Vadmacska a tengeren

Grumman F4F-4 Wildcat

1:48, Tamiya No.61034
Pintér György - Múzeumi krimik Miért éppen a Wildcat?
A 2. vh.-s német gépekhez szokott szememnek furcsának tűntek a már-már karikatúrába illő, tömzsi törzsű, rövid testű, kis kabintetős, amerikai csillagmotoros gépek (Pl.:F4F Wildcat, F6F Hellcat, P-47Thunderbolt stb.).
Régóta terveztem már e típusok valamelyikének megépítését.
A makettinfo fórumán egyszer belebotlottam a Wildcat-be…

Tépelődés

Talán minden makettező ismeri azt az érzést, amikor a birtokába kerül egy régóta áhított típus. Ám mikor munkához látna, mégsem szeretne „tömegmakettet” építeni. Ilyenkor elindul az agyalás és megpróbál kitalálni valamit, amivel még egyedibbé tehetné a számára amúgy is érdekes gépet. Ekkor kerülnek a makettboltokban vagy webáruházakban a kosárba a matricák, fotómaratások, műgyanta feljavítók, átépítők stb..
Amikor hozzájutottam a Tamiya cég Wildcat-jéhez én is erre az útra léptem… Majdnem. Az én lendületem az Eduard fotómaratásának beszerzése után megtorpant. Tervbe volt még véve az Aires cég valamelyik (vagy akár több) műgyanta feljavítójának beszerzése is.
A Wildcat tehát sokáig polcon pihent.

Döntés

Egy harcjárműves dioráma építése közben elakadtam, mivel nem sikerült beszerezni a tervezett figurakészletet.
Valamit kéne építenem… Amolyan unaloműzőnek.
Ott van ez a Wildcat a polcon.
Ááá, azzal komolyabb terveim vannak.
Üsse kavics. Tamiya makett, egy-kettőre megépül.

Építés

Kár lenne karaktereket pazarolnom a makett bemutatására. Vérbeli Tamiya makett. Mindössze két apró hibával találkoztam.

1. A kabin. Sajnos vágni kell, mivel a kabin padlózatát tömör, egybefüggő egységként kapjuk, holott az a valóságban „lóg” a törzsben. Ha ez a tény a referenciák átbogarászása közben elkerülte volna a figyelmünket, akkor jó barátunk: Eduárd is figyelmeztet bennünket. Azonban nem kell sokat próbált, dörzsölt makettezőnek lenni, hogy ezt orvosolni tudjuk. A kabin többi része, azonban fotómaratás nélkül is megállja a helyét.

2. A kabintető. Sajnos elkövettem egy hibát, ami a képzeletbeli makettező lexikon első lapjainak valamelyikén írva vagyon.

Szárazpróba

Ez elmaradt. A már lefestett kabintetőnél vettem észre, hogy sajnos nem fér rá a törzsre. Így nem tudjuk nyitott állapotban ábrázolni gépünket. Egyszerűen tudtam volna egy új kabintetőt készíteni, mivel szimpla „U” profilról van szó. Mégsem tettem meg, mert nem volt lelkierőm a kész maketten pluszban dolgozni.

Az Eduard színes fotómaratását, az utolsó alkatrészig beépítettem. A maratásnál a hajlítandó alkatrészeket (övek) Gunze Metal Primerrel fújtam le, elkerülendő a gyári festék lepattogzását. Kivételesen a gyárilag festett alkatrészeknél nem voltak színhelyességi problémáim, tökéletesen passzoltak a Gunze kabinzöldjéhez.

Az építés végén felragasztottam az antennákat, amelyek a Z63-tól vásárolt antennahuzalból készültek.
Még egy apró, ám látványos tuningot követtem el. A kipufogókat, marófejjel és különböző átmérőjű fúrókkal mélyebbre és vékonyabb falúra martam.

Azt hiszem ez volt az a makett, amelynél a legkevesebb tömítőpasztát használtam. Kizárólag a törzsfelek illesztésénél kellett lecsavarnom a Neoflex tubusának a kupakját. Tam-tam-tam… Tamiya.

Festés

A festéshez a Gunze US Navy színeit használtam (a kékeket fehérrel világosítottam). Először a fehér, majd a világoskék, végül a sötétkék került sorra.

A panelkiemelés lépései:
1. alapszín felfújása
2. alapszín sötétített árnyalatának felfújása, a panelvonalak környékére, nagyon híg keverékkel
3. alapszín világosított árnyalatának felfújása a panelek közepére (kifelé halványodva)
4. erősen hígított alapszínnel történő átködölés (árnyalatok összemosása)

A maszkolás maszkolószalaggal történt, majd az átmeneteket, híg alapszínekkel fújtam át. A festés végeztével kapott a gép egy réteg fényes lakkot.
A matricákkal kicsit szenvednem kellett, mert valószínűleg régebbi nyomtatásból származhatott, ezért elöregedett kicsit és igen törékeny volt. A könnyebb felrakáshoz a Gunze Mr.Decal Setter/Softer termékeit hívtam segítségül. Ezt az állomást egy újabb réteg fényes lakk követte.

Koszolás

A matricák felrakása után különböző filterekkel (harcjárműves technika, de egyre többen használják a repülősök között is, és egyáltalán nem ördögtől való dolog különböző szakterületek technikáit „ellopni”) különítettem el a paneleket egymástól, különös figyelemmel a szárnyon lévő fegyverzet szerelőnyílásaira.

A panelvonalakat fekete és barna művészolaj keverékével folyattam be. A fent említett szerelőnyílásokhoz pedig sűrűbb fekete művészolajat használtam ezzel is hangsúlyozva a gyakoribb használatból eredő koszolódást/kopást.

A festék lepattogzását Model Master enamel ezüst és művészolaj szürke (fekete és fehér, tehát semmi extra) keverékével festettem fel 4/0-s ecsettel. Abból a megfontolásból kevertem az ezüsthöz szürkét, mivel a fémes színeknek túlságosan nagyok a pigmentjei és egy ekkora méretű makettnél elég kétes eredménnyel járna a használatuk.
A koptatott felületek lezárása Gunze matt lakkal történt.
Legvégső lépésként a kipufogók illetve a szárnyban lévő fegyverek okozta kormolódást fújtam fel matt fekete és csokoládébarna keverékkel.

Végeredmény

Nem szeretném leírni már sokadszor a makett gyártmányát, pedig a kutya itt van elásva. Egy ilyen jó makettet könnyű megépíteni és ezért sikerülhetett nekem is mindez 19 nap alatt!!! Mindenkinek csak ajánlani tudom, az US.Navy gépeket kedvelőknek pedig egyenesen kötelező darab.

Jó makettezést mindenkinek!
DSC02434
DSC02434
DSC02436
DSC02436
DSC02438
DSC02438
DSC02439
DSC02439
DSC02442
DSC02442
DSC02443
DSC02443
DSC02444
DSC02444
DSC02447
DSC02447
DSC02448
DSC02448
2009.01.10.
Utolsó módosítás: 2009.01.13.
bikedoki
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
proo0
2009.01.26. 20:55:46
szia nagyon király lett a gép is+a koptatás is+minden csak 1 jó alap kéne alá!jó munkát bb
levta1
2009.01.27. 16:17:38
Gratulalok, nagyon szep lett. En is kacerkodtam egy Wildcattel (igaz az Eduardtol), de vegul egy FW190 lett belole. Kulon tiszteletre melto hogy mindezt 19 nap alatt hoztad ossze!
Udv
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció