Szép vonalú olasz kócsag

CANT Z.506B Airone

1:72, Supermodel
Pintér György - Múzeumi krimik Szeretem a II. világháborús olasz géptípusokat annak ellenére, hogy nem igazán futottak be sikeres pályát a háború folyamán. Van jónéhány megépített vadászgépem - közte a jóformán teljes "Reggiane-sor" -, de most egy hidroplán akadt a horgomra jutányos áron.

A készlet a Supermodel terméke és talán még én is csókolommal köszönhetek neki. Az Italeri nemrég némileg felújított verzióban újra kiadta, de én még a "klasszik" verziót szereztem meg. A készleten látszik a kora, de ez akkoriban szerintem elég topkategória lehetett. Két szürke és egy átlátszó öntőkeret rejti az alkatrészeket, amelyek pozitív panelvonalasak és szárazpróba nélkül is látszik, hogy bőven lesz szükség tömítésre-csiszolásra.

A belső tér, kabinbelső elég puritán, így itt van mit pótolni (egyébként ezt az Italeri meg is tette új alkatrészekkel és némi rézmaratással). Az átlátszó alkatrészek vastagok, de azért használhatók, illetve kapunk egy állványt is az úszótalpak alá.

Matrica már nem volt a készletben, így arról nem tudok mit mondani.
A készletből egyébként többféle prototípus, utasszállító és katonai verziót is készíthetünk attól függően, milyen alkatrészeket használunk fel.

Az építést az alkatrészek számbavételével és a szükséges javítások/pótlások összeírásával kezdtem. Az orr alatti üvegezés mögötti rész az egyik törzsfélen le volt törve, ezt meghajlított műanyag lemezzel pótoltam. Hiányzott az egyik motordekli is, ezt műgyantából öntöttem ki később.
A szárazpróbák alapján a két törzsfél kicsit vetemedett, így a ragasztás során apránként haladtam a faroktól az orr felé. Persze előbb a belső térrel kellett valamit kezdeni: első lépésben lecsiszoltam a teljes belső felületet, majd a szárnyak csatlakozásánál lévő belső mélyedéseket kitömtem kétkomponensű epoxygyurmával. Ezt száradás után simára csiszoltam, majd következett a belső bordázat kialakítása műanyag csíkok és húzott szálak felhasználásával. Szintén ugyanekkor kell eldönteni, hogy a törzs hátsó részén lévő két oldalablakból, illetve a felül lévő lövészállásból melyik változatot építsük be. Én az elhúzható oldalablakok és a nagyobb lövésztorony mellett döntöttem. Előbbieknél levágtam a túl vastag vezetősíneket és vékonyabb húzottszálakból pótoltam őket. Az illesztéseket bőséges tömítőanyaggal csiszoltam össze.

A belső bordázat kialakítása után jött pár válaszfal, a rádiós-navigátor és a pilóták, valamint a bombacélzó munkahelyének kialakítása. A műszerfalakat egy feljavító készletről készült kép vektorgrafikus átrajzolásával és méretezésével csináltam meg papírra, majd műanyag lemezre ragasztva fúrtam-faragtam ki. Az üléseket szintén ilyen lemezből készítettem, majd epoxygyurmából csináltam rá párnázatot. A kormányokat az eredeti készletből építettem be, a kormánypedálok némi drót és műanyag lemez felhasználásával készültek, ahogyan az oldalsó kezelőpanelek is.

A belső kiépítésének befejeztével következhetett az alapozás, majd a színezés. Ehhez egy szürkészöld színt kevertem ki, amit barna, fekete befolyatással és világosabb zöld színnel történő szárazecseteléssel antikoltam kicsit. Ezután következett a két törzsfél összeállítása, amit a farok felől az orr felé haladva fokozatosan csináltam. Alapvetően makettragasztót használtam, de a problémásabb helyeken bevetettem a pillanatragasztót és a pillanatszorítót is.

Levezetésképpen nekikezdtem a szárnyak és más nagyobb alkatrészek előkészítésének. Minden felületet átcsiszoltam, így előkerültek az öntési hibák, egyenetlenségek, stb. Ezeket tömítőpasztával kijavítottam, majd újrakarcoltam a pozitív panelvonalakat. Levagdostam a kormányfelületek mozgatórúdjainak bumszli házait is és telefondrót-szigetelésből újakat készítettem, valamint pótoltam a látható rudakat is a kormányfelületeknél. Most először a szegecselést is kipróbáltam, ami ugyan nem lett tökéletes, de én megbarátkoztam vele. A motorok mögött lévő áttöréseket fúróval és szikével megnyitottam, mert az eredeti mélyedések túlságosan kontúrtalanok voltak. A szárnyon lévő három darab légbeömlő kerek nyílása is formálásra szorult, ezt méretben megfelelő fúrószárral oldottam meg. Az úszótalpakat is lecsiszoltam és vésett panelosztásokkal, szervízajtókkal láttam el.

A szárnyat pillanatragasztóval rögzítettem, de utólag úgy gondolom, hogy a makettragasztó jobb lett volna, így több idő maradt volna a szimmetrikus beállításra. A vízszintes vezérsíkokat ezért már azzal ragasztottam be és száradásig sablonhoz szorítottam őket. A has bombatér ajtóit nem hagytam nyitva, mert a padló olyan rosszul illeszkedik a törzsbe, hogy sokat kellett volna tömíteni ezen a részen és ehhez már nem volt kedvem. A különböző merevítéseket is beragasztottam, a csatlakozásokat tömítettem és összedolgoztam a törzzsel. Ezek után kerültek fel az úszótalpak, amelyeknél a kapott állványt hívtam segítségül a pontos beállításhoz. Itt is sokat kellett javítani-tömíteni, mert a csatlakozási felületek enyhén szólva is kritikán aluliak voltak. Fogyott is bőven a drót (csapolás), a pillanatragasztó és a szódabikarbóna, tömítő, na meg a csiszolóvászon és az idő. Néha már kezdtem feladni és azon gondolkodni, hogy félreteszem a madarat, hiszen alig volt rajta olyan felület, amit ne kellett volna kiigazítani. De aztán végül győzött az elszántság és folytattam tovább a nemszeretem munkákat. Ilyen volt például a 3 darab 9-hengeres csillagmotor szeleprúdjainak lefaragása és pótlása a valóságnak megfelelően, vagy az egyik hiányzó motorburkolat kiöntése műgyantából. Az átlátszó alkatrészeket kimaszkoltam, majd a törzshöz illesztettem őket PVA ragasztóval. Persze itt is volt mit tömíteni, csiszolni. Viszont ezzel a lépéssel már egyre közelebb kerültem a festéshez, ami felvillanyozó érzés volt.

Amikor minden egyben festendő alkatrész felkerült, akkor jöhetett az alapos tisztítási folyamat. Ezt W5 ablaktisztítóval tettem meg, amiben többször is "megfürdettem" a nagymadarat. Alaposan belocsoltam vele őkelmét, majd papírtörlő, fülpiszkáló, ecset segítségével átmostam és hajszárítóval szárítottam a felületeket. Arra azért vigyáztam, hogy a belső térbe ne nagyon kerüljön a lötyiből, így a nyílásokat előzetesen szivacsdarabokkal tömítettem el. A tisztítást követően fedett helyre tettem és több napig hagytam még száradni. Ezután már csak gumikesztyűben értem hozzá, hogy a kezemről ne kerüljön rá semmilyen kosz, vagy zsír. Az alapozást fekete AK alapozóval végeztem el, ami után ellenőriztem a tömített részeket. Ahol szükséges volt, ott igazítottam, majd újra következett a mosás-szárítás hadművelet. Ezek között az etapok között a motorburkolatok, motorok, légcsavarok alapozása is megtörtént.

Első festési lépésként a farok fehér Savoya-keresztjének alapját, illetve a szintén fehér törzsgyűrűt festettem fel, amit aztán kimaszkoltam. A fedőfestés kétféle szürke árnyalatból készült: az alsó rész az útmutató szerint Flat Gull Gray, a felső pedig Flat Gunship Gray, amit Italeri akril színkódokkal adnak meg. Ilyen festéket viszont nem használok, így valami megközelítőleg hasonló árnyalat után néztem és a Vallejo színekből találtam is. A két választott árnyalat a 71296 Light Gray és a 71097 Medium Gunship Gray lett. A festékeket a mai "divatos" módszerrel úgy fújtam fel, hogy a panelek közepére több festéket vittem fel, ezáltal ott kevésbé, a széleken jobban átlátszott a fekete alapozó, ami módosította kicsit az árnyalatot. Az úszótalpak környékén ez a gyakorlat kicsit nehéz volt, mert a merevítések mindig útban voltak, de a tömítések miatt ezeket nem tudtam külön részekként festeni, csak a géppel együtt.

A motorok AK Extreme Metal alumínium alapszínt kaptak, de a forgattyúsházat középszürkére festettem, végül fekete befolyatóval emeltem ki a részleteket. A szeleprudakat acélszínnel festettem meg tűhegyű ecset segítségével. A motorburkolatok festését követően beragasztottam a motorokat a burkolatba, majd a légcsavarokat is feltettem, de egyelőre még nem egyesítettem a gép többi részével őket. Így egyszerűbb volt a lakkozás, amit első lépésben fényes változattal végeztem.

