MiG-29 Fulcrum-X

Mikojan-Gurjevics MiG-29 Fulcrum

1:72, saját
Pintér György - Múzeumi krimik A MiG-29-es vadászgépet,úgy gondolom,senkinek nem kell bemutatnom, a gép az egyik legütőképesebb taktikai vadászgép, amit valaha építettek. Kitűnő fordulékonysága és erős fegyverzete miatt a „Fulcrum” a mai napig kihívást jelent az USA legjobb repülőgépei számára is. A típus több mint 30 ország, köztük Magyarország légierejében teljesít vagy teljesített szolgálatot. Kissé elöregedett műszerezettsége ellenére még mindig komoly ellenfél.

A makett

2005-ben sokak közt én is fájó szívvel vettem tudomásul, hogy a szeretett MiG-29-es végleg eltűnik a Magyar Légierő kötelékéből és „nyugdíjba” vonul. Ekkor határoztam el, hogy sajátos módon tisztelgek a legendás repülőgép nagysága előtt és megépítem a MiG-29-est a saját elképzeléseim szerint.

Az alapot az Italeri cég 1:72-es méretarányú MiG-29 Fulcrum-A (No 184) makettje szolgáltatta. Mivel ez a makett már része volt a gyűjteményemnek,nem jelentett gondot a megépítése. A géptörzset hagyományos úton raktam össze, két komolyabb változtatást eszközölve: A hátsó, vízszintes vezérsíkot szikével levágtam, valamint a szárny csatlakozásához kialakított rést tömítőtpasztával eltüntettem. Ezután következhetett az átépítés.

Sokat gondolkodtam azon, hogyan nézne ki a 29-es előrenyilazott szárnyakkal és kacsavezérsíkokkal. Több tervvázlatot is készítettem (összesen 4-et), és ezek közül választottam ki azt, amelyik a legjobban mutatott. A tervezésnél a Szuhoj S-37 Berkut szárnyszerkezetét vettem alapul, ezt igazítottam a MiG-29 méreteihez.

A saját tervezésű szárnyat és a kacsavezérsíkot ezután saját magam gyártottam le. az alapanyagot a nyomdaiparban alkalmazott alumínium nyomólemez szolgáltatta. A művelet egy sablon készítésével kezdődött, amit ezután szikével körbevágtam 4 alkalommal, így kapva meg a szárny elemeit. Ezekre az elemekre szikével karcoltam bele a különböző paneleket (csűrőlapok, fékszárny stb.). Ezután kialakítottam a megfelelő vastagságú szárnyprofilt és kész is volt a saját tervezésű szárny. A kacsavezérsíkok gyártásánál ugyanígy jártam el.

A festéssel nem akartam sokat vacakolni (amúgy sem az erősségem). A festést ecsettel végeztem, és matt feketére festettem a gépet. A matricázást sem vittem túlzásba, csupán pár matricát használtam fel az eredeti matricalapról (a MiG logóját, a sorszámot és még pár apró jelzést, a vörös csillagot szándékosan hagytam le a gépről). Érdekesség, hogy a matricalapon a 10-es sorszám szerepelt, ami pont kapóra jött, megfordítva ugyanis 01-et kaptam, ami tökéletes egy prototípusnak.

Különleges érzés volt látni a gépet az összeállított állapotban. Pontosan úgy nézett ki, mint amilyennek megálmodtam. Felemelő érzés volt.
1.
1
2.
2
3.
3
4.
4
5.
5
6.
6
7.
7
8.
8
9.
9
10.
10
2010.07.22.
Utolsó módosítás: 2010.07.23.
Molnár Krisztián (Chrisi), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gotha
2010.07.30. 06:59:11
Tovaris Mikoyan! Nékem nágyon tetszik éjszakai lovas, éngédje még, hogy partunk nevében kituntesem Ont, a szocialista munka hose erdemrendel. Tovabi sikeres fejlesztest kivanva:

A Szu. partfotitkara
Farkas_Máté
2010.07.30. 11:45:20
Szép, ötletes makett!Maga az alap Italeri Mig-29 volt az első megkezdett modellem, de a festést elbarmoltam.Annyi lenne a hozzáfűznivalom csupán, hogy nem S-37 berkut, hanem S-47, és nem 2005-ben nyugdíjjazták a típust a magyar légierőben hanem 2009-ben.
kombájn
2010.07.30. 20:11:10
gratulálok szép lett a ez géped.
valóban a MIG-29-est tényleg 2009-ben nyugdíjazták (én is szomorkodtam mert tényleg kívánló gép és a gripennél ezerszer jobb)
fogadd gratulációmat
Üdv: kombájn (Destyn)
Juhasz.Adam
2010.08.03. 22:20:12
WOOOÁÁÁÁÁÁÁ nem tudok vele betelni!
Gratulálok elképesztően jó lett, Berkut-Fulcrum keverék!
Nagyon tettszik, csak így tovább.

Üdv: Ádám
Gruandag
2010.08.10. 12:44:39
Nagyon szép lett,akár szabadalmaztatni is lehetne a katonaságnál :D
zoli1989
2010.08.14. 19:06:02
Sziasztok!

Biztos hogy 2009-ben nyugdíjazták a magyar MiG-eket ? :)
Akkor én miért láttam idén őket egy jót légiharcolni a Gripenekkel a repülőnapon ? ;-)
(mondjuk úgy néz ki hogy idén tényleg vége lesz a dalnak... :( )
Chrisi
2010.08.24. 13:32:49
Mindenkinek köszönöm a hozzászólást. A makettet egyfajta koncepció-gépnek szántam, jó volt látni, ahogy a saját elképzelésem testet öltött, még ha csak makett formájában is.
A MiG-ek kivonásának dátuma miatt elnézést kérek, amiért nem voltam teljesen naprakész, de nem is ez a cikkem fő mondanivalója.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció