Sci-Fi
Lippai Péter:   Panzertriebwagen (IV)

Panzertriebwagen (IV)
Mark 7240, 1:72

Noha a II. világháborúban a páncélvonatok nem voltak túl elterjedtek, hiszen a kötött pálya sérülékennyé tette őket, ennek ellenére az előző háború régi páncélvonatai mellett még újakat is építettek. Ennek magyarázata az volt, hogy a megszállt Európában felerősödő partizánmozgalmak kedvelt célpontjainak bizonyultak a német hadsereg utánpótlási útvonalai. A páncélvonatokat tehát nem is annyira az arcvonalban folyó harc támogatására, mint inkább a partizánveszélyes területeken a vasútvonalak és fontos vasúti szállítmányok biztosítására alkalmazták. Ennek szellemében több kisméretű motorvonatszerű páncélvonatot is kifejlesztettek a németek. Ezek minimális számban készültek, így nem is voltak túl elterjedtek. Ilyen célzattal alakították ki a Panzer IV harckocsi egyik korai toronyváltozatával szerelt motorvonatot is, amelyből összesen 6 db készült BMW-motorral. Az elkészült vonatokat 1943-tól a Balkánon, majd a háború végén Berlin alatt alkalmazták, ahol már az arcvonalban kerültek bevetésre.

A magyar Mark Miniatures Co. ismét egy kuriózummal rukkolt elő, amikor ezt a páncélozott motorvonatot gyártotta le. A színes rajzzal díszített dobozban 23 db öntött alkatrészt találunk, amelyek egy kivételével műgyantából készültek. Egyetlen alkatrész, az alapzatnak szánt keramik öntvény hűen utánozza a fából készült dioráma alapzatokat. Ezzel együtt gyűjteményünk egy nagyon érdekes és szép darabját építhetjük meg.

Az egyes alkatrészek szépen megmunkáltak. A kocsi oldalán élethűen került imitálásra a hengerelés nyoma, csakúgy, mint a különböző nyílászárók zsanérjai, a szegecsek és minden más részlet. Ez vonatkozik a kerekekre, ütközőkre, toronyra, fegyverzetre és a nagyon részletesen megmintázott sínrészletre is. Az öntvényeken minimális az öntési hiba, amelyek könnyen eltüntethetőek egy kis tömítőpasztával. Még a nagyobb alkatrészeken is kicsik az öntési csonkok, ami megkönnyíti az összeállítást. A egyszerű, de jól áttekinthető összeállítási rajz azt javasolja, hogy vékony drótból készítsük el a kapaszkodókat és a vasúti kapcsoló szemeket. Némi drótot talán lehetett volna mellékelni a kithez.

A dobozban matricát is találunk, azok azonban kissé vastagokra és merevekre sikerültek. Felrakásuk nem kis ügyességet és tapasztalatot igényel. A festéshez a doboztető rajza adhat némi támpontot, mert az összeállítási rajzon csak a szín neve került feltüntetésre. A fennmaradt fotók szerint "dark yellow" színt kaptak a vonatok. Igaz, hogy a fotók arról is tanúskodnak, hogy nem túl gyakran tartották őket karban, így igen kopottak és rozsdásak voltak.

Lippai Péter, Bolyai Makett Klub
lippaiszte@axelero.hu