Ohka, a gyorsan aláhulló Cseresznyevirág

Yokosuka MXY-7 Ohka Model-22

1:48, saját
Pintér György - Múzeumi krimik Kedves olvasó!

Kicsit áttévedtem a hajóktól a repülőgépek világába, szeretem a változatosságot. Ez a kis dioráma egy kétségbeesett, kapkodva kialakított fegyvert mutat be, az Ohkát (Cseresznyevirág, amerikai gúnyneve Baka, japánul bolond). Eleve kamikaze bevetésekhez tervezték, melytől a japán hadvezetés azt várta, hogy megfordítja a háború menetét, derékba töri az ellenség harci morálját és megoltalmazza a honi szigeteket. Az Ohka a szó legszorosabb értelmében ember vezette repülőbomba volt. Ennek köszönhető a kialakítása is. A végletekig leegyszerűsített sárkányszerkezet, a nagymennyiségű robbanóanyagot magába foglaló orr, a pilóta számára a legszükségesebb műszerezettség.
Létrejöttének okai:
1. 1944 őszére erősen megfogyatkozott a haditengerészet ereje, a meglévő működőképes hordozók Cape Enganónál történt elsüllyesztése során gyakorlatilag megszűnt létezni a legfőbb csapásmérő erő. A megmaradt hordozók pedig üzemanyaghiány miatt kikötőikben vesztegeltek.
2. A szárazföldről indított sorozatos kamikaze akciókhoz kiöregedett típusokat, oktatógépeket valamint a meglévő repülőgépállományt használták fel. (Yokosuka D4Y3 Judy, Nakajima B5N2 Kate, Nakajima B6N2 Tenzan-Jill, Aichi D3A2 Val, Ki-51, Ki-55, Ki-67 Hiryu, Mitsubishi Zero változatai, stb.). A lassú, többnyire gyengén, sebtében kiképzett fiatal pilóták által vezetett gépek nem vehették fel a versenyt a gyors és erős fegyverzetű amerikai vadászgépekkel. Az öngyilkos pilóták java már azelőtt elesett, hogy egyátalán megközelíteni tudta volna a célpontot.
3. Kamikaze, mint elfogadott új fegyvernem önmagában is paradoxon. Egyrészt azt a sok évszázados szamuráj hagyományt követte, hogy az uralkodóért meghalni a győzelem érdekében, hűségét ily módon kifejezésre vivő magatartás mindenki számára ismert. A megtiszteltetés amiért hazájuknak ilyen tettel szolgálhattak a győzelem érdekében az európai felfogás számára idegen és nehezen értelmezhető. Másrészt kevesen tudják, hogy a kamikazék nem sorállományú katonák, hanem önkéntesek voltak és szigorú rosta alapján válogatták ki őket a felkészítő tisztek. Családfenntartók, egyedüli gyermekek, rutinos pilóták eleve nem jöhettek számításba. Akiket kiválasztottak elodázhatatlan erkölcsi parancsként fogta fel küldetését.

Az Ohka tömegtermelésre született. A kívánalmaknak teljes mértékben megfelelt. Olcsón és nagy mennyiségben előállítható kamikaze repülőt alkottak. Terveit Mitsou Ota mérnök dolgozta ki. A szakember egy kisméretű, rakétahajtóművel ellátott villámgyors repülőgépet alkotott, mely elnyerte a hadvezetés tetszését. Maga a sárkányszerkezet 500 kilogrammot nyomott, az orrba szerelt robbanótöltet 1200 kilogramm maximálisan. Ez képes volt halálos sebet ejteni egy rombolón.
Az első változata (Model-11) kis teljesítményű rakétahajtóművet kapott, amelynek jellegzetes, hármas elrendezésű fúvónyílása volt. Akár a 970 km/órás sebességet is elérte, így a szövetséges vadászok számára elfoghatatlannak bizonyult. Azonban kis mérete és kiforratlan hajtóműve nagy távolságú bevetést nem tett lehetővé. Ezért egy hordozót alakítottak ki, amely a célpont előtt leválasztotta az Ohkát, siklórepüléssel közelítve meg a célpontot majd a rakétahajtómű begyújtása után meredek szögben zuhanjon rá a kiszemelt célpontra. Az anyarepülőgép a Model-11 esetén a jó öreg és lomha Mitsubishi G4M Betty volt.
Az Ohka első bevetésére 1945. március 21-én került sor, katasztrófális kudarccal végződött. Mind a 16 Betty bombázót lelőtték még mielőtt a megfelelő távolságba értek volna hogy eleresszék az Ohkákat.
A tervezők ezután nagyobb erejű hajtóművet szereltek be az Ohka új változatába (Modell-22), meghosszabbították a törzset. A Tsu-11 hibrid hajtómű már 130 kilométerre növelte a hatótávolságot. Az új hordozórepülőgép a Yokosuka P1Y Ginga (Frances), kétmotoros vadászgép lett, emellett lehetőség volt szárazföldről, állványról indítani az Ohkát.
Létezett még vitorlázógép változata is mindkét típusnak, valamint kétüléses, oktató változat, a K-1-es. A Model-33 és 43 megnövelt fesztávolságú nagyobb teljesítményű változatai sosem készültek el.
Összesen 755 darab Modell-11, 50 darab Modell-22 és 47 darab K-1 oktató készült el.
Az első sikeres támadásra 1945. április 1-én került sor, amikor az Ohkák megrongálták a West Virginia csatahajót és két szállítóhajót. 1945. április 12-én egy Ohka precíz támadással becsapódott az USS Mannert L. Abele rombolóba, majd elsüllyesztette. Május 4-én egy Ohka újabb rombolót rongált meg, egy hétre rá az USS Hugh W. Handley romboló sérült meg súlyosan. A harcokban összesen 80 Ohkát vetettek be, többségük a Modell-11-esekből került ki. A megmaradt példányokat az amerikaiak foglalták le.
Összegezve elmondhatjuk, hogy az Ohka nem váltotta be a japán hadvezetés reményeit, miszerint fordítsa meg a háború menetét és demoralizálja az amerikaiakat. A bátor, önfeláldozó pilóták csak elenyésző hányada tudta végrehajtani a kamikaze bevetéseket.

A dioráma
1:48-as méretarányban, szokásos szkreccsben előadva. Azt az állapotot kívántam megörökíteni, amikor a Modell-22 vitorlázóváltozatába hamarosan beépítik a Tsu-11 hajtóművet. Az építésről annyit: mindent egyénileg kellett megtervezni, kivitelezni, több-kevesebb sikerrel. Kiszolgáló személyzetet nem tudtam beszerezni, de fogadjuk el, hogy elmentek ebédelni. :)
Ohka_Baka

robbantott rajz az Ohkáról
Ohka_Baka
ohka mxy7

Ohka variánsai
ohka mxy7
ohka kugisho_22

ez a fotó adta a dioráma alapötletét
ohka kugisho_22
Ohka 1
Ohka 1
Ohka 2
Ohka 2
Ohka 3
Ohka 3
Ohka 4
Ohka 4
Ohka 5
Ohka 5
Ohka_Cockpit
Ohka_Cockpit
2008.01.04.
Szamuráj
Bakony Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
xcraft
2008.01.04. 13:49:16
Szia Szamuráj!
Ez nálam a topon van! Jó a cikk, a történelmi áttekintés, és kedves gesztus a vonalas rajz. Neki is fogok, ha az időm engedi, és 72-ben megcsinálom. Gyártják már gyantából, de egy ruppót nem ér, nemhogy többezreket.
Van esetleg még háttérinformációd? Mondjuk a kabinról, festésről, (én eddig fehér, és fehér alapon zöld foltosat láttam).
És egy technikai kérdés: A model 11, és a model 43 hajtóműkiömlőjét egy takarólemez borította, a 22-ét nem?
Köszönettel: Szilárd
Mekett
2008.01.04. 13:58:25
XCraft a számból vette ki a szót!
Nagyon jó a cikk, a történelem és a képek is!!
Szép a makett is, szívesen olvasnék még róla is :)
Mekett
2008.01.04. 14:43:09
A cikkben egy hajtóművet említesz, aminek hármas fúvónyílása van, viszont a röntgenrajzon mintha három különálló hajtóművet látnék. Kisegítenél, melyik az igazság?

Egyébként a nekirepülés, mint az ellenséges gép megsemmisítésének módszere nem annyira idegen ezen az égtájon sem, gondoljunk csak a háború végi német tervekre, vagy az orosz "taran" harceljárásra, amiről Miggyuri írt is egy cikket (ami jelen pillanatban még nem láthatró az oldalon).

Persze tény, hogy ilyen méretekben sosem alkalmaztak "okos bombákat".
RPG
2008.01.04. 15:17:19
Szia xcraft!

Gyantábol nemtom gyártják e de a hasegawa gyártja 72 ben.
xcraft
2008.01.04. 16:10:47
Hello RPG!
Köszi, ezt nem tudtam, gyantából az unicraft.
Ettől függetlenül minden további információ érdekel, a neten szerintem nem túl sok az infó.
Keri
2008.01.04. 16:27:25
Szia Szamuráj!
Szintén tetszik a történelmi áttekintés,viszont nagyon kevés,amit magáról az építésről írtál.:-( Főleg így,hogy saját magad készítetted.Ezekről a fogásokról nagyon szívesen olvasnék!
Szamuráj
2008.01.04. 19:58:39
Szeva Mekett! Utánaolvastam, tényleg 3 különálló rakétahajtóműve volt a Modell-11-nek. Type-4 Mk. I. Modell-20 a pontos neve a hajtóműnek. A Modell-22 Ohkának pedig az olasz Campini-féle hibrid hajtóműve volt (Tsu-11).
Szamuráj
2008.01.04. 20:12:51
Szia Keri! Képzeld el, az Ohka orr részét egy feleslegben lévő póttartályból kölcsönöztem, a hátsó részt, szárnyakat, vezérsíkokat meg papírból készítettem, a belső merevítés meg kekszes dobozt kibélelő hullámpapírból átalakítva. A szélvédő vékony papírkerete és arra beleszabott átlátszó fólialap. Az állványok fogpiszkálóból, maradék műa. alkatrészekből.
xcraft
2008.01.04. 20:40:37
Köszi.
Elég puritán, semmi pénzért, eszméért nem ültem volna bele. :)
OláhMatyi
2008.01.04. 21:46:02
Szeva Trisztán!

Nagyon klassz, elismerésem, hihetetlen kitartásod van a scratcheléshez, ez kifejezetten tetszik, egy figura azért ténleg nem ártana!:)
Holnap találkozunk!

Matyi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció