Kisjantár

SZD-41 Jantar Std. 1

1:48, Ardpol No.48-003
Pintér György - Múzeumi krimik Régóta nagy hiány van a vitorlázó makettek körében. A nagyobb cégek, mint a Revellék is csak mostanában jöttek rá, de sajnos csak német gépeket hoznak ki és azokat is 1:32-es méretarányban. A lengyel Ardpol vette fel a versenyt és hiánypótló készletei leginkább a keletiblokkos gépekre korlátozódnak.
Ilyen a Kisjantár is amely a tesóival std2, std3 és a nagybácsival együtt (2b) kerültek a piacra.

A gép gyönyörűen öntött műgyantából készült. Vetemedést az én példányomon csak a szárnyaknál tapasztaltam, de ez könnyen javítható egy forróvizes fürdővel.
Mivel a hozzám közeli határhegyi reptéren is van egy, így eldöntöttem, hogy egy std1-est építek. Ez első ránézésre nem különbözik a tesóktól, de avatott szemnek rögtön feltűnnek a különbségek: keskenyebb, magasabb függőleges vezérsík, más szárnyprofil, kioldók helye és más a szellőzőkopoltyúk kialakítása és helye is.
Mivel a határhegyi TL-farokjelű gép sok részletében egyedi, ezért sor részletet kellett átalakítani és kialakítani.

Mikor megvettem sokáig pihent a polcon, mert nem éreztem magam felkészültnek egy ilyen átalakítás végezviteléhez. Egyik szombati napon azonban vettem egy mély levegőt és nekiláttam. A kabin jó kezdési alap, de sok részlet hiányzik belőle vagy át kell alakítani. Először a képeket és a TL-t nézegetve felírtam, hogy miket kell csinálni a kabinnal: a műszerfalba be kell zsúfolni egy rádiót, a futókart kicserélni, jobb oldali zsebet lereszelni és újat csinálni (az eredeti egy nagy dobozra emlékeztet), üléstámlát fejpárnával kicserélni(a TL-n ezek egyediek), mikrofont berakni, trimmkart berakni, az oldalkormány-pedálok állító bowdenjeit pótolni.
Jöhet a csomagtartó: hangszóró berakása, pár szerkezeti elem (csövek) amire egyszerűen felcsomózták az öveket és ha valaki nagyon maximalista a főtartók és a főtartócsap. Az utóbbi pótlást nem éreztem szükségesnek, mert nem látszik annyira és annyit le kell reszelni a szárny bekötésnél, hogy nem fogja meg rendesen. Így is bele kellett reszelni. Elviekben készen volt a terv, már csak a gyakorlatba kellett átültetni. Körülbelül 13 órakor ültem le és azt hittem, hogy estig ha jól haladok, meglesz a csomagtartó. Ennek ellenére kb. 6-ra kész volt a teljes kabin.

Az átalakítást az orrtól kezdve végeztem. Először a műszerfalba karcoltam bele a rádiót a kioldó és a pedál állító fölé. A készletben mellékelt műszerfal alatti padló rossz, mivel az eredei gépen nem vízszintes, hanem öblös. Ezt nyomtatólemezből készítettem el és ráragasztottam a szereléket (a műszerfalat). Az ülésteknő jött. Előszöris eltüntettem róla az öntésből adódó műgyantaréteget. Ezt követően kivágtam a futókar paneljét és ezt is egy lemezzel helyettesítettem, majd ezt követően egy 0,3-as drótból meghajlítottam a futókart és ellaposítottam a végét. A háttámlát is lemezből hajlítottam. Készítettem egy méretarányos rajzot, ezt követően kivágtam és meghajlítottam. A kereszttartó vasakat is drótból készítettem el. A fejpárnát eleinte nem tudtam hogyan kéne megcsinálni de végülis egy kábel héját lehúztam, hengeresre alakítottam, méretre vágtam, keresztüldugtam rajta egy drótot, behajlítottam és pillanatragasztóval a helyére ragasztottam. A fenékpárnát sztirollapból készítettem. Méretre vágtam, lecsiszoltam az éleit és forró vízbe mártva ívre hajlítottam, ezt követően helyére ragasztottam.

Már csak a csomagtartó volt hátra. Lemezből kivágtam az alapot, két helyen átfúrtam, ahova a merevítőrudak jönnek. Egy drótra rácsomóztam egy hosszabb maszkolószalagot és beragasztottam. Később a szalagot méretre vágtam és egy csöpp ragasztóval a helyére ragasztottam. A csomagtérből már csak a hangszóró hiányzott. Az egyik műgyantacsonkról levágtam egy darabot és beragasztottam a fejpárna mögé jobb oldalra.

Végezetül készítettem egy navigációs eszközt: egy LX-20-as loggert, ami az egyik legelterjedtebb rögzítőeszköz a vitorlázók körében. Sztirolból kivágtam és drótokból imitáltam az akku felé menő és az antennakábelt, aminek a végére egy lemezdarabból kivágva próbáltam imitálni magát az antennát és a szerelék tetejére ragasztottam azt.

Nagyjából ennyit a kabinról. Itt tartok most, de fojt. köv.

2. felvonás

Tennék egy kis kiegészítőt a kabinhoz, megpedig elfelejtettem megemlíteni a műszerfal tetején elhelyezett iránytűt, amit egy méretre vágott és reszelt öntőkeret darabbal pótóltam.

Kabinfestés: TL ebben sem "átlagos" Kisjantár. A kárpitja világoskékes műbársony. Ezt a színt Lifecolor matt kékből, fényes fehérből és egy csepp gun metalból kevertem ki. lefestettem a kabin felső oldalfalait, az üléstámlát és a fejpárnát. A teknőt középszürkével alapoztam, ezt követően sötétkék illetve fehér pöttyöket köpettem rá a festékszóróval. A fenékpárnát több árnyalatból festettem meg: sand yellow,french brown, khaki és U.S. brown. Ezeket tisztán illetve keverten használtam. Az alap akhaki volt és erre festettem egyaránt sötétebb és világosabb hosszanti csíkokat. A zsebeket sötétszürkével alapoztam, majd szárazecseteléses módszerrel kék és zöld csíkokat húzogattam rájuk. A műszerfalat matt feketével festettem a műszereket fehérrel futtattam, majd fényes lakkal imitáltam az üveglapjaikat. A maradék karokat csak a szélvédő felrakása után fogom festeni.

A javítás a vízszintes vezérsíkra is kiterjedt. Kivágtam a kormányokat, mivel legtöbb esetben azok ki vannak térítve.
A dobozgrafikáról és a rajzokról is hiányzik két fontos elem, mégpedig a vízszintes vezérsík tartó csap és a pitot-cső. Előbbi pótlására 0,5 mm-es fúróval fúrtam egy lyukat a függőleges vezérsíkba, majd ezt követően egy 0,3 mm-es rézdóttal imitáltam a csapot. A pitotcsövet a munkálatok befejeztével pótolom majd.
Helyére került a futó is. A keréktárcsára egy kis lemezt vágtam ami a fékkart hivatott imitálni, ehhez csatlakozott a fékbowden.
A kit talán legkényesebb pontja a dekk. Sok fejfájást okozott, hogyan ragasszam a helyére a húzott szélvédőt.Adekk két részből áll: a fix szélvédőből és a teljesen levehető részből. A szélvédőnek drót megerősítést ragasztottam a gépre a műszerfal vonalába. A ledobható részen teljesen körberagasztottam egy drótot, mert az eredetin is műanyagos kerete van. Végül is kimaszkoltam és a gél állagú pillanatragasztóval ragasztottam meg. Sajnos így is megfogta a gőz a dekket, de egy lakkozás vagy egy polírozás eltűnteti azt. A törzsön kifúrtam a vízcsap és a semleges kioldó helyét, majd az utolsóra két lemezkét ragasztottam, ami a védőbőrt pótolta.
A szárnyakon is kellet javítani, mégpedig a csűrő felfogató anyáinak a lyukait kellet kifúrni. Ezek a valóságban is keskeny lyukak, ezért csak egy tűvel szúrtam meg a csűrő és a szárny közötti részt.

Most már látszik a fény az alagút végén, már csak a dekket kell befejezni és jöhet a végső összerakás és a festés.

Egyhuzamosabb kihagyás után végre sikerült befejezni a gépet. A dekket és a kabint kimaszkoltam. A festéshez a Modell Master festékét használtam. 2 napos száradás után kimaszkoltam a kékhez a felületet. A festéket Revell alumínium, szürke és kékből kevertem ki. Száradása után már csak a matrica hiányzott róla. Ezeket Tóth Péter készítette el nekem.Ez úton is köszönöm neki.
A gép szárny és törzsbakokon
A gép szárny és t…
Doboztető
Doboztet
szintén bakokon
szintén bakokon
Kezd összeállni, de még korántsincs kész
Kezd összeállni,…
Az eredeti
Az eredeti
A kifestett kabin
A kifestett kabin
kabin2
kabin2
A gép hasa

Remélem látszik a kioldót takaró lemezek.
A gép hasa
Kész Jantár
Kész Jantár
Kész Jantár 2
Kész Jantár 2
2008.03.05.
Utolsó módosítás: 2009.02.17.
Kapuy Gábor (Gavallér), Budapest
Köszönet Tóth Péternek a matricákért.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
fulgyu
2008.03.08. 15:45:49
Az érdekelne hogy hol lehet megvenni, vagy megrendelni a makettet?
Gavallér
2008.03.09. 03:32:14
Én még tavaly vettem a móvári börzén, de remélem idén is lesznek.
Tibcsi
2009.04.15. 21:14:08
Gyanútlanul vettem ma egy Aero Magazint. Egy ismerős fűrész "vigyorgott" vissza rám belőle. :)
Gavallér
2009.04.29. 23:40:26
Hát igen. Szerettem volna valami újat is belevinni. Ezidáig nemnagyon volt vitorlázórepülő benne, pláne nem magyar lajstromú. Amúgy szerencsére Móváron sikerült hozzá beszereznem egy 226-os Trénert is:D
Tibcsi
2009.04.30. 10:56:42
Gratula a Trénerhez, de ha ugyanazt vetted, ami nekem is megvan, akkor nem lesz sétagalopp az építés... én kb. most vagyok annak a határán, hogy a sarokba vágom az egész Trénert úgy, ahogy van. :-DD
Fodi
2009.04.30. 11:20:25
Szep lett, par Ardpol es megjegyezhetetlen nevu cseh cegtol szarmazo vitorlam nekem is van dobozban, meg nem alltam nekik.
A kabinra azert nem artott volna egy reteg future, valoszinuleg a pillanatragacs sem okozott volna akkor porblemat.
Gavallér
2009.04.30. 21:44:34
Tibcsi,
Nekem az AMC magyar átvételét sikerült beszereznem. Hát lehet még váratom egy kicsit, ahhoz kell majd egy nagyobb lélegzetvétel. A következő projektek egy magyar Lunyak, egy 142-es és egy Dromader lesz.
Fodi,
Először is irigyellek a sok vitorla miatt:D Ami a future-t illeti utólag nekemis eszembe jutott, bár a Pittsnél kidolgoztam egy technikát, hogyan lehessen pillanatragasztóval plexit ragasztani, igaz sok gyakorlást igényel. A lényege az, hogy miután bekentem és összeillesztettem az elemeket vízbe mártom, így hamarabb megköt és nem fogja meg a gőz. Nem a legjobb technika de a Pittsnél bejött. Üdv.: gábor
Fodi
2009.05.01. 09:12:55
Van par, de eddig csak egy keszult el, a revell ASL-21-ese. Van nalam is 2 Jantar, Grunau Baby, Kranich, Pionyr, Lunak, na meg a motoros gepek, L-60, Z-226, -326, -42, -142, 242, An-2. Csak ossze kellene mar rakni oket. :)
Fodi
2009.05.01. 09:13:38
Ja igen, a pillanatragacsos megoldas tenyleg eleg orulten hangzik. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció