/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
Tibor 359876 2008. november 14. 14:40
Válasz erre
beolvasás0008
beolvasás0008
beolvasás0043
beolvasás0043
Jak-9_42
Jak-9_42
Jak-9vea
Jak-9vea

T. Muzzy!
Ezekről lenne szó?
Podva 359875 2008. november 14. 14:39
Válasz erre
Hali
A rajzon lévő Jak törzse a bordákból ítélve faépítésű ez fix a fotón lévőről ezt talán kicsit nehezebb megállapítani, de hajlok rá hogy ez is az lehet.
Makketező szempontból nagyon érdekes, hogy a csillag nem a szokásos fehérkeretes hanem az oroszoknál használatos piros fehér szegéllyű. Valszeg nem gyári új masina, hanem valami levetett átalakított esetleg háborút megjárt darab...
Úgy rémlik a Zsák-cikkből, hogy ezek a mi Jak-9V-ink nemis szürkék, hanem halványzöldek voltak... Erről van valami bővebb infó
Üdv Podva
Muzzy 359874 2008. november 14. 14:32
Válasz erre
Tibor!
Az általad felrakott JAK-9P festésminák alapját képező gépekről fotók megtalálhatóak a korábbi hozzászólásomban jelzett linken. De ha jól emlékszem ugyan ezek vannak egy magyar kiadványban is kicsi fekvő A5-ös formátumu füzetecskében, csak rosszabb felbontásban.
Muzzy
Tibor 359873 2008. november 14. 14:27
Válasz erre
Muzzy!
950 h.sz. visszavonva
Tibor
Muzzy 359872 2008. november 14. 14:26
Válasz erre
Tibor!
Rájöttem én is, ezért írtam még egyszer, két perccel előtted :)
Muzzy
Tibor 359871 2008. november 14. 14:22
Válasz erre
Muzzy!
Valami roppant érdekes kódot alkalmaztál a hozzászólásodban, csak a kulcsot is mellékeld a megfejtéshez!
Üdv.: Tibor
Muzzy 359870 2008. november 14. 14:20
Válasz erre
Bocsánat, a cirill karaktereket nem akarja megismerni. Akkor csak a gyorsfordítást teszem be még egyszer, és mindenki, aki kíváncsi nézze meg a honlapot, ahol a magyar Jak-9P-kről is vannak fényképek és festési séma.
A Jak-9V Kétszemélyes gyakorló-kiképző vadászgép a Jak-9T-ből, illetve Jak-9M-ből lett kialakítva. Két egymás mögött elhelyezkedő kabin - elöl a tanuló, hátul az oktató – közös kabintetővel készült (nem egy darabból a ford. megjegyzése). Kettős vezérléssel rendelkezett. fegyverzet: SVAK motor-ágyú (90) lőszerrel
Az első Jak-9v állami próbáira 1945 április 10-17-e között a NII VVSZ-ben került sor.A Jak-9V 1945 augusztusától 1947 augusztusáig volt sorozatgyártásban. Összesen 793 darab készült, ebből 456 újként, 337 Jak9M-ből lett átépítve.
A Jak-7V kiképző repülőgép, amely kétszemélyes kiképző repülőgépvolt, M-105PA (később M-105PF motorral és VIS 61P légcsavarral rendelkezett, és a Jak-7 ÚTI módosított változata volt. A különbség: a Jak-7 UTI behúzható, a Jak-7V nem behúzható futóval rendelkezett, nem volt fegyverzete, és egyszerűsített szerkezetű volt
Jak7V 1942 májusától 1943 decemberéig gyártották. Összesen 597 darab készül, ebből 510 újonnan, 87 Jak-7B-ből lett kialakítva.
Mivel a JAK-7V-nél azt írja, hogy a futó kinti helyzetben volt rögzítve, inkább a JAK-9V felé hajlok,
Javasolt link airfield.narod.ru/index.html
Muzzy
Muzzy 359869 2008. november 14. 14:16
Válasz erre
Egy szerintem nagyon jól összefogott, tartalmas oldal a http://airfield.narod.ru/index.html
Innen két infó a JAK-7V-ről és a JAK-9V-ről
Як-9В
Двухместный учебно-тренировочный Як-9В представлял собой модификацию серийного Як-9Т, а также переделывался из Як-9М. Был оборудован двумя размещенными одна за другой кабинами для курсанта и инструктора, прикрытых общим фонарем. Имел двойное управление. Вооружение - мотор-пушка ШВАК (90 снарядов).
Головной Як-9В проходил госиспытания в НИИ ВВС с 10 по 17 апреля 1945 г.
Як-9В строился серийно с августа 1945 г. по август 1947 г. Всего выпущено 793 машины, из них 456 заново и 337 переделаны из Як-9М
A Jak-9V Kétszemélyes gyakorló-kiképző vadászgép a Jak-9T-ből, illetve Jak-9M-ből .lett kialakítva. Két egymás mögött elhelyezkedő kabin - elöl a tanuló, hátul az oktató – közös kabintetővel készült (nem egy darabból a ford. megjegyzése). Kettős vezérléssel rendelkezett. fegyverzet: SVAK motor-ágyú (90) lőszerrel
Az első Jak-9v állami próbáira 1945 április 10-17-e között a NII VVSZ-ben került sor.A Jak-9V 1945 augusztusától 1947 augusztusáig volt sorozatgyártásban. Összesen 793 darab készült, ebből 456 újként, 337 Jak9M-ből lett átépítve
Як-7В
Як-7В (вывозной) с двигателем М-105ПА (позднее - с М-105ПФ) и винтом ВИШ-61П представлял собой двухместный учебно-тренировочный истребитель и являлся модификацией серийного Як-7УТИ.
В отличие от Як-7УТИ у Як-7В шасси было сделано неубирающимся, снято вооружение, упрощена и облегчена конструкция.
Як-7В выпускался серийно с мая 1942 г. по декабрь 1943 г. Всего выпущено 597 Як-7В (510 заново и 87 переделано из Як-7Б).
A Jak-7V kiképző repülőgép, amely kétszemélyes kiképző repülőgépvolt, M-105PA (később M-105PF motorral és VIS 61P légcsavarral rendelkezett, és a Jak-7 ÚTI módosított változata volt. A különbség: a Jak-7 UTI behúzható, a Jak-7V nem behúzható futóval rendelkezett, nem volt fegyverzete, és egyszerűsített szerkezetű volt
Jak7V 1942 májusától 1943 decemberéig gyártották. Összesen 597 darab készül, ebből 510 újonnan, 87 Jak-7B-ből lett kialakítva.
Mivel a JAK-7V-nél azt írja, hogy a futó kinti helyzetben volt rögzítve, inkább a JAK-9V felé hajlok.
Muzzy
Muzzy 359868 2008. november 14. 14:15
Válasz erre
Tibor 359867 2008. november 14. 14:09
Válasz erre
JAK-9P
JAK-9P

Fiúk!
A JAK-9V beszélgetéshez néhány oldalnézeti rajz a JAK-9P-ről. Mindegyik fotó alapján készült.
Üdv.: Tibor
Tibcsi 359866 2008. november 14. 13:39
Válasz erre
Feltéve, ha valóban magyar az a felségjel... mert lehet pl. bolgár is. :) vagy román.
Tibor 359865 2008. november 14. 13:37
Válasz erre
Druszám!
Érdekes észrevétel! Ismét megnéztem az ominózus fotót meg a rendelkezésemre álló néhány JAK-9P fotót. Szóval a felségjel stílusa gyanús, roppant gyanús.
Üdv.: Tibor
Tibcsi 359864 2008. november 14. 13:25
Válasz erre
De a magyar felségjelen ott a piros szegély, ami egyértelművé teszi, hogy a szovjet vörös csillagot "upgrade-elték" magyarra. :)
Tibor 359863 2008. november 14. 13:20
Válasz erre
T. Muzzy!
Ha jutsz valami okosra, tedd közzé légyszi. A fotón ami egyértelmű, hogy soros motor, kétüléses és a hátsó ülés mögött ott a pleko nyúlvány. Ja és a magyar felségjel.
Üdv.: Tibor
Muzzy 359862 2008. november 14. 12:42
Válasz erre
Balázs!
Nem értem a következtő mondatodat de V-motoros, ezért nem lehet sem Jak-11, sem Jak-7V Ismereteim szerint a Jak-7V is soros v motorral rendelkezett
Muzzy
Muzzy 359861 2008. november 14. 12:39
Válasz erre
Balázs!
Mindkét rajz vásznazott borítást ad a törzsre, így a teljes fémgép nem biztos, hogy megállja a helyét. Annyit tennék hozzá, hogy először fa főtartók voltak. Több esetben fémszárnyrat említenek, de ez csak arra vonatkozott, hogy a főtartó készült fémből, a többi rész maradta régi. És van a teljes fémépítésű gép. Ha jól tudom a korai JAK-ok főtartói fából készültek, a JAk-9-es szériánál jelent meg a fémfőtartó. 44-45-ben jelent meg a teljesen fémgép a JAK-9P
Meg kell néznem az anyagaimat otthon, hogy a JAK-9V milyen volt.
Muzzy
Tibor 359860 2008. november 14. 05:28
Válasz erre
Kedves Fiúk!
A MI-24 "vitában" sok-sok hasznos információ került egy helyre, szerintem mindannyiunk épülésére.

Notarius!
Külön kösz az információkért. Így teljes a kép. Teljesen egyetértek: a különböző altípusokon belül is a gyártási szériák között kisebb-nagyobb különbségek vannak. Egyébként ugyanezzel találkoztam a MIG-21-nél is. Pl.: Az F-13 esetében a Szolnokon és a Kecskeméten kiállított gépek között a fotók alapján jól azonosítható külső különbségek fedezhetőek fel. Ezért vélem azt, hogy pontos (autentikus) makettet egy konkrét oldalszámú gépről beszerzett minél több részlet fotó és dokument alapján célszerű építeni.
Én szívesen folytatnám az ilyen beszélgetéseket, ha lehet minél több dokumentummal tűzdelve.
Üdv. mindenkinek: Tibor
Tibor 359859 2008. november 14. 05:14
Válasz erre
Szép napot Balázs!
Ujjé!
Ezer köszönet a fényképért és a rajzokért. Talán tényleg Jak-9V a fotó. Legalább is a hátsó kabin folytatásában a pleko utal erre. Nekem úgy tűnik.
Üdv.: Tibor
notarius 359858 2008. november 13. 21:10
Válasz erre
Az NDK-s P - D vitához és a "magyar" zászlós képhez egy kis adalékinformáció, ami egy, a típust jól ismerő személytől származik:

Tehát a D!
Volt belőle 0-ás,100,as -és 500-as széria.
ezek közül az 500-as másabb mint az elődök, mégpedig az
operátorfülke két oldalán lévő besugárzásjelző
(dudorok)- nekünk szakáll miatt.

A V-s majdnem úgy néz ki mint az 500-as D, van szakálla, de az
AI-9-es a svancból szívja a "szűrt levegőt" és nem a
helikopter jobb oldalán lévő kopoltyúlemezek közül.

A V-s ,B-80-as szalámiköpködővel,míg az elődök,UB-32-ővel
lógatták szárnyaikat.

Csak a V-k.és az utódok bal oldalán volt bújtatott
gurulófényszóró.

Az NDK-s gépek látszólag D-sek voltak,viszont a
felszereltségük lényegesen másabb annál. A terminológiába
nem nagyon tudtuk sehová besorolni,de az biztos,hogy
lényegesen újabb széria volt a mi 500-asainktól.

Nem is érdemes feszegetni a témát,hiszen ahány gép szinte
annyiféle volt belőle.

Pl, a 115-ös Csőrikének a pilótafülke buborékja,sokkal
magasabb volt a többinél.

A 700-as,tehát a V-k farka megerősített volt.Belül plussz
merevítéssel
Solo 359857 2008. november 13. 20:13
Válasz erre
Sajnos mikor lehetett volna eszembe sem jutott fotózgatni őket. :(
A netről, emberkéktől, innen-onnan összegyűjtöttem azért pár fotót. Keress meg mélben és elküldöm őket.
golya.zoli 359856 2008. november 13. 19:21
Válasz erre
foto
foto
lajstrom számok
lajstrom számok

Meg is van Mi 24:
Aero magazin 2000/03.
Aranysas 2003/7.
Modell és Makett 1999/4.
Daala 359855 2008. november 13. 18:43
Válasz erre
Jóval tovább is, hiszen pl. a 711-es V ék felségjelet is kapott 91-ben még az orosz festésre!
Érdekesség, hogy a PG-s homok-zöld-vkék festést megkapták az itt nagyjavított cseh 24-esek is! Ahogy pl. az NDK Mi-8-asok is a mi színeinkben lettek lefestve!
golya.zoli 359854 2008. november 13. 18:31
Válasz erre
Üdv mindenkinek!
Nemrég építettem egy Mi 24-est.
Tudtommal a 80-as évek elejéig az első nagyjavításig repültek a magyar gépek ezzel a festéssel. Előtúrom az újságaimat vannak oldal és gyári számok is.
Horvath_Balazs 359853 2008. november 13. 18:08
Válasz erre
Jak-7V rajz
Jak-7V rajz
Jak-9V fotó
Jak-9V fot
Jak-9V rajz
Jak-9V rajz

A Liszánka-témához némi adalék: a fénykép az Aeromagazinban jelent meg, Zsák Ferenc cikkénél, 2003-ban (ha jól emlékszem). Jól látszik, hogy a gép kétüléses, alacsony gerincű, de V-motoros, ezért nem lehet sem Jak-11, sem Jak-7V. Egy korabeli baleseti jegyzőkönyvben viszont (állítólag) faépítésű típusként említik a Liszánkát, ami a Jak-7V-re utalhatna, mert úgy tudom, a Jak-9V már fémszerkezetű volt.

Magam részéről a Jak-9V mellett szavazok, de természetesen kíváncsian várom a további érveket és ellenérveket!:-)
notarius 359849 2008. november 13. 17:26
Válasz erre
Hasonló az eredeti festésű P-kről nincs véletlenül?
Solo 359848 2008. november 13. 15:42
Válasz erre
Photo0017
Photo0017
Photo0018
Photo0018
Photo0022
Photo0022

Helló!

Jól mondják a srácok, nem csak P változatot kaptunk.
Van pár nem túl jó minőségű fotóm a D változatokról a Jurrasic parkban.
Tibor 359847 2008. november 13. 15:33
Válasz erre
Szia!
Megnéztem a Jetfly cikket és megkövetlek, mert abban tényleg a nagyjavított P szentkirályi érkezéséről van szó, de a bevezető elég megtévesztő. A két haverom azt hiszem este eggyel több korsó sört fizet, ha megvezettek.
Azért még megpiszkálom a szolnokiakat is a bizonyosság kedvéért.
Szép napot!
Tibor
notarius 359846 2008. november 13. 15:23
Válasz erre
Nem tudom mi az igazság, de több helyen olvashatók az oldalszámok, talán még a gyári számok is. Meg a néhány Jurassic Park-os fotón is látszik, hogy jó néhány D verzió közűlük.
Nem lehet, hogy az említett cikk csak a P-k repülőképes állapotba hozásáról és rendszerbe állításáról szólt?
Tibor 359845 2008. november 13. 15:19
Válasz erre
T. Notarius!
Vettem az adást, de a Jetfly archívumban utánanéztem és valami még mindig nem stimmel. Miért csak a "P"-ről szóltak a híradások? Avagy ez a szokásos média hülyeség?
Köszi a hozzászólásod, én hiszek neked. Lehet, hogy Gödri Dezső, aki a 24-t repülte és Juhász "Juci" János, aki a szkirályi hdm-n dolgozott nem jól emlékeznek.
Üdv.: Tibor
notarius 359844 2008. november 13. 14:55
Válasz erre
Szerintem a kolléga nem a fotón szereplő P-re gondol. Az valóban P, öt másik tárásval egyetemben. A többi 14 darab D volt.
Tibor 359843 2008. november 13. 14:47
Válasz erre
Scan0002
Scan0002
Scan0003
Scan0003

Szia!
Nem a vita kedvéért, de a mellékelt 2 fotót valamelyik szentkirályszabadjai repülő napon saját magam csináltam. A német oldalszám nem zavar? A Hunavia-n ugyanerről a gépről van a két fotó.
Két volt szentkirályi helikopter vezető barátom is állítja, hogy "P"-k voltak. Én is úgy emlékszem, hogy a fotón szereplő gép is az volt.
Üdv.: Tibor
Tornado2000ECR 359842 2008. november 13. 12:59
Válasz erre
A szóban forgó fotón szerintem nem a német ajándék Mi-24 D van mert ez az az altípus ,nincsenek rajta a német jelzések sem az ajtón sem máshol.
Tornado2000ECR 359841 2008. november 13. 12:49
Válasz erre
Szervusz ez így nem igaz 14 db Mi-24-es közülük még a korai D változat volt.
Tibor 359840 2008. november 13. 10:12
Válasz erre
Balázs!
Köszi a reagálást. A fene tudja ezeket a rajzokat. Hozzáteszem ez a felségjelünk rendkívül hasonlít a koreai felségjelre, tehát könnyű bekeverni, ha a rajz alapja fekete-fehér fotó. Márpedig akkortájt főleg fekete-fehérben fotóztak.
Mindenesetre ha valakinek van még infója a Pe-2 esetleges magyar szerepléséről, ne folytsa magába!
Üdv.: Tibor
RonnieFrown 359839 2008. november 13. 09:49
Válasz erre
Szevasztok,
Magyar Heinkel 46 es FW-56 tipusokrol erdekelnenek kepek. Tudtok valami weboldalt? En eddig ezt talaltam:
home.mit.bme.hu/~tade/pages/acpicts.htm
Horvath_Balazs 359838 2008. november 13. 09:43
Válasz erre
Természetesen ez sincs kizárva.
Horvath_Balazs 359837 2008. november 13. 09:41
Válasz erre
Sajnos nem tudom, lehet-e bármilyen reális alapja a rajznak.
Tibcsi 359836 2008. november 13. 08:51
Válasz erre
Igen, de ez sem volt túl sokáig, mert ő lett a Cápeti Mk.II. :) De ő volt Zümi is. Állítólag nem kevesebb, mint 5 kamó volt rajta: NDK, magyar zöld-barna, Zümi, Szürke, Cápeti II.
Tibor 359835 2008. november 13. 08:46
Válasz erre
Kferro!
A kép is mutatja, hogy van, bár csak erről az egyről van tudomásom.
Balázs!
Kösz a fotókat. Egyébként remek a web lapod, tényleg érdemes reklámozni.
Üdv.: Tibor
ego 359834 2008. november 13. 08:28
Válasz erre
AZ a tapasztalatom, hogy nem mindenki nézi ugyan azokat a topikokat.
Ezért bátorkodtam ehhez a megoldáshoz fordulni ! A Képet nagyon
köszönöm!
ego 359833 2008. november 13. 08:26
Válasz erre
Nagyon KÖSZÖNÖM a gyors segítséget !
Kferro 359832 2008. november 13. 08:24
Válasz erre
photo15
photo15

Nem is tudtam, hogy van olyan Albánk, amit átfestettek low visibility szürkére.
Horvath_Balazs 359831 2008. november 13. 08:12
Válasz erre
Mi-24-005-1
Mi-24-005-1
Mi-24-006
Mi-24-006
Mi-24-008-1
Mi-24-008-1
Mi-24-111-1
Mi-24-111-1
Mi-24-111-2
Mi-24-111-2
Mi-24-574-1
Mi-24-574-1
Mi-24-577-1
Mi-24-577-1
Mi-24-578-1
Mi-24-578-1
Mi-24-581-1
Mi-24-581-1
Mi-24-582-1
Mi-24-582-1
Mi-24-711-1
Mi-24-711-1
Mi-24-713
Mi-24-713
Mi-24-717-1
Mi-24-717-1

Egy kis reklám: www.avia-info.hu
Tibor 359830 2008. november 13. 07:30
Válasz erre
715-1
715-1

Ego!
Okos..., hogy több topikban is ugyanazt keresed. No a változatosság kedvéért ide teszek egy fotót.
Tibor
ego 359829 2008. november 13. 06:56
Válasz erre
Urak !

Keresek korai (néphadsereges)MAGYAR Mi24-hez festés térképet !
Fotó, rajz, ábra minden segítség !

Előre is köszönöm !

Ego
Podva 359828 2008. november 12. 06:45
Válasz erre
Hali
Vagy éppen, nem robbantották fel, de ilyet jelenteni nem volt túl hősies. Ha ez tényleg orosz archívumból került elő, akkor vagy a gép vagy a fotó, lett hadizsákmány. Kár hogy nem látni orosz, vagy magyar katonát a környéken...
Üdv Podva
Tibor 359827 2008. november 12. 05:40
Válasz erre
Balázs!
Ez egyre izgalmasabb. Mi alapján rajzolták ezt? Lappang valahol fotó erről a 37 oldalszámú gépről? Persze időnként előfordulnak kamu rajzok is, de mégis jó volna többet tudni ennek a típusnak a magyar előfordulásáról.
Üdv.: Tibor
Horvath_Balazs 359826 2008. november 12. 05:33
Válasz erre
fehér 37 rajz
fehér 37 rajz

Az "Aviation news" 1990. szeptemberi számában még festési rajz is megjelent.:-) Kiszínezve így mutat:
Tibor 359825 2008. november 12. 05:29
Válasz erre
Tisztelt Balázs!
Köszönöm az információkat.
Üdv.: Tibor
Horvath_Balazs 359824 2008. november 12. 05:26
Válasz erre
Úgy hallottam, a szovjetek a nádudvari lőtérre hoztak Pe-2-est földi célgépként. Ott készült (legalább) egy fénykép, amelyen magyar katonák állnak a gép előtt, de a felségjele nem látszik. Talán ez adhatta az alapot a "magyar Pe-2" legendájához.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.