Tűzsárkány

Nakajima Ki-201 Karyu

1:72, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik A japán Császári Haditengerészet búvárhajói a II. világháborúban 1942 nyarától stratégiailag fontos nyersanyagokat és technikai leírásokat szállítottak Japánból Franciaországba német szövetségeseik részére, akiktől cserébe a japán hadsereg számára felbecsülhetetlen értékű haditechnikai eszközöket, gépeket, műszereket, fegyvereket és műszaki rajzokat kaptak.

1942. március 11-én az I-29 jelű japán búvárhajó érkezett be Lorient kikötőjébe. A japánok által hozott rakomány kiemelése után a búvárhajó testét megrakták a bőséges mennyiségű “visszáruval”,többek között a Jumo-004B sugárhajtómű, a Me-262 erőforrásának egy példányával, valamint a lökhajtásos vadászgép műszaki rajzaival. Bár az I-29-est a Japán felé vezető út vége előtt az amerikaiak elsüllyesztették a tervrajzok Szingapúron keresztül eljutottak Japánba, ahol a Nakajima cég kezdte meg a japán Messzer gyártását.

A Japán Császári Hadsereg részére tervezett Ki 201 „Karyu” (Tűzsárkány) nevű vadászgép építését háború végéig már nem tudták befejezni. A haditengerészeti vadászbombázó-változatú Nakajima J8N1 „Kikka” (Narancsvirág) 2 db prototípusa viszont még időben elkészült. A lökhajtásos vadászt 1 db 500 vagy 800 kg-os bomba hordozására alakították át. Hajtóműve a mindössze 475 kg tolóerejű Ne 20 volt, melyet a BMW 003-ból fejlesztettek (az I-29 szállította Jumo motor a tengerbe veszett, valószínűleg ezt pótolták a BMW motorral). Az első példány 1945. augusztus 7-én emelkedett először a levegőbe, ám négy nappal később lezuhant. A második prototípust már nem volt idő kipróbálni, mert Japán szeptember 2-án kapitulált.

Az ötlet

A Japán Messzerről először a Regiment magazinban olvastam. A cikk egy képet is közölt. Semmi szemmel látható különbség nem látható a bemutatott Nakajima gép és német eredetije között, tehát irány a „Háló” és kezdődhet az anyaggyűjtés.

Csupán néhány fantáziaképet, festésmintát és két makettről készült képet találtam,tehát az eredmény igencsak soványra sikeredett. De amit Nakajima Ki-201 Karyu címszó alatt találtam,az egy az egyben Messzer volt.
Dobbant a szív, nekem ez a gép kell! Mivel úgyis közeledett a harmadik házassági évfordulónk,finoman megpendítettem Drága Feleségemnek a kívánságom. Semmi ellenvetése nem volt, de közölte, hogy nekem kell megvennem a makettet, mivel fogalma sincs, hogy mi az a 262-es Messzer.
Nosza…

A makett

Nos,nézzük mit kapunk a pénzünkért. Egy cirka 10 éves makettet, 5 db öntőkereten 53 szürke és 3 átlátszó alkatrészt, több-kevesebb sorját, minimális (de jól elhelyezett) beszívódást és kilökőtüskenyomot, egybeöntött, keretnélküli kabintetőt. Ennyit a negatívumokról.

A panelvonalak finoman vésettek és pontosak, a pilótafülke jó kidolgozású, a műszerfal nagyon szép. Függesztményként két rakétatubust és két póttankot mellékelnek. A matrica szép nyomású, két verzióhoz elegendő felség,- és alakulatjelzésekkel.

Összegezve:nekem nagyon tetszett. Alig vártam, hogy „hivatalosan” birtokba vehessem.

Az építés

Az építkezést a műszerfal kifestésével kezdtem. Lehetséges, hogy a Nakajima verzió pilótafülkéjénél másféle színeket használtak, mint én, aki a Me 262-ről talált képeket használtam a mázolásnál, de ezt találtam. Legelőszőr a műszerfal lábazatára öntött oldalkormánypedálokat vágtam le és a kabin padlólemezéhez ragasztottam. Minden kabinalkatrészt lealapoztam saját kutyulású világosszürkével. Száradás után kifestettem a műszereket és az oldalsó kezelőpultok kapcsolóit, illetve a házilag barkácsolt gázkarokat. Mivel ez egy "soha-be-nem-vetett" repülőgép volt,szinte semmi kopást és koszolást nem festettem a kabinba. A színes műszerkeretek kifestése után a műszerfalat a helyére ragasztottam,a botkormány és az első és hátsó zárólemezek helyére kerülése után a kabint félretettem.

Amíg a kabin száradt,összeállítottam a géptörzset. A gépágyúk csőtorkolati nyílásait kifúrtam, a törzsfeleket egyesítettem . Az orrfutóaknát külön alkatrészként lehet beragasztani az orrfenéklemezzel.
Itt akadnak minimális illesztési hibák (legalábbis az én példányomon), de nagyon könnyen eltüntethetők.

NE FELEJTSÜNK SÚLYT TENNI AZ ORRBA!!!-mondja az útmutató. Én elfelejtettem…

A futóműaknák zárólemezeit kivágtam,mert itt a valóságban be lehetett látni a törzsbe. Természetesen a láthatóvá vált részeket jól kidolgozták (ezért is érthetetlen, hogy miért zárták le az aknák felső részét), de némi rézdrótos feljavítás erősen feldobja a látványt.

A hajtóműgondolák négy alkatrészből állnak. Sajnos a beömlőknél beszívódás is van , elég macerás a javítása, hisz szűk helyen kell dolgozni és ráadásul vigyázva, hogy ne sértsük meg a turbina lapátjait. Talán könnyebb dolgom lett volna, ha a Revell ezt is több darabból adja, szerintem az illesztési vonalak eltüntetése egyszerűbb lett volna.
Helyére került a kabin és utána a szárnyakat, valamint a vízszintes vezérsíkokat is felragasztottam.

A ragasztások száradása után a szükséges helyeken tömítettem. A pasztát három napig hagytam száradni, aztán reszeltem,csiszoltam,políroztam végül az egész gépet a Revell matt fehér festékével alapoztam.
Amíg száradt a festék lefestettem a futószárakat és a kerekeket.

Festés

Az alapozás száradása után nekiláttam a végleges festésnek. Rögtön meg is akadtam. Milyen legyen a Tűzsárkányom? A neten találtam pár képet egy Karyu makettről, ami ezüst-fekete kombináció volt, és találtam rajzot is,ami a megszokott zöld-szürke festést mutatta be. A saját ötletem egy hófehér gép volt az törzsre festett sárkánnyal, de ezt végül elvetettem, mert túl csicsásnak tartottam és végül is nem vagyok Da Vinci. Így lett a Tűzsárkány zöld és szürke.

Először is maszkolással felfestettem a törzsre, valamint a szárnyak alsó és felső részére a "Hi no Maru" szimbólumát. Ehhez a Tamiya X6-os narancs akrilját és a Heller 60-as pirosát kevergettem addig, míg megfelelő narancsvörös árnyalatot nem kaptam.

2 óra várakozás után most a "napkorongokat" takartam ki. A felső zöld színhez a Revell 65-ös számú termékét használtam némi 311-es sárgával világosítva. A géptest alsó része a Modell Master 1728 Light Ghost Grey színében pompázik.

Levettem a maszkolásokat és csúnyán beszéltem. Vannak napok, amikor semmi sem úgy sikerül, ahogyan szeretnénk…

Tehát száradás után ismét maszkolás és "Hi no Maru" festés… De a piros korongok fehér szegélye ezúttal sem sikerült úgy,ahogyan szerettem volna, ezért gondoltam egyet és a felségjelek a szárnyakon fehér keret helyett fehér mezőbe kerültek. Így sem vagyok száz százalékig elégedett, de ez van!

A végszerelés

Művemet néhány napra "hangárba" küldtem száradni. Ez idő alatt felkábeleztem a futóműveket és a Modell Master festékkel lefestettem a futóaknaajtók külső részét.

A géptest ékítéséhez a Revell matricalapjáról használtam fel a jelzések felhasználható részét . Nem volt túl sok sajnos,de azért pofás lett a kis gép.

A kabintető következett. Itt szereztem néhány ősz hajszálat (és emlegettem néhány felmenőt) míg sikerült ripityára törés nélkül háromfelé vágnom. Sajnos itt vétettem egy nagy hibát, a nyíló-,és a hátsó részt egyenes vonalban vágtam, holott ez kb. 45 fokban hátrafelé dől. Aztán amikor nekiláttam felragasztani rájöttem,hogy a rossz dőlésszög a legkisebb bajom: sikerült simára csiszolás címén vagy 1,5 mm-nyi kabintetőt eltüntetnem és ez már feltűnő volt. Szerencsére a Makettinfo fórumon keresztül sikerült vákumozott tetőt szereznem (hála és köszönet érte Migi-nek). Nagyon óvatosan bánva vele szabtam le a feleslegesnek ítélt részeket. Sokáig tanakodtam, hogy megnyissam-e, de végül megkockáztattam…

Elkészítettem a Revi-t is egy apró öntőkeretdarabból és átlátszó műanyaglapból, valamint bekötőhevedereket készítettem a pilótaülésre, majd ezeket is beragasztottam. Azért csak a végén, mert egyszerűen nem volt kedvem előbb nekifogni az elkészítésüknek, de már nem halogathattam tovább. Azt hiszem,a bekötőhevederek kissé szélesre sikeredtek, de aztán úgy döntöttem, hogy a japánok biztosra mentek.

Végül felkerültek az utolsó alkatrészek is és a feleségem is hajlandó volt megválni néhány szál hajától, amiből antennahuzal készült. A Sárkányt végül egyszerű alapra helyeztem és készült egy kis tábla is a típus megnevezésével.

Sajnos a képek egy része nem lett a legjobb, de talán látható a végeredmény.
1. Az eredeti
1. Az eredeti
2. Öntőkeretek
2. Öntőkeretek
3. Műszerfal
3. Műszerfal
5. Oldalnézve
5. Oldalnézve
6. Kabin beépítve
6. Kabin beépítve
7. Az összeállított géptest
7. Az összeállí…
8. A REVI beépítve
8. A REVI beépítve
9. A pilótaülés
9. A pilótaülés
10. Kabinbelső
10. Kabinbels
11. Karyu több nézetből 1
11. Karyu több né…
12. Karyu 2
12. Karyu 2
13. Karyu 3
13. Karyu 3
14. Karyu 4
14. Karyu 4
15. Karyu 5
15. Karyu 5
16. Karyu 6
16. Karyu 6
17. MOK klubasztalon a Stefániában a Légiósom és a géppuskásom védelme alatt
17. MOK klubasztalon…
2009.10.16.
Kuczik Ferenc (Guliver), Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
juge75
2009.11.06. 07:43:42
Szia, ez valóban 10 éves (repül az idő), de láttad volna a Revell cég előző 262-esét!
Na az volt valami borzalom.
Akoriban 1/72-ben a Hasegawa és a Matchbox gyártotta csak rajtuk kívül, később jött a Heller és ezt vette át a Smer.
A Hasegawa elérhetetlen volt árban és mennyiségben (viszont gyönyörű), a Matchbox-on sokat kellett dolgozni, de legalább a kabintető pontosabb volt, mint az akkori Revell.
Nekem A-verzióban van egy Matchbox és egy ugyanilyen Revell, B/U-verzióban szintén Revell és egy Smer.
juge75
2009.11.06. 07:44:14
Me-163 is létezett Japánéknál.
Rocker
2009.11.06. 10:17:14
Nagyon jo az otlet! Ez a gép nekem is megvan igaz, én Németre csinaltam és a festése egy kicsit gagyi lett. De egyébként szép repcsi!! A tiéd egyenesen tokéletes! Gratula hozzà es még sok ilyen jot kivànok!!
Guliver
2009.11.06. 18:03:26
Sziasztok!
Juge75! Nekem az első 262-es Airfix gyártmány volt. Nem találkoztam az Általad említett Revell termékkel,így nem tudom viszonyítani,de mikor kibontottam az Airfix dobozát napokig rémálmaim voltak! :-)
Rocker! Köszönöm szépen a kedves véleményezést,nagyon jól esett,pláne,hogy a saját véleményem szerint alaposan eltoltam a Hi no Maru-k festését.
Guliver
2009.11.06. 18:05:04
Ja! Igen,tudom,hogy volt a Szamurájoknak 163-asuk is,de nekem az a gép egyszerűen nem tetszik.
És bocsánatot kérek a Me 163 híveitől!
migi
2009.11.06. 18:27:20
Szia
Gratula az ötletedhez hogy japánnak épitetted meg , a kabint meg szivesen látom jó lett.
üdv:migi
Guliver
2009.11.06. 18:38:30
Köszönöm Migi Mester a véleményt és ismételt hála a kabintetőért.
Otto
2009.11.08. 11:04:04
Szia,
Jó ötlet és kivitelezés. Már a bolyain is tetszett.
üdv: Ottó
Rommel93
2009.11.20. 19:49:09
Üdv!
Nagyon tetszik a makett, de feltűnt egy apróság: nemtom ismered-e Kurt Rieder: Japán szamurájok a II. világháborúban c. könyvét. abban leírja, hogy a Karyu a törzsében különbözött a 262-estől: a német gép törzse háromszög, míg a japáné kerek keresztmetszetű volt. Te ha jól látom, háromszög keresztmetszetűre csináltad/ hagytad. Ez nem akkora hiba, csak megemlítettem, lehet nincs igazam.
további jó makettezést!
Guliver
2009.11.21. 17:31:19
Szia Rommel!
Kurt Rieder-nek ezt a könyvét nem olvastam, de az ürgéről megvan a magánvéleményem!Elolvastam néhány könyvét,mert így nem nekem kellett legyüjtenem,lefordítanom és megszerkesztenem a különböző helyeken fellelhető háborús eseményeket vagy haditechnikai leírásokat. Egy példa: spanyol álnéven írt egy könyvet a japán feudális főurakról, A Sógunok titokzatos élete címmel.
Nos a könyvben megírt alakok kb. fele nem volt Shogun sosem, azonkívül magukról a Ninjákról is annyi baromságot hordott össze,hogy mejdnem kidobtam a könyvet. Erre is egy példa: szerinte a Ninja-k sosem használták a filmekből ismert egyenes kardot,hanem a szamurájoktól elvett kardokat vágták(!!!) rövidebbre.
A makettel kapcsolatos megjegyzésedre nem tudok érdemben reagálni,mert a gép tervezője, Iwao Shibuya sokkal inkább figyelembe vette a Karyu tervezésekor a Me 262 paramétereit, mint Nakajima Hikoki a Kikka tervezésekor. A Kikka 2/3-a volt a Me 262 méretének,különbözött a törzs hátsórésze és a kabintető formája is. Hogy Shibuya a törzs formáján változtatott-e azt igazából nem tudom,de én akkor sem nyúltam volna hozzá, ha találok róla adatot,mert az ilyen átalakításoknál szoktam nagyon elrontani a makettjeimet :-)
Üdv, Guliver.
Ja és köszönöm,hogy véleményt írtál,remélem nem bántottalak meg az írásommal,még véletlenül sem állt szándékomban.
Rommel93
2009.11.22. 13:52:11
Nem, nem, én kérek elnézést, röstellem magam :S Nemtom, én kedvelem, mint írót, a háborús könyveit gyüjtöm is, (a "Japán szamurájok a II. V.H.-ban" típusleírásokat mutat be a japán légi, szárazföldi és vizi haderőről, a cím félreérthető"). mégegyszer bocs, remélem nem értetted félre :)
Guliver
2009.11.23. 10:00:47
Úristen, ne vedd ennyire a lelkedre! Amúgy a véleményem ellenére én is olvasom és van Tőle pár kötetem, de Földi Pált jobban kedvelem.
Rommel93
2009.11.26. 20:30:31
Földi Pált én is kedvelem, csak ő nem pártatlan (szerintem). Ő az az "Igazi büszke magyar", és néha hajlamos a dolgokat szélsősegesen hungarista szempontból bemutatni. Nem mintha ez baj lenne, egyetértek vele, de ha a fiatalság 100%-ban az ő könyveiből tanulja a történelmet, az eléggé...érted? Am egy remek író, a "Rommel, a hadvezér" c. könyve az egyik kedvencem.
Guliver
2009.11.27. 18:43:48
Ó igen, időnkémt az agyamra is megy a "büszke magyarságával." És az ilyesmi nagyon nem való egy történelmi munkába. De sok olyan dolgot ír,amit másutt elhalgatnak-elhalgattak. Hogy aztán az igazság mi..? (Tudom az odaát van.)
Rommel93
2009.11.27. 20:46:37
Egy biztos: az Vörös Hadsereg katonáit nem tekinti...civilizált embernek. :D
Guliver
2009.11.28. 18:51:04
Tudod a saját nagyszüleim akkoriban 11 és 12 évesek voltak és az exbarátnőm nagymamája is akkor volt gyerek. Mindhárman szörnyű dolgokat meséltek az orosz katonák viselt dolgairól. Ha CSAK ezt vesszük alapul,akkor nem is azok. De barom állatok mindenütt vannak...
migi
2009.11.29. 10:29:53
Sziasztok
Ez igy igaz is meg nem is , ahogy irtad állatok mindenütt vannak , az én szüleim vidéken éltek akkor ,a szomszéd réten volt az oroszok tábori konyhái , a falu összes gyereke ott evett . semmi féle atrocitás nem volt velük ,de a német elvitte az ezüstnek hitt ekcájgot . De ez két eset , jó és rossz , lehetett volna forditva is . De én se szeretném ha Földi úr történelmét tanitanák a suliban .
üdv: migi

üdv:migi
Rommel93
2009.11.29. 12:31:12
Az én nagyszüleim a németekről, és az oroszokról is mondtak jó, és rossz dolgokat egezette őket, egyaránt. Egy biztos: a katona a hazáját szolgálja, függetlenül a nemzetiségétől. Az, hogy milyen egyenruhát viseltek, vagy hogy melyik diktátor vezette őket félre, az már más kérdés...
Guliver
2009.11.30. 19:39:05
Hát Uraim,jól eltértünk az eredeti témától,de nem baj. A lényeg talán az,hogy mindkét oldalon harcoltak hősök és gazemberek. Azt hiszem az orosz és német katonák viselkedéséről mindenki a saját tapasztalatai alapján dönt. Én pl. hallottam a Migi általl írt eseményekhez hasonló történeteket is.
Földi úr időnként érdekes dolgokat említ és érdekesen áll hozzá a témához ( főleg,hogy oroszországban képezték és a kantyemirovkai gárda-harckocsi-hadosztály tiszteletbeli gárdaőrnagya), de Miginek igaza van abban, hogy nem lenne jó,ha az iskolában Őt vennék alapul.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció