/ Fórumok / Cikkek, leírások, beszámolók /

M61 Nohab 1:32 - dr. Kovács Gellért saját építése

Egy igazi különlegességről olvashattok a Makettinfón: Dr. Kovács Gellért saját építésű M61 Nohabjáról.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.
1., 2., 3.
lucky 442132 2007. február 26. 09:41
Válasz erre
Gellért!
Köszi az 520-as kapcs kutatásaidat előre is!
Más
A kerékkarimát a szaknyelvben nyomkarima -nak hívjak.Nem mintha nem lenne érthető, de ha már szó van róla, lehet pontosan is...:)
Gellért 442131 2007. február 25. 21:22
Válasz erre
Braun!

Köszönöm az infót.
Szerintem több, a téma iránt érdeklődőben oszlattad el a kétségeket a Púposok szabvány szerinti színét illetően.
Viszont nézve a 0-ás sorozat Ganz archív képeit, akármennyire erőltetem a szemememet, ezt a különbséget még az infó birtokában sem látom. (2006. Ösz, Indóház Extra
A zöld Púposokról készült fekete fehér képeken talán még érzékelhetőbben elő kellene jönnie ennek az árnyalatnyi különbségnek, de sajna ugyanazt látom ezeken is.

Nem lehet, hogy a festés hivatkozott módja csak elképzelés maradt, de éppen különböző árnyalatú festék hiányában,vagy egyéb utasítás miatt mégsem így kerültek ki a gyári Púposok?
Tudom, ez elég gyermeteg feltételezés, hiszen még a gépek elején lévő vörös csillag térhatású illúziójának keltése érdekében is két féle vöröset használtak.
Sőt, ha jól láttam a korabeli képeken más a forgóváz színe (inkább bordóba hajló) más árnylatú mint a szoknya kockái.
Ezt Korzár már biztosan tanulmányozta, hogy a vörösnek (pirosnak?, bordónak?) hány árnylata fordul elő a Púposon.

Az előbbi, mármint szabványok nem szigorú betartására utaló megjegyzésemhez csatlakozva és megint visszakanyarodva a nohabos témához, a csíkos Nohab kerékkarimája a szabvány szerint fehér volt.
Én azonban nem láttam korabeli képeket szemlélve és nem emlékszem ilyenre Nohabon.
A Nohab festési szabványt meg lehet nézni a Vasút&Modell 2004 Őszi számában, illetve a Közlekedési Múzeumban kifüggesztve.

Ha esetleg van valakinek más infója, szívesen venném erről is.

Üdv: Gellért
Gellért 442130 2007. február 25. 20:13
Válasz erre
Lucky!

Mivel a bontásos téma látom érdekel, megpróbálom korrektül megtudni az akkor Keszthelyen szolgáló vasutasoktól, melyik daru vett részt a műveletben.
Arra nem emlékszem, ez honnan jött.
Meg azt is megpróbálom felidézni, mikor volt pontosan ez a történet, illetve milyen céghez került a kazán.
Nem akarok felületes infókat átadni addig.

A keszthelyi első csonkára beállított, orral Balatonszentgyörgy irányába néző állásban vágták le a kazánt.
Utána a kerekeket, illetve a főkeretet aprították.

A Trumpeter 52 essel kapcsolatban még akartam utalni a 2006/3-as Pro Modell Fórum rovatában megjelent termékismertetőre.
A mozdony bemutatása során ott az olvasható, hogy .."az ötvenes években a Magyar Államvasutak 75 darabot megvásárolt, és 520 sorozatszámmal szolgálatba állította azokat."
Előzőekben én viszont már azt említettem, hogy 100 db-ot vásárolt a MÁV.
Bennem ez maradt meg.
Ennek is utána fogok nézni hitelt érdemlően.

Azt viszont érdemes megjegyezni pont a Nohabok vásárlása apropóján, hogy az 520-asok szintén 1963-ban kerültek hazánkba.
"Később, 1963-ban pedig a Szovjetuniótól vásároltunk nagyobb 520 sorozatú, 1E tengelyelrendezésű mozdonyt."
(Idézet, Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon, Közlekedési Dokumentációs Vállalat, Budapest, 1984)
Ugyanitt olvasható, hogy..."először 1958-ban néhány 1E tengelyelrendezésű, 501 sorozatú nagyteljesítményű gőzmozdonyt vásárolt a MÁV az Osztrák Szövetségi Vasutaktól.

Ennyit a históriáról és a hitelességről.

Üdv: Gellért
braun 442129 2007. február 25. 13:28
Válasz erre
RAL kódot 1966-ban? Ne viccelj már:-)) MSZ számok talán megvannak...
korzaar 442128 2007. február 25. 11:53
Válasz erre
Thenksz!!! Milyen borsó. és milyen lomb??? :))) valami ral kodot nem irtak??? :korzaar
lucky 442127 2007. február 25. 10:19
Válasz erre
Gellért!
Milyen darut használtak hozzá? Vasútit vagy közútit?
Egyébként nem rosz ötlet.
Az meg pont jó h nincs róla fotó mert így nem lehet belekötni a kész műbe.Értem ez alatt,h ez+az nem is így volt...Max szakmai oldalról lehet támadni.
braun 442126 2007. február 24. 23:19
Válasz erre
Urak!

Megnéztem az ominózust Púpos színeket: lomb és borsózöldet említ a szabvány. A borsó a motorvédház és a vezetőállás színe, míg a lombzöld az alváz és annak burkolati elemei.

B
Gellért 442125 2007. február 17. 20:48
Válasz erre
Lucky!

Nem akarlak bombázni az ötleteimmel.
Eszembe jutott még egy további 520-asos téma amelynek szemlélője voltam.

Keszthelyen X éve szétbontották az 520,050-est.
Lábon húzták ide.
Csak a kazánja kellett egy cégnek gőzt termelni.
A bontás meghatározó pillanata volt a kazán leemelése.
Ezt is lehetne diorámásítani.

Akármilyen hihetetlen, de ezt a műveletet nem fotózta le senki.
A mozdony homlok és szerkocsi tábláját azonban megementettem.
Ahová vitték, ott nem volt rá szükség.

Na, további jó meditálást és sikeres megvalósítást kívánok.

Üdv: Gellért
Gellért 442124 2007. február 16. 19:08
Válasz erre
Lucky!

Van képem az 501,003-004-és 005-ről.
Szerencsére a MÁV összesen öt db 501-eséből ezekről sikerült találnom valamit.

Aztán ahogy írtam, az 520,01-ről és 02-ről ugyancsak tűrhető képeket gyűjtöttem a netről.

A 02-es gőzdómját megnéztem a képen alaposabban. Nincs semmi átalakítás, csak megzavart, hogy levették a homoktartályt és talán a gőzdóm lemezburkolata másként áll.
Egyébként jó felvételek.

Gyerekkoromban nagyon tetszettek az 501-esek, mert volt fülkéjük a szerkocsin és igazi robusztus gépek voltak.
Dombóváron látttam még üzemben őket, aztán a selejtezésükkor egy sorban a kocsi javító üzem mellett álldogáltak sokáig.

A beszerzésekről váltottunk még infót.
Egy kis kiegészítés ehhez.
A Szovjetuniótól vettük a 100 db 520-ast. Ebből 10 db széles nyomtávú volt, Záhony környékén szolgááltak. Ezek pályaszáma 5001-gyel kezdődött.
Az 5002-esnek nálam megvan a kazántáblája.
Az 501-eseket meg (én úgy tudom) Auszttriából vásárolta MÁV.

A képek küldését leegyszerűsíthetjük, ha jelentkezel a pobeda@keszthelynet.hu címen.

Üdv. Gellért
Gellért 442123 2007. február 16. 18:52
Válasz erre
Szervusz Braun!

Akkor Te is megtapasztaltad a csík készítés lényegét.
Valóban nem lehetett egyszerű dolog, ha azt neked kellett kimérni a mindenhol íves Nohab orrára.
Én erre talán nem is vállalkoztam volna ha nem kapom a csíkos kicsinyített maszkfóliáját.
így egyszerűbb volt sokkal a festés.

A kimérésekkel kapcsolatban még a saját módszeremről annyit osztanék meg, hogy pl. a Nohabom szoknyájaként először papírból csináltam meg egy nagyobb darabot ami bőven mérve hasonlított a várt ívhez.
Ezen szűkítettem bevágások segítségével a szélességi méreteket, hogy a kívánt dőlésszöget és szélességi méreteket hozza.
Ezt követően alumínium lemezen kiterítettem a papír szabásmintát, körberajzoltam körzőheggyel és kivágtam lombfúrésszel a lemezt.
Öt fület hagytam a szoknyán, hogy legyen mivel a kasznihoz csavaroznom.

Ez is technika.
Meg is kaptam egy neves modellszakértőtől a kritikát az alkalmazott módszeremre.
Azt mondta, a pattintott kőkorszakon már egy kicsit túljutottunk.

Üdv: Gellért
lucky 442122 2007. február 16. 10:55
Válasz erre
Gellért!
Ezeket a képeket el tudod küldeni?
Amit írtál az nekem új volt.
Sajna, bár egy kicsit belemásztam a témába,a tudásom a témában eléggé hiányos.
Gellért 442121 2007. február 15. 21:20
Válasz erre
Kedves Egresi András!

Hévízen a fiam (Kovács Máté) börzézett nektek.
A vasárnapi (X.15)bevételt azért nem tudta odaadni Neked, mert Keszthelyre hajómaketteket vittek be délután.
Eddig nem talált elérhetőséget.
Mielőbb szertné rendezni a függő 2800 Ft-ot.
(Revell 1:72 Panzer III, 1000 Ft
2 db Verlinden Magazin 1800 Ft)

Ha előbb nem, akkor Móváron a rendezvényeteken megkeres a fiam.

Üdv: Gellért
Gellért 442120 2007. február 15. 21:13
Válasz erre
Köszönöm az elismeréseteket:
Egresi András, Litlebubu, Derszu!

Üdv: Gellért
Gellért 442119 2007. február 15. 20:54
Válasz erre
Lucky!

Még egy ötlet jutott eszembe, bár ez valahol az előzőekben már tárgyaltakhoz csatlakozik.
Ha mégis a Trumpeter 520-assal akarsz valamit kezdeni, mint kész alappal akkor van még lehetőség szépet alkotni.
Na szóval, a netről gyűjtött képeim között van olyan amelyik az 520,01-et és 02-t ábrázolja. Nem tévedés a pályaszám, mert fűtőbépek voltak ezek.

Számomra az különösen érdekes, hogy a 01-eshez fülkés szerkocsi van csatolva.
Tudomásom szerint fülkés szerkocsival csak az 501-es rendelkezett nálunk.
Igen ám, de az 501-es szerkocsi fülkéje nagyobb volt mint a 01-es 520-asé.
Nem tudom, milyen szerkocsi lehetett hozzácsatolva.
A 02-esnek meg furcsa, szerintem átépített gőzdómja van.

Ezeket valamelyiket meg lehetne csinálni állomási diorámában.

Üdv: Gellért
Gellért 442118 2007. február 15. 20:26
Válasz erre
EDE!

Nagyon hasznos elfoglaltság a Revell makettjeit is elkészíteni.
Csak mint régbben utaltam rá, a mozdony makettezés értéken való kezelésével nem igazán tudnak sokan mit kezdeni.
Azt mondják, a mozdony azért mozdony, hogy mozogjon.
Pedig rengeteg lehetőség van akár csak önmagában egy mozdony makett élethűvé maszkírozásában, de diorámának is kiváló kiindulási alap lehet.
Akinek vannak ötletei, csoda dolgokat lehet produkálni.

A gyári makett összeállítás miatt meg szerintem egyáltalán nem kell szerénykedni.
Mindenki munkája annyit ér amennyi örömét leli benne.
Értemetlen dolog összehasonlításokat tenni, valamilyen szigorú értékrendet felállítani.
Én kisgyermek koromban kockákból különböző mozdonyokat építettem.
Akkor azt a gépet láttam benne amit akartam.
Ez a lényeg.
Megtalálni a közel mindennapi sikerélményt amit az építésben való előrehaladás jelent.
A türelem a legfontosabb erény a makettezésben és még az, hogy néha a kishitűséget le kell vetkőzni.

A Tanú című klasszikus film egyik jelmondata jut eszembe az akarat fontosságáról.
Virág elvtárs Pelikán József gátőr házának újjáépítése közben értesül, hogy nincs több homok.
Felháborodva beleszól a telefonba: Mi az, hogy nincs homok elvtársak, akkor majd csinálunk.
Valahogy ezzel a filozófiával kell közelíteni a kérdést.

Említtem már, én 5 db 1:100 méretarányú teljesen saját gőzös makettet készítettem, hát nem éppen mostanában.
Egyszerűen jó rájuk nézni a vitrinemben.
A régi szép időket idézik.

No, további eredményes mozdony makettezést kívánok.

Üdv: Gellért
korzaar 442117 2007. február 15. 18:39
Válasz erre
M40 113.jpg méret: 99.7 KB
ŐŐŐ, ha a 40-esre gondolsz annak nem piros szegélyes a csikozása, hanem a képek alpján valami okkersárga szin
Gellért 442116 2007. február 15. 18:12
Válasz erre
Szia Braun!

A festés részleteinek magyarázata félreértehtő volt a legutóbbi irományomban.
Szóval nem többször kevertem a szín árnyalatot, hiszen azt már az M63-nál nyert tapasztalat alapján, az ott alkalmazott arányok szerint elsőre kikevertem.
A probléma az volt, hogy az alapozó fehér színén ez a keverék "harsogó" lilás bordónak látszott az első rétegben.
Ezért fújta át a fiam négyszer.
A fújások számának gyarapodásával kezdett hasonlítani az eredetihez.
Nem a keverési arány változtatásával.

A krémsárga csíkok melletti 1 cm, illetve 0,6 cme-es fekete csíkok festése nekem is eszembe jutott.
Amire hivatkoztam, hogy támpontomul szolgált 012-es színes kép (1971-es felvétel, azon nem volt látható ez a kontúr csík.
Megkönnyebbülve vettem azt tudomásul, hogy ezzel nem kell megküzdenem.

A festéshez még annyit, hogy pl. a hűtőventillátor gömbölyített burkoló fedele melletti pálcákat lefestve kellett odaragasztani a már szintén lefestett gömbölyű fedélhez.
Csak annyi pillanatragasztót lehett odatenni körzőheggyel, hogy meg ne folyjon, illetve a száradás során keletkező "gőzők" ne hagyjanak fehér nyomot.

Üdv: Gellért
Lencse Tamás 442115 2007. február 15. 16:07
Válasz erre
Szia!

Le a kalappal!

Derszu
E.András 442114 2007. február 15. 15:10
Válasz erre
Kedves Gellért !

Minden tiszteletem a Tiéd,

Üdvözlettel: Egresi András
EDE 442113 2007. február 15. 09:45
Válasz erre
Szervusztok Mozdony rajongók!
Én is hanyatt estem a Nohabtól, és gratulálok a készítőjének!
Ez után a munka után talán anakronizmus felvetni, hogy próbáltátok e már a Revell 1:87 makettjeit? Én nagyon megörültem, amikor kiadták őket '99 körül. Hármat be is vállaltam, persze közel sem ekkora precízséggel. De azért pl. a Big Boy egész jól sikerült. Ajánlom mindenkinek!
braun 442112 2007. február 15. 09:23
Válasz erre
ÉS a csíkok kapnak piros szegélyt?:-)))

A RAL kódokra ugyanúgy igaz, amit lentebb írtam. Annyit talán tudok segíteni, hogy a csabaiakat megkérdem, hogy mivel mázolták le a 113-ast.
braun 442111 2007. február 15. 09:21
Válasz erre
Szia Gellért!

A csíkos festése valóban alkalmas arra, hogy az ember idegeit tépázza. Én H0-ban készítettem kétszer ilyet, úgy, hogy a csillag, a kör és a vízszintes vonalak már megvoltak matrica formájkában, csak a többit kellett kiszerkesztenem és felragasztani. Az se volt egy egyszerű mutatvány, tekintve, hogy egy gyári, kész modellt kellett festeni, aminek az orrát nagyon nehéz volt körbemérni.
A karosszéria vörös színe, ami sztem is inkább a bordóba hajlik, többszöri keverés eredménye volt az én esetemben is.
Egyébként ez is jól jellemzi, hogy az akkori festék elnevezések és a mai RAL kódok köszönő viszonyban sem voltak egymással. Ugyanis mind a Szergejekre, mind a NoHAB-ra a jelző vöröst írták elő. Ha ma vki meglesi, hogy RAL szerint mi a "jelzővörös", és összeveti a régi színekkel, jól látja, hogy nem sok közük van egymáshoz.

A Púpos rajzolmányát előkerítem, otthon vmelyik fiókban sztem megvan.

Újság ügyében majd kereslek, bratyóddal úgyis beszélek.

Braun
Gellért 442110 2007. február 14. 21:01
Válasz erre
Szervusz Braun!

Köszönöm a gratulációt, illetve a Púpos festésére vonatkozó infót.
Bennem határozott kétségek voltak ezzel kapcsolatban.
Azért ha rábukkansz a festési szabványra, kíváncsi lennék, milyennek nevezték a Púposokon a zöld különböző árnylatait.

A RAL kódok szerinti szín besorolás szóba került a Nohabom festésekor is.
Igazából ezzel nem tudtam mit kezdeni.
A gépem festéséhez alkalmazott színek kikeverésénél a szememre, aztán a 012-es Nohabról meglévő színes képre, a bátyám és saját emlékeimre hagyatkoztam.
Sajnos a 11-esről nem volt a birtokomban színes felvétel.
A hozzá legközelebb álló gép a 12-es korabeli képe így lett támpontom.
Az első festékréteget amikor a fiam ráfújta a kasznira, majdnem elsírtam magam.
Domináns bordónak látszott, semmiképpen nem hozta az elvárásomnak megfelelő árnyalatot. Ez látható a csatolt képeken.

Összességében az alapozáson felül négy festékréteget kapott, de az orránál és a tető oldalhajlatnál nyolc rétegű a festék.
Így már a szín kezdett hasonlítani az eredetihez.

A gép elkészítéséről szóló összefoglalómban számos problémáról nem emlékeztem meg.
Azt említettem már, hogy a maszkolás az eredeti maszkoló 32-ed részre való lekicsinyítésével történt.
Viszont ez a kicsinyítés a két dimenzós méretekre vonatkozott.
A maszkoló vastagsága maradt az eredeti méretű.
Ezzért a hajlatokban ugyancsak sprőden viselkedett és ilyen keskeny csíkokban nem tapadt igazán.
A legnagyobb gondosság ellenére több helyen a piros szín utat tört magának a maszkoló alá.

Aztán el kellett találnom azt az állapotot amikor a festés már kellőképpen szilárd ahhoz, hogy a maszkolót eltávolítsam, de semmiképpen ne folyjon meg.
Ha a festék teljesen megszáradt volna, akkor már repedezik és nagy részeket le lehetett volna húzni a különböző piros rétegekből.

Több helyen korrekciót kellett ezért csinálnom.
Aztán a csillag melletti vékony belső piros kör a maszkolás eltávolításakor a B fülkénél sérült.
Ezt már igen nehéz volt javítani. Ez látszik sajnos.

No, folytathatnám a sort, de inkább visszatérek pozitívabb mezőkre.

A Nohabomról készítendő Indóházas cikket szerintem beszéljük meg más körülmények között.

Még egy gondolat a Púposról.

Tavaly májusban vettem Siófokon veteránmotor börzén egy 0-ás méretű, réz M40,001-est egy antik kereskedőnél.
Sajnos hiányosan sikerült megszereznem.
Az egyik forgóváz hiányzik, a másiknak az oldalai, kerekek nélkül megvan.
Viszonylag tűrhető kivitel.
Valaki igen sokat dolgozhatott vele.
Egyszer talán restaurálom.

Várom majd jelentkezésed.

Üdv: Gellért
korzaar 442109 2007. február 14. 20:11
Válasz erre
Üdv Gellért!!! A kockás minta alapja sárga festés, a piros kockák tamponozva vannak.
A csikozás viszont tényleg elég macerás a csikok vékonysága miatt. : Péter
korzaar 442108 2007. február 14. 20:08
Válasz erre
Igen a RAL kodok elég nagy segitséget jelentenének:))
lucky 442107 2007. február 14. 19:35
Válasz erre
Gellért!
Köszi az ötleteket.
braun 442106 2007. február 14. 12:40
Válasz erre
Szervusztok Urak!

Először is gratula Gellért a csodás makettért - bátyád már mesélt róla néhányszor, volna-e kedved az Indóház magazin hasábjain is bemutatni?

Megláttam itt a beszélgetést a Púposról:
Az eredeti festés, amit mi "csíkosként" is szoktunk emlegetni jellemzője volt, hogy a főkeret és az akkumulátorládák borításának zöldje, valamint a géptér és vezetőállás zöldje eltérő árnyalatú. A Békéscsabán visszafestett 113-as Púposon is látható ez az eltérés, igaz mára a gép fénye kissé megkoptt, de elkészültekor határozottan látható volt. Otthon vhol megvan az akkori szabvány, abban egyértelműen utalnak a két különféle zöld színre. Az egyik emlékeim szerint "borsózöld" nevű volt. Ehhez ma RAL kódot találni minimum kihívás:-)

Üdv

braun
Gellért 442105 2007. február 13. 21:35
Válasz erre
Lucky!

Amikor Hatvanban az említett filmezést végrahajtottuk, akkor alaposan megszemléltük az állomáson fűtőgépként még szolgálatot teljesítő 301-est és 327-est.

Lecsupaszítva, hengerek csatlók és gyakorlatilag a kerekeket kivéve minden nélkül fűtöttek, gőzt termeltek ezek a gépek.

A 301-es vezetősátrában lenyűgözött az állókazán szélessége.
A 327-esen viszont pont az volt furcsa, hogy a hátsó hajtott kerékpár közé helyezték el az állókazánt jó szűkösen.

Szóval, szerintem ez is egy érdekes téma lenne.
H0-ás terepasztalon láttam már fűtőgépet, de nagyobb méretben, ráadásul hazai mozdonyt alapul véve, szerintem nagyon jól mutathatna egy ilyen állomási életkép.
Ha a mozdony küllős kerekein sikerülne átküzdeni magad, akkor a többi már egyszerűbbnek tűnő dolog lenne.
Nem kellene a bonyolult csatlókkal vesződnöd.

Még ez jutott eszembe Hatvanról.

Üdv: Gellért
litlebubu 442104 2007. február 13. 21:24
Válasz erre
Gellért! Gratulálok a NOHAB maketthez , csodálatosan szép munka! Ezt tartom igazi MAKETTEZÉSNEK!!! Minden elismerésem!
Gellért 442103 2007. február 13. 21:20
Válasz erre
Péter!

Őszintén gratulálok a Púposok festéséhez.
A régi festésű gépen a szoknya kockás mintázata és a csíkozás igazi kihívás lehetett.
Kiválóan megoldottad ezt, ráadásul sorozatban.

A 113-asról csak annyit szeretnék írni még, hogy nem a modell színét kifogásoltam az előzőekben, hiszen az korrekten tükrözi a mostani, visszafestett gép színét.

Amikor a vasúttörténeti parkban megláttam a 113-ast debütálásakor, ismerősömmel szóvá tettük egymás között ezt az árnyalatot.
Egy hazai szakértő (név nélkül, mert nem akarom a hitelét rongálni)meghallva kifogásunkat, állította, hogy volt amikor határozott árnyalatkülönbséggel festették felépítményt és a főkeret kölső burkoló lemezeit.
Én ezt az infót akkor ellenőrzés nélkül átvéve utaltam erre.
Nem néztem utána alaposan, hogy milyen variációk lehettek a zöldön belül, bár írtam, én nem emlékszem erre és nem láttam képeken sem ezt a differenciát.
Ezt önkritikaként fogalmazom meg.
Az hogy én valamiről nem tudok, az nem jelenti azt, hogy az nem lehetett.
Púposokban még nem mélyedtem el.

Mint érdekesség írom, az M63,003 1974-es Ganzos színterve viszont a birtokomban van.
A MÁV egységes színterve előtti variáció szerint ez a gép teljesen hasonló lett volna az M41-esek két fülkés első generációjának festéséhez.
Szürke tető, szürke csík, piros kaszni, grafitszürke főkeret és piros forgóvázak.
A csíkban középen MÁV embléma.
Ezt már nem valósították meg.

Bogarat tettél a fülembe egyébként.
Igyekezni fogok a Púpos színének alposabban utánanézni.
Mostmár erősen érdekel, hogy mik fordultak elő a festés variációiban.

Sajnos a Púpossal nem vagyunk olyan szerencsés helyzetben mint a Nohabbal, hogy a Közlekedési Múzeumban meglenne a nullszéria színterve kitéve a falra.

Üdv: Gellért
Gellért 442102 2007. február 13. 20:18
Válasz erre
Elektorlakatosnak

A Nohab GM alapítvány tagjai között vannak ismerőseim.
Az alapítvánnyal külön, mit jogi személyiséggel nincsen elmélyült kapcsolatom.

Nagyra becsülöm az alapítványt mozgató embereket áldozatos tevékenységükért.
Ehhez a jármű megőrzéshez az anyagiakon felül a megszállottság határát súroló lelkesedésre is szükség van.

Az adóm 1%-át erre a helyre adtam.
Átvitt értelemben a hál' Istennek bontás elöl megvásárolt 002-esen talán már vettem egy csavart.
korzaar 442101 2007. február 13. 18:24
Válasz erre
Köszi a választ, egyébként én festem a puposokat, és a fellelt képek alapján az ujrafestett gépen ennyire nagy különbség látszott, a régi 113 -as festésnél meg ahogy a képeket nézem egyforma volt akasztni meg az alsorész zöld szine. viszont örülök a kritikának, föként egy ilyen tudással rendelkezö embertöl. Üdv: Péter
lucky 442100 2007. február 13. 13:57
Válasz erre
Gellért!
A 411-es is megvan még, szintén Hatvan, de a fűtőház másik vége. Jelenleg oda van összetolva 3db roncs púpos. Alig 1 órája jártam arra. :P
A bontásra váró "parajosban" álló gépekről nekem az akkori Északi fűtőház ( jelenleg Vasúttörténeti park)jut eszembe.Ember magas gazból emelkedtek ki a masinák.Valami nagyon szomorú légkör járta be az a részt...
De a diós ötlet az szuper!
Elektrolakatos 442099 2007. február 12. 21:47
Válasz erre
Gellért!

A Nohab mentőkkel tartod esetleg a kapcsolatot?
Gellért 442098 2007. február 12. 21:18
Válasz erre
Luckynak!

Szervusz Lucky!

Azt nem gondoltam, hogy már ennyire körüljártad az 520-asos témát.
Ne haragudj az előző irományom kicsit iskolásnak tűnő megfogalmazásáért.

A herendi balesetről mint írod, nem hallottál.
Nem akarok konkurálni a téma szakértőjével, Bárdos Imrével, hiszen csak az ő leírásából tudom a hivatkozott baleset részleteit.

1969. január 31-én reggel 7.57-kor Herend állomás IV. vágányán az M40,217 ütközött az 520,045-tel. 10 halott, 28 súlyos, 16 könnyebb sebesült és két alapjaiban megrongált gép, valamint pár pozdorjává zúzott kocsi lett a végeredmény.
Az 520-ast 1969 augusztus 15-én selejtezték. A Púpost 1972-73-ban feljavították.
(Forrás: Indóház 2006. ŐSZ, Bárdos Imre: Jelentősebb események és balesetek az M40 sorozat életében)

A baleseteket feldolgozó dioráma téma talán viszonylag eredeti bár rendkívül nehéz kihívásokat vetne fel.
Az áttekintehtőség érdekében az alkalmazandó méretek semmiképpen sem tennék lehetővé a nagy méretarányokban való megvalósítást (1/25-1/35).
Csak ennél kisebb lenne kezelhető.

A vasúti motívum feldolgozással kapcsolatban szóba kerülhetne még egy ugyancsak a történések szempontjából hálátlan, de a makettezés szemszögéből kiváló megvalósíthatósággal kecsegtető téma.

A vágóasztalra (mozdony bontóba) kerülő gépeket, kb. 25 éve, rengeteg gőzöst a sorsuk beteljesedéséig viszonylag hosszú ideig tárolták a legkülönbözőbb helyeken.
Ezek a mozdonyok már a tárolás során a még későbbi vontathatóságuk érdekében csatló rudazatuktól megfosztva, hajdani fénykorukra csak monumentalitásukban emlékeztettek.

Budapesten a Vizavogó szolgált ilyen tároló és bontó telepként.
Vidéken bennem a legmegdöbbentőbb kép Zalabér Batyk állomásról él, ahol 1982-ben 22 db 424-es, pár 324-es és 375-ös mintegy fél km hosszban egy sorban várták a végleges pusztulást.

Erről a képről beugrott emlékeimbe egy riport amely ha a memóriám nem csal, a Fáklya című újságban bontást végző egyénekkel készült.
Sommás véleményük egy rövid nekrológgal felért.
"Korhadt könyöklők ,rozsdát virágzó kapaszkodók, nincs már füst korom, menetszél. Végállomás"
Szóval nagyon sok festési kihívásnak kellene megfeleni egy ilyen szegmens dioráma kialakításával. De megérné.

Az 520,075-ről még van üzem közbeni, régi szuper 8-as, szalagos filmfelvételem.
Egyik alkalommal vettük a fáradtságot a vasút iránt még hobbi szintjén is elkötelezett bátyámmal és másik mozdonyvezető barátommal, hogy lefilmezzük az országban utolsóként még Hatvanban a rendezőn tolató szolgálatot teljesítő gépet.
Mellette egy Trúman (411-es)is szorgoskodott még.
Ez ugyncsak a nyolcvanas évek elején történt.

No, akkor jó meditációt és erőgyűjtést kívánok a megvalósításhoz.

Üdv: Gellért
DjBogyi 442097 2007. február 11. 21:28
Válasz erre
Szia Gellért!

Én is csak gratulálni szeretnék a maketthez. remek lett, én még a hangjukat is oda tudom képzelni hozzá. Balatoni srácként volt benne részem. Jellegzetes dübörgésük volt. A TV híradó is elnémult mellette:-))) Nem felejtem el, mikor osztálykirándulásról hazaérve a sötétben álltam az egyik lámpája mellett a peronon. Elvarázsolt a szeme.

Üdv.
lucky 442096 2007. február 11. 21:09
Válasz erre
Szia Gellért!
Abban szerencsés helyzetben vkok ,h lakóhelyem fűtőházában álldogál egy 520-as
(520 075).A galériámban van is róla pár kép...Sajnos egy kicsit lepusztult,ráadásul a sövény ami mellett áll a bal oldalának megnézését lehetlenné teszi...
Mivel a téma érdekel sikerült beszereznem hozzá pár egyedi, eredeti anyagot.Van közte ciril betűs is!
A fonyódi esetről olvastam egy cikket,a másikról nem halottam még.
A szovjet beszerzésről tudok, annyi eltéréssel,h volt közte kárpótlásos is.
A Trumpi hibáiról tudok,de az enyém valószínű papír lessz.
Gellért 442095 2007. február 11. 18:27
Válasz erre
Szervusz Korzaar!

A Deák féle M 40-esről nem tudok sommás véleményt mondani.
Egész egyszerűen azért, mert még csak képeken láttam (újság, net).
Két megközelítésből azért mégis megpróbálkozom, hogy a felvételeken látottak alapján valamit megosszak veled.

Szóval, először is a hazai modellező közösségnek nyilván sokat jelentő M40-es megjelenése a boltban egy régi hiányt pótol.
A terepasztalokon igazán látványos lehet a vonatával közlekedő Púpos.
Színvariációi alapján bármelyik, hozzá illő korszaknak megfelelő kocsikkal futtatható.

Ha már a szín szóba került a felvételeken, amiket láttam a gépről, az M40,113-nak megfelelő a sötét, illetve világos zöld árnyalata a modellen.
Ezt már az eredetihez hasonlóra visszafestett gépnél sem tartottam valósághűnek.
A két árnyalat valóban eltérő volt a gyári gépeken, de én nem emlékszem ilyen határozott különbségre, sem a korabeli felvételeket tanulmányozva nem tapasztaltam ezt.

A modell kémény melletti burkolat kialakítását túl magasnak látom.
A képek alapján mintha az egész gép tömzsi és magas lenne.

Hangsúlyozom, élőben nem láttam még.

A modell meghajtása és a menettulajdonságai a Deák féle gépekre jellemzően minden bizonnyal tökéletesnek mondható.
Az ára (75ezer Ft) kisszériás és hazai gépről lévén szó megkockáztatható beruházás.
Egy igazi MÁV-os géppel gyarapodhat az arra vágyó gyűjteménye.

Üdvözlettel: Gellért
Gellért 442094 2007. február 11. 17:57
Válasz erre
Szervusz Lucky!

A felvetett kérdésedre csak azt tudom válaszolni, hogy a hivatkozott papír 1/25-ös BR 52-ről még nem hallottam.

A Trumpeter 1/35-ös BR 52-est jó alapnak tartom egy dioráma elkészítéséhez.
Biztos lehet olyan dokumentumok nyomára bukkanni, ahol ilyen 52-es a főszereplő.
Vagy mint sok esetben, marad a fantázia.
Egyébként magáról a gépről rengeteg felvételt lehet látni a neten.

Ha valamilyen hazai vonatkozású pillanat megörökítését terveznéd ilyen gép főszereplésével akkor tekintettel kell lenned arra, hogy a "magyarítás" sok problémát vet fel.
Szerintem mindenképpen megéri foglalkozni a gondolattal.
Ha rátalálsz egy témára, hálás elfoglaltság lehet ebből térben érzékelhető pillanatot megvalósítani.

A Szovjetunióból Magyarországra került egykori 52-esek mint 520-as pályaszámú gépek közlekedtek a Trumpeter géptől eltérően teljesen más szerkocsival, illetve apróbb különbségekkel (pl füstszekrényajtó).
(Nem tévedés, a szovjet hadizsákmányból vásárolta Mgyarország az egykori német 52-eseket.)

Ettől függetlenül érdemes vállalni az átalakítás fáradalmait.

Saját emlékeim között kutatva az 520-asok által vontatott hosszú tehervonatok képe, valamint két, az akkor elég nagy port felvert baleset jutnak eszembe.

Az egyik baleset után volt alkalmam látni Fonyódon a felrobbant 520-as maradékát.
Szó szerint maradékát, mert csak a szerkocsi, illetve a főkeret maradt egyben.

A másik nagy baleset Herenden történt.
Egy 520-as vontatta, éppen várakozó katonavonatba 70 km/órás sebességgel belerohant egy M40-es (Púpos) gyorsvonatával.

A döntés Rajtad áll.
A kocsi építés mindenképpen jó előtanulmány lesz.
Addig amíg a kocsit elkészíted, biztosan kitalálsz valami jó környzetet is hozzá.

Üdvözlettel: Gellért
Boyot 442093 2007. február 10. 20:36
Válasz erre
Sziasztok makettmesterek!!!
korzaar 442092 2007. február 9. 21:22
Válasz erre
Üdv Gellért!!! A Deák féle réz M40-esröl mi a véleményed??
lucky 442091 2007. február 9. 20:25
Válasz erre
Gellért!
Nem tudom tudsz-e róla:
A Modellik nevű cég kiadott egy BR-52-s gőzöst 1/25-ben papírból.
Meg ugyanezt a Trumpeter is 1/35-ben műanyagból.
Nekem tervben van (elég régóta) egy Ks kocsi építése 1/35-ben.Én ezt szeretném előtanulmánynak.
Gellért 442090 2007. február 9. 17:34
Válasz erre
Kedves Mindenki!

Az előzőekből kimaradt.

A mozdony makettezés manapság kevesek által pártolt ága a makettezésnek.
Maga a szó jelentésében (mozdony) benne foglaltatik a mozgás szó.
Még a legnagyobb modellgyártó cégek is hajlamosak a mozgással, menettulajdonságokkal szorosan össze nem függő kivitelezési, esztétikai aránytalanságok felé kompromisszumot tenni gépeik gyártása során.
Egészen elképesztő hibákkal találkozhatunk alaposabban szemügyre véve a jelenleg neves cégek által gyártott különböző méretarányú Nohabokat.
Ezért próbáltam meg makettként a számomra még ellenőrizhető tartományban mérethelyességre törekedni.
Bár a gyártás finisében alkalmaztam ideiglenes megoldásokat.
Ezeket idővel kiváltom, még véglegesítem.

A gyártáshoz előtanulmányként írtam az M63-as, szintén 1:32-es méretarányú makett elkészítéséről.

Nem szóltam a már nagyon régen, érettségim környékén(hajaj)legyártott 1:100-as 5 db papír gőzmozdony makettről.
Valahol bosszantott, hogy a legkézenfekvőbb méretarányban egyik modellgyártó cég sem készít gépeket, másrészről szerettem volna, hogy a vitrinembe nézve MÁV-os gőzösök legyenek láthatók (328-as, 424, szenes, pakurás, 376-os, 377-es).
Nem a mozgás, hanem a látvány volt a fontos.

Visszatérve a Nohabra, minden alkatrészét igyekeztem úgy elkészíteni, mintha csak és kizólag az lenne a legfontosabb része a mozdonynak.
A végeredményt láttátok.

Üdv: Gellért
Gellért 442089 2007. február 9. 17:06
Válasz erre
Kedves Matiz!

A fényképezés megoldható.
A tehervonatos felvételt hasonlóképpen pártolom, csak nem szívesen venném le a vitrinalapról a gépet. Nem volt egyszerű művelet rátenni.
Fényképezéshez a vitrin üvegbúráját viszont természetesen nagyon szívesen leveszem.

A másik Nohab elkészültekor mindenképpen leszedem az alapról, hiszen jól fognak mutatni egy páros felvételen! (Bárcsak már ott tartanék.)

Elérhetőségeim: e-mail: pobeda@keszthelynet.hu
kovacs-g@georgikon.hu
telefon: 20/524-7724
Gellért 442088 2007. február 9. 16:56
Válasz erre
Sziasztok!

Mindenkinek köszönöm az elismerő szavakat.

A képeken látható két Nohabot egyszerre kezdtem csinálni.
A másik példány norvég kivitelű Di 3-as lesz.
A már elkészült másik mozdonyszekrényen, illetve a szoknyán (hótörőn) látszik a MÁV-os kiviteltől való eltérés.
Ennek kivitelezését az nehezíti, hogy képeken kívül nincsen más forrásom (pl. műszaki rajz).
Éppen ezért úgy döntöttem amikor a két gép kivitelezése alapvetően más irányt vett, hogy az egyiket a magyart legalább időben befejezem.
A norvég a felmerült problémák ellenére a 2008-as Móvárra kész lesz remélhetőleg.
Az utolsó képen látható magyar gyártmányú kedvenc dízel gép az M63-as képezte a technikai előtanulmányt a gyártástechnológia kidolgozásában.
Az M63-ast két év alatt hoztam össze, mesze nem olyan alapossággal mint a Nohabot.
Erről majd később írok.

Üdv: Gellért
ChevyG 442086 2007. február 6. 09:04
Válasz erre
Ákos:
okés, hüJe kérdés volt:)
Batya 442084 2007. február 6. 00:28
Válasz erre
Matiz !

Én ismerem jóbarátom.
Szóltam már neki hogy írjon a fórumban. Mindenki kérdésére válaszolni fog.
Az úr amúgy Keszthely.

Üdv
Batya
MrChef 442083 2007. február 6. 00:11
Válasz erre
Őőőőűűű...jó, mintha kicsit be lennék szívva! ;-)))
pedig nem is
Matiz 442082 2007. február 5. 21:39
Válasz erre
Sziasztok,

van pár 1:32-es modellem, de mind gyári, fakezű vagyok, hogy bármi hasonlót alkossak. Viszont behalnák, ha fotózhatnánk párat erről a gépről közelebbről, részletesebben, neadjisten vinnék egy komplett tehervonatot hozzá, hogy jól mutasson a fotókon...
Ha ismeri valaki a készítő elérhetőségét, nagyon megköszönném, felvenném vele a kapcsolatot.

(ui: bgabor80, csak nem tán itt is? üdv :) )
lucky 442081 2007. február 5. 21:36
Válasz erre
Grat a Nohabhoz!
Gellért,te is mexállot vagy! :D
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.
1., 2., 3.