TOPGUN
Pintér György - Múzeumi krimik A TOPGUN 1969. március 3-án állt fel Miramarban a NAVY légibázisán, a korábbi cikkeimben már említett vietnámi kudarc utáni elemzés hatására. A kudarc okai közül egy volt a légiharc kiképzés hiánya, illetve annak nem kielégítő volta.
Az F-8-as közösség soha nem hagyta abba a légiharc gyakorlást, mivel a gép csak légiharcra készült, nem rendelkezett közepes hatótávolságú légiharc rakétával, de ellenben volt gépágyúja. Nekik viszonylag közel kellett az ellenséghez menni, ha le akarták azt küzdeni.
A Phantomot ezzel szemben, már az akkor korszerűnek gondolt elvek szerint kizárólag rakétákkal szerelték fel és csak az egyik feladata volt a légiharc, rakétákkal, a másik a földi célpontok elleni csapásmérés.
Az F-8 pilóták kapóra jöttek a programhoz. A semmiből, minimális anyagi forrásokkal, kölcsön gépekkel kezdődött a program. A TOPGUN A-4-es, T-38-as gépekkel kezdte a gyakorlásokat, az eljárások kidolgozását, de besegítettek a Marines A-6-osai és az USAF F-106-osai is.
A TOPGUN-ban kezdetben a flottától érkezett pilótákat képezték ki, akik aztán visszatérve az egységükhöz átadták a tudásukat a többieknek. A rendszer annyira eredményes volt, hogy a vietnámi eredmények után a TOPGUN önállósodhatott és felálltak a DACT kiképzést flottaszinten támogató századok is, A-4, T-38 gépekkel.

1974-75-ben a NAVY 10 F-5E és 3 F gépet vett kölcsön, (nagy számban álltak rendelkezésre a Vietnámból visszahozott vagy oda le sem szállított gépek) amit a TOPGUN, a VF-126-os és VF-43-as kaptak meg. Természetesen az A-4-esek és T-38-asok továbbra is fontos részét képzeték a kiképzésnek (sőt az A-4-es jóval nagyobb számban volt jelen, mint az F-5)

A cél az volt, hogy mind a keleti-, mind a nyugati parton legyen lehetőség a flotta repülőinek DACT-ot gyakorolni. A Virginia állambeli Oceana bázison települt a VF-43. A kaliforniai Miramarban a VF-126 és a TOPGUN.
Később a Navy biztosítani akarta nem csak a vadászgép pilóták számára, hanem a csapásmérő pilóták számára is a DACT kiképzést. Így állt fel a VA-45 a floridai Cecil Fielden (később a szintén floridai Key Westbe települtek át VF-45 néven), valamint a VF-127-es a kaliforniai Lemoore bázison (később a Nevadai Fallonba költöztek VFA-127 néven).

A TOPGUN 1987-ben a speciálisan a Navy számára gyártott F-16N gépekre cserélte az F-5-öseit.

Jelzések, minták

Az 1974-ben érkező F-5 gépek még SEA mintát és színeket viseltek. 30219/34102/34079//36622
A gépeken fekete NAVY felirat és a függőleges vezérsíkon fekete 01, 02, 03 számok voltak felfestve.
Navy számok (BuNo): 15878, 159879, 159880
A NAVY egyszerűen folyamatos sorszámot alkalmaz. Nem jelölik sem az évet, sem a típust a számokkal. Jött egy F-14-es, kap egy sorszámot, aztán ha utána egy A-6-os jött az megkapta a következőt.
A további két gép SEA mintával de (azonos az USAF-nál később szabványosított New Blue-val) kék színekkel érkezett. A minta alul fölül volt felfestve (wraparound).
35109, 35164, 35414
A gépeken a korábbiak folytatásaként a 04, 05 számok és egy piros hajtóművet jelző két piros csík jelent meg.
Navy számok: 158881, 158882

Az orrkúpok ekkor még feketék voltak. A NAVY gépeiben nem volt radar ezért később az orrkúpot is festették.

Kb. innentől kezdve a NAVY agresszorokon nem voltak szabványosítva(a kivételekkel majd fogtok találkozni később), sem a minták, sem a színek. Persze többnyire a meglevő festékekből dolgoztak, de az esetek többségében nem tisztán, dobozból festettek, hanem mixeltek. Néha felfedezhetünk ismerős mintákat, de többnyire a festők agyából ad hoc kipattant mintákat festettek a gépekre. Sok mintának, és/vagy színkombinációnak volt azonban elődje a T-38 vagy az A-4 gépeken.
Sajnos a gépek számozása a korai időket leszámítva, teljesen független volt a géptől. Ha érkezett egy új gép, egyszerűen berakták oda a sorba, ahol hiány volt. Ha ez átment egy másik századhoz kapott egy új számot.
Míg az USAF-nál kötelezően a gépszám utolsó két, három számjegye jelent meg a gépeken, a NAVY teljesen szabadon kezelte a számozást, főleg a későbbi időben, 1989 után, amikor nagy volt a cserebere a századok között és jelentős számú USAF gép is érkezett. Ez megnehezíti a gépek azonosítását. Az USAF mintákat könnyen lehet reprodukálni hiszen azok szabványosítottak és két három hasonlóan festett gépről is meg lehet rajzolni őket. A NAVY-nél ha nincs a gépről fotó, alulról, felülről, jobbról, balról, akkor gyakorlatilag a mintákat az esetek többségében nem lehet reprodukálni. Ezért elég nehéz a NAVY gépeinek festéséről írni. Az egyik lehetőség időrendben szedve megvizsgálni egy-egy gép festésmintáit, vagy egy-egy időszeletet választva megnézni, az adott időben a gépek milyen színekkel voltak festve. A másik lehetőség, ami az USAF-nál jól működött, hogy egy-egy festésmintát vizsgálva felsorolni, az adott mintát hordózó gépeket. Na, ez a lehetőség a NAVY esetében használhatatlan.
Ha teljes képet akarunk kapni, sajnos az időszeletes megoldás nem vezet eredményre mivel voltak gépek, amiket éven belül többször átfestettek, míg mások évekig repültek azonos mintával. Marad a legelső lehetőség, sorszám szerint megnézni a gépeket és az ismert festésmintákat bemutatni. Itt egy probléma van, hogy nem minden fotóról van időpont információ. Meg kell jegyeznem, hogy a rengeteg bemutatásra kerülő fotó ellenére biztosan hiszem, hogy vannak olyan minták, amiről nem tudok.

Változások időrendben

1975-ből van az első fotó, amin már fel van festve a TOPGUN jelvénye, a függőleges vezérsíkra, kb. az alsó harmadában a szám alá. A 01-es gépet átfestették és 05-ös számot kapott. A 05-ösből 01-es lett.

1976-ban a korábbi gépszámot átfestették és a vezérsík tetején kisebb méretben megjelent az új sorszám, 541-től. A számozásnak nem volt köze a korábbi sorszámokhoz, de a sorrend maradt.
01-540, 02-541, 03-542, 04-543, 05-544
A gépeken a kabin alatt megjelent egy arany paralelogramma, amiben a pilóta neve illetve a másik oldalra talán a gépért felelős műszaki tiszt neve került.
A 02-es, 03-as gépeken új festés jelent meg, a SEA mintával és Ghost színekkel festett.

Ebben az évben folyt a Ferris festés próbája, amihez a NAVY a 159878-es gépet festette át.

1977-ben érkeztek az F gépek. Nincs mindről fotó az érkezéskori állapotról.
Navy számok: 160964, 160965, 160966
A 964-esről az első fotón kék mintával látható (az USAF New Blue), a másik két gép ezüstszínű. Ekkor kezdték a gépek orrára felfesteni a svancon levő háromjegyű szám első két számjegyét fehérrel, sötétkék kerettel. A hajtóműjelző piros csíkokat törölték egyes mintáknál, de hamarosan visszatértek a felfestésére.. Egyes gépeken egy fekete varjút festettek a kabin alá.
Az 544-es gép új szín kapott és egyedül ezen, valószínűleg kipróbálásképpen, pirossal került fel az orra a gépszám, a 44-es. Ez a gép lezuhant 1977-ben. A 160794–es gép érkezett a pótlására szürke színekkel.
Az F gépek: 160964 46, 160965 47, 160966 50.
Az 50-es szám a többitől eltérően sárga számot kapott, piros kerettel.

1978-ban a 41-es és 42-es gép, bizarr festést kapott. Mintha egy óvodás csoportot engedtek volna be a reptérre. A 45-ös volt még a legszebb közöttük, az F-15-ös mintájára hasonlító festéssel. Az F-ek is hasonló összepacsmagolt festést kaptak, kivéve az 50-es, ami ezüstszínben repült. Ezek a szedett-vedett minták gyorsan átfestésre kerültek.

1980-ban a 43-as és 40-es, 50-es egy hasonló, de színeiben eltérő, szögletes mintát kapott. A 45-ös gépet MARINES felirattal Marines pilótát használták. A 47-es gép ekkor kapta meg a zöld, barna, sárga festését, amit később a VFA-127, VF-43-as századnál is hordott, és a piros 47-es számot.

1981-ben a 159879-es lezuhant. Ez a gép viselt egyedül kék számot fekete kerettel, az 50-esen kívül. Helyette a 162307–es érkezett. Ezek után ez lett a 41-es gép.

1982-től megint változtak a jelzések. Az orron egy kisebb méretű szürke szám jelent meg, kivétel a Marines 45-ös, amin a szám kisebb lett, de piros maradt. Érdekes, hogy az F-eken a nagy, régi számok nem változtak, kivétel az 50-es, amivel viszont feketével volt felfestve. Ez a gép állítólag a svédek Viggenjének hatására egy zöld szürke szögletes mintát kapott.
A 40-es gép egy világosszürke festést kapott, a 41-es a Ferris mintához hasonló szögletes festést, a 42-es egy MiG-21-es standard mintához (a csehszlovák 21MF-re hasonlít) kísértetiesen hasonlító festést kapott. A 43-as rövid ideig a 41-es szögletes mintájához hasonló festést viselt, lovis szürke NAVY felirattal és szürke 541-es számmal a svanc tetején. Hamarosan meglepő módon Asia Minor festést kapott ez a gép. Ebben az időben a TOPGUN jelvény több gépen nem volt felfestve, majd visszakerült, de nem a korábbi helyére, hanem a vezérsík közepére.

1984-ben a 43-as, 40-es gépet újból átfestették. Hasonló, teljesen egyedi zöld szürke festést kaptak. A 40-es gépet 44-esre számozták át. Ez a gép ebben az évben lezuhant a 160793-as géppel pótolták, ami háromszínű szürke festést kapott. A piros hajtóműjel eltűnt a gépekről.

Az 1987-es kivonáskor már megint fekete számok voltak a gépeken. A megmaradt három F és a négy E modellt szétosztották a többi agresszor század között. A VFA-127, VF-43, a Marines VMFT-401 egyaránt kapott a gépekből. A 43-as és 45-ös gép ekkor egy rövid ideig vörös csillagot és piros számot viselt, 45-ös 126-os századot erősítette. A 45-ös ekkor megint NAVY feliratot kapott.

Gépek és gépszámok

159878 f01, f05, f544, p44
159879 f02, f541, fh41, k41
159880 f03, f541, fh42, sz42, f42
159881 f04, f543, fh43, sz43, f43, p43
159882 f05, f01, f540, fh40, sz40, f44
160794 fh45, p45, kicsi p45
160964 fh46,
160965 fh47, p47
160966 s50, k50, f50, kicsi f50
162307 f41,

p=piros, k=kék, f=fekete, fh=fehér, s=sárga, sz=szürke


A képek
A képeket NAVY hivatali szám (BuNo) szerinti sorrendben, időrendben teszem fel. Ahol rendelkezésemre áll kép, igyekszem az adott festést minden oldalról bemutatni. Érdemes alaposan megnézni a képeket, ha elsőre két egyforma képet láttok.
A számok átfestése során sokszor látható az előző szám átfestése, sőt sokszor a korábbi szám is. A festéseket sokszor javították, ami az alapfestést alaposan eltorzította. Erre legjobb példa a 46-os.
01 159878 1975 04 20
01 159878 1975 04 20
05 F-5E 159878 TOP GUN 16 AUG 1975
05 F-5E 159878 TOP…
05 USN F-5E 1975
05 USN F-5E 1975
544ab_159878 F5E 544 FWS
544ab_159878 F5E 544…
544 159878
544 159878
544 F-5E 159878 TOP GUN 3 JULY 1976
544 F-5E 159878 TOP…
544aj F-5E 159878 544 2 FEB 1977
544aj F-5E 159878…
44b F-5E 159878 TOP GUN JUNE 1977
44b F-5E 159878 TOP…
44b F-5E FWS 25 JUNE 1977
44b F-5E FWS 25 JUNE…
NFWS
NFWS
02 159879 USN F-5E TOPGUN 1975
02 159879 USN F-5E…
02 159879 tp
02 159879 tp
02 F5 159879 at Miramar NAS 15 Oct 1975
02 F5 159879 at…
02 F-5E 159879 02 TOP GUN 19 APRIL 1975
02 F-5E 159879 02…
41bb 905A0225d01
41bb 905A0225d01
41bb F-5 159879
41bb F-5 159879
41bv F-5E 159879 541 FWS crashed at 13-5-81
41bv F-5E 159879 541…
41c F-5E 15987141 1981
41c F-5E 15987141…
41cnavy
41cnavy
541 F5E 159879 TOP GUN 04-80
541 F5E 159879 TOP…
541aj img-1
541aj img-1
41db F5E 159879 pilot paappy 541 may79 crashed81
41db F5E 159879…
41dj F-5E 159879  66-1979
41dj F-5E 159879 66…
mNFWS
mNFWS
03 159880 USN F-5E TOPGUN 1974 11 18b
03 159880 USN F-5E…
03 F-5E 159880 FWS 25 APRIL 1975 NAS MIRAMAR
03 F-5E 159880 FWS…
42a 1642f6b28aimg019
42a 1642f6b28aimg019
542a0 159880 USN F-5E TOPGUN 1976
542a0 159880 USN F-…
42b F-5E 159880 1979
42b F-5E 159880 1979
42b F-5E Tiger 159880 542 FWS USN 1979
42b F-5E Tiger…
42d 248728c3538409
42d 248728c3538409
42d 43 089F6197d01
42d 43 089F6197d01
42d navy
42d navy
42bb DN-SC-90-11793.JPEG
42bb DN-SC-90-11793.…
42cb F-5E 159880 FWS
42cb F-5E 159880 FWS
42cj 43  F5
42cj 43 F5'S 42 &…
42cb F-5E 159880, FWS, 1987.
42cb F-5E 159880,…
42cjo
42cjo
42cj F-5E 159880x
42cj F-5E 159880x
mNFWS
mNFWS
04 F-5E 159881 TOP GUN 1975
04 F-5E 159881 TOP…
04nF-5ep
04nF-5ep
43co F-5E, 159881, NFWS (top gun), Feb 77
43co F-5E, 159881,…
43a F-5E 159881
43a F-5E 159881
43bb F5E 159881
43bb F5E 159881
43bb marines navy
43bb marines navy
43bfap_may82
43bfap_may82
43bj F-5E 159881 543 1980 VERY RARE
43bj F-5E 159881 543…
43bu  A058B7DBd01
43bu A058B7DBd01
43z F-5E 543 1982 NFWS
43z F-5E 543 1982…
43z_F-5E 159881
43z_F-5E 159881
43am 6216image95
43am 6216image95
43am over
43am over
43am F-5E, 159881, FWS, June 1983
43am F-5E, 159881,…
43gwb F-5E 543 1984
43gwb F-5E 543 1984
43gwj F-5E 159881 NJ543 FWS 1985
43gwj F-5E 159881…
43gwb F-5E 159881 543 FWS 24 JUNE 1986
43gwb F-5E 159881…
43gbb F-5E 159881 543 FWS 1987
43gbb F-5E 159881…
43gbj F5E 159881 b
43gbj F5E 159881 b
43gbj
43gbj
43grj F-5 643
43grj F-5 643
mNFWS
mNFWS
05 F-5E 159882 TOP GUN 5 25 APRIL 1975
05 F-5E 159882 TOP…
01 159882 USN F-5E ACM 1975
01 159882 USN F-5E…
01 159882
01 159882
05
05
540 f-5e #159882
540 f-5e #159882
540 F-5E 159882  TOP GUN 2 JULY 1976
540 F-5E 159882 TOP…
40ab F-5E 159882 TOPGUN MAR 77
40ab F-5E 159882…
40ab yf17f5e
40ab yf17f5e
Resize of 40aj bw
Resize of 40aj bw
40 F-5E 159882
40 F-5E 159882
40 F-5E Tiger 159882 NFWS USN
40 F-5E Tiger 159882…
40 F-5E 540 NFWS 1982
40 F-5E 540 NFWS…
40w F-5 540 NFWS 1982
40w F-5 540 NFWS…
40w F-5E, NFWS Topgun, 159982; December 1982
40w F-5E, NFWS…
44 520191626
44 520191626
44b F-5E, 159882, NFWS (top gun), Sep 84
44b F-5E, 159882,…
mNFWS
mNFWS
44e sharknose
44e sharknose
44f TopGun_f5_544
44f TopGun_f5_544
44f USN F-5E 160793 544 Fighter Weapons School 1987
44f USN F-5E 160793…
44f
44f
mNFWS
mNFWS
45z navy 160794 1977 09 24
45z navy 160794 1977…
45z F-5E 160794 545 FWS 1978 19AUG
45z F-5E 160794 545…
45x 520192077
45x 520192077
45f 1979 07 10
45f 1979 07 10
45f F-5E 45 FWS 16 JUNE 1979
45f F-5E 45 FWS 16…
45f F-5E Tiger 160794 NFWS USN
45f F-5E Tiger…
45a 160794 USMC F-5E 1980 05 03
45a 160794 USMC F-5E…
45a F-5E 160794 545 FWS in April-1981
45a F-5E 160794 545…
45a F-5E159884FWSELP1981crop
45a F-…
45ab marines navy
45ab marines navy
45b1 3319C1D3d01
45b1 3319C1D3d01
Resize of 45bb DN-SC-85-09580crop
Resize of 45bb DN-SC…
45bj 248125efb7434
45bj 248125efb7434
45bj F-5E 160794
45bj F-5E 160794
45c F-5E Tiger 160794 NJ-645 VF-126 USN
45c F-5E Tiger…
45cb DN-SP-04-08648
45cb DN-SP-04-08648
45cb star DN-SC-04-12613
45cb star DN-SC-04-…
45cj star DN-SC-04-12611_2
45cj star DN-SC-04-…
mNFWS
mNFWS
46b 160964 546 F-5F Top Gun Miramar Jun 1978
46b 160964 546 F-5F…
46bj F-5F 160564 546 FWS (1978)
46bj F-5F 160564 546…
46 F-5F 160964 1981
46 F-5F 160964 1981
46a F-5F - 160964 1980 - Top Gun
46a F-5F - 160964…
46a F-5F-160964-546web
46a F-5F-160964-…
46ah
46ah
46 f5f
46 f5f
46c F-5F 160964 FWS 546 1987
46c F-5F 160964 FWS…
46cb 620d4069DMAuc22image48
46cb…
mNFWS
mNFWS
547 160965 F-5F 547 FWS Miramar Jul 1978
547 160965 F-5F 547…
47 160965
47 160965
47 F5 160965 at Miramar NAS 9 Apr 1978
47 F5 160965 at…
47 x905A0225d01
47 x905A0225d01
47z F5F 160965
47z F5F 160965
47bb F-5F - 160965 1980
47bb F-5F - 160965…
47aj 160965 1980 02 10 Nellis
47aj 160965 1980 02…
47ab F5F 547s
47ab F5F 547s
47aj F-5F 160965 547 NFWS 1983
47aj F-5F 160965 547…
47aj F-5F 160965 TOPGUN W 0 13JUN08
47aj F-5F 160965…
47bb marines navy
47bb marines navy
mNFWS
mNFWS
xF-5F 160966 3 DEC 1977
xF-5F 160966 3 DEC…
50yel 3601160966_2837c0ccaf_b
50yel…
50blue F-5F160966FWSELP1981
50blue F-…
50wh F-5F 160966
50wh F-5F 160966
50sp F5F #160966
50sp F5F #160966
50sp F5F 160966
50sp F5F 160966
50spmig
50spmig
mNFWS
mNFWS
41spbb F5E 162307 b
41spbb F5E 162307 b
41spbj img101
41spbj img101
41spbj_f-5_33
41spbj_f-5_33
41sp1b F-5E 162307 TOP GUN 1987
41sp1b F-5E 162307…
41sp1j F5E 162307
41sp1j F5E 162307
svanc
svanc
orr
orr
map us navy nass
map us navy nass
2011.01.22.
Utolsó módosítás: 2011.01.23.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hobbista
2011.01.26. 14:15:18
Nem semmi! Külön tetszik a rendszerezés.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció