Papírrepülő fiúk

Nieuport 17

1:32, saját (2007)
Pintér György - Múzeumi krimik Az egész a papír-repülőkkel kezdődött. Nagyon megtetszett, hogy részben a szerkezetet is ki kell alakítani, és hát a festéssel még mindíg hadilábon állok, így elkezdtem építgetni letölthető papír repülőket. Az első világháborús gépeket amúgy is szeretem, mert sokkal jobban látszik a szerkezet, a huzalok és hát van egy hangulata a dolognak. Az első papírrepülőm a témában egy Spad VII volt, amit akkor még ingyen, amolyan kipróbálható változatban lehetett letölteni. Nem sikerült valami fényesen, azóta unokaöcsémnél van (szerintem már nem 1 darabban). Na, de ez nem az élettörténetemről szól, hanem az építésről, úgyhogy kanyarodjunk is vissza.
A Nieuport 17-et is úgy találtam a neten, de egy kicsit fel kellett javítani. Corel Draw rajzolóprogrammal lett átméretezve 1:32-es méretarányra és átrajzolva a Flyboys c. filmben látott gépre. A pontos képekben az Eduard letölthető festési képei segítettek.
Tulajdonképpen ezzel akár kész is lett volna a tervezés és elkezdhettem volna építeni, de szerettem volna több élvezetet találni a szerkezeti hűség kialakításában (már amennyire ezt lehet élvezni és már amennyire ezt sikerült is elérni). Igyekeztem imitálni amit lehetett a sok Interneten talált szerkezeti rajz alapján, így került sor az amúgy áttetsző papír közé kerülő szerkezet-imitálásra kartonból.
Lustaság fél egészség. Aki már készített papírmakettet, biztos tudja milyen macerás, amikor sok kis darabot kell összeragasztani és még szépnek is illene lennie (már úgy nagyjából...). Ebbe a problémába én is beleütköztem, többek között ezért is használtam fel más anyagokat is, például a motornál fémet, a fa részeken -ki hinné- fát. Az már más kérdés, hogy adott esetben (remélhetőleg itt is) az eredmény az élethűség javára vált, hiszen nem színezett papír, hanem ugyanolyan anyagból készült.
Egy csavar a történetben. A légcsavar egy külön téma volt. Ha már elkezdtem a papíron kívül más anyagokat is használni, akkor miért ne lehetne fából a légcsavar is. Az igazihoz hasonlóan több réteg összeragasztása után lett kivágva, majd kireszelve, csiszolva a forma.
A törzs merevítései szintén szerkezeti rajzok alapján készültek, reméltem, hogy ott is áttetsző lesz a papír, de nem nagyon látszik, viszont az ülés mögött úgy is belátni, szóval nem volt hiába a munka (már azon felül, hogy a saját lelkemet megnyugtattam, hogy megcsináltam).
Az összerakással voltak problémáim, sok helyen elszámoltam magamat és ezért kicsit foltos néhány helyen. Még van hova fejlődnöm papírmakettezés terén (is).
Annak azért már örültem, amikor a szárnymerevítő huzalokat fűztem be és a vezérgépnek járó szalagot ragasztottam föl és végre befejeztem :)

