Váltani vagy nem váltani, ez itt a kérdés - 1. rész
Pintér György - Múzeumi krimik Átváltás

Már évek óta tervezem, hogy leírom a véleményemet a festékátváltó táblázatokról, de nem tudtam rászánni magamat. Miért? Hát mert egy mondattal is el lehet intézni a témát, ahhoz meg minek írni egy cikket. Aztán rájöttem, hogy igen egy mondattal el lehet intézni, de ez a mondat mindig más, attól függően, hogy kinek mondom. Máshogy hangzik egy kezdőnek és máshogy egy haladónak és egészen máshogy egy profinak. A makettezők legalább annyira sokfélék, mint a világon minden más. Azt ne várja most sem senki, hogy kimondom a tutti frankót, az abszolút igazságot, a megfellebbezhetetlent, a bölcsek kövét sem veszem ki a zsebemből, mert nincs nálam. Viszont ha már nekiálltam, pár dolgot kiírok magamból a témáról. Azt hiszem az átváltás lesz a legrövidebb rész, szólok még a szabványokról, a makett gyártókról, a festékgyártókról, a fotókról, monitorokról, a színekről, meg még nem tudom miről.

A kezdő

A kezdő makettező a makett megvétele után szembesül azzal, hogy a dobozban levő makettet le is kellene festeni, de nincs mivel. Elkezdi tanulmányozni a festési útmutatót és visszamegy a boltba beszerezni az utasításban megadott színeket. Ha nincs szerencséje kiderül, hogy nincs Revell, csak Humbrol, vagy fordítva. Vagy csak Tamiya van, vagy Gunze, vagy ezek és a többi festékek kombinációja. Felmerül benne a kérdés, hogy a Tamiya Panzer Grey vajon melyik festék lehet Humbrolban. És most mit tegyek, teszi fel a kérdést. Ma már ez nem gond ott a gugli mindent megmond. A neten többféle átváltó táblázat van, nosza, keressünk egyet és ennyi.

A haladó

A haladó tudja, hogy nem lehet készpénznek venni a makettgyártók által mondottakat, de még hisz abban, hogy az átváltó táblázatok használhatóak. Neki már vannak festékei, akár több márkából is. Tudja mi az akril, meg az olaj között a különbség. Azzal is tisztában van, hogy a repülőket, harcjárműveket mindenféle szabványok szerint festik.

A profi

A profi beszerzi a tutti színeket, a gyári színkártyákat, ki tud keverni szinte bármit, akár öt alapszínből (sárga, kék, piros, fekete, fehér). Éveket tölt a katonai szabványok tanulmányozásával. Nem vacakol átváltásokkal, saját maga keveri ki az 1938-ban kiadott szuahéli színszabvány alapján a tökéletesen egyező, autentikus színt.
Persze a fentieket senki ne vegye magára, hiszen lehet, hogy nincs is olyan akire illenek a fentiek, csak érzékeltetni akartam, hogy vannak fokozatok. Ha a bölcsek köve nincs is a zsebemben, egy általam helyesnek gondolt megoldást javasolni fogok.

Nagyon sokan keresnek festés ügyben kérdésekkel. A válaszaimban az elején vagy a végén, sokszor ott van az, hogy „De ahogy neked az jobban tetszik”. Vannak akik ezt megértik, mások meg ragaszkodnak valami precíznek látszó válaszhoz. Azaz én mondjam meg, mivel fessenek és kész. Sok embert kétségbe ejt, ha választania kell. Mások meg nem hisznek nekem, mert a saját elképzelésükkel nem egyezik a válaszom. Ők megerősítést vártak és cáfolatot kaptak.

A makettezés kompromisszumok sorozata. Tökéletes makett nincs, vagy nagyon ritka. Olyan makettező aki tejfölös pohárból is meg tud építeni bármit szintén nagyon kevés. A világ összes harci eszközéről pontos festési információkkal meg valószínűleg senki nem rendelkezik.

Szóval a tökéletlen makettet, a hiányos kézügyességünkkel (tapasztalat, szerszám, technológiai ismeretek hiánya stb.) elkészítve, pont ahhoz ragaszkodunk, hogy pontosan olyan színű legyen, mint 1943-ban Oroszországban egy tábori reptéren az adott gép? Ugyan már!

Akkor nem is érdemes ezen görcsölni? Hát nem nagyon. De hát mi emberek már csak olyanok vagyunk, hogy nem hagyjuk annyiba a dolgot és azért valami általunk elfogadhatóbb választ próbálunk kapni a gyötrő kérdésünkre, MILYEN SZÍNŰ AZ A… GÉP?

Oké nézzük, mit tudunk.

A makett gyártókban nem lehet mindig megbízni. Jó, de melyikben lehet és vajon mikor van az, amikor a megbízhatónak tartott gyártó is téved?

Nem minden festékgyártó gyárt olyan színeket, amik lefedik a fontosabb szabványokat. Ok, de kik azok, akik igen és a többivel mit kezdjünk?

Mi van, ha a választott gépről egyetlen fekete fehér fotó maradt fenn?

A két oldal bla bla bla után most jön az első fontos dolog.

NEM a dobozt nézzük, nem a festési utasítást. HANEM megkeressük azt a forrást, amit hitelesnek gondolunk a témában és megnézzük, mit javasol az adott gép festésére. Majd megkeressük valamelyik megbízható festékgyártó kínálatát és megvesszük a szükséges festéket. Esetleg a birtokunkban levő eredeti színkártyák segítségével kikeverjük a megfelelő színeket.

Persze ha valakinek nagyon tetszik a doboztető fesse olyanra. Ha másvalakinek egy grafika színei jönnek be, amit látott a gépről, fesse olyanra. Ha valakit egy fénykép fogott meg, amin naplementében látszik a kiválasztott gép, az ne sajnálja a narancsot, a feketét és a szürkét, fesse olyanra! Aki meg azt gondolja, hogy miket vakerál itten ez a csóka? Az meg fesse olyanra, amit a festési összeállítás javasol. Azért azt tudni kell, hogy kikeverni egy grafika vagy fotó alapján a megfelelő színeket, messze a legnehezebb vállalkozás. Ott bizony már nem csak fehéret kell egy színhez keverni, hanem kéket, narancsot, pirosat, zöldet, sárgát.

Folyt. köv.
cim1

Egy rossz váltás eredménye.
cim1
2009.06.25.
Utolsó módosítás: 2009.06.27.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
G-cart
2009.06.29. 12:55:43
Szia!
Azt hiszem hiánypótló lesz a cikk, kiváncsían várom a folytatást. Én is sokszor zaklattalak anno a kérdéseimmel, és a nagy kérdés azóta is csak áll: "Átváltás, vagy átverés?!" Bocs a plágiumért :-)
Jó munkát! G'
sipiricsi87
2009.06.29. 13:00:03
Úgy vélem ez a cikk már régóta hiányzott a lapról, és igen is nagy igazságok vannak benne. Jó magam a kezdőnél több vagyok, de magabiztosan nem jelenteném ki a haladó rangot sem. Jó magam gyakran veszem igénybe a netes színváltókat, de mikor vásárlásra kerül a sor, ott van a kezemben valamilyen forrás is, hogy tényleg olyan színű-e az a festék, amilyen.
A másik meg. Ha éppenséggel a 1942 őszén a zsákmányolt orosz harckocsi megkapja az új felségjelzést, szerintem a harctéri szerelőknek nem az okozta a fejfájást, hogy a wermacht szabályzatában leírtaknak fesse át az szerencsétlen "vasat", erősen valószínűnek tartom, hogy csak a lehető legjobban hasonlító árnyalat elérése volt a cél. Úgy vélem hogy harcjárművek estén meg engedhető némi alkotói szabadság, persze ha csak nem egy tiszta a gyárból frissen kikerült tankot alkotunk meg...
lavidzs
2009.06.29. 16:29:35
Teljes métékben egyetértek a cikkel. Tapasztalatból mondom, hogy a gépek festése nagyon sokat válltozik a külső hatások (általában időjárás) következtében. Az eredeti szín pedig nem csak fkulhat, hanem más tónusok is jelenhetnek meg rajtuk (pl. Öbölháború Britt repülőgépek). Ezen kívül a mai számítógépes színkeverés mellet is gyakran előfordulnak eltérő árnyalatok (pl. humbrol_29-ből 5 féle színem van, de vannak eltérések a Revell és Testors színekbe is), képzeljük el ezt a régebbi v. sokkal régebbi technológiai szinvonalak közepette.
Már az előbbiek is nagy külömbségeket okozhatnak és akkor még nem is beszéltünk a harci körülményekrö (anyag hiány, sebtében elvégzett javítások, használt alatrészek), emberi tévedések, kézi összemérés festékkeverés.
Szerintem is sokkaltöbb festési szabadságot kellene a tisztelt makettezőnek egy átlagos sorozatgép elkészítésénél. Persze ha egy bizonyos gépet csinál az illető akkor ragaszkodni kell a teljes színhűségre.
juge75
2009.06.29. 16:46:04
Abszolút igazad van, Levi!!
Nem mindenki látja egyformán a festékeket, szín hőmérsékleteket, és nem mindenki születik festőművésznek.
A színlátást és a színvakságot már gyermek korban szűrik, mert ugye nem vagyunk egyformák, és senki sem tökéletes.
De, én például a szememre hagyatkozva festek, és elengedhetetlennek tartom, hogy ha hitelességre törekszünk, legyünk minél felkészültebbek a témában.
Magyarul, érdemes mindent több forrásból és irányból megvizsgálni, levonni a következtetéseket és törekedni az eredetihez legközelebb álló színek, minták valamint árnyalatok elérésére.
Ennek eldöntése mindenkinek saját szíve-joga.
Ahogyan Luke-nak mondta az öreg Ben Kenobi: "Hagyatkozz a megérzésedre!".
Ákos
2009.06.30. 11:03:10
Tuti a cikk Levi!
Akkor adtam fel az átváltótáblázatokat (jó rég volt), amikor az angol kacsatojásszínre (Duck Egg Green - világos zöld) világoskék jött ki, holott a keresett márkában van tökéletes szín, csak más kóddal :)
Egyszerűbb volt megkeresni egy felújított múzeumi Spitfire fotóját és az alapján kikeverni a színt.

A harcjárműveknél még érdekesebb a helyzet, ott pont az a lényeg, hogy nem a valóságnak megfelelő alapszínt kell festeni, hanem olyan alapszínt ami az erre felvitt színmódosító eljárások után lesz olyan, mint amilyet szeretnénk.
Pl.
alapszínek:
http://makettinfo.hu/upload/200801/14.jpg
pigmentréteg után:
http://makettinfo.hu/upload/200801/15.jpg
lakkozás után:
http://makettinfo.hu/upload/200801/16.jpg
készen:
http://makettinfo.hu/upload/200801/34.jpg
vlevi
2009.06.30. 12:28:13
Az átváltótáblázatokkal tényleg nagyon be lehet menni a susnyásba. Van olyan, FS táblázatom, ami 2-3 színre ugyanazt a tamiya színt adja meg. Pl. FS 36173, 36270 szerinte ugyanaz a Tamiya XF-53
Lajos
2012.05.05. 14:34:43
Csak csendben annyi helyreigazítást tennék, hogy alapszín csak 3 van!A fekete és a fehér csak mellékszínek!
http://www.vilaglex.hu/Lexikon/Html/AlapSzin.htm
Üdv, Lajos
Levix
2012.05.05. 15:40:21
Kedves Lajos!

Az a mondat egy metafora. Egyébként meg a szubtraktív keverésnél, amit a makettező alkalmaz, ugyan feketét ki tudnál elvileg leverni a három alapszínből, de a valóságban nem megy. A fehér meg kell, mert a nyomdában a fehéret a papír adja, de egyébként meg nem tudod előállítani :). Elvileg a három alapszínből meg végtelen kellene, mert a telítettségét nem tudod változtatni fekete és fehér hozzáadásával.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció