/ Fórumok /

MIG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
sainz 367866 2007. május 21. 19:51
Válasz erre
A MiG-21R-nek nincsen gépágyúja, ezért nincsenek a DUASz lapátok.
A kétféle konténer kétféle kezelőpanellal üzemelt.
Robidoki 367865 2007. május 21. 19:46
Válasz erre
Én tudom.
Nem azért mert nem tudtak IC-t gyártaniaz tuti.
Az atombomba robbanásakor létrejövő elektromágneses impulzusokban(lórúgás kategória) keresendő az ok.A mikroelektronika,IC tranzisztor,FET ,vezérléséhez, üzemeltetéséhez jóval kisebb jelszintre van szükség min elcsőves társaikhoz.Ez akár 1nagyságrend is lehet. Tehát,mig egy IC 5V-24V vagy tranzisztoros fokozat 5V-36V os feszültségről operál,addig egy csövekkel felépített berendezés 100-500,sőt néha magasabb feszültséggel táplálkozik.
Tegyük fel ,valaki krézi volt és ledobta a bombát.Az elektromágneses impulzus legyen 1-2 Volt .(feltevés,lehet több-kevesebb).Az IC ,tranyó úgy érzi,hogy élgáncsolták,a csövek meg csak egy kavicson gördültek át.
Röviden ,és durván ennyi.Lehetne ezt még fokozni,de ez nem a MINDENTUDÁS EGYETEME.

Azért kíváncsi lennék a GRIFFONY-ra egy hasonló csapás után.
dudus 367864 2007. május 21. 19:41
Válasz erre
A 85-ÖS SZTRELBÁN ÉN LŐTTEM LE A KISMAGASSÁGÚ MISENYT ÉJJEL DUDUS KISÉRT DZSIPSZI A KISÉRŐ GÉPPÁR CSUCSU ÉS ZOLTÁN VOLT
Solo 367862 2007. május 21. 19:20
Válasz erre
Tudod te miért. :)
Ha van kedved meséld el a többieknek is. :)
Robidoki 367861 2007. május 21. 19:07
Válasz erre
Itt már érezhető a szakmai hozzáértés.Rumcájsz OK!
Én nem is hallottam olyan felderítőkonténerről,aminek az optikája be van vezetve a kabinba.Természetesen oroszról van szó.Hacsak nem egy külön utánfutón húzza maga után a gép a terjedelmes elektronikát.
Hamár az elektronikánál,és a "K" atombombáról van szó,akkor had kérdezzem már meg tőletek,hogy az oroszok miért alkalmaztak oly sokáig elektroncsőveket félvezetők helyett.
Rumcájsz 367860 2007. május 21. 18:51
Válasz erre
Sainz! Az általad feltett két kabinfotón /meg Tophatters pirossal is jelzett panelje alatt is, 914./ az árnyékoló gumiharangnak semmi köze a felderitőkonténerhez, ez a fed.lokátor gyenge fényerejü szkópját védi, hogy erős fénynél is látható legyen a kivetitett jelzés.Ez az elhelyezés volt a 21PF,PFM,PFSz,PFM-SzPSz,R/RF tipusokon, itt az ASzP célzó helyén volt a szkóp, fölötte meg egy egyszerü PKI célzókészülék látható. Ezért nincs a fenti tipusok pitotcsövén állásszög- és csúszásjelző DUASz-lapát,mert ennek jeleit csak az ASzP tudta hasznositani.A későbbi tipusoknál a szkóp lentebb került, talán ezért szerényebb az árnyékolása,/vagy erősebb fényerejü tipust épitettek be/, a helyére meg az ASzP-célzó, /igy a pitotra is a DUASz-lapátok/.VISZONT!A fotóidon a kabinkeret két kezelőpanelje NEM EGYFORMA ,miért? Tippem - a kétféle felderitőkonténerhez kétféle panel jár! Vagy lehet tippelni!
Robidoki 367859 2007. május 21. 17:15
Válasz erre
Köszi Solo!!!
Emiatt a "K" bomba miatt mekkora felfordulás lett!
Hát nyomozzanak utánna akik ráérnek,a szerencsétlen 21.est már elkapálták.
Vezetőink szerint már úgysincs ellenségünk.
Szerintem(józan paraszti vélemény)a pápai migek közül kellene minél többet megmenteni az utókornak.Lehet hogy nemsokára ismét támad a flex!

Éljen az atom-a bomba-és a huszonegyes!
És el a kezekkel Vietnam-tól!
SSgt.Chris 367858 2007. május 21. 16:57
Válasz erre
Azt hiszem nekem meg kell követnem Sainz-ot, mert bevallom férfiasan, én 1., meg 2.-3. nekifutásra is a Cébés által 886-os hozzászólásban feltett képet véleményeztem és nem a 884-es eredeti, Sainz által feltett fotót... Ezt igencsak benéztem... Sorry. Viszont félig megnyugodott a lelkem, mert amit viszont írtam arról a képről, az igaz. :-)
Solo 367857 2007. május 21. 14:45
Válasz erre
Megnéztem jól a sainz által először felrakott képet. Szerintem se a fotógéppuska látható rajta. Más a formája és a felfügesztése.
Egyébként nem hiszem, hogy sainz ilyen buta hibát követne el, hogy olyan képet mutat nekünk, amin egy fotógéppuska látható és utána próbálna megygőzni minket, hogy az biza atomfegyver tartozék. :))

Robidokit ne bántástok. Egyszerűen ilyen (túl)okos mindíg. :) Kivéve élőben. :)

Egyébként atombombát azért kell célozva dobni, mert a harcászati atomfegyverek nem robbannak akkorát, mint a stratégiai atombombák. Pár kilóméteres területen tarolnak.
Szal nem árt megnézni hová esik. A közelben lévő saját csapatokat is jobb megkímélni.
Az más kérdés, hogy a sugárzásból valszeg így is kapni fognak. Akkoriban ugye nem volt olyan fontos az emberi tényező.
Keri 367856 2007. május 21. 12:52
Válasz erre
Hiába tény,attól még kuriózum számunkra,abszolút amatőr érdeklődők számára.Minden infó érdekes ezzel kapcsolatban.
Úgy érzem,bármit mond sainz,egyből nekiugrassz.Eléggé indulatos vagy.Inkább tégy hozzá a te oldaladról.Neked is sokrétű tudásod van a témáról,neki is. Nagyon keveset tudunk(mi kívülálók) a magyar csillagos korszakról.Meséljetek róla minél többet!Köszi az eddigi infókat,képeket!
Keri
Robidoki 367855 2007. május 21. 11:23
Válasz erre
Jó-Jó-Jó!
De mi itt a hír?
Az hogy voltak nálunk atomhordozására alkalmas Mig-ek?
Mert ez nem hír.Ez tény.Volt itt raketta is ami ellátta volna a migek feladatát.
Én nem vitázom tovább,mert vagy a fotó sikerült sután,vagy a kérdés.

Na csőkefe!!!
sainz 367854 2007. május 21. 11:06
Válasz erre
"Atomhordozó MiG-21 ügyben nem hinném, hogy létezne Magyarországon hozzáértő"

Magamat javítva:
Kivéve azt a négy magyar pilótát, aki megkapta rá a kiképzést.
Közülük is sikerült beszélnem eggyel...
sainz 367853 2007. május 21. 11:04
Válasz erre
Zebi !

918-as hozzászólásomat nézd meg.

Az én fotómon semmi nincs bekarikázva.
A Top-Gun fotón van a MiG-21R kapcsolódobza bekarikázva, ami téves illusztráció a cikket anno elkövető szerzőtől, aki később a mo-i 21-esek története cikksorozatában ki is javította saját magát.

Az nem kérdés, hogy a mi gépeinkben a fotógéppuska volt ott.
Az atomhordozó 21-esekben ennek a helyén volt a kapcsolódoboz.
Ezekben amúgy is felesleges a fotópuska...aki az atomvillanást nem látja, annak úgyis mindegy(aki látja, már annak is...o:))
sainz 367852 2007. május 21. 10:57
Válasz erre
"mert ennyi hozzáértő között mégiscsak elveszik a gyerek"

Atomhordozó MiG-21 ügyben nem hinném, hogy létezne Magyarországon hozzáértő.

Feltettem nektek néhány fotót, amik igazi szakértőknek is az újdonság erejével hatottak.
Ezenkívül megosztottam veletek azokat az infókat, amiket a négy pilótától hallottam, akik beleülhettek, megtapogathatták, elmutogatták nekik mi hogyan működik(meg is neveztem közülük kettőt).
Továbbá néhány info Timohin Andrey-től aki a tököli 515.iap.-nál szolgált 21-esen 5 évig kishazánkban.
Tények, tények és tények... fotókkal, nevekkel, dátumokkal igazolva.

Hogy ezt ki miként reagálta le, az már nem engem minősít...

