Messerschmitt Bf-109 G-14 (sárga 9)

Messerschmitt Bf-109 G-14 (sárga 9)

1:72, Academy No.12454
Pintér György - Múzeumi krimik Sziasztok!

Szeretném bemutatni egy újabb magyar Messzerem építését.
A G-14 változat az Academy Hartmann-fehér készletén alapul. Eleinte elgondolkodtam, hogy a dobozban valóban G-14 van-e, vagy pedig egy késői G-6. Végülis a 14-est a 6-osból készítették, és a késői G-6osok és a G-14esek között nagy az átfedés, és keveredés. Részben a párhuzamos fejlesztés, részben a G-6-osok upgradelése miatt.
Szóval kiegyeztem, hogy G-14 van a kezemben.....

Az építés problémamentes volt. A kabinnal kezdtem, szokás szerint. Nem egy sűrűn és részletgazdagon berendezett kabint kapunk. Még az olyan jellegzetes és kirívó dolgokat sem látjuk viszont, mint a jobb oldalon látható (többnyire sárga) benzincső. Ezeket nem árt pótolni. Ha zárt kabintetővel építi meg az ember, akkor is. Legalább a nagyját. A kabin elég szűk, a színei jellemzően sötétek, így nem érdemes elveszni az utolsó csavarban is, de azért az Academy gyári kabinja a másik véglet. Szóval mindenki lőjje be a részletgazdagságot.

A sárkány összeszerelése minimális tömítőpasztát igényelt. A panelvonalak vésettek, vékonyak, szépek. Egyedül a magassági kormányon van pozitív panelvonalazás. Ki tudja miért??

A fényezéshez a Standard RLM 74/75/76 színkombinációt használtam. A Wiener-Neustadt-i gyár nem használta az RLM 81 Braunvioletet, így a hozzánk került gépeken max az RLM 82 és 83 színek jelentek meg a korábbi standard színek mellett. Tudom, hogy a háború utolsó hónapjaiban kaptunk gépeket német alakulatoktól is, így elvétve felüthette fejét a 81-es is....
A sárga jelzések a 45. március 7-én a Fliegerkorps4 által kiadott irányelvek szerint készültek. Az orron lévő, 50cm széles gyűrű volt, hogy a légcsavarkúp mögé került közvetlenül, volt, hogy hátrébb. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a MKHL-ben nég sárga 9-esről is tudunk. Egy megérte a háború végét és a 45 május 4-ei leltárban még szerepel, a másik három elveszett. Fotót egyikről sem találtam, így a festés egy nagyon valószínű kombinációt mutat. A felségjeleket egyedileg festettem, a sárga 9-es a készlet 6-osának fejreállításával keletkezett. Még a szám stílusát is el tudom fogadni, ugyanis a háború vége felé eléggé váltotatos méretű és stílusú számok kerültek a gépeinkre. (Ajánlom a fekete 6, fekete 16, sárga 12, fehér4, fehér5 összevetését...)
A felségjel sajnos egy kicsit 'megcsúszott' itt-ott. Sajnos nem száradt meg tökéletesen a fekete, amikor a lakkot megkapta. Azt még javítanom kell valahogy. Illetve a piros szaggatott vonalak matricáit le fogom szedni, mert nem tapadtak fel rendesen. És kicsit bátortalanul, de paneleznem kell még a gépet. Ettől a lépéstől valahogy nagyon félek mindig. Amire idáig eljutok, addigra nagyon félek, hogy az erősen higított fekete felmar valamit.....

Szívesen fogadom az észrevételeket és a kritikákat is!
A képek minőségéért elnézést kérek, a makett utómunkái után igyekszem jobb fényviszonyok mellett újrafotózni.

Üdv

Balázs
00
00
02
02
01
01
04
04
05
05
06
06
08
08
A G6-osommal együtt. A V8+47 újra lesz festve nemsokára, mert s színek és a vízszintes vezérsík csíkjai rosszak....
A G6-osommal együtt…
2015.09.28.
Utolsó módosítás: 2015.10.14.
cserbal, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vrauko
2015.10.14. 09:16:21
Szia,
Az Academy öntvénynek, ami a Hasegawa és a Jo-Han nyomdokain jött létre, van egy alakhibája: a vezérsíkok széle erősen szegletes, mintha egy musztáng vagy Focke-Wulf vezérsíkja lenne. Ha már úgyis utómunkákat fogsz végezni, akkor a vezérsíkok hátsó részin érdemes csiszolgatni, hogy kerekebb legyék. Az új - vagy akár a régi - Airfix megfelelő mintát ád.
ssanyi
2015.10.14. 19:56:56
Üdv!

Örülök hogy egy magyar G14-est építettél, egy nagyon jellegzetes Puma fűrészt!.
Engedj meg egy-két észrevételt, minden rossz szándék nélkül.
A futóműszárak nekem inkább bronz színűnek tűnnek mint RLM 02 színűnek, a keréktárcsák fényes feketék voltak mindkét oldalukon.
Magyar Messeren nem emlékszem ilyen típusú spirálra, ami a legidegenebb számomra azok a gépágyúgondolák. Egy képre emlékszem ahol Veszprémben egy boxban álló gépen rajta vannak, de bevetésre tudtommal nem jártak vele mert nagyon lerontotta a teljesítményt.
Őszintén G 14-esre sem emlékszem nagyon gondolákkal.
A másik ami feltűnt az a kopások megjelenítése, szerintem túl sok és nem az üzemeltetésnek megfelelő helyeken vannak.
A matricákat pedig Te magad már említetted ( nem tudom használtál-e fényes lakkot a matricák alá, de úgy látom nem).

További jó makettezést!
Üdv!
Sanyi
solyom
2015.10.14. 21:36:07
Helló Balázs!

Sanyi hozzászólásával sok mindenben egyet értek.
Talán csak egy képet láttam, amin piros volt a futómű szár, de a standard szín az RLM 02.
A hadijelek kár hogy elmosódtak a lakkozáskor. Azt nem lesz egyszerű javítani...
Tudom ajánlani a Vallejo matt lakját! Az víz bázisú, így tuti nem oldja az olajfestéket, és megfelelően higítva ecsettel is szépen lehet használni.
Az én gépeim is azzal vannak befejezve.
Elfogult vagyok a magyar gépekkel, és mindig öröm, hogyha ilyet látok!
Itt-ott belefutottál pár hibába, de ezek kis odafigyeléssel legközelebb könnyen kiküszöbölhetők lesznek!
Köszi, hogy hoztad ezt a gépet!

BB
J_K
2015.10.14. 22:06:53
Szia!

A német gépek keréktárcsájának színe fekete (22), a futószár (RLM 02).(Piros futószár csak néhány /AS-gépen volt, figyelmeztetésként a magasabb oktánszámú üzemanyagra.) A gépágyúgondolákat -mint ssanyi írta- már régen nem szerelték fel a gépekre. A kopások kivitelezése -a kolléga úr már szintén rámutatott- nagyon erősen túlzott, és olyan területekre is felvitted, ahol gyakorlatilag semmi sem indokolja azokat.
A szöveghez:
A G-6/AS motorburkolata teljesen más, mint a sima G-6-é, vagy G-14-é, ezért azokkal nem összetéveszthető.
Kérlek jelöld meg, melyik szakirodalom írta, hogy "A Wiener-Neustadt-i gyár nem használta az RLM 81 Braunvioletet".
Szintén idézd kérlek azt a szakirodalmat, amely a következőket említi: "a hozzánk került gépeken max az RLM 82 és 83 színek jelentek meg". Én még sohasem találkoztam 82/83-as kombinációjú 109-el.
Azt is írod:"Tudom, hogy a háború utolsó hónapjaiban kaptunk gépeket német alakulatoktól is". Megneveznéd, melyik német alakulattól?

A háború utolsó hónapjaiban hozzánk került gépek pedig Diana-gyártású G-10/U4-ek voltak, melyek festésével egy egész JaPo füzet foglalkozik.

Üdv!
cserbal
2015.10.14. 23:35:22
Sziasztok!

Jól felkavartam az állóvizet, látom! :)
Köszi az észrevételeket!

Tamás, köszi, hogy felhívtad a figyelmemet a vezérsík alakhibájára! Legközelebb figyelek erre.

A futóműszárak vöröses színűek, nem bronzok, bár hozzá teszem, hogy elvétve láttam csak néhány gépen. A keréktárcsákat így elnézve, fogalmam sincs, hogy ezt a színt honnan szedtem…
Valóban igazatok van a fekete tárcsa és az RLM02 futószár ügyében, de azért a két alábbi linket ajánlom:
http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.asisbiz.com/Battles/camouflage/images/Bf-109G-14-belonging-to-Feldwebel-Mueller-of-JG-27-August-1944-01.jpg&imgrefurl=http://www.asisbiz.com/Sitemap-camouflage.xml&h=608&w=807&tbnid=zUbKuhfuyibbNM:&docid=X5cx09dFfovGiM&ei=3r4eVoC6MqKeywOklYmwAQ&tbm=isch&ved=0CEQQMygcMBxqFQoTCIChzp_qwsgCFSLPcgodpEoCFg

https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109_variants#/media/File:Me_109_G-4_Speyer.JPG

Gépágyúgondolára valóban én is csak G-6-nál emlékszem. G-14-re tényleg nem tettek gondolát.

A légcsavarkúpra kerestem fotót, amit megoszthatnék veletek, de valahogy nem találtam. Tudom, hogy sokféle spirál volt. Eltérő változatok vannak a menetemelkedés és a vonal vastagságában is. A Hasegawa 1/32 készletáben (ST17) a Barkhorn-féle G-6-oson pl olyan spirál van, ami a kúp tövénél 1/3 kerület szélességű és ez vékonyodik el…
Ehhez képest tény, hogy az enyém kicsit meredekre sikerült.

A kopások így elnézve tényleg túlzók. Nem kicsit.

A matricázás fényes felületre ment, de ez lett belőle. Súgnátok nekem egy kicsit, hogy milyen anyagot használjak a matrica alá, hogy ilyen ne forduljon elő?

A felségjelek javítása nem okoz nagy fejtörést. Valszeg lerántom a festést az egész gépről, és újrázom. Ennél komolyabban is nyúltam bele már majdnem kész makettbe. Totál újrafestést ugyan nem csináltam még, de ideje kipróbálni….

Kedves J_K!
A szövegben az AS változatra való utalás félreérthető, tökéletesen tisztában vagyok a motorburkolat eltérőségével. Javítom a szöveget, hogy ne legyen benne kétértelmű rész.
Az RLM81-re vonatkozóan:
http://www.roncskutatas.hu/node/7543
első lap alján, Zámbori Péter 2006március 1 (12:49) kommentje
Kérdés, hogy a főszín fogalmát hogy értjük. Szerintem a nagy felületekre gondolhat. Max pettyeztek vele (gondolom).
A 82 és 83 színeket nem úgy értettem, hogy egymással kombinálva jelentek meg, hanem a 74 helyett, így a 74+75+76 kombináció helyett 82+75+76, vagy 83+75+76 triók jelentek meg. (de 81+75+76 nem.)
Amúgy abban igazad van, hogy a háború végén már G10-eseket kaptunk a WNF-től (aki ekkor már áttelepült morvaországi vasúti alagutakba és Diana fedőnév alatt dolgozott)
A németektől kapott gépekre utalással azt akartam érzékeltetni, hogy a háború vége felé a gépek elég vegyes képet mutattak a festés színeinek tekintetében. (bővebben: http://www.roncskutatas.hu/node/7543 Simtom hozzászólása, 2006.márc1, 13:20)
Ja, és köszi a piros futóműszár jelentésének magyarázatát! Elárulnád Te is a forrást? Amúgy láttam G14 és G10 változatnál is (G14-ld fenti linket, vagy Szebeni Antal W0+58 gépe; G10-Luzsénszky Pál kék12-ese. Utóbbi kettőt ld a Magyar sasok c könyv 78. oldalán) Hogy jön a futóműszár az üzemanyaghoz? A töltönyílás még csak a futóműszárnak a közelében sincs.

Összességében azt lehet mondani, hogy nem ez lett életem ’best of’ makettje. Köszönöm, hogy felhívtátok a fenti dolgokra a figyelmemet. Jó tanulópénz volt azt hiszem arra, hogy ne építsek egyszerre 4 repülőt. Természetesen javítani fogom a dolgokat, a G-6osommal együtt….

Köszi szépen!

Üdv

B
J_K
2015.10.15. 09:47:19
Szia!

A JG 27-es gép, amit kigugliztál, az -fájdalom- nem G-14, hanem G-6/AS. (Van másik fotó is a roncsról...)
Ennyit a net pontosságáról.
Így a piros futószár (mint írtam is) nem szokatlan. A futószár pedig úgy jön az üzemanyaghoz, hogy az egységek még vegyesen használtak "sima" gépeket -alacsonyabb oktánszámú (87) üzemagyaggal és /AS-eket, melyek magasabb (100)oktánszámú üzemanyagot igényeltek. Ez egy jól látható figyelmeztető jelzés volt, hogy melyik gépbe mit töltsenek.
Ha láttál G-10-et piros futószárral, akkor megköszönném, ha tennél fel fotót. A "kék 12" Messerről is szívesen látnék, ha lehet. Nem kevered véletlenül össze a FF-fotókon a háború vége felé elvétve látható 66-os futószárakat a pirossal?
A G-14-et az előbb már kilőttük.
Azt nem zárom ki, hogy néhány G-14/AS is piros futószárat kapott, de ennek okát az előbb már írtam.

A "roncskutatás" kommentjeit forrásként tekinteni nagy merészség, véleményem szerint egy részük "pontossága" vetekszik a wikipédiával. De te tudod.
...és még mindig nem válaszoltál, melyik német egységtől kaptunk gépeket?

Üdv!
cserbal
2015.10.15. 12:36:08
Kedves J_K!

A piros futószár ügyében köszi az infót. A forrásaidat azért nagyon furmányosan mondjuk nem jelölöd meg....
Az általam belinkelt roncsról légyszi küldj majd képet. Nagyon érdekesnek találom a roncsot, érdekelne a dolog mélyebben is, ha nem probléma, akkor szeretnék még fotót kérni róla.
Az alábbi e-mailcímre tudsz írni:

balage981 kukac yahoo pont com

Az általam megjelölt kék12 és W058 gépekről színes rajzaim vannak.
W058:
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/33/13/2#3
A W058 pont egy G14(és nem AS), úgyhogy engedelmeddel a G-14et nem lőttük ki, de ha adnál egy priv email címet, akkor beszkennelem neked a Punka-Sárhidai féle Magyar sasok 78. oldalát. Ott a kék12 és a W058 színes rajzai láthatók.
A W058-t minden forrás G14-nek írja, a kék12 pedig G10
A színes képet nem tévesztem el, és a fentebb említett szerzőpáros tudásával és kutatási múltjával nem tudok és nem szeretnék vitatkozni.

Az internetes forrásokban nyílván vannak hibák, azokat nem lektorálja senki, mint egy nyomtatott irodalmat. (Többek közt ennek okán jöhet létre a mi beszélgetésünk is.)
Mindenki próbál kinyomozni valamit vagy brainstorming jelleggel többen összerakják a tudásukat, hogy egy egésszé álljon össze, jó esetben.
A roncskutatas oldalán található infókat én fel mertem használni. Mea culpa. Nem mennek egymással szembe az adatok, a kommenteket végigolvasva kirajzolódik egy nagyjából mindenki által elfogadott kép. Még ha vannak kivételek, vagy eltérések, akkor is. Sajnos ebből az időszakból kevés és nem éppen jó minőségű színes fotó maradt fenn, és amúgy sincs minden gépünkről kép (többségéről még FF sem).
Nekünk meg van annyi szerencsénk, hogy azt a korszakot nem kellett megélnünk, így mi nem láttuk a szóban forgó repülőket. Sajnos, akik látták, egyre kevesebben vannak....
A festések kapcsán amúgy Te is csak kérdezel. Amiben véleményt formálsz, annak meg a forrását nem adod meg.
Az előző kommentemben is lehivatkoztam mindent, szóval amiket gondolok, azokat (többnyire időszerű nyomtatott irodalommal) alá tudom támasztani.
Javaslom ezt a vonalat kövessük.

Igen...
A 'gépkapás'. Nem éppen a szabályos 'lepapírozott' formára gondoltam. Tobak Tibor és Krascsenics Lajos könyveiben is olvasható, hogy a hátratalapülések során a németek után találtak gépeket, amiket ha tudtak használatba vettek. Többek közt így került a Pumák üzemeltetésébe egy Si-204 is. Restellem, de azt már nem tudom, hogy hol olvastam, hogy repültünk ilyen hátrahagyott messzereket (nyilván pár darab lehet ilyen), amikre adott esetben a magyar jelzések átfestésére sem volt idő. Ez a szín-beli kérdéseinet tarkítja egy kicsit.

Ha a forrásokról beszélünk, akkor fedd fel légyszi a titkodat, hogy Te milyen forrásokból építkezel? Hátha tudsz olyan könyvet mondani, amivel kibővítenk még a könyvtárainkat.
Itt ragadnám meg az alkalmat:
Ha valaki rendelkezik az 'Egy vadászrepülő röpke pályafutása' c könyvvel (Krascsenics Lajos), akkor kérem jelentkezzen. Régóta vadászom. Találkozhatnánk akár csak egy belepillantás erejéig.

Várom szeretettel a további kommenteket!
Örülök, hogy sikerült kinyitni ezt a ládát. Remélem terem is benne hasznos infó. Vagy elsül valaminek a keze és előkerül valami ritkaság.
Hajrá, Fiatalok!

Üdv

Balázs
ecsetes
2015.10.15. 15:59:47
Sziasztok!
Véleményem szerint színes rajzokból kiindulni, és azokra hivatkozni minimum merész dolog. Azokat is emberek készítették, láttunk már példát hatalmas bakikra, amik nyomtatásba is kerültek.
Ugyan ez vonatkozik a kommentekre is, amik egyes emberek "tudását" tükrözik.
Sajnos mára kiderült, hogy bizonyos kiadványok anno minden alapot nélkülözve jelentek meg, lásd a "magyar tarka" kérdését.
Maradjunk annyiban, hogy ezen a vonalon nehéz eligazodni. Vitatkozni lehet, de csak ha értelmesen, tényekkel tudja igazolni mindenki az állítását... Rajzokra hivatkozni pedig felelőtlenség.
solyom
2015.10.15. 17:40:46
Helló Balázs!

Én csak az "Egy magyar királyi vadászrepülő visszaemlékezései" című könyvet ismerem Krascsenics Lajostól.
Amiről Te írsz, azzal még sajnos nem találkoztam...

BB
ssanyi
2015.10.15. 19:13:24
Üdv!

Egy érdekes témáról mindig jó értekezni! :-)
A színes grafikákkal kapcsolatban egyetértek J_K-val, ecsetessel és sólyommal.Szebeni hadnagy gépe is jó példa erre, a grafikán piros futóművel ábrázolják .Az egyetlen általam ismert képen hatóra irányból éri a napfény ezért a futók teljesen árnyékban vannak. Gondoljuk végig logikailag, a piros futók az AS motoros gépeknek volt vegyes üzemeltetésű (magassági és "normál" vadászok) egységeknél. A Pumáknál nem volt igény kifejezetten magassági gépekre, egy-két gépet üzemeltetni külön üzemanyag típussal (100-as oktánszámú benzin, az AS motorokhoz pedig nem volt szerencsés 87-es oktánszámú üzemanyagot tankolni ha jól emlékszem), ráadásul ekkor már nagyon bekellet osztani az üzemanyagot itthon is.
Tobak Cica könyvében én úgy emlékszem nem német alakulatoktól csencseltek cigiért gépeket hanem elosztóközpontból "kaptak nyers" gépeket.
A magyar G10-esekhez jó háttéranyag a JaPo G10 könyve, az egyéb G verziókhoz én pedig a The Day Fighters (Werner Held), Camouflage&Markings vol.1 , Bf 109G/K Augsburg Eagle (ModelArt), Messerschmitt Bf 109 F,G, & K Series (Jochen Prien & Peter Rodeike) többek között.

Jó makettezést!
Sanyi
J_K
2015.10.15. 19:15:12
Szia cserbal!

Igazad volt, amikor ezt írtad: "A forrásaidat azért nagyon furmányosan mondjuk nem jelölöd meg.."

Fejből ugyanis nem biztos, hogy teljesen pontos lesz a mű címe, szó szerint idézni pedig végképp nem tudok. De most pótolom. Ha nem haragszol, akkor most csak 6 műből idéznék. (Ha kell, akkor persze folytathatom.)

-Lynn Ritger: The Messerschmitt Bf 109, A Comprehensive Guide For The Modeller Part 2: "F" to "K" Variants (SAM Publications, 2007.) 13. old:
"Those aircraft fitted with the DB 605ASM would frequently be seen with bright red gear legs and wheels, as an indication to the ground crew that this particular aircraft could only be filled with the high octane fuel."

104. old. (a színes roncsfotó aláírása): "Wrecked during a raid on II./JG 27's base at Fels am Wagram, Austria, this Bf 109 G-6/AS shows a number of interesting details, including the exposed MW-50 tank in the severed aft fuselage, the red gear legs and wheels denoting the use of C-3 fuel..."

-Brett Green: Götterdamerung, Luftwaffe Wrecks and Relics Number 1 (Chevron Publishing Ltd., 2006.), 35.old.(színes roncsfotó aláírásának részlete):
"The gear legs and wheel hubs have been painted red. This was supposedly a reminder to ground crew that the aircraft required 100 octane fuel. The colour resembles a deep wine red, but this is probably due ti thin application of RLM 23 Red over the black paint of the wheel hubs."

-Krzysztof W. Wolowski: Bf 109 Late versions Camouflage & markings (MMP Books, 2010.)15.old.:
"Main wheel legs and discs red to indicate that the aircraft was fitted with MW-50 and required refuelling with C3 fuel."

-Jakub Plewka: Messerschmitt Bf 109 G/K Vol. 1 (Kagero, 2005.)69.-70. old.:
"Particularly interestin method of marking the type of aircraft, albeitrarely recognizable in photographs, was painting the inner surfaces of wheel well covers or wheel legs in red or rusty-red colours. Such distinctive feature served the groundcrew as a reminder that tis particular aircraft utilized the high-octane (96-100 octane) C3 fuel."

-Jerry Crandall: Wings of the Black Cross, Pho Album of Luftwaffe Aircraft, Number One (Eagle Editions Ltd., 2003.)36.old.:
"...aircraft had the landing gear legs and wheels painted Red to remind ground crewmen that these machines required high octane fuel."

-Jochen Prien& Peter Rodeike: Messerschmitt Bf 109 F,G & K Series, An Illustrated Study (Schiffer, 1995.)208. oldalán gyönyörű színes fotó a II./JG 27 piros futós G-6/AS-eiről. Az aláírás része:
"...and the red undercarriage legs. The latter were allegedly supposed to remind the ground personnel that the engines of these machines required 100 octane fuel."

Ennyit szeretnék a piros futókról, a többi témával még folytatom.
Üdv!
vrauko
2015.10.15. 20:37:58
A Kassán restaurálás alatt álló gépnek piros színezetűek a futószárai, de sajna nem tudom a képet ideilleszteni. Azon a gépen jól látszik, hogy közelről nézve a légcsavar sem schwartz, hanem schwartzgrün.
J_K
2015.10.15. 21:23:52
Szia cserbal!

Folytatom akkor, mert talán az előzőekben mégis sikerült kilőni a piros futószáras G-14-eket és G-10-eket.

Ezt írtad:"Az előző kommentemben is lehivatkoztam mindent, szóval amiket gondolok, azokat (többnyire időszerű nyomtatott irodalommal) alá tudom támasztani.
Javaslom ezt a vonalat kövessük."

Hát akkor kövessük. Nem tudom, te olvasod-e magad, de eddig összesen a "Magyar sasok"-ra hivatkoztál, -amire később még visszatérek- a többi komment és gugli, semmilyen nyomtatott irodalom.

Először a 81 kérdése. Ezt írtad korábban: " A Wiener-Neustadt-i gyár nem használta az RLM 81 Braunvioletet", majd egy kommenttel próbáltad alátámasztani.
Nézzük ezzel szemben a (korábban már idézett) Wolowski könyvet, mit ír a WNF-gyártású G-14-ek festéséről. (Tudni kell, hogy a mű az egyes változatok festését gyáranként tárgyalja.) Tehát a 22.old.:
"WNF-built G-14s had camouflage and markings almost identical to /.../G-14s built by Erla...
A 21.oldalon találjuk az Erla-kamuflázsokat. Ebből idéznék (az egész szöveget a festés változásáról nem másolom be, csak a végét. A "82" természetesen "83"-nak értendő, ez a kavarodás a MPG-megjelenése óta kisebb-nagyobb rendszerességgel felbukkan.)
"On late machines, RLM 74 was replaced with 82, and RLM 75 with 81 Braunviolett."

Ezzel nem állítom, hogy a 81 jellemző lett volna a WNF-gépekre (mert nem volt), de messze áll attól, hogy "nem használta".
A késői Messerek festéséről ajánlom még figyelmedbe pl. Brett Green: Augsburg's Last Eagles, Colors, Markings and Variants (Eagle Editions, 2000); Maciej Góralczyk: Messerschmitt Bf 109 G/K An insight into camouflage and markings (Kagero, 2010); vagy a JaPo kitűnő publikációját a G-10/U4-ről és a K-Messerről.
Mivel látom, hogy nehézséget okoz G-6 és G-14 megkülönböztetése, figyelmedbe ajánlanám a témában általam legjobbnak tartott munkát: Abe, Yokoyama, Kano: Messerschmitt Bf 109 G-6 Modeler's Eye (Dainippon Kaiga Co., 2002).

A németektől kapott gépek. Ezt írtad: "Restellem, de azt már nem tudom, hogy hol olvastam, hogy repültünk ilyen hátrahagyott messzereket (nyilván pár darab lehet ilyen), amikre adott esetben a magyar jelzések átfestésére sem volt idő."
Tobak Tibi bácsi írt erről. Azért a "hátrahagyott Messerek" és a "németektől kapott" között van különbség.
A visszaemlékezésekben még K-Messerek is szerepeltek. Nos, én egyszer fogtam magam, és átnéztem, hogy azokon a reptereken, melyeket használtunk a visszavonulás során használtunk, voltak-e olyan egységek, melyeket K-Messerrel is felszereltek. Én nem találtam egyet sem.
"A magyar jelzések átfestésére sem volt idő". Ennek például a "fekete 16" mond ellent. Az a gépet az utolsó pótlásokkal kaptuk '45 áprilisában, amikor a Puma már nem is repült több harci bevetést. Mégis felfestették a magyar felségjeleket. Akkor már minek? De mégis ott a gép.
Az igazság az, hogy nem a német egységek adtak nekünk gépet, hanem mi adtunk nekik a háború végén az átrepüléshez.

És akkor a "Magyar Sasok".
Nem kell beszkennelned, sajnos megvan a könyv. Azért sajnos, mert nem más, mint hihetetlenül gyenge minőségű, hiteltelen fércmunka.
"...fentebb említett szerzőpáros tudásával és kutatási múltjával nem tudok és nem szeretnék vitatkozni"-írtad.
Nos én tudnék, mind a tudást, mind a kutatási módszereket tekintve, de ez hosszabb lélegzetű lenne.
Elég az, hogy a "Magyar Sasok" illusztrációinak egy része egykoron -s már akkor is tévesen- matricák kísérője volt (pl. 82.-86.old, 133.-134. old), más része Punka 30-40 éves "satírozott" grafikája, olyan "pontossággal", mint a V+12 jelzésű F-4 sötétzöld(olajzöld)/sötétbarna/világosszürke festése (149. old).
A 109-esek vonalas rajzai nem csak torzak, de egyenesen viccesek. Rögtön a 6. oldalon a G-2-nek késői keréktárcsája, viszont F-üzemanyagtöltő-nyílása van. (Érdekes, ehhez az F-töltőnyíláshoz szinte végig ragaszkodik az illusztrátor- még a G-10-en és G-14-en is! A 187.oldalon ismét egy érdekesség: G-14 rajz nagy szárnydudorral G-10-nél jellemző kis hasdudorral, és K-Messer külső futóakna ajtóval!. Van továbbá 40 éves rajz az egykori repülésből (185. old).
Az általad szeretett "kék 12"-t a szerzők is szerették: kétszer is szerepel -78. és 106. oldal. Ahhoz képest, hogy a gépről nincs fotó, ez szép teljesítmény. (Mellesleg, a Diana G-10-eknek rövid hátsó futószára volt.)
Folytassam még a "hibalistát"?
Szóval egy hibás Kozlik-grafikát referenciaként használni? Ha akarod, tedd, de én inkább maradnék a hiteles dokumentumoknál és fotóknál.

Üdv!

U.I.: Megadnád ezek után azt a sok " többnyire időszerű nyomtatott irodalmat", amire hivatkozol?
cserbal
2015.10.16. 10:20:52
Sziasztok!

Kedves J_K!

Köszi szépen a helyreigazítást és az irodalmakat. Köszi, hogy kihangsúlyoztad a fenti tényeket, nekem nagy segítség volt, sokat tanultam belőle.
Ezentúl jobban fogok figyelni a rajzok hitelességére és évszámára. Eddig valahogy soha sem kételkedtem bennük. Hiba volt.

Nekem itthon a Magyar Sasok, a Messzer, Légiháború Magyarország felett I-II, Tobak összes, Krascsenics Lajos, Kőr Ász, Elfelejtett hősök, Végigdübörögtek felettünk a halál fuvarosai, Fülesbagoly, Kováts Lajos összes, valamint rengeteg AJ Press, Kagero, Mushroom, Walk around, Squadron/Signal, Osprey, WM Militarria, Monogram, Flugzeug-profile kiadvány van meg. Aranyasas/TopGun összes, és jópár FlyPast és SAM.

Ha ilyen tudás birtokában vagy, akkor nem gondolkoztál egy magyar messzerekre vonatkozó átfogó könyv (terjedelme miatt szerintem inkább lexikon) összeállításán?
A Punka-könyvekkel kapcsolatban nem tudtam, hogy ilyen háttérrel rendelkeznek...
Ad absurdum: Punka György szerinted tud a könyv hibáiról?

Köszönöm a többieknek is az építő hozzászólásokat!

Balázs
zsocate
2015.10.16. 10:27:49
Gyerekek, egyszerűbb ha a második világháborús gépeket szürke színekre festitek, úgyis csak fekete-fehér fotók vannak róluk.
A kommenteket olvasva megint csak azt látom, hogy vannak (legalábbis hozzám képest) olyan "nagyon" szakértők, akik itt az interneten lenézően, hiteltelenként nyilatkoznak olyan dolgokról, ami nyomtatásban megjelent és nem az ő meglátásukat tükrözi. Remélem azért személyesen is meg szokták tárgyalni a nézeteltéréseket a hivatkozott könyvek szerzőivel vagy legalább saját könyvet kiadnak a témában. Csak hogy ne az internetről kelljen információkat gyűjteni.
J_K
2015.10.16. 11:24:12
Szia zsocate!

A FF-fotók mellett vannak színes fotók (némelyik kitűnő: elég a LiF periodikáit megnézni), eredeti festési utasítások és egyéb dokumentumok, autentikus színminták, roncsdarabok...
Az pedig nem "meglátás" dolga, hogy egy G-10-en volt-e F-Messer üzemanyagtöltő nyílás, vagy G-14-en külső futóakna ajtó, hanem ténykérdés. A "Magyar Sasok" hibalistája oldalakban mérhető -én csak néhányat írtam föl-, így valóban nehezen tudom hitelesnek elfogadni.
cserbal
2015.10.16. 11:40:16
Kedves J_K!

Ha már így többedik alkalommal kerül szóba a hibalista, akkor feltételezem, hogy ez Neked már kész van.
Meg tudnád tenni, hogy ide bemásolod? Elég hosszú már így is ez a kommentsorozat, de akkor legalább tényleg lenne pozitív hozadéka annak hogy így kinyitottuk ezt a ládikát. (és rommá szedtük a makettemet. :) )
Csak hogy tanuljunk belőle mindannyian. Úgy hallom, hogy nem csak én szomjazom a tudást.
Én komolyan hálás lennék érte, ha legalább tudnám, hogy a fent nevezett könyv mely pontokon hibás.
Előre is köszönet érte mindannyiunk nevében!

Üdv

Balázs

Ui: Punka Györggyel beszélgettél már a könyvről és az általad felfede(ze)tt hibákról?
J_K
2015.10.16. 14:37:20
Szia!

Egykoron tényleg elkezdtem kigyűjteni egy recenzióhoz, aztán belefáradtam. Bennem volt az is, hogy "ne bántsuk a szerzőket", de ez ma már nem nagyon érdekel. Nem én néztem hülyének az olvasót 30-40 éves anyagok "újrahasznosításával". És tessék, itt az eredmény: a jóhiszemű makettező referenciának használja a "művet".
Szóval erre azért kell ídő, de rajta leszek.

U.I.: Régebben sokat beszélgettem Punkával. Mostanában nem.
ssanyi
2015.10.16. 17:14:06
Üdv!

Zsocate, mellékelek két linket amit ha van kedved és időd elolvasva megnézve rájössz hogy (szerintem) mennyire veszik figyelembe a szerzők a véleményt például a HFC könyvvel és annak egyik fő témájával kapcsolatban.

A Magyar Repüléstörténeti Társaság konferenciáján lezajlott "vita" : https://www.youtube.com/watch?v=VYgcP7I-Ceg

Valamint egy itteni témakör (de egy másik makettezéssel foglalkozó oldalon szintén hasonlóan vették komolyan a felvetett kérdéseket) : A Magyar Tarka Színei

A megjelent könyveket kellő bizalmatlansággal kell kezelni mert a legjobbakban is vannak hibák, csak nem mindegy hogy mekkora hibák és meddig "érnek".

Balázs, a makettet nem szedtük szét (ezt majd Te megoldod! :-D ), így fejlődik az ember ha őszinte és valós kritikát kap.
A következő "autentikusabb" lesz!

Jó makettezést!
Sanyi
cserbal
2015.10.16. 18:01:37
Kedves Sanyi!

Igen, tudom, és mégegyszer köszönöm mindenkinek a hozzászólást és az építő kritikákat!
Többnyire ennél jobban szoktam figyelni az építéseknél, de itt belefutottam egy sokszereplős szimultán építésbe, aminek meglett az eredménye.
Kapkodás lett a vége, ennek minden nyoma látszik a gépen.
De ahogy mondani szokták: 'Innen szép győzni!'

Sokat tanultam az írásaitokból, Fiúk!
Köszi!

Balázs
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció