/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
Levi 358972 2006. január 6. 23:10
Válasz erre
http://index.hu/politika/belfold/topgun0106/

Bravó!!
Mekett 358971 2006. január 5. 17:20
Válasz erre
Természetesen a fegyvereknek is van szavatossági ideje, a rakétáknál ez általában a szilárd hajtóanyag miatt jár le leghamarabb. Ha közeledik az idő, hatástalanítják vagy megsemmisítik, aminek legegyszerűbb módja, hogy elviszik a Balti-tenger partjára vagy a Bakonyba és kilövik.
Joce 358970 2006. január 5. 10:01
Válasz erre
Bomb!

A Modelimex-en van ilyen MPM készlet, megrendeltem, majd megláttjuk...

Üdv Joce
Bombraider 358969 2006. január 5. 09:04
Válasz erre
Sziasztok!
1/48ban ebből lehet magyar grippent kreálni,mégpedig nem is csúnyát:)Mondjuk van ami felesleges,de azért a műgyanták és hasonló finomságok befigyelnek.
De engem is érdekelne,hogy milyen átalakítások vannak a magyar gépeken a többi seriához képest.
kits.kitreview.com/mpmpreviewbg_9.htm www.mpmshop.cz/main.asp

üdv:bomb(a suliból)
Varjubacsi 358968 2006. január 5. 08:40
Válasz erre
Mivel nem fogadta el a nevem ékezettel, most megpróbálom anélkül.
Varjú bácsi
Varju 358967 2006. január 5. 08:39
Válasz erre
Sziasztok!
Mivel nem vagyok igazán otthon a mai légitechnikában, meg tudná mondani valaki, hogy az Italeri által kiadott Gripenből milyen átalakítással lehet megépíteni a mienket?
Köszönöm.
Varjú bácsi
Miggyuri 358966 2006. január 5. 06:02
Válasz erre
Ha nincs szerencsénk, annyi, mint anno az Il-28-akhoz. Az első gyakorlaton kilőttek ledobtak mindent, utána csak betonból öntött bombákat dobáltak és célt repültek.:(
Miggyuri Van szavatossági idő. Ha lejár, a rakéták érzékelői mmár nem igazán látják a célt.
Miggyuri
Index 358965 2006. január 4. 23:16
Válasz erre
Ez tényleg jó hír. Fegyerzetben így egyáltalán nem lesz rossz a Gripen. A csehek, ha jól emlkékszem 28 amraamot vettek a 14 géphez.Ez szerintem nem olyan nagy gond, általában fegyver zet nélkül repülnek, ha pedig elfogyna, lehet venni . A légiharc rakétáknak nincs szavatossági idejük, vagy ilyesmi?
Solo 358964 2006. január 4. 22:17
Válasz erre
Ez egy nagyon jó hír. :)

Már csak az a kérdés hány darab rakéta és bomba jön ki ennyi pénzből. Van egy olyan érzésem , hogy nem túl sok. :)
Mekett 358963 2006. január 4. 22:12
Válasz erre
A magyar Gripeneknek 2010-re kell bombázni tudni

A légi célpontokat amerikai rakétákkal, a földi célpontokat izraeli-német fejlesztésű berendezéssel támadhatják a magyar légierő Gripenjei, amiknek 2010-re kell minden feladatra készen állnia. A fegyverek és a lőszer nem kerül többe 28 milliárd forintnál.

index.hu/politika/belfold/0104gripen/
lucky 358962 2006. január 2. 19:05
Válasz erre
Mint sok mindenben ebben az egész országban...:(
Miggyuri 358961 2006. január 2. 15:41
Válasz erre
Persze, a légierő messze nem a hadrendi gépek összessége, hanem a hozzá kapcsolódó infrastruktúra, ellátó hálózat stb. Értem én. A szemléleten kellene változtatni.
Miggyuri
lucky 358960 2006. január 2. 14:30
Válasz erre
Miggyuri!
Hiába van nekünk a világ legjobb vadász (bombázó, etc.) gépe,ha a karbantartásra nem hajlandóak áldozni ( a gépre és az emberre is).Lehet h úgy vannak vele,h nem romlik el álltában? Csak hát ez nem így müxi... Egyetértek Hamburgerrel.
Miggyuri 358959 2005. december 31. 17:36
Válasz erre
Kár, hát! Ide vagy a MiG-29-eket kellet volna békénhagyni, felújítani, vagy F-18-akat venni. Masszív, kéthajtóműves. De a 29 sem érte még el fejlesztése csúcsát.
Miggyuri
Index 358958 2005. december 31. 13:36
Válasz erre
Ebben igazad van sajna, vajon a Grippenekkel is ez lesz, mert akkor kár 14-et venni.

BUÉK mindenkinek!
Miggyuri 358957 2005. december 31. 11:00
Válasz erre
Szép-szép, de senki nem mondat ahogy ennyi a bevethető MiG-ünk. Én ennél bozrsztóbb számokat hallottam, amik egyjegyűek.Hogy hadrenben mennyi áll az egy dolog. Sajnos. Pedig az egyik kedvenc gépem a 29-es.
Ja igaz is midenkinek makettekben gazdag új esztendőt kívánok!!!
Miggyuri
Lajos 358956 2005. december 31. 09:49
Válasz erre
BUÉK mindenkinek!
Index 358955 2005. december 30. 18:10
Válasz erre
Index 358954 2005. december 30. 18:06
Válasz erre
Valaki beszúrt egy linket talán épp a honvédség honlapját, vagy egy napilapét, hogy a Fabulis fórumon volt, már nem emlékszem pontosan, két, három napja. Arról volt benne szó, hogy a hajtóműhiba miatt elveszett 29-es kárpótlásaként egy együlésest felújítanak az oroszok, egy kétülésest pedig felesben. A honvédség szóvivője mondta, a most felújítandó gépeket korábban kivont gépként említette.
Hamburger 358953 2005. december 30. 17:47
Válasz erre
Szervusztok! Mivel azt látom, hogy némelyiketeket jobban is érdekel a honvédelem jelenlegi helyzete, ajánlom figyelmetekbe a "Magyar Honvédség megsemmisült" nevű topikot az indexen, ahol egész komoly érvelések is szoktak akadni ilyen és hasonló témákban(http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9098576&la=46635113. Szívesen látunk minden új érdeklődőt!

Néhány hozzászólás az előző pár nap felvetéseihez:
Valamikor 2002 körül volt utoljára jelentősebb fizetésemelésünk. Ez volt az az ominózus "50%", ami a gyakorlatban alig 40-re sikerült. De azt azért szeretném hangsúlyozni, hogy nem csak a tiszteknek, de a teljes személyi állománynak emelték a pénzét! Természetesen, akinek előtte kevesebb volt, annak a 40% is kevesebb lett nettó értékben, de százalékosan mindenki kb. ugyanannyit kapott.

A csapatok pótléka valóban sokkal alacsonyabb, mint mongjuk a minisztériumban dolgozóké (20/50). Sajnos ezt törvény szabályozza, amit a minisztérium nem fog módosíttatni! (Majd hülye lesz maga ellen dolgozni!)

A NATO sajnos nem szankcionál, noha én is úgy gondolom, hogy ránk férne. És itt most nem a "nagy testvér effektusról" van szó, hanem az adott szóról. Próbáltuk volna meg a VSZ-ben nem teljesíteni a vállalásainkat!!! Ha én lennék a NATO főtitkára, már biztosan jaasoltam volna az alapszabály módosítását, hogy Mo-t ki lehessen rúgni a "csapatból"!

A társadalmunkat jelenleg nem érdekli a sereg helyzete. Már a fiúk és apák sem szolgálnak a seregben, tehát még inkább mindegy, hogy mi is folyik a MH-ben! Addig legalább a családtagokon keresztül a többség érdekelt volt ebben a témában is. Most a többség - nagyon helyetelenül - zsoldosoknak tartja a magyar katonákat. Egy biztos: Mo mint oly sokszor a történelme során megint másoktól várja saját biztonságának garantálását. A gazdasági teherbíróképességre hivatkozva visszafordíthatatlan rombolásokat hajtanak végre a seregben, miközben az esetleges rendkívüli állapot (ill. megelőző időszak) működésének feltételeit elfelejtették kiépíteni! A honvédelem kérdése ahelyett, hogy össznemzeti konszenzuson alapulna, minden kormányzati ciklusban a pártpolitika áldozatává válik. Ahogy már más is mondta: a következő választások szavazatai érdekében innen lehet a legkisebb ellenállással pénzt elvonni. Ezek az emberek csak arról feledkeznek el, hogy a hadseregek soha sem voltak profittermelők és olyan módon viselkednek, mint egy biztosítás: csak akkor érzed a fontosságát, ha gond van. A nagy bajban viszont csak a sokoldalú biztosítás segíthet, ami viszont nem olcsó és ahhoz bizony mindne hónapban komolyabb összeget kell erre áldozni!

Ha van még kérdés, akkor a másik forumon szívesen cserélhetünk eszmét!

Üdv: Hamburger
Miggyuri 358952 2005. december 30. 17:28
Válasz erre
Index! Hol hallottad a 13 üzemképes MiG-et?
Kalóz 358951 2005. december 30. 15:52
Válasz erre
Levi!

Értjük mi, hogy mit akarsz mondani, csak úgy látszik, kicsit elbeszélünk egymás füle mellett!

A napilap az napilap, a bulvárlap az bulvár, ennyit én is tudok. Nem az a bajom velük, hogy nem doktori disszertációkat közölnek, hanem az, hogy abszolúte hamis információkat hoznak le, ami az egyszerű embereket félretájékoztatja, megtéveszti, és végül is a tömegek hangulatát, véleményét a politikusok sem hagyhatják teljesen figyelmen kívül (főleg, ha azt még meg is lovagolhatják!). Én sajnos a bulvárlapok kategóriájába sorolom szinte a teljes magyar médiát (a szaklapok talán kivételek).
Mellesleg Einstein munkáiról is jelentek meg cikkek, amik köszönő viszonyban sem voltak a lényeggel. Okoztak is kavarodást egyesek fejében.

A többiekben leírtakkal teljesen egyetértek, azt hiszem, ugyanarról írtunk mindketten, csak más szavakkal.

Üdv: Kalóz
Levi 358950 2005. december 30. 15:29
Válasz erre
Azt hiszem nem értitek a lényeget. Vagy nem akarjátok érteni. Igen fontosak a repülőgépek, senki nem vitatja. A magyar katonai repülés helyzete azonban NEM elválasztható a hadsereg egészének helyzetétől illetve a gazdaság általános helyzetétől. A javulás a 15 éve tartó haderőreformtól lenne várható. Amit az említett cikkek is enyhén szólva kudarcnak itélnek.

Kalóz 2. pontjához. Milyen szakmaiság kellene azokba a cikkekbe? Könyörgöm ez egy napilap! Tudod mi a napilap? Einstein egy napilapban jelentette meg a cikkeit? A döntéshozók napilapokból szereznek információt? NEM. A napilapok célja, hogy az olvasókat tájékoztassa, röviden közérthetően. Minden befolyásolhatja a közérdemű véleményét még az időjárás is.

A 3. ponthoz. Pont azok miatt kell megismerni a jelenlegi hadsereg helyzetét és a szarakodást a haderőreform küröl, mert felháborító amit a katonákkal művelnek és itt nem a vezérkarra mint katonákra gondolok hanem azokkal, akik kint áznak a betonon, forr fel az agyvizük Afganisztánban stb. Akik eddig a haderőreform bénázását megszívták pint Ők! Nem egy katona ismerősöm van, tudom mi a helyzet. A Tőrös pontezért mondta, hogy nem akar fogalkozni a hadsereg helyzetével riportok formájában, mert abból csak indulatok jönnének elő.

Nem azért vágtam be ezeket a cikkeket mert hülyének tartom azokat akik írták, hanem azért mert képet alkothattok belőle a jelenlegi helyzetről. Na mindegy ha nem akarjátok ezt megérteni, akkor nem lehet mit tenni.

Üdv.
Levi
Kalóz 358949 2005. december 30. 13:11
Válasz erre
Levi!

Amit leírtál, mind igaz, de:
1. Az utóbbi évek szinte minden háborúját (háborús helyzetét) a repülőgépek harcolták végig! Emlékezz vissza, az amik mennyire féltek bevetni a szárazföldi hadseregüket, amíg a légierő nem puhította meg az ellenséget (ők márcsak tudják, melyik haderőnem mire képes!). És meg lehet nézni, mi történt, mióta Afganisztánban és Irakban átvette a rendezést a szárazföldi haderő (nem becsülöm le a többi haderőnem értékét, feladatait, de ezek tények).
2. Az igaz, hogy az idézettek cikkek, nem elemzések, de pont itt van a blöki elhantolva: mivel semmi szakmaiság nincs bennük, de annak látszanak, tökéletesen alkalmasak a nagyközönség véleményének befolyásolására! Mint az élet egyéb területein is! Valamikor létezett egy bűncselekmény kategória, a pánikkeltés, rémhírkeltés, -terjesztés stb. A média szerepe manapság kb. 80 %-ban kimeríti ezt a kategóriát, már ami a híradásokat illeti. Jó, hogy a média feladata sajátmaga eladása, de milyen áron? Tudom, demokrácia van, de azt nem kéne =vé tenni a gátlástalan, felelőtlen hazudozással.
3. Minden tiszteletem azoké, akik a mai helyzetben becsületesen, tiszteségesen megpróbálnak megfelelni azoknak az elvárásoknak, amit maguk elé tűztek, amikor bizonyos feladatokra vállalkoztak. Ilyen "őrültek" nélkül már nem lennénk sehol!
Levi 358948 2005. december 30. 11:12
Válasz erre
Pár dolgot a figyelmetekbe ajánlanék.

1. Nem csak a légierőből a magyar hadsereg!
2. A légierő nem csak repülőgépekből áll!
3. Haszán újságíró nem az állam tartja el, a Gyarmatit sem csak az állam tartja el.
4. Ezek cikkek, nem elemzések és semmiképpen nem lehet elvárni, hogy három mondatban bárki egy újságcikkben megoldást találjon.

Foxbat!
A NATO melyik nyugat-erurópai államok kormányát buktatta meg?
Index 358947 2005. december 30. 10:20
Válasz erre
Én csak azt nem értem, hogy mi akartunk belépni a NATO-ba, tehát elfogadtuk a feltételüket, és most mindig ki akarunk bújni minden kötelezettség alól. Válaltuk, hogy X százalékát a költségvetésnek a haderőre költjük. Ezt még nem sikerül eddig betartani. Légierőre igenis szükség van és lesz. Nem hiszem, hogy a légierőre túl sokat költenénk, akkor nem 13 MiG-29 lenne repképes a 26-ból. Pedig a 26 sem lenne sok. Hollandia, Belgium, Dánia, Norvégia kb.: 70 gépet tart fenn. Ez a majd megvéd minket a szövetszég egy nagy illúzió. Ha bombázni kell szívesen küldenek gépeket, amikor békefenntartók kellenek, akkor mindenki húzza a száját, mint Koszovóban is tették. A spórolást lehetne pl ott kezdeni, hogy ezt a jó embert nem az állam tartaná el. Ha jól emlékszem a Gripen ajánlata volt a legkedvezőbb, a többi ajánlat még ennél is drágább lett volna. Hogy minek minősít egy vadászgépet az az ő dolga, bár nem hiszem, hogy mostanság elvégezte volna a műszaki egyetemet, szal egy ilyen ember szájából nem túl erős kritika. Mi lenne akkor a megoldás, erre nem mond semmit, az hogy nem kell semmilyen haderő, arra nem kell költeni. Egy katonai "szakértőtől" nem lenne rossz. A Magyar történelem csak arról szól, hogy megvéd a szövetségesünk. A légierő a légtérben rendészeti feladatot is ellát, márcsak ezértsem kéne megszüntetni, vagy löjjünk minden utasszállítót, akivel megszűnik a rádiókapcsolat?
Az dűhít, hogy az elöző kormány döntött a Gripen beszerzésről OK renben van, a mostani felülvizsgáltatta és légiutántölthetőséget kért a gépekhez, OK ez is rendben, erre jön egy szintén ehhez a csoportosuláshoz tartozó ipse és azt mondja, hogy ez mind felesleges, jókor jut eszébe. Mi akartunk NATO tagok lenni, most már nincs visszaút, jutott volna eszükbe akkor, hogy ez sok pénzbe kerül, tehát költeni kell a seregre, ha éhenhalnak a nyugdíjasok, akkor is.
Miggyuri 358946 2005. december 30. 09:18
Válasz erre
Ennyit a híres nyugati demokráciákról, meg a függetlenségről. Korábban nagy testvér, most meg ugyanaz, csak másik irányból, de ez már aktuálpolitika. Abba pedig ne menjünk bele!
Foxbat 358945 2005. december 30. 06:06
Válasz erre
Előbb-utóbb a NATO fog odacsapni az asztalra, mondván így nem mehet tovább. Az az érzésem, hogy nem lelkesednek a mostani vezetésért és megmozgatják majd a gazdasági kapcsolataikat a mostani kormány távozása érdekében.
Magyarán népszerűségvesztést fognak előidézni, ezt pedig gazdasági megszorítzásokkal lehet elérni. Ne becsüljétek le a NATO lehetőségeit. Ők Nyugaton több kormányt megbuktattak már, amikor azok a fegyveres testületek költségvetésén akartak spórolni.

Levi 358944 2005. december 29. 23:19
Válasz erre
Pl. kellett az 50%-os fizetésemelésre a tisztikarnak.
Horváth Balázs 358943 2005. december 29. 22:39
Válasz erre
Én csak arra lennék kíváncsi, mi lesz azzal a pénzzel, amit a sorozatos leépítések révén megspórolnak...
Levi 358942 2005. december 28. 22:59
Válasz erre
Fodi!

Értsd meg a mondatot! A légierőnk, ahhoz képest, hogy semmit sem ér és a mérete hangya...nyi, naggyon drága! Erről szól a mondat! És ez így is van.
Levi 358941 2005. december 28. 22:56
Válasz erre
http://www.nol.hu/cikk/387333/
Megtaláltam! A többit nem is kell elolvasnotok csak ezt az utolsót!!
Fodi 358940 2005. december 28. 22:46
Válasz erre
"jelentőségéhez és szükségességéhez képest aránytalanul drága légierő"
Nézett az említett jóember mostanában híradót? Az összes mai kisebb-nagyobb konfliktusban a légierőkre egyre nagyobb szerep hárul. Az első csapásméréstől kezdve a az utolsó katona hazaszállításig szinte mindent repülőgépekkel oldanak meg.
Érdekesek ezek a szakértők... Mi lehet a többi területen? Ott is is ilyen jól képzett emberek képviselik hazánkat?
Levi 358939 2005. december 28. 22:41
Válasz erre
Foxbat!

Nagyon próbál PC lenni az ember de azért az igazság benne van. NINCS olyan politikai erő ma Magyarországon akik végre komolyan hozzá mernének nyúlni a hadsereghez és valós reformokat végrehajtani. Ez a szarakodás megy már jó ideje, de eddig azok szívtak akik az alakulatoknál vannak. A sok tetrisező tiszt meg vakarja a ... viszkető orrát a HM-ben.

"Jelentős létszámleépítésre készül a tisztek körében a védelmi tárca - értesült a Népszabadság. Az intézkedés főleg a felső és a középvezetést érinti majd, a központi vezetésnél és a háttérintézményekben húszszázalékos lesz a leépítés. A hadsereg életében a sokadik létszámcsökkentés levezénylése a február elsején hivatalba lépő új vezérkari főnök, Havril András feladata lesz. Őt tegnap a parlamenti szakbizottság egyhangú szavazással alkalmasnak találta a posztra. A létszámleépítésekre azonban a képviselők nem kérdeztek rá, és azt a tárca képviselői sem hozták szóba.

A hadseregben az utolsó sorkötelezett novemberi leszerelése után igencsak egészségtelen arány alakult ki: egy tisztre ma majdnem egy tiszthelyettes és egy szerződéses katona jut. Ráadásul a tisztek többsége a fővárosban, a központi szerveknél dolgozik, a fizetésük pedig bruttó hatvanezer forinttal magasabb, mint a vidéken, csapatnál szolgálóké. Számos poszt azért válik feleslegessé, mert a minisztérium és a vezérkar párhuzamos szervezeteket tart fenn. A civil és a katonai irányítás integrációjával összevonnak számos feladatot és radikálisan csökkentik a főosztályok számát. Úgy tudjuk, a középtávú tervek szerint a hadsereg mostani, 32 ezres létszámát 2008 végéig 6500 fővel csökkentik.

A tisztek aránytalanul magas száma a rendszerváltás óta okoz gondokat a honvédségben. A szovjet mintájú hadseregben két tisztre egy tiszthelyettes jutott, miközben Nyugaton éppen fordított az arány. A honvédelmi tárca mindenkori vezetése célként nálunk is az arányok megfordítását jelölte meg, mindeddig kevés sikerrel. Hiába bocsát ki jóval kevesebb tisztet a katonai felsőoktatás (a 70-es években még évente 1100-1200-at, szemben a 90-es évek végére jellemző 180-200-zal), és hiába fogalmazta meg már tíz éve a honvédelmi tárca vezetése, hogy 1:2-re, majd 1:3-ra javítják a tisztek és a tiszthelyettesek arányát, ez minimális eredménnyel járt. Jelenleg egy tisztre 1,3 tiszthelyettes jut. Szenes Zoltán tavaly - még vezérkari főnökként - elismerte, hogy magas a főtisztek száma és aránya is. A 7800 tagú tisztikar fenntartása tíz év alatt számítása szerint 250 milliárd forint kiadást jelent.

Korábban sokan azt várták, hogy a 2001-ben bevezetett, a fizikai erőnlét ellenőrzésére hivatott számonkérés miatt egy csapásra megoldódik a helyzet, és a teszteken kihullik a tisztek nagy része. Ez a nem túlságosan szigorú - futás helyett például a gyaloglást is elfogadó - tesztek miatt nem történt meg. 2003-ban már volt egy nekibuzdulás, amikor 10-15 százalékos létszámcsökkentést hirdettek meg a minisztériumi szerveknél. Most újra indulhat a központi szerveknél dolgozók számának csökkentése. " Népszabadság • Haszán Zoltán • 2005. január 28.
Foxbat 358938 2005. december 28. 22:16
Válasz erre
Levi!

Szép kis cikkírót fogtál ki! Ez a Gyarmati még a Waschlernál is rosszabb!
Korábban volt szerencsém olvasni néhány vele készített interjút. Már rég elfelejtettem, erre tessék, megint előkerült ez a ...
A Jóisten mentse meg Magyarországot és a magyar hadsereget az ilyen nemzetközi euroatlantista szakértőktől.
Ha jól emlékszem arra amit olvastam, akkor úgy dolgozott államtitkárként a Honvédelmi Minisztériumban, hogy sohasem volt katona. Mármint sorkatona sem.
Magyarország NATO-ba tuszkolásának egyik sötét figurája. Hát ez is előkerült...
Levi 358937 2005. december 28. 20:43
Válasz erre
Nem találtam meg azt a cikket amit a napokban olvastam, de a lényeget ez a régebbi cikk is leírja. Fejétől bűzlik a hal.

http://www.nol.hu/cikk/348272/
http://www.nol.hu/cikk/362924/
In memoriam haderőreform

NSZ • 2004. március 24.


(kép: Marabu)
A védelmi felülvizsgálat, mint korábban is írtam, több és jobb eredményt hozott, mint a megelőző 15 év hasonló kísérletei együttvéve. Messze nem volt tökéletes: voltak hibás elemei, és számos nagyon fontos tennivalót meg sem említett. De még így is hatalmas ellenállást váltott ki a konzervatív ???honvédők”, civilek és katonák között. Hívei már-már hazaárulónak tűntek, akik bűnös módon el akarják hanyagolni a hon védelmét, és kizárólag idegen hatalmak érdekeinek védelmére akarnak koncentrálni, meszsze az ország határaitól és függetlenül az ország érdekeitől.

Magyarország azonban sose volt és sose lesz képes egyedül megvédeni magát minden lehetséges ellenséggel szemben. Ez az ország méreteiből, stratégiai helyzetéből és lehetőségeiből adódik. Magyarország mindig arra kényszerült, hogy szövetségeseket keressen, akik segítenek megvédeni az országot az esetleges fenyegetésekkel szemben. Nem mindig sikerült a legjobb szövetségeseket megtalálnunk, számos esetben nem is mi választottuk a szövetségest, hanem ő minket. Most azonban más a helyzet: olyan szövetségnek, a NATO-nak vagyunk tagjai, és egy olyan kvázi szövetséghez, az Európai Unióhoz csatlakozunk, amelyet mi választottunk, közös értékek és érdekek alapján.

Ebből sok minden következik. Először is az, hogy a magunk választotta szövetségben meg kellene bíznunk. Ez pedig azt jelenti, hogy nyugodtan készülhetünk és számíthatunk arra, hogy szükség esetén a szövetség a segítségünkre siet. Ebben a tudatban és ennek figyelembevételével kell terveznünk a haderőnket. Ez nem jelenti önálló önvédelmi képességünk feladását, de azt igen, hogy csak olyan, ha úgy tetszik, megállító erőket tartunk fenn, amelyek a NATO (és idővel az EU) erőivel együttműködve képesek a védelemre. Nyugodtan lemondhatunk tehát bizonyos erőkről és képességekről, amelyeknek biztosítását szövetségeseinktől várjuk.

Ez azt is jelenti, hogy nekünk is képesnek kell lennünk szövetségeseink hasonló igényeinek kielégítésére. Ebből az következik, hogy időnként akkor is az országot védjük, amikor olyan műveletekben veszünk részt, amelyekben közvetlen magyar érdekek nem, vagy csak nehezen mutathatók ki, de amelyekben szövetségeseinknek konkrét és direkt érdekei vannak. Ez alapozza meg, hogy adott esetben ők is részt vesznek majd olyan műveletekben, amelyekben esetleg nekik nincsenek közvetlen érdekeik, de nekünk vannak.

Ezért nem igaz az a vád, hogy a haderőreform hívei elárulják az ország érdekeit, amikor nem kívánnak az önálló országvédelemhez esetleg valóban szükséges erőket fenntartani, de létre kívánnak hozni vagy meg akarnak tartani olyan képességeket, amelyek expedíciós műveletekhez szükségesek.

A haderőtervezésben természetesen figyelembe kell venni a korlátozó tényezőket is, mindenekelőtt a katonai költségvetés korlátait, de mást, nem utolsósorban a közvélemény (esetünkben) hiányzó támogatását is.

Az igazi probléma a védelmi felülvizsgálat hiányzó elemeivel van. Hiányzik többek között a felismerés, hogy a honvédség egész vezetési, parancsnoki rendszerét át kell alakítani a modern, rendszerközpontú hadviselés (Networkcentric Warfare) követelményeinek megfelelően. Nincs koncepció a szükséges emberi és anyagi erőforrások menedzselési rendszerének kialakítására, ami pedig elengedhetetlen, különösen az önkéntes haderőre való áttérés idején, szűkös anyagi erőforrások mellett. A mai rendszer hihetetlenül pazarló és egyáltalán nem átlátható, még a honvédelmi tárca számára sem, a kormányzat többi részéről, az Országgyűlésről és a közvéleményről nem is beszélve. Nincs meg a megfelelő elszántság és akarat az átalakítással járó fájdalmas döntések meghozatalára: a hihetetlen érdekvédelmi képességekkel rendelkező, de jelentőségéhez és szükségességéhez képest aránytalanul drága légierő ambícióinak megnyirbálására (ezért vesszük meg a drága és katonailag nem igazán hasznos Gripeneket); az ún. háttérintézmények radikális csökkentésére, pedig ezek jó része is óriási összegeket emészt fel anélkül, hogy említésre méltó hozzájárulást jelentenének a honvédelemhez. A beszerzéseket még mindig nem kizárólag a tényleges szükségletek determinálják, a szakmai szempontokat sokszor egyéb érdekek írják felül. Nincs meg a szükséges civil és katonai szaktudás ahhoz, hogy a honvédség alkalmazkodni tudjon a katonai területen végbemenő forradalmi változásokhoz, s hasznosítsa azokat. A létező védelmi-tervezési rendszer totálisan alkalmatlan a tőle elvárt eredmények teljesítésére. Teljesen új rendszer kialakítására lenne szükség. És még folytathatnám.

A halálos ítéletet a mostani haderőreform fölött a legutóbbi költségvetési megszorítások fogják kimondani. A félreértések elkerülése végett: nem gondolom, hogy a védelmi költségvetésnek privilegizált helyzetben kellene lenni, amikor az egész állam költségvetése bajban van, és az is természetes, hogy a legtöbb pénzt onnan veszik el, ahol a legtöbb van, és ahonnan a legkisebb politikai kockázattal elvehető. A nagy állami újraelosztó rendszerek közül a honvédelem kapja az egyik legjelentősebb költségvetési támogatást, s – pl. az egészségügytől eltérően – nem áll igazán a közvélemény figyelmének középpontjában. Teljesen érthető, még ha komoly gondokat okoz is, hogy az elvonások jobban érintik, és nem is célszerű túl hevesen küzdeni ez ellen. Kivált, ha nem tudjuk kimutatni, hogy az elvonásoknak az általános negatív következményeken túl milyen következményei lesznek az ország védelmére, hiszen a fent elmondottak következtében nem tudjuk, hogy a csökkentések miként érintik az alig létező katonai képességeket. Azt persze tudjuk, hogy az önkéntes hadseregre való áttéréssel az eddig várhatónál is súlyosabb gondok lesznek, mert már a védelmi felülvizsgálat is drámaian alábecsülte ennek költségeit.

Ahogy a tárca a megszorításokra reagált, világosan mutatja, mennyire nem történt szinte semmi az erőforrás-gazdálkodás korszerűsítéséért. A védelmi felülvizsgálat eredményeként megszületett döntések újra és újra napirendre kerülnek, végrehajtás helyett folyvást újravitatják, felülvizsgálják őket – akkor, amikor nem pótlólagos erőforrások elköltése, hanem komoly megszorítások vannak napirenden. Természetesen nem azokat az elemeit vitatják újra és változtatják meg, amelyek hibásak voltak – mint pl. a pápai repülőtérhez való érthetetlen és indokolatlan ragaszkodás és a taszári repülőtér ezzel párhuzamos bezárása. Mindent elárul, hogy a költségvetési megszorításokat a védelmi felülvizsgálat által elhatározott hosszú távú folyamattól függetlenül akarják végrehajtani, hiszen nincs olyan erőforrás-gazdálkodási rendszer, amely alkalmas és képes lenne rá, hogy a takarékossági intézkedéseket a túlélésen túlmenően beleillessze egy hosszabb távú terv keretei közé.

A hosszú távú terveket a magyar haderőben sajnos sosem veszik komolyan – ami nem csoda, hiszen még sose kerültek végrehajtásra. Csak az adott év ???túlélése” számít.

Egy jól működő rendszernek képesnek kellene lennie az ilyen, nem várt problémák kezelésére. A magyar honvédelem azonban nem jól működő rendszer, és ezért félő, hogy a költségvetési elvonások ürügyül szolgálnak majd a szabotálásra azok számára, akik már a védelmi felülvizsgálat eredményeit sem akarták megvalósítani. Tekintettel arra, hogy a kormányzat érthető okokból politikailag elkötelezett az önkéntes haderő gyors megvalósítása mellett – ami egyébként helyes törekvés –, félő, hogy ez a folyamat úgy fog végbemenni, hogy az eredmény egy (továbbra is) működésképtelen haderő lesz.

Ebben a helyzetben az egyetlen lehetséges megoldás egy olyan, nemzeti konszenzust élvező koncepció kidolgozása lenne, amely a védelmi felülvizsgálat eredményeit beépítve figyelembe venné az azon kívül született racionális elgondolásokat is, és megteremtené a fent említett problémák kezelésének kereteit, azaz pótlólagosan kidolgozná a rendszer hiányzó elemeit is. Ebben az esetben olyan elképzelések befogadására is lehetőség lenne, amelyek nélkül nehezen képzelhető el nemzeti konszenzus létrehozása. Egy ilyen koncepcióba például beleférne a tartalék biztosításához szükséges lépések betervezése is, azaz nem kellene költségvetési okokra hivatkozva eleve elutasítani a nemzetőrség létrehozásának egyébként racionális gondolatát.

Elengedhetetlen lenne a nagy költségigényű programok felülvizsgálata is. Csak két példát említek. Először is, ismét fel kell vetni a Gripen-program kérdését. A Gripenek bérlése/megvétele óriási hiba volt, ami sokáig nyomasztani fogja a magyar haderőt és a költségvetést. Hibás volt a döntés is, és annak fel nem mondása is. A jelenlegi helyzetben ezt sajnos már nem lehet megtenni, de reális alternatíva lehet a program és különösen a fizetés átütemezése, a szerződés újratárgyalása – különösen a sokkal kedvezőbb cseh szerződés fényében. Ugyancsak felül kellene vizsgálni az olyan programokat – a katonai objektumok őrzésének privatizálására gondolok elsősorban –, amelyek szakmailag hibásak és nagy költségekkel járnak. (Igaz, lennének haszonélvezői is, de azok boldogítása nem a honvédelem feladata.)

A helyzet komoly, de még mindig nem reménytelen. Ami reménytelenné teszi, az nem elsősorban a költségvetés helyzete, hanem a politika képtelensége arra, hogy kikényszerítse a valódi reformot. Sok mindenben hasznos (lenne) megteremteni a kormányzati ciklusokon túlnyúló folyamatosságot, de a honvédelem elhanyagolásában talán mégsem.

GYARMATI ISTVÁN

gykövet, az Euroatlanti Integráció
és Demokrácia Központ
kuratóriumának elnöke

Fodi 358936 2005. december 28. 18:00
Válasz erre
www.hirado.hu/cikk.php
Újra rendbe hozunk két 29-est.
pilotka 358935 2005. december 28. 12:04
Válasz erre
Kis és szegény országnak ennyi a pénze a hadseregre, ezen belül a légierőre. Mért kell ezen csodálkozni?
Aki pedig nem ért hozzá, vagy nem látja át az egészet azt fel kell világosítani, el kell neki,-k mondani, mi a helyzet. A magyar légierő nem nevetséges: pénztárca és politikai akarat dolga CSAK.
1982-96-ig éreztem minden rezdülését a lejjebbcsúszásnak, sajnos ki kellett ugranom az "éhezés" ellen. Hiányzik, de sajna ez van: hazaszeretetért, hivatástudatért, szakmai hozzáértésért nem adnak a boltban sem lisztet, sem gyerekcipőt, sem a villanyszámlát nem írják jóvá. Minden tisztelet azoknak, akik még csinálják, mert szeretik és értenek hozzá. Külön kell választani a véleményt a mindennapok végrehajtó állományáról és a döntéshozókról.
Pintér Árpád tart.ány.zls.
Miggyuri 358934 2005. december 28. 11:42
Válasz erre
Őrmester! Meg lehet tudni, mi a zavar oka?
A Légierő munkatársainak munkáját szerintem nem szabad lenézni, viszont olyan kalappal köszönünk, amilyen van. Hogy ez messze van az optimálistól, az igaz. A politikai döntések - lennének - a nevetségesek, ha nem kerülnének ennyibe.
Miggyuri
Fodi 358933 2005. december 27. 19:58
Válasz erre
Nem biztos, hogy az általad említett személy a katonák munkáját nevezte nevetségesnek (szerintem használhatott volna más kifejezést is, a "nevetséges" nem túl szerencsés választás), hanem arra az állapotra gondolt, ahova jutottak. Bennem is hasonló érzések kavarognak, mint benned, de bizony ki kell mondani, hogy a magyar légierő jelenlegi (és várhatóan jövőbeli) állapota egyszerre nevezhető elkeserítőnek és sajnos akár nevetségesnek is.
Sgt. Chris 358932 2005. december 27. 19:37
Válasz erre
Tudomásul kell venni a honvédelem pénzbe kerül, ha nem adunk, akkor mit várunk el? Gondoljunk már bele! Mi lenne ha a sebész szike helyett konyhakéssel operálna? Vagy a szobafestő ecset helyett fogkefével? Mert az van, és azt kell szeretni. Ez az egyik oldal. A másik oldal, ami igazán feldühít, hogy ez az illető lazán és félvállról nevetségesnek nevezi több ezer ember mindennapos munkáját! Bele se gondol, hogy a legkevésbé ők tehetnek az állapotokról! Ők próbálnak megtenni mindent, megfelelni a hagyományoknak, a jelen és jövő kihívásainak. Bocs, ha kissé fellengzősen hangzik, de az ilyen beszólások mindig felhúznak.
No egyenlőre ennyi. Utólag is Kellemes Karácsonyt mindenkinek és Boldog Újévet, ha nem találkoznánk! :-)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.