/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97.
Elnar 719384 2024. január 24. 16:35
Válasz erre
Na ez is megvan akkor!
Légvonalban 40 km van a két híd közt. Ez alapján teljesen elképzelhetőnek tartom, hogy a kerékpáros egységek a Nizniownál lévő hídon keltek át, a nehezebb alakulatok pedig Uscieczko mellett építettek egy pontonhidat ahol nem 200 méter széles a Dnyszeter hanem csak 120. (Semmilyen alapom nincs erre, csupán educated guess)
Mekett 719377 2024. január 24. 16:11
Válasz erre
15. kerékpáros zászlóalj 2. század kel át egy Dnyeszter-híd romjain - 1941
15. kerékpáros zá...
Nagyjából innen készülhetett a kép - persze a víz szintjéről
Nagyjából innen k...
Valószínűleg ezt az elemet látni még a helyén, a pillér tetején
Valószínűleg ezt...
A Nizsniv-i híd napjainkban - a balpartról jól látszanak a pillérek

A honvédek szemből jöttek, balról a második pillérre próbálhattak felmászni.
A Nizsniv-i híd...
A Nizsniv-i híd napjainkban a jobbpartról

A honvédek jobbról érkeztek, valószínűleg a középső pillérre próbáltak felmászni.
A Nizsniv-i híd...
Nagy felbontású kép a Nizniow-i hídról - valószínűleg az építés közben

forrás: https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81637/
Nagy felbontású k...
A Nizniow-i híd - valószínűleg az építés közben
A Nizniow-i híd -...
A Nizniow-i híd épülőfélben
A Nizniow-i híd ép...
A Nizniow-i híd egy 1916-os levelezőlapon

Érdekesség, hogy a lapon a K.u.K 13. hadtest bélyegzője van.
A Nizniow-i híd egy...

Megvan a kerékpáros híd is. Ez még ma is áll Nizsniv és Dibrova között. A jelek szerint az eredeti szerkezetet javíthatták ki és építették vissza.

A híd fából készült elődje 1909-ben omlott össze, utána négy év alatt épült meg az új.

A két háború között ez is Lengyelország területe volt. Fontos átkelőhely lehetett, mert a közúti hídtól 250m-re állt egy vasúti híd is, amelyen egy kelet-nyugat irányú vonal haladt át. Ezt a németek 1944-ben rombolták le, ma csak egy tábla emlékeztet rá.

Szerintem a kép konkrétan itt készülhetett, a jobbparttól a harmadik pillérnél. A többi pillér megközelíthető földnyelvekről, legalábbis napjainkban.
maps.app.goo.gl/tm9UTXNHoB89ZBXN6
Mekett 719358 2024. január 24. 11:45
Válasz erre
Persze, azért írtam, hogy nem kizárt, csak kétlem. Nekem gyanús, hogy a fotós, a masina sem ugyanaz. A Dnyeszter meg oda van írva, de szerintem valaki talált képeket, ahol kerékpáros honvédek kelnek át egy leszakadt hídon, és mindet egybevette. Azért nem kezelném forrásként.
Ha megnézed az utolsó posztomban linkelt két tanulmányt, látszik, hogy akkoriban nagyon elterjedtek voltak ezek a szegecselt gerendahidak. Igaz, a Dnyeszteren eddig kettőből kettő A-tartós volt, nem kizárt, hogy ez a harmadik is ezen a folyón ívelt át.
Elnar 719354 2024. január 24. 11:17
Válasz erre
Na igen, azt hiszem ezek a képek voltak a tudatalattimban, mikor azt írtam, hogy még lerombolva is "járható" lehetett.

Hogy a dátum téves, abban nem lennék biztos. Mivel láthatóan két különböző hídról van szó, nem kizárt, hogy azonos napon több hídon is történt átkelés. Hasonló híd meg biztos volt még a Dyneszteren, mert már találtunk. Úgy tűnik ez a szerkezet eléggé bevált megoldás volt arrafelé akkor.
Miggyuri 719330 2024. január 23. 22:02
Válasz erre
10
10

Ez a kerékpáros alakulat Körmenden a kastély előtt karikázott el.
Mekett 719321 2024. január 23. 20:09
Válasz erre
Illetve az acélszerkezetek is egyértelműen különböznek a két hídon.
Mekett 719318 2024. január 23. 19:52
Válasz erre
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zá...
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zá...
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zá...

A többi kép közül három azonos, esetleg a Karai feliratú külön lett levilágítva. A legelső, keretes a legteljesebb közülük. Ez vajon az a Karai (Sándor?), akinek a képeiből annak idején készült egy Modell és Makett album? Hátha ott, vagy a hagyatékában van még kép?

Az biztos, hogy ez a három kép azonos, minden felismerhető a világos és a sötét létra.

Viszont ezek nem a mi hidunkat mutatják, nem a Mihalcse és Usztecskó köztit.
A hídpillérek teteje különbözik.
Nálunk a pillér tetejének két végén van egy kis perem, a kerékpáros képeken teljes szélességben fut egy vastag perem.
Nálunk a pillérek végig egyforma méretű kövekből készültek, a kerékpáros képeken a pillérek szélei dupla méretű kövekből állnak.
Különbözik az a pont, ahol a hídszerkezet a pillérre terhelődik.

A képeken látszik, hogy a háttérben messzebb van a domb, talán alacsonyabb is. Mihalcsénél mindkét oldal közel van és magas.

Azt kellene tisztázni, hogy az egység megjelölése, a dátum és a helyszín (Dnyeszter) közül melyik melyik képpel jött. Mert ha ezek is a Dnyeszteren készültek, akkor van még egy hasonló híd.
Mekett 719317 2024. január 23. 19:39
Válasz erre
15. kerekparos zlj 2. szd 1941. július 6. Dnyeszter Gyorshadtest - 1941 Mihalcse

A dátumot fenntartással kezelném. Gyanús, hogy ez később készült.
15. kerekparos zlj 2...

Köszönöm, ez az!

Viszont ezeken két különböző híd látható. Közülük csak egy ábrázolja a miénket, az Usztecskó és Mihalcse közti hidat.
Minden képnél 1941. július 6-i dátum szerepel, de ez valószínűleg téves, legalábbis a két helyszín közül az egyik bizonyára nem ekkor lett megörökítve.
Talán ez a kép már a légvédelmi ágyús után készült, mert itt már építettek pallót a híd roncsaira.

A roncsok elhelyezkedéséből és a pillér éles (folyás felőli) oldalából látszik, hogy ez a balpartról készült, és a háttérben a jobbparti dombvonulat is felismerhető.
pmarton 719300 2024. január 23. 18:30
Válasz erre
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...

Sziasztok!
Alábbiakat találtam:

Üdv:
M
romsitsa 719289 2024. január 23. 17:07
Válasz erre
Igen, de egyelőre én sem találom...
Mekett 719213 2024. január 22. 21:53
Válasz erre
Fel tudnád tenni a kerékpáros képet? Ismerem, de sehol sem találom.
Mekett 719212 2024. január 22. 21:50
Válasz erre
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

1930 - Még egyben a híd, a háború előtt
Jobbpartról fotó...
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

1941 - A két balparti szakasz látható, mindkettő leszakadt
Jobbpartról fotó...
A jobbpartról fotózva, szemben a domb

1941, vagy
A jobbpartról fotó...
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

Napjainkban - Már csak a pillérek maradtak a hídból.
Jobbpartról fotó...

Újra elolvastam, amit írtál. Szerintem csak azt nem érted, amit Elnar is próbált megoldani. Az általad említett két képen a híd két különböző végét látni.

Felraktam pár képet időrendben. Ezután tényleg elengedem a témát, ígérem. :)
romsitsa 719210 2024. január 22. 20:46
Válasz erre
Elolvastam, nem segített a zavaromon. De ne aggódj, majd megoldom.
Elnar 719205 2024. január 22. 18:12
Válasz erre
Kinizsi
Kinizsi

Ezt néztem én is. Először a 30. karckocsiezred rombuszának tűnt, de minél tovább néztem annál inkább pajzsnak látszik. Kétszeresre nagyítva már határozottan olyan mintha egy kar és kard látszódna.

A hídról szólva pedig szerintem azt a legkisebb részt eltávolították, hogy ne lehessen átkelni gyalog sem a leszakadt hídon
Mekett 719202 2024. január 22. 17:38
Válasz erre
Légyszíves olvasd el az utolsó kommentemet (719156).

Ott egyértelműen látszik, hogy adott egy híd, amiről van két képünk.
Az egyik képen látszanak a leszakadt roncsok (gépágyús kép), a másikon nem (Fortepan 22764).

Az utóbbi kép hídja pedig azonosítható a Fortepan 75447-tel.
romsitsa 719193 2024. január 22. 15:58
Válasz erre
Még mindig zavar, hogy hova tűnt az k-N oldalról a k a 447 végű képen. Viszont felrémlett, hogy lehet itt készült az a fotó, amin kerékpáros honvédek kelnek át egy leszakadt hídon.
romsitsa 719192 2024. január 22. 15:46
Válasz erre
Itt is felteszem a kérdést, hogy a Toldin tényleg a Kinizsi jelvénye van?
Elnar 719183 2024. január 22. 10:45
Válasz erre
Dnester Brücke kaputt
Dnester Brücke...

A híd pillérei (kicsi-Nagy) k-k-N-k. A dupla kicsi az indulási oldal.
A gépágyú mögött az érkezési oldal látszik, félig leszakadt kicsi és teljesen leszakadt nagy állással. A Fortepan 75447 és 22764 képe az induló oldalt mutatja az induló ép, és a követő berobbantott szakasszal. Ekkorra már ki lehetett szedve a túlsó két elem, mivel ha ezt a két infót összerakjuk, kijön, hogy a híd valószínűleg továbbra is viszonylag ép (javítható) maradt, és nem kizárt, gyalogosan (a pilléreket megkerülve) még használható is. A terepviszonyok is megerősítik nekem az egyezést.

Berajzoltam a híd tönkremeneteli ábráját (tükrözve a fotót, mert minden lerombolt kép erről nézve készült)
Miggyuri 719168 2024. január 22. 05:22
Válasz erre
körmend_tankok1
körmend_tankok1
Körmend_tankok2
Körmend_tankok2
Körmend_tankok3
Körmend_tankok3

Munkám közben találkoztam ezekkel a képekkel. Két kép hátlapján a "35/II gy. zlj. Körmend 1942. márc. elvonulás előtt." felírás van.(Az eredeti fényképek a körmendi múzeum fotóarchívumában vannak.)
Mekett 719156 2024. január 21. 21:44
Válasz erre
Facsoport a gépágyú mögött
Facsoport a gépágy...
Facsoport a kevés roncs fölött
Facsoport a kevés...

Ez először engem is elbizonytalanított, amíg meg nem találtam Ungváry képét (Fortepan 22764, az előző kommentem utolsó képe).
Itt már egyértelműen a kevesebb hídroncs látható, de a háttérben látható dombvonulat összeköti a gépágyús képpel. Még a facsoport is egyezik a képeken.

Ezért feltételezem, hogy időközben a roncsok nagy részét kiemelték, esetleg felrobbantották, vagy a zajló jég elsodorta (Ungváry képe néhol 1942-es évvel szerepel).
romsitsa 719154 2024. január 21. 21:17
Válasz erre
Nem mondom, hogy összeáll a kép.
A gépágyú mögött a híd közepe még egyben van (a vízben) a partra vezető szakasza leszakadt.
A Fortepan 75447-en a középső elem már nagyon nincs egyben a partra vezető szakasz ép és előtte van egy leszakadt szakasz.
Mekett 719123 2024. január 21. 18:31
Válasz erre
A felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941

Fortepan 75447
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=75447
A felrobbantott...
A Magyar Királyi Honvédség Török Ignác II. utászzászlóalja által épített pontonhíd a Mihalcse és Usztecsko közötti, felrobbantott Dnyeszter híd mellett - 1941

Fortepan 75466
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=75466
A Magyar Királyi...
A II. utászzászlóalj hidat épít, háttérben a felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941

Fortepan 22764, Ungváry Krisztián adománya
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=22764
A II. utászzászló...

Bezárult a kör, találtam a Fortepanon pár képet. Közülük kettő Teller Ferenc adománya 1941-ből.
Az egyik a legutóbbi pontról ábrázolja, de már a lerombolt hidat. Érdekes, hogy a roncsok egy része itt már el lett távolítva, vagy tovább lett robbantva.

A másik kép a lerombolt híd közelében épített pontonhiadt mutatja 1941-ben, a helyszín is meg van adva, és egyezik. A pontonhidat a "Török Ignác" II. utászzászlóaljépítette Mihalcse és Usztecsko között, a lerombolt híd mellett.

A harmadik Ungváry Krisztián adománya, és a pontonhíd jobbparti végénél készült. A képleírással ellentétben a híd nem épül, hanem láthatóan már használatban van.
Mekett 719100 2024. január 21. 12:56
Válasz erre
Híd a Dnyeszteren - 1930
Híd a Dnyeszteren...

Itt van végre egy kép egy teljesen új szögből, a jobbpartról, és a folyásnak felfelé.
A dátum szerint ez 1930-ban készült. A túlparton már a dombra is rá lehet ismerni, legalábbis a lejtés és a kopaszsága itt már visszaköszön a magyar képről.

allegrolokalnie.pl/oferta/gdynia-widok-ogolny-vkn
Mekett 719099 2024. január 21. 12:44
Válasz erre
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a...
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a...

Nagyon jó, vége van képünk a hídról!
Közben teljesen véletlenül én is találtam két képet, köztük a képeslapod eredetijét. Végig ott voltak a GoogleMaps-en, csak nem vettem észre. Valaki két hete töltötte fel őket.

Nagyjából a nyári képen a híd mögött látható földnyelven lehetett az ideiglenes híd hídfője és a magyar légvédelmi üteg.

A képeslapod is rávilágított valamire. A terület a két háború között Lengyelországhoz tartozott, a híd két lengyel megyét kötött össze. Gyanítom, hogy már a lengyelek építették. Talán érdemes lenne kifejezetten lengyel forrásokban rákeresni.
Elnar 719058 2024. január 20. 17:30
Válasz erre
104a423141c6864c6d8854edca72
104a423141c6864c6d88...

Megvan.
A Google helyzet alapján a Hungaricanán találtam részletes térképet 1938-ból. Ustechko falu van legközelebb, Uscieczko írással. Rákerestem képekre, hátha kiad valami megemlítést. Helyette találtam egy képeslapot a hídról!
Szinte úgy néz ki ahogy rekonstruáltad, annyi különbséggel hogy egyik oldalt csak egy elem van (ez látszik a lerombolt képen). Még a hídpillérhez levezető út is ott van.

archiwum.allegro.pl/oferta/uscieczko-widok-mostu-na-dniestrze-i7613492333.html
Mekett 718989 2024. január 19. 13:50
Válasz erre
Persze, én sem vagyok biztos, hogy azonos a két helyszín, abban még bizonytalanabb vagyok, hogy a másik kép is ugyanott készült.

Az archív képen látható híd középső eleme jóval nagyobb fesztávú, mint a hídfőnél lévő. A kép alapján gyanítom, összesen két pillér tarthatta.
A ma látható hídpillérek is ugyanilyen elosztást sejtetnek: két kis fesztávű elem a partoknál, egy nagy a folyó fölött.
Vannak még a folyóban romok, de úgy tűnik, azok nem pillérek voltak.

A megjelölt hely Kárpátaljától keletre van, azaz a "magyar irányban". Az azonosítható román hidak a Dnyeszteren pedig délebbre vannak, Moldáviában.
Illetve amennyire meg tudom állapítani, ez a híd nem olyan rácsos, mint az összes, románok által épített híd. Persze ebben nem túl jó a kép. Azért mondom ezt, mert ez megtámogatná, hogy ez a híd a kérdéses folyószakaszon lehetett, még ha nem is pont itt.

A vonulási utak megvizsgálása jó ötlet, de ebben elindulni sem tudok. Bár azt gyanítom, hogy minden utat igénybe vettek, amin ekkora híd volt.
Elnar 718988 2024. január 19. 13:29
Válasz erre
Bevallom, ezt csúnyán benéztem. Annyira megfogott a két híd hasonlósága, hogy a környezet eltérését észre sem vettem. Mea maxima culpa
Egyébként a fotók alapján tényleg esélyes, hogy az a helyszín, amit találtál, de biztosabbhoz sajnos nem elég ennyi információ. Talán, ha összevetnénk korabeli térképekkel és/vagy vonulási útvonalakkal, ha vannak.
Miggyuri 718985 2024. január 19. 11:56
Válasz erre
Igen. El is hangzik, hogy "meghalsz".
Mekett 718982 2024. január 19. 11:07
Válasz erre
Vasúti híd a Dnyeszteren, Bendernél

Két, egyforma méretű tagból áll, mindkét parton sík terepre fut ki.
Vasúti híd a...
A Dnyeszter lerombolt hídja

Eltérő méretű konzolok, magas, meredek domb parton.
A Dnyeszter...

Ahogy romsitsa is utalt rá, ez másik híd. Ma is áll, Bender mellett, Moldáviában.
Abban egyetértek, hogy a szerkezetet mindkettőnél A-alakban elhelyezett gerendák tartják.
Azonban a benderi híd két egyforma méretű gerendaszakaszból és a partoknál két betonlemezes tagból áll.
Az archív képen látható hídroncsnál a parton is gerendaszerkezet van, ráadásul sokkal kisebb, mint a szomszédos tag.
A benderi híd vasúti, míg a lerombolt hídnál biztos nincs helye a túlparton a vasútnak.

maps.app.goo.gl/bZporWxp7XhtgvKJA
romsitsa 718980 2024. január 19. 10:35
Válasz erre
A Horváth Domonkos fotó hátterében a roncs? Nekem úgy tűnik, hogy a híd a túlparton közvetlen egy a parttal párhuzamos földútba fut bele, nem látom hogyan és hova kanyarodna le a sínpár.
Elnar 718974 2024. január 19. 09:16
Válasz erre
A felrobbantott híd nekem a vasútinak tűnik.
Legalábbis a mellékelt dokumentum 68-as számú képén, ami 1963-ból való, pontosan olyan hídszerkezet képe van. A felrobbantott fotón látszik, hogy a tagok épek, csak a rögzítésük pusztult el. Nem tartom kizártnak, hogy egy az egybe vissza lettek építve a háború után.
A pontonokhoz, bevallom, nem értek
Mekett 718968 2024. január 19. 01:26
Válasz erre
Román légvédelmi üteg a Dnyeszter mellett - 1941 szeptember

https://www.bridgemanimages.com/en/noartistknown/romanian-anti-aircraft-position-on-the-dniester-1941-b-w-photo/black-and-white-photograph/asset/3670076
Román légvédelmi...
Román légvédelmi üteg a Dnyeszter mellett - 1941 Süddeutsche Zeitung

https://www.alamy.es/foto-posicion-antiaereo-rumano-en-el-dniester-1941-122546597.html
Román légvédelmi...
Román pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel - Tigina közelében 1941. augusztus 9
Román pontonhíd a...
Pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel
Pontonhíd a...
Pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel (Brandenburg-800) - Bender közelében 1941 nyara
Pontonhíd a...

Mellékelek még néhány képet a Dnyeszter pontonhídjairól. Ezek valószínűleg mind román hidak. A pontonok hasonlóak a mieinkhez, bár ez megtévesztő lehet. Találtam olyan képet, amin a ponton egyik vége hasonló, a másik vége nem.

Abban mind megegyezik, hogy a hidelemeknek rácsos merevítése van. Ez élesen elkülöníti őket a magyar képtől és a gyaníthatóan ugyanott készült, németként jelölt hídtól.
(Gyanítom, az sem német, mert a pontonok nem hasonlítanak a németekéhez.)

Itt van sok kép a Dnyeszter pontonhídjairól:
multiurok.ru/files/issledovatelskaia-rabota-v-sektsii-arkhitektura-i.html
Mekett 718967 2024. január 19. 01:10
Válasz erre
36M 4 cm - 1941 Dnyeszter - Horváth Domonkos
36M 4 cm - 1941...
Nagyjából innen készülhetett a kép, vagy kicsit jobbra
Nagyjából innen k...
A híd romjai és a parti út madártávlatból
A híd romjai és a...
Ott készülhetett a kép
Ott készülhetett a...
Német híd a Dnyeszteren - 1941. június

https://www.bridgemanimages.com/en-US/noartistknown/german-pontoon-bridge-over-the-dniester-1941-german-artillery-during-the-advance-to-the-dniester/black-and-white-photograph/asset/3670072
Német híd a...
Madártávlatból
Madártávlatból
Műholdképen - balra a jelölt helyen állhatott az üteg, jobbra látszanak a híd romjai, a parton az út
Műholdképen -...
A hídpillérek manapság
A hídpillérek...

Van egy gyanúm, hogy megtaláltam a helyszínt. Bár a Dnyeszter híres ezekről a magas partszakaszokról, van néhány egyezés a helyszínnel.

Az archív kép hátterében látható a felrobbantott híd. A helyszínen ma is vannak hídpillérek, a balparti kettő pillér hasonló is, amennyire ki lehet venni.
A túloldalon a híd egy útba csatlakozik, ami a hídfő szintjéről lejön a parthoz.
A drónpanorámán és az archív képen is úgy látszik, hogy a hídról lejövő út véget ér a pontonhídnál - amennyiben azonos a helyszín.
A parti domb lejtése jobb felé hasonló.

Sajnos a felrobbantott hídról nem találtam képet.

Találtam egy másik képet, ami olyan, mintha a túloldalról készült volna. Ezt erősíti a terep és a pontonhíd hasonlósága, bár különbségek is gyaníthatók. Olyan, mintha itt 200 méterrel feljebb lenne a híd.
A leírás alapján német mérnökök hídját ábrázolna a Dnyeszteren, 1941 júniusában.

Az általam feltételezett helyszín Mykhalche és Ustechko között:
maps.app.goo.gl/jyLmSTE562QYzMX3A
Elnar 718965 2024. január 19. 00:07
Válasz erre
Annyi volt az infó hogy a Dnyeszteren átkelés előtt készült. Pontoncsónakokról szerencsére vannak ennél jobb képeim is már, sőt, mivel egyszer valaki oldalanként adta el az utász szabályzat mellékleteit, alkalmazási mintám is lett
Mekett 718964 2024. január 18. 23:36
Válasz erre
36M 4 cm - 1941 Dnyeszter - Horváth Domonkos
36M 4 cm - 1941...
Hadgyakorlat Paks közelében 1927 őszén

https://www.telepaks.net/2022/07/29/az-eltunt-varoskep-nyomaban-2022-07-29-pontonhid-es-hadgyakorlat-paksnal/
Hadgyakorlat Paks k...
A Török Ignác II. utászzászlóalj átkelése a Bug folyón az ukrajnai Vinnicja mellett - 1941

Kiss Endre - Fortepan 161946
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=161946
A Török Ignác II...
A magyar gyorshadtest Ford típusú pontonhídszállító 3 tonnás tehergépkocsija elakadt egy felázott galíciai földúton - 1941 július

https://www.arcanum.com/en/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/a-keleti-hadszinter-es-magyarorszag-1941-1943-CF9/2-a-barbarossa-hadmuvelet-1941-junius-22-1941-december-4-D5D/a-magyar-kiralyi-honvedseg-1941-evi-hadmuveletei-ukrajnaban-DC3/
A magyar...

Az utolsó képen jó sok ponton látható a háttérben, kerestem még pár képet ezekről.
A helyszín elég jellegzetesnek tűnik. Nem azonosították még?
Elnar 718963 2024. január 18. 22:57
Válasz erre
Ford G917T - StII - Don - lgv.t.  = Albert Kuncz via MERF FB
Ford G917T - StII -...
38M Botond - 1.lo.h.o - 1941 - Dnyeszter = Horváth Domonkos via MERF FB
38M Botond - 1.lo.h....
41M K-D 330 = Dominik Németh via MERF FB
41M K-D 330 =...
SPA 38 - B-642 = Eszter Királyné Rábai via MERF FB
SPA 38 - B-642 =...
31M 10,5cm - 103.t.o - 390905 - Hajmáskér = Czinderi Béla via MERF FB
31M 10,5cm - 103.t.o...
31M 10,5cm - 103.t.o - Erdély = Czinderi Béla via MERF FB
31M 10,5cm - 103.t.o...
37 mm vz 37 = Nagy Sándor via MERF FB
37 mm vz 37 = Nagy S...
39M 21 cm - 101-1 - Hajmáskér = Zoltan Gyorgy Megyeri via MERF FB
39M 21 cm - 101-1 -...
36M 4 cm - Don - lgv.t.  = Albert Kuncz via MERF FB
36M 4 cm - Don - lgv...
36M 4 cm - 1941 - Dnyeszter = Horváth Domonkos via MERF FB
36M 4 cm - 1941 -...

Körbenéztem megint a Facebook egyenruhás csoportjában :D
Van itt ismét minden a SPA 38-tól Fordon át Botondig, egy nagy halom tüzérségi jószággal együtt. Lassan már az egyenruhás képek lesznek a ritkák :)

Minden forrás és tulajdonos a fájlnevekben, kérem ezekkel együtt kezelni!
Mekett 718867 2024. január 16. 21:28
Válasz erre
Mindig tanulok valami újat, kösz!
A képről mit lehet tudni? A nádtetős ház sokat sejtet a háttérben, de a hely meghatározásában vajmi keveset segíthet sajnos.
romsitsa 718864 2024. január 16. 21:12
Válasz erre
2
2

Pedig a legismertebb kép is nálunk készült.
Mekett 718860 2024. január 16. 20:05
Válasz erre
MP-40 hangtompítóval
MP-40 hangtompító...

Mi a kontextus? A tankisztot akarják kivégezni, amikor rajtuk ütnek a szovjet katonák?

Engem inkább ez a hangtompítós MP-40 lepett meg pár perccel később. Eddig nem is tudtam a létezéséről.
Miggyuri 718857 2024. január 16. 19:52
Válasz erre
Az orosz filmek kezdik felfedezni a magyar részvételt a németek oldalán. A film www.youtube.com/watchnagyjából az 1 óra 15 perc környékén magyar szavakat kiabáló, többé kevésbé szabályos honvéd egyenruhás alakok szerepelnek - német jelzésű T-38-asok környékén.
Elnar 718779 2024. január 15. 17:58
Válasz erre
Tényleg! Pont az volt. Ugyanilyen nagyonsötéttel kontúrozott kétszínű foltozása van.
téglatesó 718778 2024. január 15. 17:49
Válasz erre
Szerintem a Lehelre gondolsz, asszem annak volt ilyesmi kontúros foltozása.
Elnar 718777 2024. január 15. 17:43
Válasz erre
Egyszer valahol láttam már valami magyar cuccot, szinte olyan terepmintával, mint az a Hansa. Nem ugrik be, de talán valami páncélos volt
romsitsa 718740 2024. január 14. 21:25
Válasz erre
Pl. itt a Csaba és Turán:
https://drive.google.com/file/d/19zB5kkovOuj3ayJmwiY-p0_xYEstnZJD/view
romsitsa 718739 2024. január 14. 21:22
Válasz erre
Ez az az időszak, amikor nagyon világos (de nem fehér) Csabák, Turánok és Nimródok grasszáltak arra, a fura terepszín önmagában nem kizáró.
A fotók alapján nem ez a Toldi van Kubinkában. Nem stimmel a meghajtókerék, a terepezése eltér attól, amikor még eredeti színeiben pompázik. Már ha az került a kiállításra, amit lefotóztak.
imgur.com/1HXR6o6
Elnar 718736 2024. január 14. 20:58
Válasz erre
Nekem is ez jutott eszembe. Ugye a képen állítólag a később Kubinkába került Toldi II vontatása látható. Arra bármi megfelelt, ami nem saját volt (nyilván én is zsákmányolt cuccot amortizálnék saját helyett)
KarBal 718732 2024. január 14. 20:22
Válasz erre
Ha magyar, akkor a terepszín igen fura lenne. Én felvetném, hogy mivel szovjet katonák vannak a képen, nem lehet, hogy csak ők fogták be a német(?) járművet vontatásra?
Elnar 718719 2024. január 14. 17:56
Válasz erre
Állítólag magyar. Én ezen a képen kívül nem tudok normál felépítményű Hansáról. Csak a félig magas tüzérségi, és az Uhry-féle lenyíló oldalajtós légierős változatot láttam eddig.
romsitsa 718711 2024. január 14. 15:59
Válasz erre
37M_Toldi
37M_Toldi

Ha a Hansa magyar (az?), akkor mikor és vajon mennyi nyitott felépítményű kocsit kaptunk?
Elnar 718104 2024. január 5. 14:16
Válasz erre
//Építész belép//
A magas tömbök teljesen puritának és egyformák. Lakóház helyett sokkal inkább munkásszállás szerintem. Ebből kiindulva nem egy kicsi gyárról lehet szó, tehát nagyjából kizárom a malom vonalat emiatt. Az Óbuda Hajógyárat és a FÉGet is néztem én is, de teljesen más a kémények talpa.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97.