MiG-21UM avagy „Nővérke, kérem a szikét!”

Mikojan-Gurjevics MiG-21UM Mongol

1:72, KP
Pintér György - Múzeumi krimik Sajnos manapság nem bővelkedünk ebből a típusból a 72-es makettek területén. Az R.V. Aircraft 2012-ben dobta a piacra a "Mongol" ilyen léptékű kicsinyített mását, amelynek szerszámait aztán a KP vette át és új matricákkal felszerelve 2017-ben adta ki ezt a verziót. A dobozon lévő "New Tool" jelzés tehát ordas nagy kamu, bár az lehet, hogy a KP-nak új volt...

Maga a készlet akár kiváló is lehetne, ha jobban odafigyeltek volna a felületekre, illetve a finom részleteket jobban kidolgozták volna. Így sajnos csak közepes osztályzatot kapott nálam, mert sok javításnak néz elébe az, aki ezt a dobozt kinyitja.
A két szürke és egy átlátszó keretet "előtanulmányozva" megállapítható, hogy puha műanyaggal van dolgunk, ami jól jön a fúrás-faragás során. A felületen temérdek szegecs, illetve bizonytalan mélységű panelvonalak vannak, az alkatrészek nagy hányada erősen sorjás. A kabintető zárt és nyitott állapotban is elkészíthető, de egy alapos polírozás azért ráfér. A szárnyban lévő futóműaknák elég sekélyek, de ezen nem nagyon lehet változtatni. A törzsbe kerülő részek egész jók, némi drót hozzáadásával élethűre lehet őket pofozni. A kabin felszereltsége elég felemás: az alkatrészeken lévő részletek eléggé elmosódottak, kontúrtalanok, így itt mindenképpen érdemes tuningolni valahogyan.

Összességében véve jó, hogy néha még megjelenik itt-ott a készlet, mert hiánypótló munka, de a közepesnél jobb kivitelben történő megépítése sajnos sok időt/fáradtságot/feljavítót követel.

Mint ahogyan azt a címben is írtam, nagy lélegzetű projektbe vágtam bele a fejszémet. Egy korábbi cserebere során szert tettem egy halom UM verzióhoz való műgyanta alkatrészre. Volt a csomagban egy Pavla kabin ülésekkel és oldalfalakkal (vákuumtető nélkül), SBS Models főfutók, valamint ismeretlen gyártótól származó teljes kerék-, futóakna- és aknaajtó szett. Ehhez még előszedtem egy Master Model réz pitotcsövét, kismillió Eduard maradék műanyag alkatrészt, rézmaratást, a Quickboost Mig-21F-13-as beömlőt és elkezdtem kiválogatni az átalakításhoz szükséges dolgokat.
Abban biztos voltam, hogy az orrszekciót lecserélem a Quickboost gyártmányra, mert bár nem olyan randa, mint a Revell Mig-21F-13-asán, de a mach-kúp elég tömpe a készletben. Kiválasztottam továbbá a maradék alkatrészek közül a törzsféklapot és fészkét, valamint egy hajtóműkiömlőt is. Ezeket is cserélem, mert az Eduard sokkal szebben csinálta meg az új készleteiben ezeket a területeket.

Első lépésben az orrkúp cseréjét oldottam meg: a mérések alapján pont a panelvonal mentén kellett vágni, így itt óvatosan megrövidítettem a törzsfeleket, vigyázva a bal oldalon lévő állásszögadó házára. Ezután a két részből álló gyantát összeépítettem, majd bepróbáltam az összefogott törzsbe. Szerencsére nem adódott méretbeli eltérés, mindössze egy kis csiszolásra volt szükség és a panelvonal visszakarcolására.

Következőleg a Pavla kabinteknőjét próbáltam be a törzsbe, de az rögtön látszott, hogy itt bizony komolyan "műteni" kell. Egyszerűen a hátsó kabin fala sehogy sem akart a helyére passzolni, túl alacsonyan volt. Fogtam a fűrészt és merészen levágtam a hátfalat a teknő oldalfalainak magasságában és ezt a részt illesztettem a törzshöz először. Ezt követte a kabinteknő, amit egyelőre csak rotringgal rajzoltam körbe a helyén. Tettem ezt azért, mert sejtettem, hogy ez a gyanta készlet nem ehhez a készlethez illik, így az oldalfalak megfelelő méretében sem bíztam. Reszelni is kellett mindegyikből, illetve a vékonyítás sem ártott meg nekik. Többszöri szárazpróba után Blu-Tack segítségével berögzítettem a kabint, majd beragasztottam az oldalsó kezelőpaneleket az egyik törzsfélbe. Ezután összefogattam a törzset maszkolószalaggal és a másik oldalon is megcsináltam ugyanezt. Ekkor azt vettem észre, hogy a kabinteknő keskenyebb a kelleténél és az átellenes oldalon nem ér el a törzsfélig. Nem hagyták el szép szavak a számat, de csak annyit tudtam tenni, hogy megszélesítettem a vízszintes oldalpanelt egy műanyag csíkkal és maradék maratást tettem ide takarónak. Ezenkívül levágtam a gázkart és apró drótdarabbal pótoltam. Végül a hátfal és a teknő közötti részt szabtam ki műanyag lemezből és ezzel egyesítettem a korábban levágott darabot a teknővel. Kipótoltam az ülést katapultáláskor vezető sín hiányzó részét is, illetve egy vezetéket. Hát ilyen az, amikor a feljavítót is fel kell javítani... Sajnos ezekre a gyanta alkatrészekre is igaz, hogy sok az öntéshiba rajtuk.

A fűrész már kezdett a kezemhez nőni és még mindig volt mit vágni: szintén a panelvonalak mentén levágtam a hajtóműkiömlő körüli borítást és az Eduard maradékával pótoltam. Itt már jelentkezett némi keresztmetszeti eltérés, de a törzsfelek óvatos szétfeszítésével sikerült megnövelni a keresztmetszetet, amivel már jobban illeszkedett az új kiömlő. Kivágtam továbbá a törzsféklap és bölcsőjének helyét is a cserealkatrész körvonalai alapján és beépítettem a szebb kivitelű verziót. Ezután a gyanta futóaknákat illesztettem be a törzsfelekbe, valamint az orr-részt megtöltöttem ólomnehezékkel. Ezzel a törzsfelek készen is álltak az egyesítésre, de ez persze csak a belső részek festését követően történt meg.

A festésnél a fekete alapozást követően a kabin és a műszerfalak türkizzöld színűek lettek. Ezeket aztán tűecset segítségével színeztem tovább, majd fekete panelezővel futtattam be. A végeredmény felülmúlta a várakozásaimat.
A beömlőt előbb alumínium színre fújtam, majd a mach-kúpot zöldre festettem. A törzs hátsó részének belseje szintén alumínium, de a kiömlőhöz közeledve enyhe "burnt metal" és "jet exhaust" színezést is kapott. A hajtőművet imitáló csődarabot, illetve a benne lévő kompresszorlapátokat "steel" színnel alapoztam, majd fekete, barna olajfestékkel eresztettem be, illetve fehérrel is szárazecseteltem. A kompresszorlapátok utáni lángterelő gyűrűt fakó zölddel festettem meg, a kiömlő mozgó lemezei pedig "burnt iron" és "jet exhaust" színt kaptak. Következhetett tehát a két törzsfél egyesítése, amely során nagyon figyeltem az érintkező felületek síkba hozására, ezért csak kis lépésekben ragasztottam az orrtól a farok felé haladva. Így többé-kevésbé elkerülhető a lépcsős szintkülönbség a két rész között, vagyis kevesebbet kell reszelni. Tömíteni a korábban már említett törzsféklap mellett, a függőleges vezérsík tövében, illetve az orrfutónál kellett, amit epoxy gyurmával oldottam meg.

Jöhetett a szárnyak elkészítése és egyesítése a törzzsel. Ehhez sajnos egy illesztőcsapot sem kapunk, így dróttal meg kellett csapolnom először mindkét szárnyat, majd a helyüket átjelölni a törzsre és kifúrni a lyukakat. Ezután a futóaknák szárnyban lévő részét készítettem el, itt egy-egy háromszög alakú darabot kell a helyére ragasztani. Őszintén szólva ennek nem sok értelme van, mert az itt lévő légtartályok ekkora méretben amúgy sem készíthetők el rendesen, ami az alkatrészekre van öntve, az meg teljesen gagyi. Le is csiszoltam őket inkább és csak az elvékonyított lemezt ragasztottam be. A szárnyakba épített lámpák furataiba nyomtam egy kis epoxy gyurmát és kialakítottam az izzó fészkét (persze azt nem vettem észre, hogy nincsenek egy vonalban...). Ezután megfúrtam a közepét és ezüstszínre festettem. Száradás után átlátszó húzott szál darabot ragasztottam a furatba, majd megfelelő méretű lyukasztóval kört vágtam egy vékony átlátszó lemezből és ez lett a búra. Folyékony maszkolóval takartam le végül. A törzs-szárny illeszkedésnél vékony húzott szál beragasztásával tüntettem el a hézagokat.

A vízszintes vezérsíkokat is becsapoltam dróttal, majd a helyükre ragasztottam őket és tömítettem az illesztést. Feltettem a különböző légbeömlőket is, ezeket kicsit fel is fúrtam, hogy ne tömör műanyag öntvények legyenek. Ugyanígy jártam el a has alatti stabilizátorral is. Ezután már csak a póttartály gerendáját kellett beragasztanom és jöhetett a felületek átvizsgálása. A törzsféklap környékét epoxy gyurmával javítottam, a többi apróbb rést vizes bázisú tömítőpasztával egyenlítettem ki. Ezentúl pótoltam a csiszolás során eltűnt vagy eleve halvány panelvonalakat is. Feltettem az első szélvédőt is, amit előzőleg kimaszkoltam, a két kabintető azonban nem fért el a helyén, így ezeket külön kellett festenem. A helyükre maszkoló folyadékból és szivacsból ügyeskedtem borítást, hogy a kész fülkét megvédjem.

A festés előtt alapos tisztításnak vetettem alá a makettet, hogy eltávolítsam a zsírt és a csiszolás során megült port a felületekről. Ezt W5 ablaktisztítóval szoktam megtenni, illetve papírtörlő és fülpiszkáló segítségével. Száradásig pormentes helyre teszem az alanyt, innentől pedig már "kesztyűs kézzel" bánok vele. A festés alá mindig alapozni szoktam, mert ez egyrészt kihozza a még fennálló felületi hibákat, másrészt a fedőfesték is jobban megtapad és az árnyékolással, panelezéssel is könnyebb játszani. Alapszíntől függően AK fekete vagy szürke alappal kezdek, most a feketére esett a választásom. Ezt is több, vékony rétegben szoktam felfújni, különben láthatóan narancsbőrös lesz a felület. Az alapozott gépet ezután lámpa alatt minden szögből átnézem és az esetleges hibákat még kijavítom. Persze ilyenkor az egész csiszolás-takarítás-alapozás folyamat elölről indul...

A megfelelő alap elkészülte után egy-két napot hagyom száradni a gépet, majd általában a hasi rész festésével folytatom. Első lépésben a különböző dielektromos burkolatokat festettem zöldre, majd maszkoltam le. Ezután következett az enyhén kékesszürke szín az alsó felületeken, valamint az indítósíneken. A panelek belső részét szokás szerint világosított árnyalattal fújtam meg. Egy-két nap száradást követően folytattam a felső sárgásbarna alapszínnel, amit Gunze H71 és H79 festékekből kevertem ki, majd jött a Gunze H73-as zöld foltozás. A színek határvonalainak átszóródásához gyurmaragasztót vetettem be. Ebből vékony hurkákat hengereltem egy egyenes vonalzóval, majd a felületre illesztettem őket a foltozás körvonalait nagyjából lekövetve. Ezt aztán kiegészítettem kis maszkolószalag négyzetekkel, amikkel körben végig rakom a gyurma felületét a körvonal mentén, lefedve a védendő területet. A maszkolás leszedését követően viszont rájöttem, hogy a rutinból zöldre festett dielektromos felületek csak az "NDK-s" festésű gépeken voltak láthatók, a nagyjavítás után festett gépeknél nem. Emellett túl élénk is lett a szín, így ezt korrigálnom kellett a megfelelő színekkel történő átfedéssel.

A festést követően a matricák alá AK fényes lakk került, a jelzéseket pedig a HAD 72145-ös matricaívéről szereztem be. Beeresztettem továbbá a panelvonalakat sötétszürke panelező folyadékkal, a felesleget áramlásirányban töröltem vissza. A végső lakkréteg száradása alatt elkészültek a futóművek, valamint a fegyverzet is. Ez utóbbi két K-13 rakétából és egy has alatti póttartályból állt össze. A végszerelést követően a gépet felsorakoztattam típustársai közé, ezzel újabb példánnyal gyarapítva a hazánkban szolgálatban állt gépek táborát.
1670398072293
1670398072293
1670398072303
1670398072303
1670398072299
1670398072299
1670398072362

A "műtét eredménye": telepakolva a belső tér minden "földi jóval"
1670398072362
1670398072352

Összeállításra készen
1670398072352
1670398072339

A kiömlő cseréje egész jó lett
1670398072339
1670398072342

Meg a törzsféklapé is
1670398072342
1670398072346

Egész jó kabin
1670398072346
1670398072320

Szuperközeli a gyanta katapultülésekről
1670398072320
1670398072335

Alapozva
1670398072335
1670398072332
1670398072332
1670398072328

Alsó szín fenn van
1670398072328
1670398072311

És a felsők is. A zöld burkolatokat később visszafestettem, mert nem tetszettek, illetve az eredetin sem látszott.
1670398072311
2022.12.07.
Utolsó módosítás: 2022.12.21.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
zoli75
2022.12.24. 09:10:28
Szia,

Szép lett a végeredmény!
Szu-22
2022.12.24. 10:18:57
Váo!
Nem tudok megszólalni se!
Ilyen kellemes meglepetést ma reggelre! Főleg ebben a méretben!
Sosem volt kedvencem az UM, de most elgondolkodtam rajta...
pmheros
2022.12.24. 12:43:27
Üdv!

Nagggyon jól néz ki a kész makett!
Jók a műveleteket bemutató fotók, és szuper az írás is.
Akarok még ilyeneket olvasni tőled! ;)

Üdv.: pmheros
warbirds
2022.12.25. 09:15:15
Köszönöm, köszönöm! Majd igyekszem...😉
PETI
2022.12.25. 18:14:43
Helló! Nekem mindig kedvencem volt az UM (is) és sokszor mászkáltam e gép közelében is, ezért is nagyon örültem ennek az írásnak. Köszi! Szuper lett! Üdv Peti
borisz
2022.12.25. 21:57:33
Szia!

Talán mégegyszer el kell majd olvassam a cikket, jó velős lett!
Hgy látod az építés után, nem lenne egyszerűbb egy Eduard MF-et átépíteni KP alkatrészekkel?
warbirds
2022.12.26. 09:15:36
Szia borisz! Szerintem a teljes orr cseréje nyűgösebb lenne, mint ezek a módosítások. És akkor még ugyanúgy ott van a beömlő és a kabin csere. Szóval max. a felét úszod meg az itt leírt dolgoknak, ugyanakkor van helyette sok tömítés-csiszolás-karcolás a vágás miatt. De ki lehet próbálni, működik-e?😉
warbirds
2022.12.26. 09:16:34
Köszönöm Peti, örülök, hogy tetszik!
Johnie
2022.12.28. 16:23:15
Meg nem mondanám, hogy 72-es az elkészült mű. Nagyon jó lett, a sok belefektetett munka visszaköszön a végeredményt látva. Gratulálok!
warbirds
2023.01.12. 15:50:37
Köszönöm!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció