Sukhoi Szu-34 Strike Flanker

Szuhoj Szu-34 Strike Flanker

1:72, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik A Su 34-es Italeri makett megépítésének ötlete az xb-70-es után jött.

A készlet az Italeri Su-34 es névre hallgat. Nos a Doboz kibontása után, szembetűnt a szett első hibája. A jobb oldali hajtómű első szívócsonkja kicsit ferde... rendben sebaj lássunk neki. A makett építésénél több helyen is találkoztam, illesztési pontatlanságokkal, ami nagyon sok bosszúságot okozott számomra. Száraz próbák hada után láttam, hogy a két függőleges vezérsík gyári beakasztási pontja (2 kis fül az alján), semmit nem ér mert olyan hézag marad a törzs és a vezérsík között, hogy átjárnék közötte. Levágtam róla a két kis pöcköt és megcsiszoltam így redukáltam a rést kb 0.1 mm-re.

Következzen hát a pilótafülke festése mert mondván ez az első lépés az instrukció alapján. Nos fiúk, lányok el kell keserítenem mindenkit, de a fülkéhez NEM adtak matricaszettet így magadnak kell kifesteni az egészet. Nem kis meló.... Utána beépítésre került, aztán folytattam a törzs és a szárnyak felrakásával. Aminek nagyon örültem, hogy mintha a nagy könyvben lett volna megírva szinte hézag mentesen összeillettek a dolgok ! Szárnyak rajta törzs összeépítve. Itt találkozunk újra a bevezetőben említett vezérsíkokkal. Legalább 2 óra szívás volt mire rá tudtam úgy erőszakolni, hogy viszonylag hézag mentes legyen.
Ez után következett a gép alja. Én behajtott futóval szerettem volna (persze miért is ne az legyen a nehezebb út) a szettet eredetileg nyitott állapottal adják. Fúrás faragás, bosszús percek következtek ismételten mikor a 4. próbálkozás után sem illeszkedett tökéletesen a futókamra ajtaja. Csiszolás, próba, próba, próba SIKER !!! Végre megvan a kívánt pozíció, gyorsan ragasszuk bele, nehogy elmozduljon.
Miután sikerült mindent rögzítenem, és összeállt a gép szerkezete előkészültem a festéshez. Mindenképpen fújni akartam nem pedig ecsettel festeni.

Festés:
3 színt vittel fel a makettre. Elsőként a törzs fölső része szürke, az alja pedig égszínkék lett. A szárny belépőéleinél pedig az orrsegédszárnyak fehérre lettek festve. Na nézzük csak. Hol is kezdjem a tömény szívást amit átéltem orosz cimboránkkal.

Elsőként lemaszkoltam a gép alját, hogy fújni tudjam a tetejét. Minden stimmel maszkolás is, mehet a fújás. Rendben ment minden a festék szépen fedte a gépet. Következzen egy nap száradás.
A festés második napján, látván, hogy teljesen megszáradt a rétek lehúztam a gép aljáról a maszkolást, és bemaszkoltam a gép felső részét (szürke).
Fújás alul is megtörtént különös dolgok nélkül szépen fedett a kék festék. Ismételten egy nap száradás következett.

Fúú de izgulunk, milyen is lett az összkép.. Miközben húzom a le szürke rétegről a fóliát, már láttam, hogy valami nem stimmel. Feljön a festék ? Huhh szerencsére nem. Esett le a kő a szívemről ! 5 másodpercig !!
Amint lehúztam az összes maszkolást a gépről napfény felé fordítva, látom, hogy a szürke rétegben megmaradtak a maszkoló szalag nyomai..
Na mi legyen a géppel ? Vártam, vártam, vártam amíg a kék festék úgy gondolta szépen megszárad a gépen. Újabb maszkolás majd a szürke újra festése ! Ismételten SIKER ! Úgy éreztem magam, mint Gyurta Dani az első olimpiai arany után.

Matricázás/ utómunkálatok:
A festék megszáradása után jöhetnek a matricák. Brutálisan jól mutat a szürkén a piros öt ágú csillag. A matrica szett visszafogott volt, pár matrica volt csak benne.
A felhelyezés a jól megszokott vizes módszer szerint történt.

Utolsóként helyeztem föl a gépre:
-Pitotcsövet
-Tankolócsonkot
-2 szenzort a törzsre

A géppel egy olyan jelenetet volt szándékomban ábrázolni, hogy az Xb-70 orosz terület fölé tévedt, az orosz légierő pedig egy SU-34-est küldött ,hogy fogja el azt. A SU hamarosan kifogy az üzemanyagból ezért van kinn a tankoló csonk. (Tudom a két gép időben eltér egymástól !)

Köszönöm a figyelmet !
IMAG0502
IMAG0502
IMAG0503
IMAG0503
IMAG0504
IMAG0504
IMAG0508
IMAG0508
IMAG0510
IMAG0510
IMAG0506

Száraz próba !
IMAG0506
IMAG0512
IMAG0512
IMAG0516
IMAG0516
IMAG0515
IMAG0515
IMAG0526
IMAG0526
IMAG0527
IMAG0527
IMAG0529
IMAG0529
IMAG0530
IMAG0530
IMAG0536
IMAG0536
IMAG0547
IMAG0547
IMAG0548
IMAG0548
IMAG0552

A gép "diorámába" készült. A jelenet a a következő lenne. Az xb-70 orosz terület fölé ért és az orosz légvédelem egy su-34-es küldött  küldött rá elfogni. A gép hamarosan kifogy az üzemanyagból ezért van kinn a tankoló csont.
IMAG0552
IMAG0554
IMAG0554
2015.03.02.
Utolsó módosítás: 2015.05.04.
Martin Kovacs, Gyöngyös
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hobbista
2015.04.21. 21:38:03
Szia!
Az instrukció szerint festetted? Mert szerintem a gép hasa kissé mély tónusúnak tűnik.
Amúgy véleményem szerint jobb, ha a fülkébe nem adnak matricát, mert az minden, csak nem élethű hatású.
Martin Kovacs
2015.04.22. 19:29:14
Szia !

Nem az instrukció szerint mert az akkor kék és fehér lett volna. Volt egy ilyen változat amelyik fölül szürke alul kék. Sajnos csak ez a szín volt az ami a legközelebbi volt ahhoz amit a képen láttam.
Igen sokkal jobb ha nem adnak matricát, úgy alakítja az ember ahogy neki tetszik.
medor
2015.04.22. 22:02:56
Szia!
Pár építő jellegű kritika (meg ne sértődj).Hobbista felvetése helyes,a has kékje elbírt volna kis világosítást.
Így túl 'vad' a világoskék.A 0547-es képen a bal vezérsík is lóg.A szimmetriára figyelj a következő maketteden.
Mivel ez egy 'what if' kategóriás jelenet,ebbe minden belefér tulajdonképp.Így egyéb észrevételt nem írok.
Illetve egyet mégis.A Valkyrie Mach3-ra lett tervezve.Egyik Sukhoi-nak sem lett volna esélye.Bombákkal megrakva meg pláne nem...Talán még a rakétáik sem.A MiG-25,MiG-31 esetleg...
A makettezés általában arról szól,hogy megpróbálunk egy adott makettet valósághűen elkészíteni.
Még ha egy valótlan környezetbe kerülnek is.Pár példa:
A kiömlők belsejét sárgára festetted,gondolom az utánégetést imitálva.Szerintem,ha kevés a 'nafta' akkor a pilóták kerülik ezt az üzemanyag zabáló helyzetet.Normál üzemmódon viszont a kiömlőkben nem látszik láng.
A kiengedett utántöltő csonk nem sokat ér,ha nincs a közelben tanker.(Mert az XB-70A gondolom nem az.)
Sőt a hangsebesség felett talán ki sem lehet engedni őket.(Ez csak felvetés,nem néztem utána.)
Lehet kevergetni a maketteket egy a fantáziánk szerinti eseményben:
Például egy "Végső visszaszámlálás" dioráma is sok mindent elbír.(Zero vs. Tomcat.)
De pl. egy F-14D már nem férne bele,még ha sci-fi kategória is,
mert F-14A gépek szerepeltek a filmben lévén,hogy a '80-as évek végén forgatták.
Van egy mondás:"A hazugságot is mindig az igazság egy szeletére kell alapozni."
Sok makettező van itt a fórumon aki segít(ene) neked építéssel,festéssel kapcsolatban.
Csak kérdezz,mielőtt cselekszel.
A teljesen valóságtól elrugaszkodott makettek építése (szerintem) felesleges pénzkidobás.
zoli1989
2015.05.03. 22:14:30
Szia!

Olyan, hogy Su-34 a magyar nyelvben nincs. A repülőgép tervezőt Pavel Oszipovics Szuhoj-nak hívták. Ezért így is rövidítjük. Tehát Szu-34. Nagy Sz a repülőgép tervező neve után, és kis u. Így nagy U-val nagyjából csak a Soviet Union jut az eszembe.... Az orosz nyelvben egy C és egy y karaktert olvashatsz. Az C pedig a magyar Sz-nek felel meg. Angol nyelvű leírásban ugye nem találkozhatsz vele, mivel ott nem ismerik a sz betűt.
Alfio
2015.05.11. 12:56:04
Szia!
Én is azzal kezdeném, hogy kérlek ne sértődj meg azon, amit írni fogok. Ami az értékelést illeti, teljesen egyetértek medor véleményével, csak néhány dolgot tennék hozzá; Akkor szokott látszani a maszkolószalag nyoma a festéken, ha még nem elég száraz, vagy ha túl vastagon festetted. Ráadásul nem nagyon értem, hogy minek maszkoltad le az alját, ha az még semmivel se volt lefestve, amikor a tetejét először festetted? Simán lefújhattad volna szürkével a tetejét, vagy akár az egészet, majd amikor az megszáradt, akkor kimaszkolhattad volna a már festett tetejét és mehetett volna az aljára a maszkolatlan részre a kék. Így duplán teljesen feleslegesen maszkoltál. Ugyanakkor viszont a kisebb fehér és fekete részeken meg borzasztóan látszik az elnagyoltság. Nekem legalábbis úgy tűnik, mintha az orrnál, valamint a szárnyak belépőéleinél nem maszkoltál volna, hanem kézzel festettél volna rá fehérrel, mert elég egyenetlenek lettek a szélek. Aztán egy dolog, hogy nem panelezel és minimálisan se "koszolsz", mert végülis el lehet készíteni ezek nélkül is a cuccot - bár a valósághűsége kétség kívül sokat sérül , de hogy még a színek se stimmelnek, az nekem legalábbis már elég fura. A matricázottsága is nagyon szegényes, ahogy nézem kizárólag a készlethez járó, igen gyér matricaszettet használtad, ami egy ilyen méretű maketthez szerintem nagyon kevés, így olyan üresnek tűnik. Ráadásul - nem is írtad -, de a képeken is úgy nézem, hogy egyáltalán nem lakkozol. Emiatt pedig szinte mindenütt látszik a festékek saját csillogó fénye és szinte "játék szerű" lesz az egész makett, legalábbis a képekről számomra teljesen olyan benyomást kelt. Egyébként azzal, hogy nem lakkozol a matricázást is megnehezíted saját magad számára, hiszen fényes, lakkos, sima felületre sokkal könnyebb felragasztani, mint a festékre. Ha nem szeretsz a pilótafülkével bíbelődni, akkor lehet kapni kész szetteket is, melyeket lényegében csak össze kell állítani és fel kell ragasztani a helyükre, de azok szerintem sose lesznek olyan szépek, mint amikor az ember saját maga nekiáll és a nagyító alatt, igényesen, gyönyörűen megfesti a műszereket. Mindent egybevetve, ezt a makettet, ha első próbálkozás lenne, igazából még annak se tudnám jónak nevezni, mert számtalan "koca makettes" van, akik jobbakat hoztak össze elsőre.
Ami viszont a Su-34, Szu-34, Cy-34 problémát illeti, az előttem szólóval ellentétben nem tulajdonítok neki túl nagy jelentőséget. Angolul Su a helyes megnevezés, a Zvezda maketteken is így tünteti fel az orosz gyártó is, így azután nem nagyon értem mi a probléma azzal, ha valaki a magyarban is ezt az általános angol jelölést használja? Én is ezt szoktam.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció