/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.
Elnar 722485 2024. március 25. 16:03
Válasz erre
Nem tudom mikorinak vaní rva a kép, de a Fortepannál az amúgy is necces.
Kiindulva abból, hogy a 20-ason van hadijel, a 40-esen meg nincs, valamint az, hogy eltérnek a vastagságok a hivatalostól, nekem azt sejteti. hogy ez még a fejlesztési fázisban készült fotó. Ez megmagyarázná a légvédelmi állvány hiányát is, és a civil ruhás, erősen mérnöknek tűnő embereket is.
romsitsa 722462 2024. március 25. 11:14
Válasz erre
Megoldásaiban a Rába Kruppra hajaz a kocsi, de pont ilyet nem láttam.
romsitsa 722456 2024. március 25. 10:10
Válasz erre
fortepan_224488
fortepan_224488
fortepan_224488
fortepan_224488

Lehet volt, nekem most jöttek szembe, Fortepan 224488 és 224489. A számok szerintem páncélvastagsáok lehetnek, kicsit eltérnek az oirodalomban szereplőtől, a B40-ről hiányzik a légvédelmi állvány.
Elnar 722406 2024. március 24. 11:41
Válasz erre
01-34M - 1940 - Kárpátok = ebay+
01-34M - 1940 - Ká...
s-l1600 - 1934 = ebay
s-l1600 - 1934 =...
1937
1937

És ami még kimaradt:
a tábori sütöde vontató teherkocsi amit még nem fejtettem meg, néhány csónak meg pontonhíd, meg az hogy a Fiat rendszáma nem lehet GH mert az motor, úgyhogy AH 656.
Elnar 722405 2024. március 24. 11:26
Válasz erre
30,5 - 1940 = ebay
30,5 - 1940 = ebay
30,5 - 1940 = ebay+
30,5 - 1940 = ebay
30,5 - 1940 = ebay++
30,5 - 1940 = ebay
1936 - Süttő = ebay
1936 - Süttő =...
HTZ T2-G - [...]alyn, 1941.VII23 - VIII.8 - Ukrajna = ebay
HTZ T2-G - [...]alyn...
HTZ T2-G - [...]alyn, 1941.VII23 - VIII.8 - Ukrajna = ebay++
HTZ T2-G - [...]alyn...
01-34M - 1940 - Kárpátok = ebay
01-34M - 1940 - Ká...
AT 167 - 1941 - Jaremcse = ebay
AT 167 - 1941 -...
M-MB N1 - A-718 - 1937 = ebay
M-MB N1 - A-718 -...
M-MB N1 - A-718 - 1937 = ebay+
M-MB N1 - A-718 -...
38M Botond - 1941.VII. 6-18. = ebay
38M Botond - 1941....
Fiat 508 C - CH 656 - 1941 - Kárpátok = ebay
Fiat 508 C - CH 656...
Fiat 508 M - A-812 - 1937 - Kiskunhalas = ebay
Fiat 508 M - A-812...
MB G5 - 2-579  - 1941 - Kárpátok = ebay
MB G5 - 2-579 -...

Ebayre felraktak egy magyar utásztiszt hagyatékát. Állítólag 125 db van összesen, itt: www.ebay.de/sch/i.html
Van itt minden a harmincésfeles mozsártól a vasbeton bunkerépítésen át vízenjárásig. Ez csak a járműveket ábrázoló része:
Elnar 722373 2024. március 23. 11:07
Válasz erre
M-MB N26 - P-095 = fortepan_231687 zoom
M-MB N26 - P-095 =...
M-MB N26 - P-095 = postamuzeum
M-MB N26 - P-095 =...
M-MB N26 - bevonulás Marosvásárhely = fortepan_220443
M-MB N26 - bevonulá...
M-MB N26 - bevonulás Szatmárnémeti
M-MB N26 - bevonulá...
M-MB N26 - délvidék
M-MB N26 - délvidé...

Ez nem hadi jármű.
Belenagyítva látszik hogy szögletes a nemzeti színű pajzs. Ilyen csak az egyéb állami járműveken volt. Háromszorosra nagyítva látszik a rendszám is: P-095 Az a Posta MÁVAG-Mercedes N26-os rádióskocsija, a postamúzeum honlapján van is róla fotó.
Nem tudom, hány volt ebből a járműből, de én nem zárom ki hogy pont ugyanez a példány van lefotózva Marosvásárhelyen, Szatmárnémetiben és még a Délvidéken
Wrecker 722369 2024. március 23. 08:56
Válasz erre
fortepan_231639.1
fortepan_231639.1
fortepan_231655.1
fortepan_231655.1
fortepan_231655.1
fortepan_231655.1
fortepan_231655.1
fortepan_231655.1

Négy új kép a Fortepan-ról ugyanarról a járműről... A rendszáma talán 2-045..
Kiemelés a képekből...
romsitsa 722048 2024. március 17. 20:04
Válasz erre
Összenéztem a disszertációt (dissz.) a Bírós-Sárhidai könyvvel (BS).
Az angoloknak gyárott alvázra szerkesztettek egy vas felépítményt 1937-ben (dissz.) vagy 1938-ban (BS).
Ez biztosan a "toronygyűrűs" kocsi (én) és ez volt a Borbála (BS).
Ezt átépítették, kapott tornyot, sárvédőket (BS) 1938 júniusában (dissz.), amikor a HM-nek eszébe jutott, hogy ki kéne próbálni tüzérségi vontatónak is, ezért átalakították a kocsit és kipróbálták 1938 őszén (dissz.). Majd mindkét forrás szerint visszaalkaították a kocsit.

Mivel VKF iratokra hivatkoznak elfogadom, hogy a Borbála valahogyan létezett és kipróbálták, erre két módot látok:
Az AC II-ről leszedték a tornyot és sárvédőket valamikor a WM-ben készült fotó után, de még a HTI udvarán készült kép előtt.
A toronygyűrűs kocsival próbálgatták a vontatást, de akkor nem stimmel az oda-vissza építés.
Elnar 722045 2024. március 17. 19:49
Válasz erre
Ez is lehetséges. Ismerve a szűkös lehetőségeket, adja magát, hogy egy járművet minél több célra felhasználhatóan fejlesszenek.
A toronygyűrűől való elméleted szintén logikusnak tűnik.
romsitsa 722043 2024. március 17. 19:06
Válasz erre
Ha megnézed az AC II-ön elöl-hátul masszív vonóhorog van, ami egy páncélautón felesleges, ezért felmerül, hogy eleve úgy tervezték meg a protót, hogy páncélkocsi és páncélozott vonatató?

A fotók alapján azt gondolom logikusnak, hogy az eredeti felépítményt, amin a toronygyűrű van ( szerintem a torony súlyát imitálja) kipróbálták vontatásra úgy, ahogy volt.
Majd valamiért átalakították a kocsit akkor, amikor tornyot kapott.

A disszertáció érdekes, a szerint a Borbála sikeres volt és rendszeresítésre javasolták, Bíró-Sárhidai szerint a Borbála nem volt sikeres és visszatértek az AC II-höz. Go figure.
Elnar 722038 2024. március 17. 18:29
Válasz erre
Én egy ideje arra hajlok, hogy nem volt semmilyen Borbála, max tervezet.
Egyetlen rajzot találtam róla a Harisék által készítve ami egy Lehel és egy AC-II öszvére. Harisék több dolgáról kiderült már hogy nem úgy volt, nem lepne meg ez sem.
Ami fotó Borbálának van írva, azon látszódik egy toronygyűrű is. Egyszerűen minden mérnöki gondolkodás ellen vall az hogy egy orr kialakítást _egy picit_ megváltoztassanak, majd _vissza_. Ugyanez a kerekekkel. Minden logika szerint a testen nem variálgattak csak úgy, előre-hátra. Főleg, ismerve a kifejletet a Csaba képében, egyértelmű hogy az ahhoz közelebbi megoldások a későbbiek. Egyszerűen így működik egy fejlesztési folyamat.
romsitsa 722036 2024. március 17. 18:07
Válasz erre
Ha jól értem, akkor fogtak egy, az angoloknak gyártott AC alvázat és arra szerkesztettek egy kasztnit.
Ez volt az első verzió, amiből valahogyan lett a Borbála, vagy ez volt a Borbála.
Aztán átépítették (új orr és motortér), kapott egy tornyot, ez az AC II, amit aztán tovább farigcsáltak.
Elnar 722023 2024. március 17. 16:22
Válasz erre
btk.ppke.hu/storage/tinymce/uploads/old/uploads/articles/7429/file/nemeth_karoly_disszertacio.pdf
Itt azt írják, hogy a Borbála az AC-II visszabontásából lett, majd a projekt bukása után vissza lett építve AC-II-vé. Ez forrásokkal van alátámasztva lábjegyzetekben, amiknek még nem kerestem utána. Viszont a Borbála láthatóan más mint az AC-II amiről elvileg csak a tornyot és a sárvédőket vették le. Más orrpáncél, más kerekek, etc.
Úgyhogy szerintem is nagyjából az a sorrend amit írtál.
romsitsa 722006 2024. március 17. 13:14
Válasz erre
A rajzon az orrlemez teljesen aránytalan szvsz.
Időrendben az gyanítom, hogy:
A két Borbála fotó a legkorábbi
Aztán jönnek a toronyos képek a tereppróbáról, itt nincs még bent rádió, sárvédő dobozok doboz, hévér hiányoznak.
Következik a fotó a WM udvarán, hátulról felülről, már rádióval és szerelékekkel, de antenna nélkül.
HTI udvarán és szemből P 19 rendszámmal, felkerült a keretantenna, még kisajtós motordeklivel.
Fortepan 72133 és 43910 végleges állapot.
romsitsa 722003 2024. március 17. 12:51
Válasz erre
Az AC II-őn a direkt kitekintő nem középen van, az a Csaba jellemzője, a prizmák kivágásai az AC II-őn szintén nagyobbak a rajzhoz képest, az megint a Csabára hajaz.
A kipufógó teóriával annyi a problémám, hogy a Csabát vidáman gyártották lent vezett kipufogóval.
A lamellák kiosztását meg úgy látom a Borbáláról örökölte, így már ott illett volna, hogy kiderüljön, nem jó.
Majd egyszer kiderül.
Elnar 721995 2024. március 17. 10:27
Válasz erre
A vezetősisak is AC II, csak annyi különbséggel, hogy az elkészült késői vezetősisakon az elülső kitekintők nem rövidebbek, hanem ugyanolyan hosszúak mint az oldalsók, ezért összeérnek (Fortepan 72133). Gyanítom ez gyengítette az integritását az egész szerkezetnek, így a Csabán már kisebb kitekintőket alkalmaztak, oldalt is, egységessé téve a gyártást. A többi valóban be lett nézve. Nem mondom, hogy ha én rajzoltam volna nem maradt volna le ilyen részlet :)
Farlemezt egyenes lamellákkal csak a szerelékdobozok nélküli képeken láttam. Szerintem azok a tereppróbán készültek, és ott kiderült hogy nagy hátsó terepszögnél a lentre vezetett kipufogó és a motorszellőző rács is telemegy sárral így módosítottak rajtuk.
A motortér ajtó cseréje nekem is eszembe jutott, de elvetettem, mert nem láttam logikusnak. azt mondjuk el tudom képzelni, hogy úgy gondolták kell rá egy kis ajtó, rátették, de később kiderült hogy túlságosan deformálódik tőle a motortér ajtó (mivel lemeztárcsa helyett keretként kezd el viselkedni) így később visszakerült a régi, teli lemez kialakítás. Sajnos a 72133-as képen ez a rész nem látszik, pedig az a legvégső állapot, teljesen zöldre festve, 42 utáni hadijellel.
romsitsa 721993 2024. március 17. 09:33
Válasz erre
A HTI rajz ffőbb méretekhez jó, a részletek terén több sebből vérzik. A géppuskatoldat van és nincs, az előre toronykitekintőt elszabták, a vezetősisak oldalról AC-II szemből Csaba.

Ha feltételezhető lenne, hogy a két különböző farlemez és motorfedél lemez párhuzamosan létezett és bármikor cserélgethették, akkor minden a helyére kerül, kivéve, hogy a bal oldalról készült fotón nincsen hévér és doboz, a gyárudvarin van, viszont utóbbin a sárga folt úgy néz ki mint amit újrakontúroztak zölddel.
Elnar 721978 2024. március 16. 23:31
Válasz erre
Kicsit elemezgettem a képeket.
HTI rajz szerintem nem az első verzió már. Szerintem valami ilyesmi lehet a kialakítás sorrendje:
Legelső változat a 2. kép. Motortér ajtón nincs kisajtó, kipufogó csonk rövid, nincsenek dobozok a sárvédőkön. Lehet, hogy még légvédelmi géppuska rögzítési pont sem volt ekkor.
Második fázisban felkerül a kisajtó a motorházajtóra. Ezt ábrázolja a HTI rajz. Kisajtó motorházon, nincsenek szerelékdobozok, nincs magas kipufogócsonk még (igazából a rajzon semmiféle kipufócsonk nincs rajzolva, de ha magas lett volna már, akkor azt biztos berajzolják)
Harmadik verzióra felkerültek a dobozok, az emelő, meg a magas kipufugó. Lecserélik a motortér hátsó lamelláit egyenes ritkáról ferde sűrűre. A terepmintát a dobozokhoz és az új hátfalhoz igazítják, hogy ne legyen éles átmenet az új és a régi rész közt. Ez van a legelső képen. Lehet látni hogy a dobozokon annyira új a festés, hogy tükröződik benne a motortér oldalsó lemezének szegecselése (!)
A motortér oldalsó keskeny lemezének szegecselése ekkor változik meg.

És itt megáll a tudomány, mert a korlátantenna megléte vagy hiánya borít mindent. A Fortepan képen nincs motortéren kis ajtó, de már vannak dobozok és korlátantenna. Ezt cifrázza, hogy olyan kép is létezik, ahol a kis ajtó megvan, és a korlátantenna is, dobozokkal, magas kipufogóval, sűrű lamellás motortérrel
romsitsa 721957 2024. március 16. 19:11
Válasz erre
A szövegértési képességem gyenge. A HTI rajz szerinti állapot kb. az ACII-1.
romsitsa 721955 2024. március 16. 18:53
Válasz erre
A kisajtó biztosan nincs ott, vagy másról beszélünk.
Elnar 721946 2024. március 16. 16:59
Válasz erre
Mujzer Péter posztolta a Facebookra a HTI fejléces elrendezési tervlapot is (most már nem is teszek fel róla képet, csak megemlítem, aztán meg lehet keresni meg lamentálni a szerzői jogról). Ott a motortér ajtón ott a kisajtó.
A légvédelmi bak szerintem ott van a tornyon, csak takarásban. A perspektíva középpontja a képen a nyitott toronykitekintő, így maga a torony eleje és hátulja is rövidülésben van, kitakarva a velünk szemben lévő oldal által.
Kipufogócső mindkét esetben van, csak a középső két képen lévő állapotban nincs felhozva a rendszám alá, hanem rövid, és lefelé irányított. Az eredeti méretű képen látszik.
Én gyanítom, hogy ezt a jószágot, prototípus lévén, annyiszor építették át, ahányszor nem szégyellték. Van A-012, P-19 és Pc-019 rendszámmal is, szerintem minimum annyiszor építették át ahány rendszáma volt.
romsitsa 721944 2024. március 16. 16:18
Válasz erre
És persze Fortepan, az lemaradt. Érdekes még, hogy a Csabák késői? csavarozott homlokkitekintő megoldása mennyire hasonlít az AC-II-re.
romsitsa 721943 2024. március 16. 16:12
Válasz erre
ACII-1
ACII-1
ACII-1
ACII-1
ACII-1
ACII-1
ACII-1
ACII-1

AC II, FB/Levéltár.

Egyáltalán nem értem, hogy több kocsit látok vagy többször átépítették és festették a szerencsétlent.

ACII-1: a motortér ajtón van egy kisebb ajtó, a motortér keskeny lemezének csavarkiosztása nem egyik a ACII-2-vel, van kipufogócső.
ACII-2 és ACII-3: ezek azonos stádiumban készülhettek. A légvédelmi todat bakját nem látom a tornyon, de lehet, hogy csak a fotó szöge rossz. Kipufogócső nincs. ACII-1-gyel nem egyezik a terepminta, a torony teljesen más, a testen javították(?). Kisajtó nincs a motortér fedelén.
ACII-4: kisajtó itt sincs, az üza. nyílás (jobb felső sarok) fedele eltér szerintem az ACII-1-től és mellette ott egy túlfolyó cső.
Emerick 721939 2024. március 16. 14:38
Válasz erre
Igaza van Ádámnak, a balesetes képek levéltári iratanyagból vannak kifényképezve és mint ilyenek, közlési engedélyhez kötöttek. Ezt bizony szóvá kell tenni, mert itt nem történt ilyesmi.
Problémának érzem azt is, hogy bármi ami felkerül a netre, onnantól jogtiszta? Hogyan? Miért az? Letöltök egy tonna képet pl vateráról, ebayről és könyv illusztrációjaként felhasználom, mert fenn van a neten? Aggályos. No és akkor minek vásárolok meg pl én képeket? Már ha meg tudok valamit venni. Manapság néhány gyűjtő (?) csap le mindenre szemmel látható összegekért. Aztán mi lesz velük? Mert publikációk nem jelennek meg. (amit én veszek meg, szeretném is publikálni, ha lesz rá időm)
Elnar 721934 2024. március 16. 13:35
Válasz erre
A második és a harmadik csendőr, a negyedik Skoda 256B (Emerick hozzászólása az eredeti képhez!). A Sokol 1000-es 1942-ből azért érdekes, mert ez az egyetlen amin láttam eddig egységes honvédelmi gépjármű emblémát. A következő is csendőr, a a traktor pedig bőven háború utáni (58-tól használt rendszámmal). A bevonultatott kocsi egy Cadillac 355C (szintén az eredeti képhez kommentelve)

UI: kérlek, írd meg milyen oldalakról vannak a képek, mert a Facebook zárt rendszer és így még a Google képkeresőjével sem tudom visszakeresni a képeket és mint látod, elég fontos infók vannak melléjük írva sokszor.
Wrecker 721927 2024. március 16. 11:41
Válasz erre
10631053_743716955707789_7049360016643225871_o
10631053_74371695570...
271296842_5819508558082660_8039610073523247440_n
271296842_5819508558...
278821901_3154877674782089_4007365753266385516_n
278821901_3154877674...
430022387_7143547839073891_3466852657359572537_n
430022387_7143547839...
432274561_7143547945740547_2469604849007366662_n
432274561_7143547945...
432274561_7143547949140547_2549604849007356662_n
432274561_7143547949...
432284561_7143546145740547_2469604849007394662_n
432284561_7143546145...
418170678_435284188865273_2953822657707360510_n
418170678_4352841888...
187214701_4222024917855955_2172856784568437368_n
187214701_4222024917...

Néhány találat a Face bugyraiból... Elnézést, ha már ismertek...
Hadúr67 721898 2024. március 15. 14:34
Válasz erre
Helló Szaktársak!
Segedelmet kérnék a Magy.Kir.Honv.páncélosainak terepszín festéséhez. Minnél hitelesebb festékszín kódokat kérnék elsősorban enamel típusúakból.
Előre is köszönöm,minden jót:
Hadúr67
Elnar 721666 2024. március 10. 23:04
Válasz erre
Mujzer Péter könyvének Facebook oldaláról vannak. Hogy ő honnan szerezte, azt nem tudom, de mivel a Facebook oldal nyilvános, inenntől gyakorlatilag publikálva vannak.
romsitsa 721659 2024. március 10. 21:29
Válasz erre
Szerintem a balesetes képek is levéltári fotók, de ne legyen igazam.
Elnar 721617 2024. március 9. 20:25
Válasz erre
Ford V8-51 - I-471 - 39-05-03 - IV-1 tgk.o. = Huns on Wheels  FB
Ford V8-51 - I-471...
Ford V8-51 - I-471 - 39-05-03 = Huns on Wheels  FB+
Ford V8-51 - I-471...
Ford V8-51 - I-471 - 39-05-03 = Huns on Wheels  FB++
Ford V8-51 - I-471...
Puch 350 GS - D-485 - 39-05-03 = Huns on Wheels  FB
Puch 350 GS - D-485...
38M Botond - Erdély = Huns on Wheels FB
38M Botond - Erdély...
38M Botond - 2A-617 = axishisory forum - Carius
38M Botond - 2A-617...
PF 518 Lazik - W09-624 = axishisory forum - carius
PF 518 Lazik - W09-...
PF 621R - rendőr - ex-lengyel = indafoto - magyarmesszer
PF 621R - rendőr -...
PF 621R - rendőr - lengyel = dobroni.pl
PF 621R - rendőr -...
PF 621R - rendőr - lengyel = dobroni.pl+
PF 621R - rendőr -...

Újabb csokor, most leginkább Hunsonwheelsróől, meg Axishistory fórumról ahol már régen jártam.
Az első 4 képen egy karambol dokumentációs fotói (sajnos a motor rendszámát csak jegyzőkönyvből tudni, de legalább a Ford körbe lett fotózva szépen). Van még két Botond, ritkán látható szögből ahol szépen látszik az ülések kialakítása, meg egy másik az Axishistoryról csúnya másolásvédelemmel, de olvasható rendszámmal.
Legvégére maradt a kedvencem, egy eredeti lengyel festéssel és rendszámmal hagyott, de mintaszerű alakulatjelzéssel ellátott, nem túl gyakori Polski-Fiat 518 Lazik
+1 pontosítás: amit én eddig Mávagnak néztem az most véletlen belefutva kiderült hogy szintén Polski-Fiat, csak 6021R rendőrségi riadó felépítménnyel!
Elnar 721528 2024. március 6. 21:44
Válasz erre
Hát sajnos ebben is igazat kell adjak neked.
Az Odkrywca fóruma szerint csak a tüzérségi eszközök százas nagyságrendben érkeztek, és a járművekről szó sincs. Az szervezeti szinten több teljes gépesített hadosztály.
Talán kicsit félreérthető volt a hsz-em: az említett könyv 4 oldalából összeadva max egy oldal az illusztráció, a többi nem pontos járművek - bár azok is vannak, néha rendszámmal is - de két oldalt csak az alakulatok felsorolása tesz ki. Sokkal több, mint amit régebben gondoltunk.
Egyelőre azt látom, hogy a személygépkocsikon és a motorokon kívül nagyjából a Haditudósító század teljes gépjárműállománya innen került ki láthatóan. Persze én is lépten-nyomon botlok ex-lengyel járművekbe minden beosztásban (és ezek csak a lengyel márkák amikről ránézésre tudom, honnan vannak)
Emerick 721522 2024. március 6. 19:43
Válasz erre
Gyanítom nem fogunk olvasni a mintegy 3000 különféle gépkocsiról, aminek több mint a fele katonai volt. Arról sem, milyen sok magyar alakulatnál (a páncélos erőktől a katonai közigazgatáson át a légierőkig) Vagyis a menekülők relatív többségének lengyel katonai anyaga volt. 14 évnyi kutatás után se tudni pontosan hány gépjármű érkezett és azok hol szolgáltak. (apropó, 2-300 darab biztosan közlekedett a polgári forgalomban is és közel ugyanennyit visszaadtak honvédségi kezelésből is)
Elnar 721511 2024. március 6. 11:57
Válasz erre
1939 szeptembere. Gyakorlatilag egy pár alakulat és egy sor civil menekült az akkor még semleges Magyarországra. A Wrezsien1939 sorozat Polski Fiat 508 kötete 4 oldalon keresztül részletezi hogy milyen alakulatok mentek Magyarországra
Bővebben Mujzer Péter - From Poland to Hungary most kiadott könyvében tárgyalják a járművek magyar haditechnikai vonatkozását, későbbi felhasználással együtt. A könyv lesz nemsokára magyarul is!
Mekett 721509 2024. március 6. 11:29
Válasz erre
Ez a lengyel bevonulás(?) mikor történt? A háború előkészületében, 39-ben?
Elnar 721501 2024. március 6. 08:27
Válasz erre
429846980_1136774564008590_3167405352763529677_n = István Gálhidi FB
429846980_1136774564...
429850219_1136774694008577_7249732229344007723_n = István Gálhidi FB
429850219_1136774694...
429889734_1136775244008522_666185214201649848_n = István Gálhidi FB
429889734_1136775244...
430829361_1136774860675227_6383470822104637807_n = István Gálhidi FB
430829361_1136774860...
PF 621L Sanitarka érkező oszlop = odkrywca
PF 621L Sanitarka é...
wegry391
wegry391
wegry393
wegry393
weger1+4
weger1+4
Clipboard01+++
Clipboard01
1930-cca-automobilok-regi-foto-13-9cm-0 - Lengyelek tatárhágón talán
1930-cca-automobilok...

Gálhidi István saját fotói Mujzer Péter könyvének Facebook oldalához kommentelve. Lengyelek érkezése a Tatár-hágón. (nem magyar járművek - itt még)
És ha már belementünk a lengyel-magyar (fegyver)barátságba, hoztam még néhány képet odkrywca forumról is, szintén az érkező csapatokról. A fortepant most hagyom mert az már régről ismert.
Végére betoldottam még egy képet egy Polski-Fiat 508-cal foglalkozó lengyel kiadványból, és egy fotót ami nekem szintén nagy valószínűséggel lengyel járműveket ábrázolhat. Sajnos ahhoz nem volt semmi infó.
Elnar 721261 2024. március 1. 13:25
Válasz erre
HSCS KV-50 = A MKH fegyverzete
HSCS KV-50 = A MKH...

Van az három is! KV-40 lesz, mert KV-50 még nem volt akkor, meg azért mert azoknak kilógna a szűrő a tetejéből. Mögöttük meg egy Opel Kapitän, ha jól látom.
A Botondok mellett álló eü. busz engem mondjuk jobban érdekel
Sennás 721259 2024. március 1. 13:14
Válasz erre
Szia! A jobb felső sarokban a villanyoszlopnál két KV-40(50?) lehet?
Elnar 721256 2024. március 1. 12:21
Válasz erre
Krupp L2H43 - E-143 - 43-02-36 - Kiev - IV. ht. = HM-HIM FB+
Krupp L2H43 - E-143...

*Természetesen, bárki aki megnézi a képet, látja hogy a Krupp rendszáma E-143...
De ha már flood, legyen kövér: kicsit manipuláltam a színekkel. Nem állítom, hogy tökéletes, de közelebb van a valóshoz.
Elnar 721254 2024. március 1. 11:57
Válasz erre
Krupp L2H43 - E-143 - 43-02-36 - Kiev - IV. ht. = HM-HIM FB
Krupp L2H43 - E-143...
38M Botond - 1-694 = András Csiki via regifotok.hu FB
38M Botond - 1-694...
HONVÉDSÉG - 1941 talán = regifotok.hu FB
HONVÉDSÉG - 1941...
Petőfi laktanya - 1939-03-xx - Az 1. vegyesdandár híradó százada lesz, 4 Mávag-Benz R-6 rádió gépkocsival és bevonultatott egyéb gépjárművekkel. (Varga Imre) = regifotok.hu FB
Petőfi laktanya -...
ii-vh-s-eredeti-foto-m-kir-honvedseg-bevonulasa-valahol-erdelyben-ab7c_1_big
ii-vh-s-eredeti-foto...

Újabb jós(z)ágok.
HM-HIM Facebook oldaláról színes (!) fotó leírás szerint '43 márciusából (!), a Dontól megmaradt (!) járművek egy részével. Sajnos az E-183-on kívül nem ismerhető föl semmi rendszám, viszont azon van valami ismeretlen alakulatjelzés a VI. ht. zászlós keretével. Emerick, esetleg tudod, hogy ez a rendszám hova tartozott? :)
Újabb követendő FB oldalt találtam, némi érdekességgel a kommentek közt is. Pl egy szép Botond, tiszta rendszámmal, de minden egyéb jelzés nélkül, vagy egy bevonultatott Mercedes (amik nekem továbbra is szinte egyformák úgyhogy csak tippelem hogy 170V).
Meg van még egy csomó nehezen kivehető jármű a Petőfi laktanya udvarán.
Vateráról most egy teljesen ismeretlen teherkocsit lőttem az erdélyi bevonuláskor. Talán ki tudjuk sakkozni mi lehet.
Elnar 721125 2024. február 27. 11:46
Válasz erre
A 3-086-os Ford BB mentő különösen érdekelne honnan van, mert most már biztos vagyok benne, hogy te olyan csoportokat is nézel amikről én nem tudok :)
Azért is nagyon különleges, mert eddig csak és kizárólag 2- sorozatú Ford BB mentőt láttam képen, márpedig valami 20 körüli képem van csak rendszámosakból... Kár, hogy az alakulatjelzés nem látszik, de az ember ne legyen telhetetlen.
Wrecker 721031 2024. február 25. 19:01
Válasz erre
419083170_6955374847832963_5911228306561419662_n
419083170_6955374847...
420101586_7355995047789998_7974269699262951643_n
420101586_7355995047...
945095_174062379422078_870934503_n
945095_1740623794220...

Pár találat a Facén... Minden dátum, helyszín nélkül...
Elnar 720818 2024. február 20. 16:43
Válasz erre
39M 150cm - 42-09-xx = vatera
39M 150cm - 42-09-xx...
S-65 - E-641 = János Turcsán via MERF FB
S-65 - E-641 = Já...
Fiat 508 CM - 41-01-24 - Párkány - eskütétel = vatera
Fiat 508 CM - 41-01-...

Újabb dolgok. Emerick szerint az S-65 rendszáma teljesen szabálytalanul egy oktató tgk-ról lett áttéve.
Mekett 720701 2024. február 17. 17:30
Válasz erre
Kösz, ez a kép nagyon jó kis kiegésztés a történethez!
Elnar 720697 2024. február 17. 16:41
Válasz erre
MB G5 - 2-486 - Dnyeszer = makettinfo - Bernárd Denes
MB G5 - 2-486 -...

Na még egy utolsó lábjegyzet a "hidas műsorhoz":
Ezt most találtam a képeim közt, Bernád Dénes régebben posztolt képe. "Felkészülés a Dnyeszteren átkelésre Hodorenkától keletre". A Mercedes előtt haladó teherautó tetején ülő kaonák fejénél pontosan ugyanaz a partszakasz látszódik mint a Bofors optikája fölött. És mi van a térkép szerint észaKELETre Hodorenkától? Usztecsko.
Q.E.D. :)
Wrecker 720411 2024. február 10. 21:20
Válasz erre
Ford V8
Ford V8

1942. okt. 20. Vásárhely
Elnar 720407 2024. február 10. 18:46
Válasz erre
Méray 500 1930 = vatera
Méray 500 1930 =...
Méray-Puch 200 - IVper2 seb.száll.gk.osz. - 42051x - Rjecski = archivnet 2016-01
Méray-Puch 200 -...

Most csak ennyi.
Vaterás negatív beazonosítva. A Méray biztos, a típus nem 100%. Meg egy régebbi képet is sikerült tisztázni hogy az meg Méray-Puch 200.
Wrecker 720354 2024. február 9. 16:19
Válasz erre
 A fénykép a családi hagyatékból előadva. 1941. május 15-én délvidéken készítette az ismeretlen fotós a honvédek egy csoportjáról. A felső sorban középen a harmadik személy az édesapánk. Kelemen Lajos 1919-2000.
A fénykép a csal...

A fénykép a családi hagyatékból előadva. 1941. május 15-én délvidéken készítette az ismeretlen fotós a honvédek egy csoportjáról. A felső sorban középen a harmadik személy az édesapánk. Kelemen Lajos 1919-2000.
Wrecker 720188 2024. február 6. 18:15
Válasz erre
Az a ritka eset, hogy itt lehet tudni: Kőrösmező.
romsitsa 720164 2024. február 6. 09:53
Válasz erre
A Zrínyi szerepel a Peko könyvében (67. oldal)is. Annak a fotónak az érdekessége, hogy Turán típusú pótlánc keret van az orrlemezen.
A lenti fotó alapján viszont úgy tűnik, hogy a könyvbe egy valami okból retusált kép került be.
Mekett 720154 2024. február 6. 09:13
Válasz erre
A páncélvonatos képről, tudjuk, hol készült? Az a fűtőház nagyon jellegzetes.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.