Részemről boldog lennék, ha mindennap hasonló fotókkal, feldobott labdákkal "bombáznátok" ezt a forumot.
Robidoki 367851 2007. május 21. 09:20
Válasz erre
A gyerekes okoskodás nem az én asztalom.Nagyon kíváncsivá tettetek,mert ennyi hozzáértő között mégiscsak elveszik a gyerek.Valószínűsítem,hogy itt mindenki a repiparban dolgozik,számtalan repcsibe bújkált,sőt szakszóval,tipusvizsgával,stb-vel rendelkezik.Nem a topik lehúzása a célom,sőt! De amikor már valami ennyire "tudományos"ott már valami sántít.
Mégegyszer meg kell hogy kérdezzem,miért kell az atombombával célozni?

Kedves Sainz!
Valóban az "A" bomba ilyen kíméletes? Szerintem az első 20 kilométerben mindent ősszeszippant,(nem elfúj) aztán ... nem térnék ki rá!
A képeden bekarikázott berendezés akkor nem a kezelőpanel,és nem a fotópuska...hanem? Mert ugye ez volt a kérdés.
Feldobtad a gumilabdát,aztán csak hagyod pattogni.
Én igazán szeretem a repülést,és a repcsiket.15 évesen már botoltam az MHSZ-ben,a szükséges szakirodalom sem hagyott hidegen ,mindíg nyitott voltam az új iránt.Igaz csak 4-5 tipussal dolgoztam.
Nade Béke,és Barátság!
Zebi 367849 2007. május 21. 08:05
Válasz erre
"Ha jobban megnézed, amit én elöször feltettem, az kisebb, szögletesebb, magasabban van és a müszerfal sikjaban."

Ha oldalról nézünk egy hengert, akkor az szögletesnek látszik. A fotogéppuska pedig lehetett a műszerfalhoz közel, ferdén: mig-21.de/bilder/mig-21de_boboc06_4.jpg és lehetett magasabban, szinte vízszintesen, mint pl itt: mig-21.de/bilder/rothenburg94_6.jpg

Az a doboz amiről te beszélsz nem ott volt, hanem a célzókészülék fölött.
ronniefrown 367848 2007. május 21. 07:59
Válasz erre
Kedves Robidoki!

Nem kellene lehuzni ezt a forumot. En, es biztos vagyok benne, hogy sokan masok is, csak a Sainz altal feltett anyagok miatt latogatjak ezt a forumot. Az altalad hozott szinvonalra es gyerekes okoskodasra viszont senki nem kivancsi.

udv
Ronnie
sainz 367847 2007. május 21. 07:50
Válasz erre
39620031-1
39620031-1

" Azt sem értem a pont-agyammal,hogy minek célozni egy atombombával??? "

Ez egy egyszerü kapcsolódoboz, az oldási variáió kiválaszásához.
Azért ott van ahol, hogy szemelött legyen.
Nem része a célzókészüléknek.

"AZ már bizony csak lefelé esik,és hogy a hidat kapja telibe,vagy az 5km-re lévő sulit,az már mindegy"

Atomcsapásnál 5km még egy hidnak, harckocsicsoportositásnak sem mindegy, nemhogy egy reptéren a fedezékekben, zárt kapuk mögött a válaszcsapásra váró gépeknek.

"AZ már bizony csak lefelé esik"
Az már bizony eleinte felfelé "esik", ugyanis emelkedés közben oldják(hajitják), hogy a hordozó gépnek legyen ideje eltávolodni.

"Kár kaparászni,mert csak a hangulatot fokozza az ember"
Én azért csak kaparászok, mivel ugy gondolom, hogy amig pl. ilyen fotók kerülnek elő Lengyel forrásból, nem sztandard festésü magyar 21-esekről, rajtam kivül itt is sokan örülnek.

Amugy is szeretek tanulni, uj dolgokat hallani, és vérzik a szivem hogy ebből a korszakból szinte minden fotó a szemétbe ment vagy el sem készült...
Robidoki 367846 2007. május 21. 06:38
Válasz erre
Kedves SAINZ!!!
Hát legyek kutya,ha a Te első fotódon az van amiről itt ámítod a népet.Persze hogy voltak az oroszoknak A-bombát vetni is képes 21-esei,de hogy az a berendezés amit Te fotóztál mi?
Azt sem értem a pont-agyammal,hogy minek célozni egy atombombával???AZ már bizony csak lefelé esik,és hogy a hidat kapja telibe,vagy az 5km-re lévő sulit,az már mindegy.Én azt mondom,hogy gyűjtögesd a képeket,és barátkozz,de ennyi energiával már saját 21-esed is lehetne a kertben.A hadititkok kora lejárt,sőt a magyar katonai repülésé is.Kár kaparászni,mert csak a hangulatot fokozza az ember.A kompozitgrippen-től még a SZU-22 eseink is jobbak lettek volna.

További jó munkát,erőt egészséget!
sainz 367845 2007. május 21. 00:56
Válasz erre
cz cockpit c
cz cockpit c
vasin024
vasin024

Ha jobban megnézitek a kérdéses képet a piros karikával, észrevehetitek a kezelődoboz alatt a felderítőkonténer periszkópjának árnyékoló gumiharangját > MiG-21R
sainz 367844 2007. május 21. 00:45
Válasz erre
"Azért még Ivánék sem annyira agyafúrtak, hogy "fotógéppuskának látszó tárgynak" álcázzanak egy atombombavető készüléket az imperialisták megtévesztése kedvéért.. :-)"

Nos, hogy Ivánék mennyire agyafúrtak:

Létezett a MiG-21R felderítőkonténerének "bőre" alá bújtatott, álcázott Atombomba.
Semmi nem mutatta, hogy más lenne, mint a sztenderd elektronikai "bőrönd", csak hogy állandóan csepegett róla a "veríték".
Szépen működött a dolog a felderítőgépeket amúgy is körülvevő szupertitkosság ernyője alatt.
Rendszeresen repkedtek velük a 70-es évek közepéig pl. a két németország határán.

Fotókat, rajzokat hamarosan láthattok erről, és a tököli, sármelléki SMT-kről az Air Enthusiast-ban megjelenő, Alexey Kalinovskiy-al közösen összehozott cikkben.
sainz 367843 2007. május 21. 00:17
Válasz erre
Photo06_1_resize
Photo06_1_resize
Photo09_4_resize
Photo09_4_resize

Ezek egy lengyel cimborától.
Lövészet 86-ban(vagy 88)

Talán valamelyikőtöknek ismerősei melóznak a gépen.
Esetleg azt is tudjátok miért lehet megnyitva?
sainz 367842 2007. május 20. 23:42
Válasz erre
Robidoki !

Ezzel az - amit még nem láttam, az nem is létezik - mentalitással nemigazán tudok mit kezdeni.

Azért nyitottam anno ezt a topikot, mivel hiszek abban, hogy jó dolog megosztani a többiekkel az új információt, és van értelme közösen agyalni nem tudott dolgokról, vagy csak egyszerűen közösen örömködni a közös hobbin, munkán.
És nem hagyni feledésbe merülni a 21-est.

De most megint nagyon elszomorodtam...o:((

Ha végigböngészed a régebbi képeket, hozzászólásokat, láthatod, hogy nem kevés máshonnan elérhetetlen régi fotót, infót osztottam meg veletek itt.
Miért is ?
Cserébe nem csorog összemérhető képanyag másoktól...pl. egyetlen '90 előtti fotó sem jött, szovjet 21-es sem, ami ritka mint a fehér holló, de biztos vagyok benne, hogy SMT fotót sem fog ide senki feldobni...egyszerűen azért, mert ilyenek nem teremnek minden bokorban...
Hol vannak a magyar MiG-21F-13 fotók, 90 előtti lövészetek képei stb...?

Nagyon sok időt, pénzt, energiát áldoztam az elmúlt években arra, hogy a 90 előtti évekből összeszedjem ami még megmaradt...pilótáktól, műszakiaktól, öreg fotósoktól, de még oroszoktól is, akik itt szolgáltak anno, lengyelektől, németektől, akik hadgyakorlatokon, lövészeteken lekapták a mieinket.
Túlzás nélkül állíthatom, hogy az országban páratlan kollekció van nálam, ami most már napról napra hízik...sokan avatnak bizalmukba...

Furcsamód, amikor felhívok egy nyugdíjas pilótát, hogy szeretnék vele beszélgetni a régi dolgokról, nem küld el a francba.
Aztán amikor megemlítem, hogy találtam személyesen róla fotókat pl. az 1982-es Sztrelbá-ról, Asztrahany-ban, kint a betonon, amikor hámozza be magát a szovjet 23-asba, éles rakétákkal, nem küld el a francba, nem mondja azt, hogy az csak egy fotógéppuska...o:))
Kávé, konyak, misebor...köszöni szépen, és előkerülnek a fiók mélyéről olyan diák, fotók, negatívok, amiket talán negyven éve nem látott senki, csak odakint a Szu-ban a haverok, akik a pokrócot tartották stikában az előhíváshoz.
Elmesélnek mindent, amiről lehet hogy még tíz éve sem szívesen szóltak, én is elmondom mennyi vesződség(és szerencse) volt, mire megtaláltam azt a tudósítóját a Krasznaja Zvezdának, aki odalent dolgozott délen, mibe került nekem, hogy több millió fotó közül vhogy előkerítse a magyararokról készített fotóit, aztán elküldi az eredeti negákat, és ad 3 hetet hogy magamnak beszkenneljem, visszaküldjem.
Fel sem merül benne, hogy "benyelem" a képeket, eltűnök...
Az egyik taszári 21-es pilóta pl. az első találkozás után odaadta több hétre a családi albumát, egypéldányos, beragasztott fotóit a szüleiről, gyerekeiről, és a repülőéveiről...hetekig magammal hordtam, nehogy csőtörés, betörés áldozatául essen, mielőtt visszaadnám..
Szóval közöttük nem érnek ilyen "balesetek"

Hiába, ŐK egy másik generáció...
sainz 367841 2007. május 20. 23:42
Válasz erre
Az a kép egy kb. 20 méterről, gyönyörűen fotózott szovjet 21bis, homok-zöld kamóval, negáról szkennelve, sajna orwo anyagra...6.2Mb jpg...ennyit tud a film.
Cébés 367840 2007. május 20. 22:59
Válasz erre
Nekem is van egy tucat régi képem.Taszár,Pápa,PG,stb
Nem mai képek de azért jobb minőségüek.
Annyit akartam ezzel mondani hogy a kép mínősége alapján,bármi lehetne az a bizonyos alkatrész
sainz 367839 2007. május 20. 22:49
Válasz erre
"Persze hogy kerekebb,mert a kép is tiszta,nem egy háború előtti."

Tudod, ezeket a "háború előtti", fotókat nem lehet egy napon említeni a pápai "skanzenben" vagy 1990 után készült fotókkal.
Csupán csak azért, mivel nincsenek, vagy akinél vannak, nem fogja ide feltenni.
sainz 367838 2007. május 20. 22:41
Válasz erre
Higgyetek nekem, nem a kabinkereten volt a kezelődoboz, hanem ahol a fotómon látjátok.
Kővári egy későbbi cikkében már helyesen írja ezt.
Levelezek Tökölön szolgált orosz pilótával, aki bis-en repült, tőle is rengeteg fotót, infót kaptam ebben a témában is.
A Top-Gun cikkben megjelent fotó, amin a kabinkereten van a doboz, egy MiG-21R fotója, része egy sorozatnak, ami az Aviacia Kozmonavtikában jelent meg.
A teljes sorozat megvan nekem diáról szkennelve 7Mb méretben, közvetlenül az orosz fotóstól, aki a Sucsini ezred 21R-eit fotózta egy cikkhez.

A törzs és a szárnyak, vezérsíkok alsó fele is le volt fújva ezzel az árnyékoló festékkel, a többi fotón ez egyértelműen látszik is, és Hajdú Tibor taszári pilóta, aki szintén ott volt 78-ban Tökölön, szintén nagyon jól emlékszik mindenre.
Ez nem egy olyan esemény, ami hétköznapi egy pilóta életében.
Sok taszári pilóta adott 74-ben Sármellékről készültséget, amíg otthon a betont javították.Ők a PF-ekkel köpésnyire voltak az SMT-ktől, brutál fotók, sztorik vannak, én szkenneltem be a fotóikat nem egynek közülük, de ezek nem fognak kikerülni a netre.

Az SMT-k közt volt rengeteg terepszínű is, Vándorkaresz könyvében találtok fotókat is.
Ilyen fehér festésű SMT fotó(ez is egy sorozat egy kockája) tudtommal most kerül nyilvánosságra először(ha úgy tetsz világpremier...o:))
xcraft 367837 2007. május 20. 22:36
Válasz erre
Rumcájsz!
Köszi. Közben én is kerestem a neten, és találtam terepfestett SMT-t, s zöld, v zöld, okker, és világos alsó festéssel. Ez nem biztos, hogy fehér, lehet valami világos szürke is. Ez helytálló?
SSgt.Chris 367836 2007. május 20. 22:29
Válasz erre
Azért még Ivánék sem annyira agyafúrtak, hogy "fotógéppuskának látszó tárgynak" álcázzanak egy atombombavető készüléket az imperialisták megtévesztése kedvéért.. :-)
Az előfordulhat, hogy szögletesebb, vagy kerekebb, de az akkor is az, aminek mondjuk, szerintem ebben megegyezhetünk. De ha tud várni keddig a téma megkérdezem a szakikat bent a "cégnél".
Rumcájsz 367835 2007. május 20. 22:26
Válasz erre
Az SMT-vel repüléstechnikai problémák voltak, a hatalmas gerinctartályban előre-hátra tudott vándorolni a lé,ami drasztikus súlypontvándorlást okozott, és ez - főleg az akkoriban alkalmazni tervezett mélyrepüléses csapásmérésnél - túl veszélyes volt.Képzeld el, hogy ezerrel döngetsz alig 300 méteren, és a gép alattad egyszer csak minden figyelmeztetés nélkül elindul lefelé - mennyi idő van ezt egyáltalán észlelni majd kivédeni?! Épp ezért az SMT-ket később az időszakos javitásk során átépitették, a bisz-nek megfelelő 540 l-es gerinctartályokat kaptak, tipusjelzésük ST-re módosult.Az SMT viszont terepszinben is létezett, az összes tököli SMT álcázófestássel repült,talán nekem is van terepszin SMT-fotóm
Tophatters 367834 2007. május 20. 22:18
Válasz erre
névtelensdf
névtelensdf

Nekem is van erről egy képem, melynél azt írják, hogy ez a kezelőpanel a kabinkeret felső részére van szerelve. Viszont a kép leírásánál úgy említik, hogy ez a panel amelyről Sainz tett fel képet, egy Bisz-ből származik.
SSgt.Chris 367833 2007. május 20. 22:18
Válasz erre
De akkor még mindig nem értem! Fogaljuk össze! A bekarikázott dolog, az kétségkívül a fotógéppuska. A HUD (pontosítok-hála Rumcájsznak-célzókészülék) feladatát és lehetőségeit szintén tudjuk. Beraktál egy képet a kezelő dobozról... Mi kell még más? Ott a nuki a törzs alatti pilonon, a kapcsolópanelen kiválasztották a dobás módját, a célzókészüléken céloztak, majd dobtak, a karikázott "tárggyal" (fotógéppuska) meg visszaellenőrizték a oldási helyzetet, már, ha egy atomrobbanást vissza kell ellenőrizni...
Igazából az első kép és a karika miatt van a felfordulás szerintem...
xcraft 367832 2007. május 20. 21:58
Válasz erre
Cébés!
Ez idézet a Top Gun -ból? Akkor szinte minden kérdésemet meg is válaszoltad.
A fémszínű gépek hasa is fémszínű volt? vagy itt is létezett fehér?
Az SMT-helyett használt Bis-ek hasa volt fehér?
Szóval, mi az igazság?
Rumcájsz 367831 2007. május 20. 21:57
Válasz erre
Az atomcsapás mérésére kijelölt - és arra felszerelt - gépeken pedig az atombomba kezelőpanelje volt ugyanoda, a mellső kabinkeret felső-középső részére felszerelve
xcraft 367830 2007. május 20. 21:52
Válasz erre
Sainz!
Van egy Fujimi SMT MiG-21 -em. Mikor utánanézegettem, nem tudom már miben, azt olvastam, hogy ez az atomhordozó változat csak teljes fémszínű verzióban létezett, és kizárólag a SU használta. Ezekszerint téves ez a fémszínre vonatkozó állítás?
Van egy olyan képed, amin a teljes alja fehérre van festve, nem csak az orrfutó mögötti rész?
A másik kérdésem: A bis ben minek volt behuzalozva a vezérlőpanel, mikor az SMT pontosan azért kapta a bisnél is nagyobb üzemanyagtartályt, (ezért púpos) hogy megfelelő távolságot érjen el a nukival?

Nem vitázom, kérdezem. :)
Cébés 367829 2007. május 20. 21:49
Válasz erre
MiG-21 SMT FISHBED-K "NUCLEAR"
Csak kis számban és kizárólag szovjet használatra gyártott változat.

Legtöbb rendszerében megegyezik az MF változattal, bár egyesek szerint készült az erôsebb R-25-300 típusú hajtómûvel is, ami a bisz változat jellemzôje.

A gép törzstartályát 900 ( más források szerint 940 ) l-esre növelték, így a típus egy púpos benyomását kelti. Így a teljes belsô üzemanyag térfogat 3250 l-re ( 3288 ) növekedett. A szárnyak alatt egy-egy 490 l-es, míg a törzs alatt egy 800 l-es póttartály hordozhat és így az összes üzemanyag mennyisége 5065 l-re növelhetô.

A túlterhelési többszörös max. 8.5 g lehet.

A típus csupán speciális fegyvertartók és egy kezelôdoboz segítségével atomhordozóvá alakítható mint azt a következô példa is jól mutatja. az 1970-es évek végén Magyarországra, Tökölre került egy századnyi szovjet MiG-21 SMT. Eleinte ezek a gépek is a normál légiharc kiképzés szerint repültek és fémszínûek voltak az akkori szovjet terminológiának megfelelôen. 1978-79-tôl a gépeket terepszínûre festették és speciális atomhordozó szerepet töltöttek be. Ennek megfelelôen módosult a felszereltségük és a gyakorlórepüléseik is. A gépek külsô szárnytartóira a 490 l-es póttartályok függesztôit szerelték fel és bár nem mindig repültek póttartállyal, ezek mindig fent maradtak a szárnyakon. Szintén a speciális feladatkörhöz tartozott egy speciális bombatartónak a törzs alá való felszerelése, melyet szintén soha nem szereltek le. A kabintetô keretére egy árnyékolófüggöny volt szerelhetô, mely a fényhatások kiszûrésére volt hivatott. Ez a megoldás a késôbbi bisz változaton is megmaradt. A merev szélvédôkeretre egy kezelôdobozt szereltek, mely az alábbi funkciókkal rendelkezett:

éles oldás szabadeséssel

éles oldás fékezéssel ( fékernyô, vagy féklap )

éles dobás becsapódásos robbanással

éles dobás levegôbeni robbantással

vészoldás becsapódásos robbanással

vészoldás robbanás nélkül

különbözô kontrollámpák, mely a mûködtetô áramkörök állapotát jelezték

A Tököli ezred MiG-21 SMT-it 1982-ben MiG-21 bisz-re cserélték, de ezek közül egy század szintén átvette a nukleáris bombázó hatáskört hasonló koncepció alapján. 1988-ban a MiG-21 bisz-eket MiG-29 C-k váltották fel.

Azért is érdekes ez a dolog, mert Magyarországon állomásozott egy másik nukleáris ezred is, mely MiG-23 MF-ekkel volt felszerelve és a két század mintegy 20-22 illegális szovjet nukleáris csapásmérôgép meglétét jelentette csak Magyarországon, ami papíron nem szerepelt ilyen feladatkörben. Figyelembe véve, hogy a volt Varsói Szerzôdés államai közül Magyarországon állomásozott a legkevesebb szovjet repülôgép legalább 200 be nem jelentett atomfegyver-hordozóval rendelkeztek az akkori keleti tömb légierôi.

Az SMT változatot 1971-72. között gyártották.
Rumcájsz 367828 2007. május 20. 21:49
Válasz erre
A külsőre hasonló /fekete doboz a tetején felfelé vetitő lencsével és egy ferde reflex-üveggel/ egyszerü célzókészülék és a HUD között az a különbség, hogy a célzót csak harctevékenységre lehet használni, a HUD-ra viszont a gép vezetéséhez szükséges információkat is fel lehet vetiteni, pl. középen rajta van a mühorizont-jel, tehát a bedöntési és bólintási szög, felül a repülési irányszög, oldalt a magasság, sebesség és varióméter,esetleg állásszög-értékek, másik oldalon pl.hajtómü-fordulatszám és egyéb üzemmód-kijelzések, túlterhelés, üzemanyag-maradék, stb.,tehát mindezt úgy látja a pilóta, hogy fel van vetitve neki a legfontosabb figyelési szektorba, a látómezőbe, és nem kell neki állandóan a müszerfalat figyelni / ehhez tudni kell,hogy más-más repülési profilnál eltér a müszer-leolvasási sorrend a régi gépeken,a HUD-on meg minden ott van/
sainz 367827 2007. május 20. 21:39
Válasz erre
A MiG-21R felderitőkonténerének kezelőpanelje volt ott.
Cébés 367826 2007. május 20. 21:35
Válasz erre
Én úgy tudom hogy ez a panel,a merev kabintető keretre volt rögzítve
sainz 367825 2007. május 20. 21:31
Válasz erre
" SAINZ amennyiben csak műkedvelő vagy,ne tégy fel okosabbnál okosabb kérdéseket,ha pedig dolgoztál a tipuson mond be a tutit!!! "

Miért ez a nagy jóindulat ?
Az hogy Magyarországon a 21-esen dolgoztál, nem jelenti azt, hogy mindent láttál, ami a szovjet 21-esekben benne volt.
Kérdezd meg tanult kollégáidat, aki közülük kicsit is kiváncsi volt, a magyar bis-ekben megtalálta a vezetékelést. és a kapcsolódoboz helyét.
sainz 367824 2007. május 20. 21:24
Válasz erre
control-box
control-box

Ez pedig a kezelődoboz roncsa, amit egy tököli bis maradványai közül mentett meg(Gál v. Kővári).
Scan egy régi Top-Gun-ból.
A magyarországi reptereken minden szovjet ezrednél volt egy kijelölt atombombázó század, később a MiG-23 ason ugyanugy.
Robidoki 367823 2007. május 20. 21:23
Válasz erre
Mivel én rádiós vagyok,a tipusát nem tudtam,de tanult kolegám,Sipi megerősítette a rumcájsz által pontosan leírt tényeket!!!SAINZ amennyiben csak műkedvelő vagy,ne tégy fel okosabbnál okosabb kérdéseket,ha pedig dolgoztál a tipuson mond be a tutit!!!

