Sci-Fi
Pintér György   T-34/85 Sz-53-as löveggel, UM 328, 1:72

1943-ra kiderült, hogy a T-34-esek 76 mm-es lövege egyre kisebb hatékonysággal gyártották az ócskavasnak valót a szovjet földre betört német páncélosokból, ráadásul az életben maradt parancsnokok is panaszkodtak, hogy az összes kezük tele van munkával. A tervezők átalakították a szépvonalú harckocsi tornyát. A löveg "meghízott", 76-ról 85 mm-re és a cső hossza is tekintélyesebbé vált. A toronyban három helyet alakítottak ki a megszokott szovjet puritánsággal. Kétfajta löveggel látták el a tágasabb tornyot. A D-5-ös illetve az Sz-53 típusúval. Voltak próbálkozások a ZiSz-2-es, 57 mm-es löveggel is. A szakirodalom öt önálló toronyvariációt emleget. A harckocsítípusnak ezt a 85 mm-es variációját még a '90-es években is alkalmazták a szerb Krajinák harcosai.
Nagy mennyiség állt szolgálatban a Magyar Néphadsereg páncélos alakulatainál, egészen a 70-es évek közepéig. Részt vettek az 1956 őszi harcokban is, mindkét oldalon. Ezek közül találtam egy érdekeset.

Ennek a harckocsi-változatnak készült el az 1:72-es kicsinyítése, az UM fröccsöntő során. A kék dobozon ezúttal piros, ukrán és angol nyelvű felirat jelöli a dobozban rejtező makett eredetijének elnevezését. Benn 172 alkatrész lapul. Ebből 147 a megszokott zöld műanyag, 3 fémmaratás és 22 gumi.
A makett a "család-elvű" tervezés miatt nem ad nagy teret a változtatásoknak. A test és a futómű megegyezik a korábbiakkal.

A jól bevált gumikarikákat is kapjuk, így nem kellett vesződnöm a futógörgők gumizott felületének kialakításával. A különböző kellékek felragasztásával lehet az eltéréseket érzékeltetni. A torony elkészítése sem volt vérnyomásnövelő feladat. Még arra is gondoltak a tervezők, hogy a torony külső felületének durvaságát is érzékeltessék. Ami szépséghiba is lehetne, hogy nem került fel a toronyra a jellegzetes hegesztési varrat. Ezt azonban nem nehéz megjeleníteni. A periszkópok és a ventillátorok elhelyezésén kívül ez mutatja a hozzáértőknek a megfelelő típus-változat jellemzőjét. Az egész makett jól illeszkedik, sorja egy szem sincs, a felhasznált műanyag tulajdonsági is eléggé "felhasználóbarátok". Kaptunk egy bélyegnyi fotómaratást. Ezen mindössze a sáncszerszám fűrészt, a motorház rácsát és a homlokgéppuska mozgató rendszerének csavarokkal lezárt lemezét találjuk. Ezek jól emelik a makett részletgazdagságát.

A futógörgők pozícionálását nem nehéz elvégeznünk, hisz a nyújtott "Z" alakú karok négyzet alakú nyílásokba kerülnek. Eléggé pontosan, így nem nagyon fordulhatnak el, legfeljebb a függőlegestől képesek eltérni, no meg a kerék-párok párhuzamossága szenvedhet csorbát, de ez már a makettezőtől függ.
A lánctalpak a megszokott minőségben készültek, részben szemenkénti megoldással. Ezek összeállítása könnyű volt. Szépen elkészített alkatrészek illeszkedtek jól. Hogy miért nem lehetett ugyanennek a cégnek a T-26-os makettjeihez ilyen lánctalpakat adni?!

A festés nem túl változatos. Zöld és semmi más, valamint egy fehér, téli festésű. A matricák hét szovjet harckocsi megépítését támogatják. Ezek: a 63. Gárda Harckocsizó dandár 10-es csoportjáét, a 11. Gárda Harckocsi hadtestét, Dragunszkijnak, a Szovjetunió Hősének harckocsi egységéét, a Mandzsúriában bevetett 6. Gárda Harckocsi-hadsereg 7. Gépesített hadtestének egyik harckocsiját, a 4. Gárda Harckocsizó dandár, esetleg az 51. harckocsizó ezred, vagy a Balti Front egyik járművét. (A többször előforduló "Gárda" kifejezés egy a cári hadseregben használt, majd a Nagy Honvédő Háború alatt felelevenített megjelölése a kiválóan teljesített egységeknek. Elsőként az 1941-es moszkvai ellentámadásban részt vevő "Tamanyi" hadosztály érdemelte ki a címet. Így ez lett az 1. Gárdahadosztály. Ezek legénysége, tisztikara, felszereltsége jobb, feladatai meg rázósabbak voltak az átlagnál.)

Már eldöntöttem, hogy a téli festésű lesz a nyerő, amikor az "In Action" T-34-ekről szóló füzetének legvégén megpillantottam egy magyar felségjelű T-34-et. Először azt hittem, rosszul látok. De nem! A képaláírás szerint a sárga 353-as toronyszámú, fehér sávval megjelölt harckocsi Maléter Pálnak, az 1956-os Nagy Imre kormány - később kivégzett - hadügyminiszterének volt a harckocsija. No ez - mint minden, ami magyar vonatkozású - érdekel! Így elkezdtem törni a fejemet, hogy tudnám összehozni "matricailag" ezt a harckocsit. Volt ugyan a felségjelzésből, de az repülőgépre való, így jóval nagyobb a kelleténél. Körülnéztem a matricás dobozban. Találtam F-5A-ra való iráni felségjelet. Ennek fehér alapon zöld karikáját tudtam felhasználni, de úgy, hogy körbevágtam, hogy egész vékony zöld csík maradjon. Aztán egy másik UM-készlethez kapott vörös csillagokat kerestem. Ezek éppen a kívánatos méretben álltak rendelkezésre. A sárga számjegyeket egy amerikai C-47-es mellé kapott matricalapon látható számjegyek darabjainak segítségével készítettem el. A fehér sáv egy MiG-17PF-hez kapott indonéz felségjelzés fehér sávjából került ki. Éppen méretes volt.

Egész érdekes lett a parancsnoki harckocsi, bár nem bántam volna, ha több infóm volna erről a harckocsiról!

Pintér György
Gersekaráti Makettépítő Kör