztességes makett sajnos még mindig nem kapható 1:35-ben. Ha mégis belevág valaki, jobb ha felkészül a fent leírtakhoz hasonló megpróbáltatásokra. Szerintem persze ez az, amiért érdemes makettezni. :)

Köszönöm Kerek Gábornak és Rácz Róbertnek a segítséget, Dirk Caemerlynck-nek pedig a kitűnő képeket!