Banos Robi rep.tzls
Cébés 367822 2007. május 20. 21:19
Válasz erre
Persze hogy kerekebb,mert a kép is tiszta,nem egy háború előtti.És ha ugyanabból a szögből nézném,ugyanott lenne.
Nézzük meg jobban? Bárhogy nézem egy fekete placsnit látok.
Tegyél fel értelmesebb képet,akkor talán ki lehet venni belőle valamit.
Bár most hogy jobban megnéztem...Lada 1200 visszapillantó tükör?
Rumcájsz 367821 2007. május 20. 21:16
Válasz erre
Uraim, a MiG-21-ben nem volt HUD, a HUD-ra hasonlitó berendezés az ASzP-PFD tipusú elektro-optikai célzókészülék, a fekete hengeres kütyü, aminek a nyúlványa belóg a célzókészülék reflexüvege elé, az tényleg a fotogéppuska, ami minden magyar MiG-21-en be volt épitve.Gyakorló légiharcban használták a célzás pontosságának utólagos ellenőrzésére, illetve éles légiharcban lehetett volna vele légigyőzelmet bizonyitani.Sajnos, a célzó nem volt valami tökéletes szerkezet, 3,5 G túlterhelés felett már nem volt pontos, nem tudta tökéletesen kidolgozni a célzási adatokat, tehát a célgyürüt és a markerjelet hiába vitte rá a pilóta pontosan a célgépre, a találatra nem volt sok esélye.Ebből következett, hogy az 1973-as arab-izraeli háborúban az arab légierőknek volt több mint 50 pozitiv célfotójuk, de csak néhány valós légigyőzelmük.
sainz 367820 2007. május 20. 21:15
Válasz erre
Az én fotóm egy 1980-ban, készültségben lévő szovjet bis, hóna alatt az Armageddonnal...
csak kivágtam ezt a részletet.
sainz 367819 2007. május 20. 21:13
Válasz erre
31
31

Ez nem az.
Ha jobban megnézed, amit én elöször feltettem, az kisebb, szögletesebb, magasabban van és a müszerfal sikjaban.

Ezen a fotón Horváth " Macska " Miklós látható Tökölön 1978-ban.
Ő egyike azon keveseknek, akik közelről láttak atomhordozó 21-est, és megmutatták a különleges kezelőszerveket egy 21SMT-n.
Ezen a fotón jobban látszik a különleges festés a gép hasán, ami az atomrobbanás káros hatásainak egy részét kiküszöbölte volna(elektromágnesesen árnyékolt).
Ezenkivül a törzs alatt volt egy spec. függesztőgerenda, függöny a kabinban...
Iván jól kitalálta, hogy csak egészen közelről lehessen megkülönböztetni a fotogéppuskától.

Egyébként 4 magyar pilóta kapta meg a különleges kiképzést a mai fehéroroszország területén lévő egyik reptéren.
SSgt.Chris 367818 2007. május 20. 21:02
Válasz erre
Azt hiszem hogy pont jó a kép, amit találtam, egymás mellé helyezve könnyű összelőni, mi hogy volt. Más kérdés, hogy a te fotót, egy részlegesen szétbontott kabint mutat.
Zoli 367817 2007. május 20. 20:59
Válasz erre
Ha jól tévedek, az SMT-k "dolgának" a vezérléséhez kellett az az izé, illetve a másik tippem a fedélzeti szamovár...
(Asszem valamelyik régi Top Gunban volt róla szó, külön cikkben foglalkoztak ezzel a változattal.)
z
SSgt.Chris 367816 2007. május 20. 20:58
Válasz erre
MIG-21 cocpit
MIG-21 cocpit

Namost már engem is érdekel a dolog... :-) De biztos, hogy azt kell nézni, amit piros körrel jelöltél??? Mert akkor küldök egy fotót, ami tuti, hogy magyar 21-es belsejét mutatja és ott van a cucc, amiről azt állítod, hogy olyan nem volt a nekünk...
sainz 367815 2007. május 20. 20:50
Válasz erre
02_nuke
02_nuke

A legtöbb olyan 21-esnek, amiben ez a spec. kapcsolódoboz benne volt, ugyanolyan fehérre volt festve az "alja", mint a Su-24-nek vagy a korai B-52-nek stb...
Ez egy fotó(Squadron 21 in action) az NDK-ban állomásozó 16. Légihadsereg egyik ilyen gépéröl.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.