Vagy még sincs vége? Avagy, készül az ellenség...
Ha már úgy alakult, hogy átrajzoltam az egyiket, miért ne csinálhattam volna meg a másikat is? Hát megcsináltam a Hollywoodilag elmaradhatatlan "főgonosz" fekete gépét is, szintén egy neten talált "kitből".
Töredelmesen be kell vallanom, hogy ennek a megépítésébe nem fektettem annyi energiát, mint a Nieuportba, éppen ezért kevesebb fáziskép is készült, de azért remélem nem nagyon látszik!
A legtöbb alkatrész papírból készült és ami nem, az is csak a lustaság miatt lett más anyag, vagy mert papírból több darab vagy macerásabb lett volna az elkészítése. Persze azért az alkotási vágy itt is szárnyakat kapott, de egy profibb makettező így is körberöhögi mindkét repülőgépet.
A motor hengerei kartonnal megerősített papírból készültek, amire rézdrótot tekertem hűtőborda imitálásnak és a tűzőgépben használt kapoccsal készült el a két szelep (hengerenként), majd az egészet egy fém színű filccel akartam befesteni, de sajnos folyékonyabban és lakk-szerűbben működött, mint számítottam rá, ami a makro-fényképeken nagyon látszik. A motor egyébként a légcsavarral együtt elforog a gombostű tengelyen. Úgy tudom igazából is ilyen volt.
A kormánymozgató rudak, amiket a huzal mozgat (most nem jut eszembe a rendes neve), vastagabb rézdrótból készült, aminek a végét kilapítottam laposfogóval, majd kifúrtam, hogy könnyebb legyen a cérna-huzalt rögzíteni benne.
A géppuska fő, mechanikus része sztirol darabokból készült a papír nyomtatványt sablonként használva. A cső érvéghüvelyből, míg a vastagabb, hosszabbik hengeres része hurkapálcából készült.
A célkeresztek vékony rézdrótból, pillanatragasztóval ragasztva készültek (itt kinőtt néhány ősz hajszálam). Majd az egészet feketére festettem. Lehet, hogy igazából nem így álltak a géppuskák, de nekem így szimmetrikusan jobban tetszik és nem utolsó sorban felragasztani is könnyebb volt :)
A repülőgép emelési pontjai illetve a fellépő szintén rézdrót, de szerintem ez látszik is.
Még mindíg van mit gyakorolnom papírmakettezés terén, amit a közeli (meg a távoli) képek kegyetlenül ki is emelnek, de legalább gyakoroltam és kicsit komplettebb lett a repülőgép park.
P6080001
P6080001
P6080005
P6080005
P6090010
P6090010
P6110012
P6110012
P6180020
P6180020
P6190021
P6190021
P6220033
P6220033
P6220035
P6220035
P6230041
P6230041
P6230045
P6230045
P6250053
P6250053
P6250054
P6250054
P6250057
P6250057
P6250059
P6250059
32175377
32175377
32175386
32175386
32175396
32175396
32175412
32175412
32175433
32175433
32175454
32175454
32175469
32175469
32175483
32175483
32175499
32175499
32175513
32175513
32175555
32175555
32175579
32175579
32175601
32175601
32175611
32175611
2007.11.30.
Utolsó módosítás: 2008.09.29.
Stefan
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
mohy
2009.05.27. 21:11:02
szia én egy srác vagyok és meg szeretném valahogy tanulni ezeket mert naon szeretem a maketteket én egy ilyen gépel kezdeném de nem tom hogy hol kezdjem és megkérlek tégeg hogy segits nekem egy picit hogy böveben le tudnád irni hogy kb hogy csináltad meg hogy miböl és arra is hogy sablont vagy valami hogy szerzek ha van idöd hogy egy kezdöd bele avas ezekbe a dolgokba akkor segithetsz nekem hogy jobban megércselek titeket hogy mért csináljátok ezeket mert én szeretem ezeket a gépeket és meg probálok egyet csinálni is én minden nap nézem az oldalt ha meg gondoltad akkor majd lécci irjál vissza nekem és majd egyesztetünk.... köszi elöre is :))))
Stefan
2009.05.28. 10:14:40
Szia Mohy Srác! :) Nem is tudom hol kezdjem a válaszokkal. Megpróbálom összeszedni magam:
Jó a kérdés, hogy miért csináljuk. Igazából nem tudom :) Erre szerintem semelyik makettező nem tudna értelmes választ adni. Talán a kreativitás kiélése. Nem tudni. Ez is egy hobbi, amihez kedv kell, anélkül nem is szabad csinálni. Makettezőkkel is előfordul, hogy nincs kedve építeni, ilyenkor kicsit hagyni kell aztán később folytatni.
Hogyan csináljuk? Ahány makettező, annyiféle technika, módszer. Egymástól el lehet lesni trükköket, de igazából főleg a saját tapasztalat fog számítani. Emiatt nem szabad egyből a legnehezebbel kezdeni, mert könnyen feladhatja az ember. A kezdeti szerényebb sikereknek is örülni kell, mert sok idő amíg az ember fejlettebb szintet ér el.
A makettezéshez mindenképpen szükség van türelemre. Nagyon nagyon sok türelemre.
Sok profinak számító makettező is évekig tanulja és a tanulásnak sosincs vége. Az ne tévesszen meg, hogy valaki pár nap alatt "összedob" egy versenymakettet. Emögött sok tapasztalat, rengeteg rászánt idő, stb. áll. Nem "ciki" hónapokig, évekig építeni egyvalamit. Az a lényeg, hogy magadhoz képest hogyan sikerül megcsinálni.
Egy kicsit gyakorlatiasabban... szerintem első körben válassz ki valamit, amit be tudsz gyáriban szerezni és azt építsd meg dobozból. Nem tudom, hogy jó ötlet e, de akár apróbb házi feljavításokat is használhatsz -bár ezt inkább későbbi maketteknél kezdd el, addíg az alapfogásokat sajátítsd el! Akár a fórumot, akár az Internetet böngészve keresgélhetsz/találhatsz ötleteket, referenciaképeket.
Az első doboz egyáltalán nem valószínű, hogy úgy fog sikerülni, ahogy elvártad. Ez ne vegye el a kedvedet! A következő majd jöbb lesz. Nem kidobott pénz, mert tanulsz belőle. Ha már tapasztaltabb leszel talán még újra elő tudod venni és kijavítani.
Érdemes kipróbálnod a papír és a műanyag makettezést is és majd meglátod melyik esik jobban kézre, melyikre van lehetőséged inkább. Másképp kell építeni mindkettőt, de érdekes tapasztalat mindent kipróbálni. Mindegy melyiket választod, első körben mindenképp "dobozból" építs, leírás alapján. Az első világháborús repülőgépek építése talán nehezebb lehet, főleg a huzalozás miatt.
Ezt a gépet konkrétan az Interneten találtam, aztán átrajzoltam és kinyomtattam. Papírmakett előnye, hogy újra ki tudod nyomtatni, ha elrontod :) Azóta azt hiszem ez már nincs fent ingyenesen, de egy kis keresgéléssel biztos találsz még sok "kitet", illetve ezek elérhetőségét a "Made of paper" topikban például.
Nehéz a kérdéseidre konkrétumokat írni. Minden a te kreativitásodon múlik, milyen anyagokat használsz fel. Sok ötletet lehet meríteni mások építéseiből (nem csak az itteni, hanem például külföldi fórumokon is).
Első lépésként szerezz be egy makettet! Letöltesz valahonnan egy könnyebbnek tűnőt, vagy veszel műanyagból egy kisebb, olcsóbb kitet. Tanulmányozd az összeállítási rajzot (műanyagnál könnyebb, mert a sorrend is fel van tűntetve általában)! Beszerzed az esetleg még szükséges dolgokat (ragasztó, szerszámok -műanyaghoz festék is). Leülsz és szépen, nyugodtan elkezded. Ha elakadsz valahol, akkor például a fórumon meg tudod kérdezni, valaki biztos ír valami értelmeset :)
Nem tudom mennyit tudtam segíteni, de erre tényleg csak általánosságban lehet. A legjobb, ha böngészel a technikák után (akár itt a "makettező ABC"-ből is) és kipróbálod. Előbb utóbb fogod tudni neked mi válik be a legjobban.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció