Halmai Péter: Das Boot, egy VII C típusú tengeralattjáró, az U-552

Das Boot, egy VII C típusú tengeralattjáró, az U-552
Revell, 1:72

A II. világháború első fele filmhíradóink elmaradhatatlan elemei voltak az Atlanti-óceán vízét hasító 'szürke farkasok', azaz a tengeralattjárók. A már a háború kitörése előtt a tengerre küldött U-bootok komoly veszteségeket okoztak a szövetséges hatalmaknak, azonban ennek igen magas ára volt, a veszteség aránya messze meghaladta a Wehrmacht többi fegyverneménél tapasztaltakat.

Régi vágyam volt egy méret- és alakhelyes, VII C típusú hajó elkészítése. Ez a típus képviselte az Atlanti-óceánon bevetett tengeralattjárók nagy részét, kialakításának köszönhetően alkalmas volt nagy távolságok megtételére és jól bírták az óceán okozta megpróbáltatásokat.

A Revell nemrégiben készítette el a VII C típusú tengeralattjáró 1/72-es méretarányú makettjét. A közel 1 m hosszú, világosszürke műanyagból készült makett kidolgozottság és mérethelyesség szempontjából megfelel a követelményeknek. A rendelkezésre álló fényképek és tervrajzok alapján nagyobb hibát, eltérést nem találtam. A makett alkatrészei nem sorjásak, vetemedésnek, beszívódásnak szerencsére nyoma sincs. Lehet, hogy csak a szerencse műve, de az én példányomon az összes korlát ép volt, törés, vetemedés nem volt rajtuk.

A 28 oldalas tervrajz a Revelltől megszokott kivitelű, 6 változat elkészítését teszi lehetővé. Már az építés megkezdése előtt célszerű eldönteni, melyik hajót építjük meg. Én az U-552-es korai változata mellett döntöttem. Ennek parancsnoka Erich Topp volt, aki a német tengeralattjáró-flotta egyik ászaként fejezte be a háborút. Úgy döntöttem, hogy a makettet doboz kategóriában készítem el és nem használok fel semmiféle kiegészítőt, mivel szerintem az eredmény így is igen látványos.

Építés

A hajó nyitott torpedóvető csövekkel is megépíthető, de mivel erről a részről semmiféle adatot, fényképet nem sikerült fellelnem, így azokat inkább lezárt állapotban készítettem el. Az orr-részhez tartozó belső merevítőket viszont mindenképpen be kell ragasztani, hiszen ezek igen fontosak a rögzítés szempontjából.

A két fél hajótest összeragasztása előtt került sor az egyik legjelentősebb módosításra. A tengeralattjárók oldalán, a vízvonal feletti részen több sor jellegzetes nyílás volt látható, melyek a hajótest oldalán elhelyezett merülőcellákhoz tartoztak. A maketten ezeket csak mélyedésekkel jelölik, így a jobb hatás érdekében úgy határoztam, kivágom azokat. Ez viszonylag egyszerű feladat, hiszen belülről, dörzspapír segítségével elvékonyítható azok hátsó fala, utána pedig szinte maguktól kiesnek.

Ezt követte a hajótest két felének összeragasztása, ami nem okozott különösebb gondot, csak elég gyorsnak kell lenni, mivel a majd' 1 m-es hajótest ragasztóval történő bekenése nem olyan egyszerű a gyors száradás miatt.

Annak érdekében, hogy ne lehessen belátni a hajótestbe, az eredetileg is hasonló módon kialakított nyomásálló testet imitálva, henger alakra hajtott fekete kartonpapírt kell behelyezni oly módon, hogy annak felső része közel egy síkba kerüljön a test felső részével. Így a nyílásokon benézve, az eredeti hajóhoz hasonló módon csak feketeséget lehet látni.
Az építést ezután a tervrajzot követve nyugodtan lehet folytatni a 18-as pontig. Itt el kell dönteni, melyik hajót kívánjuk megépíteni és ezt követően figyelni kell, mert az egyes hajókra jellemző részeket külön-külön mutatja be.

A 39-es pontnál én a magam részéről a torony két oldalára nem tettem fel a patkó alakú alkatrészeket (51). Ezeket a tervrajz piros színű festéssel mutatja, ami szerint mentőövekről van szó. Az eredeti felvételeket figyelve azonban ezek csak a bevetésre kifutó, új hajókon láthatóak, a már használtabb, több akciót túlélt U-Boot-okról hiányzanak, csak a tartóik vannak meg, így én is csak ezeket készítettem el vékony alumínium lemezből.

A 42-es pontnál a torony elejére ragasztandó 85, 86, 87 számú kapaszkodókat még ne szereljük fel, ugyanis a torony elejére ezek alá kell felhelyezni a vörös ördögöt ábrázoló matricát.
A torony hátsó részén levő korláton a zászlórúd alatt egy kis harang található. Ennek aljáról célszerű levágni a kilógó pöcköt és azt vékony húzott szállal helyettesíteni. Ez volt a harang nyelvére kötött kötél.

Az 53-as pontnál a fedélzeti 88 mm-es löveg csövére helyezzük fel a cső végét lezáró kupakot biztosító kötelet, amit a fényképek tanúsága szerint egyszerűen rátekertek a csőre, majd a talapzathoz erősítettek.

A 65-ös pontnál a hálóterelő drótkötelének rögzítésénél figyeljünk, mivel a szigetelők a két oldalt futó köteleken azonos helyzetben kell, hogy legyenek. A köteleket nem kell teljesen megfeszíteni, a felvételek szerint azok enyhén lógtak.

Festés

Először is egy fontos tényre szeretném felhívni a figyelmet. A német tengeralattjárók vízvonal alatti részét nem festették mínium színűre, ez csak a felszíni hajókra jellemző. Az U-Boot alul, felül egyaránt szürke.

A színek árnyalatának meghatározása nem túl egyszerű feladat. A tervrajz által megadott két szürke szín nagyjából megfelelő, de nem árt, ha sikerül néhány színes képet találni. Az alsó szín egy kékesszürke, a felső pedig világosszürke árnyalat. Az interneten ez viszonylag egyszerű feladat, rengeteg U-Bootokkal foglalkozó anyagot lehet találni. Külön honlapja van az U-552-nek, ami azért is fontos, mert ott számos eredeti fénykép segíti az apróbb részletek kialakítását.

Először a test alsó részét fessük le, majd maszkolás után jöhet a felső rész. Ezt követi a fedélzet, ami külön árnyalat, egyszerű sötétszürke. Ezzel a színnel kell lefesteni a torony padlóját és a torony külső részén levő hullámterelő lemezek tetejét is, valamint a löveg csövének felső részét. A löveg többi része éppen olyan színű, mint a hajótest vízből kiálló része és a torony. Kivétel a kezelők számára kialakított 'szarvak' (a tüzérek az imbolygó hajón ezeknek támaszkodhattak), mivel ezeket fekete bevonat fedte.

A hajócsavarok bronz színűek, a kormánylapátok és a merevítő szerkezet színe megegyezik a törzs alsó részén használt kékesszürke színnel.

A periszkópok behúzható része ezüst színű, a többi rész világosszürke. A torony belsejében a mellvéd belső részét faburkolattal fedték le, így ezt világosbarnás árnyalatúra kell festeni. A torony hátsó részén, a 'télikertben' levő légvédelmi gépágyú színe gunmetal, sok feketével, mivel ezt a korrózió elleni védelemül le is festették. A korlát középső részén a legénység pihenőben levő tagjai részére kialakított padok vannak, ezek is világosbarna színt kapnak.
A torony két oldalán, hátul, valamint a törzs hátsó részén, a hálóterelő két bakja között találhatóak a hajó helyzetjelző lámpái. Ezek kikapcsolt állapotban fekete színűek, hiszen egy üveglappal fedett mélyedésben kaptak helyet.
A hálóterelő drótkötelének színe feketés-ezüstös, a szigetelőgömbök szürkék.

A koszolás előtt felraktam a torony elejére a két ördög figurát, beragasztottam a rádió bekötését (a csatlakozó része a torony falánál fehér színű), illetve a zászlórúd felvonó kötelére rögzítettem a Kriegsmarine lobogóját.

Koptatás, koszolás

Ez az a rész, amit a legjobban szeretek, ennek hatására lesz a makett egy igazi, "élő" eszköz kicsinyített mása. A II. világháborús német tengeralattjárók bevetés előtt mindig új festést kaptak, külső szerelvényeiket kiegészítették, tehát aki ilyen hajót akar készíteni, annak nem szabad a kopásokat, rozsdát illetően túlzásokba esni.

Én egy több hetes bevetése végén járó hajót akartam készíteni, így megpróbáltam visszaadni a fényképeken látható koszolás nagy részét. Itt kívánom megjegyezni, hogy a doboztetőn levő festmény a festéshez és a koszoláshoz egyaránt nagyon jól használható.

Főleg kétféle, fekete és rozsdabarna porpasztell alkalmazásával egészen jó eredményt lehet elérni. Figyeljünk azonban arra, hogy a hajó egészét egyenletesen koptassuk, koszoljuk, azaz az összhatás minden irányból nézve azonos legyen.

A törzs hátsó részén, a hátsó helyzetjelző lámpával egy vonalban, a törzs két oldalán van a két diesel motor kipufogócsonkja. Itt a füstnyomokat se felejtsük el megjeleníteni.

A Revell makettje rám nagyon pozitív benyomást tett, nagy mérete ellenére könnyen megépíthető és a festéssel igen látványossá tehető makett. Ráadásul jelenleg ez az egyetlen elérhető árú, méret- és alakhű VII C típusú U-Boot makett.

Halmai Péter

Vissza a listához