Matricák nem voltak a készletben, de egy makettező társam a segítségemre sietett az ügyben. Ezúton is szeretném megköszönni Szabó Mártonnak az egyedi jelzések önzetlen felajánlását. A többit maradék ívekről ollóztam össze. Ezután a panelvonalakat még barna pasztellporral húztam át, ezzel is öregítve kicsit a felületet. Végül félfényes lakkal fújtam le a gépet, feltettem a motorokat is a helyükre, illetve a rádióhuzalokat és az úszótalpak kábelmerevítését készítettem el rugalmas cérnából.

Így ért véget ez a kalandos utazás, amit ezzel a régi, nem túl részletes, ámde nagyon különleges témájú készlet megépítésével éltem át. Az eredmény - ha nem is tökéletes - elfoglalta méltó helyét a vitrin többi lakója között, ahol rögtön magára vonja a szemlélődő figyelmét impozáns méreteivel.
Doboztetö
Doboztet
1672928704298
1672928704298
Elkészült végre.
Elkészült végre
1672928704296
1672928704296
1672928704292
1672928704292
A kezdetek...
A kezdetek
Belsőépítészet...
Belsőépítészet…
Összeállított törzs
Összeállított tö…
Feljavított elemek
Feljavított elemek
Tartódúcok

Volt mit lakatolni, toldani...
Tartódúcok
1672928704318

A jobb oldala készen van.
1672928704318
1672928704313

Festés közben.
1672928704313
1672928704309

Kicsit fakítottam még rajta.
1672928704309
1672928704304
1672928704304
2023.01.05.
Utolsó módosítás: 2023.01.06.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sanyi
2023.01.07. 02:41:45
Szia!
Nagyon szép lett ,gratula hozzá! Nekem az Italeri van meg, a múlt héten nagyon nézegettem, hogy el kellene kezdeni, de egyelőre hagytam. Erre most meglátom ezt.... :)
warbirds
2023.01.07. 08:17:26
Köszi! Na, akkor hajrá neki! :) A kabinnal már biztosan kevesebbet kell dolgoznod, mint nekem ;)
Zoli
2023.01.07. 11:21:41
Szia,

Köszi szépen a részletes leírást és bemutatást! Nagyon szép lett a makett, gratula, és végre valami különlegesség! Először a képeket néztem meg és annyira tetszett, hogy meg is rendeltem a makettet. Régóta gondolkodtam rajta, de mindig volt fontosabb, így elfelejtődött. És ha megjön, akkor se fogok egy ideig neki állni, először bátorságot gyűjtök.........
Várom a többi bemutatást, továbbra is sok sikert!
z
warbirds
2023.01.07. 12:30:25
Köszi, neked is jó mulatást majd az építéshez, amikor nekifogsz. 🙂
Zoli
2023.01.07. 13:05:02
Még egy "apró" kérdés: a törzs valami facsoda, nem kell rá panelvonal?
z
borisz
2023.01.07. 13:54:27
Hali!

"A belső kiépítésének befejeztével "
Na, hát döntsd már el, hogy kint vagy bent?! :D
Jó cikk, szép, egyedi makett, gratulálok!
warbirds
2023.01.07. 15:20:18
Nem nagyon láttam a vonalas rajzokon, de nekem nem is hiányzik.
warbirds
2023.01.07. 15:21:20
Köszi borisz! 😁
pmheros
2023.01.09. 19:37:03
Üdv!

Szeretem látni azt, hogy egy hiányos készlet jó kezekben új esélyt kap.
Tetszettek a csapolási megoldásaid, és a részletezés is.
Szép lett, gratulálok!

Üdv.: pmheros
warbirds
2023.01.10. 13:43:16
Köszi! Igazából fúrni-faragni szeretek a legjobban az egészből. A csiszolás-festés már nyögvenyelősebb, bár van, amikor azzal is elkap a "flow" és egész jól sülnek el a dolgok... :DDD
warbirds
2023.01.10. 13:44:33
A te leírásaidat is előszeretettel olvasgatom, mert onnan is lestem már el pár dolgot...;)
Johnie
2023.03.02. 21:26:38
Te aztán nem aprózod el, havonta örvendeztetsz meg minket egy szép építéssel.
Csak így tovább :)
warbirds
2023.03.09. 07:13:29
Köszi, de azért nem mennek ilyen gyorsan a dolgok. :) Van közötte korábbi építés is, csak most ráztam gatyába a közben rögzített "élményeket". :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció