Jubileum „kicsiben”

50 Jahre Luftwaffe Set - F-104 Starfighter, F-4 Phantom, Panavia Tornado

1:72, Revell No.05766 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik Egy kis történelem óra

A német légierő (Luftwaffe) a II. világháború végére megszűnt létezni. Maga Németország is hasonló helyzetben volt, területét megszállták a szövetségesek, az országot kifosztották. A helyzet kilátástalan volt, senki nem gondolta volna, hogy a helyzet változni fog, de nem így történt. Köszönhetően a két „szuperhatalom” (Amerika és a Szovjetunió) szembefordulásának, kialakult a hidegháború, a kétpólusú világ. Ebben a helyzetben Németország helyzete gyökeresen megváltozott, felértékelődött azáltal, hogy maga az ország is két részre volt osztva (Nyugat- és Kelet-Németország), így Nyugat-Németország „ütköző”-állammá vált.

Amerika nem akart egyedül szembenézni a Szovjetunióval, így belekezdett a Német hadsereg és Légierő „feltámasztásába”. Mivel a német hadipar és repülőgépgyártás romokban hevert, ezért az 50-es évek elejétől szinte kizárólag amerikai haditechnikával szerelték fel haderejüket, benne a Lufwaffét is. Az F-84-esek, F-86-osok rendszerbeállítása után megjelent a hidegháborús szimbólumként is ismert F-104 Starfighter, melynek legnagyobb üzemeltetőjévé a Luftwaffe vált. Ezután következett a másik jelentős típus, a kiváló F-4 Phantom II beszerzése, amelyet a németek vadász és felderítő feladatra szereztek be. A nagy beszerzéseknek köszönhetően a német hadipar egyre jobban elhalványult, ennek a dominanciának üzentek hadat a 70-es évektől. A nyugati gépeket folyamatosan próbálták kiváltani hazai gyártású gépekkel, ennek egyik eredménye lett a britekkel és olaszokkal közösen kifejlesztett Tornado, amely mind a mai napig a Luftwaffe gerincét alkotja. E gépnek köszönhetően olyan harci potenciálra tettek szert, ami háború esetén döntő befolyással bírt. De hála istennek nem kellett háborúban bizonyítaniuk, a vasfüggöny magától „lehullt”.

A készlet

A Revell cég a modernkori Luftwaffénak állít emléket, eme készletnek köszönhetően. És, hogy mit tartalmaz az említett készlet? Az újjászervezett Luftwaffe három legmeghatározóbb típusát - egy F-104G Starfightert, egy F-4F Phantom II-est és egy Tornado IDS-t -, továbbá festékeket, ragasztót, ecsetet és ecsetmosó folyadékot. Bonuszként kapunk még hozzá egy plakátot és egy matricát is. Nagy izgalommal bontottuk ki az impozáns méretű dobozt, kíváncsiak voltunk, hogy milyenek a készletek benne. És nem csalódtunk benne, sőt…
De nézzük a kiteket kronológiai sorrend szerint.

Lockheed F-104G Starfighter

Az F-104G variánst kifejezetten Német igényekre hozták létre ebből adódik a típusjelölésben, a G betű amely a Germany-t jelenti, arra utal.
Ennek a változatnak a szerkezetét megerősítették, új erősebb hajtóművet kapott és fejlettebb fegyverzettel látták el.

A kit

A 78 darabos kit-et külön zacskóba csomagolva kapjuk. A zacskó két szürke és egy átlátszó öntvényt tartalmaz.
Talán kezdem a kabinnal, ami egészen részletes, a műszerfal domború. Az ülés szépen kidolgozott, amit 4 darabból kell összeragasztanunk. Az egyik szürke rácson találjuk a törzsfeleket amelyeket 4 részből rakhatunk össze Kidolgozottságuk meglepően szép (márha fogalmazhatok így) A törzseken szépen vésett negatív panelvonalakat láthatunk, szegecselve.
Sorjával nem találkoztam, néhol akad beszívódás, de nem feltűnő helyeken.
A futók is részletesek, a futóaknákkal együtt.
A törzsféklapot nyitott illetve csukott állapotban is el lehet készíteni, kinek melyik tetszik.

A géphez mellékelték a típusra jellemző szárnyvégi póttartályokat és még két szárny alatti póttankot is kapunk. Emellett a gépre az AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták is felhelyezhetőek az orr és a főfutó közötti részen kialakított indítósinekre. Az átlátszó alkatrészek karc és torzmentesek. Egyetlen szívfájdalmam a géppel kapcsolatban, hogy a kabint csak csukott állapotban lehet elkészíteni.

A matricák élesek, szépen nyomottak. A matricalap alapján két gép készíthető el.
Az első festésvariáció az a JaboG 31 „Boelcke” ezredet egyik gépét ábrázolja(1982) , míg a másik verzió a JaboG 33 2. Staffel (1983) egyik gépét jeleníti meg.

McDonell F-4F Phantom II

A típust 1975-76 között állították rendszerbe, és mind a mai napig Luftwaffe történetének szerves része, de a Eurofighter Typhoon rendszeresítése miatt egyre jobban kezd háttérbe szorulni. Ez az F-4E egyszerűsített modifikácíója volt, amely nem rendelkezett légiutántölhetőségi képességgel, kisebb lett a belső tüzelőanyag kapacitása is, és a fedélzeti lokátora az APQ-100-as lebutított változata volt ami nem tette lehetővé az AIM-7 Sparrow légiharc rakéták alkalmazását. A változtatások eredményeként csökkent a repülőgép tömege is, amely kismértékbe javította a gép manőverező képességét.

Az 1980-as évek elején tökéletesítették a gépet. Többek között ellátták légiutántöltő csonkkal , rendszereit tökéletesítették, és alkalmassá tették az AIM-7 SPARROW, az AIM-9 L (Lima) és az AGM-65 Maverick levegő-föld rakéta hordozására, bevetésére.
Az EFA csúszása miatt lett ez a legnagyobb harcértékű F-4-es változat. A modernizáció révén a gép megkapta a többcélú APG-65 radart, kialakították a HOTAS rendszert és modernizálták a pilótafülkét. Így a gép már alkalmassá vált a legmodernebb, az AIM-120 AMRAAM aktív lokátoros levegő-levegő rakéta alkalmazására. A gép új típusjelölést is kapott: F-4F ICE lett.

A makett

Eme kétüléses gép három világos szürke és egy átlátszó öntvényből áll. Maga a gép 103 darabból építhető meg 3-as nehézségi fokozattal. A gép kidolgozottságra kitűnő szépen, finoman vésett negatív panelvonalak és a kellő helyen lévő szegecsekkel van „tarkítva”. A kabin szépen kidolgozott , a műszerek domborúak, így könnyen lehet festeni. Az ülések minimálisan sorjásak, amit könnyen el lehet távolítani róla, de a kis „hiba” ellenére nagyon szépek. Több darabból kell őket összeragasztani, a hevedereket is megtalálhatjuk rajta.

A törzsfelek első ránézésre szépek, itt is megtaláljuk a minimális sorját, de itt sem nehéz eltüntetni. A főszárnyakat 2 darabból kapjuk, a felhajtható szárnyrész pedig külön egységet képez. (Az összeállítási útmutató 8°-ot ír.) A vízszintes vezérsíkot is nekünk kell beállítanunk. A futók szépen kidolgozottak megintcsak, a futóaknákkal együtt. A futóaknákban a kábelokat is kifesthetjük. A futókon sorját nem találtam. A kerekeket előre lapítottan kapjuk. A hajtóműveken minimális sorja van (csak a széleken), nem okoz problémát az eltüntetése. A hajtóművek is szépen kidolgozottak.

Függesztményként kapunk 3 póttartályt, 4 AIM-120 AMRAAM, 4 AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakétát, és egy 1 zavaró konténert. Az átlátszó alkatrészek nem sikerültek szépre, kicsit torzítanak, és eléggé karcosak. Talán az egyetlen negatívuma a gépnek, a minimális sorjáktól eltekintve. A géphez két fajta festésmintát kapunk: egy díszfestésest és egy standard festést. A díszfestés a 35. születésnapját ünneplő JaboG 35 tiszteletére készült (1995), míg a standard festés egy JG 71 „Richthofen” század egyik gépét ábrázolja 2005-ből. A matricák élesek, szépen nyomottak.

Panavia Tornado IDS

1968-ban Nyugat-Németország, Hollandia, Belgium, Olaszország, és Kanada felállított egy munkacsoportot az F-104 Starfighter vadászgépek leváltására. A program célja az volt, hogy véglegesen váltsa le az F-104G típust. Mindenképpen kétüléses gépet akartak. Nem sokkal később a programhoz csatlakozott Nagy-Britannia is. 1969-ben Kanada és Belgium kiszállt, de a megmaradt négy nemzet megalapította a Panavia Aircraft GmbH-t. 1970-ben aztán Hollandia is távozott a projektből, így három ország folytatta a munkákat. Első körben két tervet készítettek el. Az egyik a Panavia 100, egy együléses változat, ez a Német igényeknek jobban megfelelt volna, a másik pedig a Panavia 200, ez a kétüléses variáns, melyből végül a Tornado született. Végül 1971 szeptemberében a három kormány elfogadta a végleges tervet. Az IDS verzió igazi „nagyágyú” fegyverzet terén: rengeteg variációban hordozhat különbözö irányított és irányíthatatlan fegyvereket.

A makett

A zacskó kibontása után elénk tárul a négy zöld és az átlátszó alkatrészeket tartalmazó öntvény. Első ránézésre megállapítható, hogy profi munka a makett. Itt tennék egy kis kitérőt: ezeket a maketteket külön - külön is kidobta a Revell cég, így akinek már volt szerencséje a Revell IDS-hez vagy ECR-hez (én az utóbbi típust szereztem be hamarabb), az tudja, hogy mire számíthat. Na de térjünk vissza a maketthez.

A felületi kidolgozottsága csodaszép, finomam vésett panelvonalak, és szegecsek „tönkelege” található a felületen(szegecsek csak ott, ahol az igazi gépen is vannak). Sorjával és beszívódásokkal nem találkoztam. Az átlátszó alaktrészek is hasonlóan magas fokon készültek, Karc és torzmentesek. A kabin szépre sikerült: a műszerfalak és oldalpanelok, az ülések is rendben vannak. A futóművek megint csak jól sikerültek, a leggyengébb „láncszem” ennél a résznél talán csak a futóműakna, de a kész maketten nem látható. A törzs illeszkedések is jónak tűnnek, a szárnyakat is két darabból kell összeilleszteni, viszont az összeillesztés után is mozgathatóak a szárny alatti felfügesztők. Az orrt külön kapjuk, de súlyt kell elhelyezni benne (10 grammot a Revell szerint), különben farnehéz lesz a gép.

A készletnél vannak variációs lehetőségek: elkészíthetjük nyitott és csukott tankolócsővel illetve nyitott és zárt törzsféklappal is a makettot. Fegyverzet terén nem igazán lettünk elkényeztetve, legalább is egy Tornado szintű csapásmérőhöz képest. Mellékeltek két AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakétát. Továbbá kaptunk „speciális” függesztményeket: Zavarókonténert, BOZ-101 konténert, továbbá mellékeltek még egy felderítő és egy légi utántöltő konténert, és persze megkapjuk a Tornadora jellemző nagyméretű póttankokat. A matricalap segítségével egy díszfestésű és egy standard festésű gép közül választhatunk. A diszfestésű variáns az 1998-as ILA kiállításra készült, míg a standard festésű gép egy 1986-ban Lechfeld-ben települt gépet ábrázol.

Ez a készlet szerintem nagyon jól sikerült a Revell részéről, aki szereti a Tornado géptípust, vagy csak szeretne egy szép makettet elkészíteni, annak csak ajánlani tudom.

Igaz ugyan, hogy a maketteket külön-külön is be lehet szerezni, de ez a készlet így alkot „történelmi egységet” és méltó emléket állít a modernkori Luftwaffe-nak ’72-es méretben.
A doboz
A doboz
Doboz-2
Doboz-2
Doboz-2/A
Doboz-2/A
Doboz-2/B
Doboz-2/B
Mi van a dobozban-A
Mi van a dobozban-A
Mi van a dobozban-B
Mi van a dobozban-B
F-104G Öntvények
F-104G Öntvények
F-104G Öntvény-1
F-104G Öntvény-1
F-104G Öntvény-2
F-104G Öntvény-2
F-104G Átlátszó alkatrészek
F-104G Átlátszó…
20+43

Eredeti F-104G
20+43
20+48

Eredeti-2
20+48
F-4F - Öntvények
F-4F - Öntvények
F-4F - Öntvények - A
F-4F - Öntvények…
F-4F - Öntvények - B
F-4F - Öntvények…
F-4F - Öntvények-C
F-4F - Öntvények-C
F-4F Átlátszó alakatrészek
F-4F Átlátszó…
37+09

Eredeti Phantom
37+09
37+09 (2)

Eredeti -2
37+09 (2
37+77

Eredeti - 3
37+77
F-4F kabin

Phantomok Kecskeméten
F-4F kabin
F-4F kabin-2
F-4F kabin-2
F-4F kabin-3
F-4F kabin-3
F-4F kabin-4
F-4F kabin-4
Tornado IDS Öntvények
Tornado IDS Öntvé…
Tornado IDS Öntvény-1
Tornado IDS Öntvé…
Tornado IDS Öntvény-2
Tornado IDS Öntvé…
Tornado IDS Öntvény-3
Tornado IDS Öntvé…
Tornado IDS Öntvény-4
Tornado IDS Öntvé…
Tornado IDS- Átlátszó alkatrészek
Tornado IDS- Átlá…
44+08

a 44+08-as gép új "ruhája"
44+08
44+08 (2)

Szintén
44+08 (2
44+48

Standard IDS festés
44+48
Matricalap

Bal felső sarok: F-4F Phantom II
Jobb felső sarok: F-104G
Alul: Tornado IDS
Matricalap
Összeállitási rajz
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 1
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 2
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 3
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 4
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 5
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 6
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 7
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 8
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 9
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 10
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 11
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 12
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 13
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 14
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 15
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 16
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 17
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 18
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 19
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 20
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 21
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 22
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 23
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 24
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 25
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 26
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 27
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 28
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 29
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 30
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 31
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 32
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 33
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 34
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 35
Összeállitási…
Összeállitási rajz - 36
Összeállitási…
2008.08.09.
Utolsó módosítás: 2008.10.09.
Chrysstie
Bázis Makettklub Kecskemét
Írta még: Hunyadi István "HUNYO" (akié a Tornado IDS)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
4WD
2015.07.03. 08:34:11
Haliho!

A készletek nagyon szépek, és a REVELL külön dobozolva is kiadta őket, bár az F-104-hez hozzájutni már nem egyszerű feladat.
A 3 gép közül a Tornado sikerült a legjobban, kevés hibával (az orr kialakítása és a főfutóaknák mélysége, megfelelően részletes. Dobozból megépítve is elég élethű.
Az F-104 is szép, kár hogym ár nincs gyártásban. A kabintető alakja nem igazán pontos, de az egyéb részletek jól kidolgozottak.
Alternatívaként talán a Hasegawa készletét lehetne hozzá mérni, az kicsivel pontosabb a formáját tekintve.
A régi ESCI most ITALERI F-104 jóval egyszerűbb, csak jelentős feljavításokkal hozza a REVELL makett szintjét.
A legnagyobb csalódás az F4-F Phantom, mert hiába a rendkívül részletes kidolgozás, a szenzációs felület, igen komoly alakhibával került kiadásra (érthetetlen miért?). A gép orra, a szívónyílások és a kabintető csak "hasonlít" az eredetire. Ennek ellenére ezt a típust is meg fogom építeni, de mivel a hibáit nem igazán lehet kijavítani, így inkább majd a festésre koncentrálok, kinyitogatást, nagyobb feljavítást nem tervezek.
Összerakva biztosan jól fog mutatni, de pl. egy HASEGAWA F-4 mellé rakva, nagyon szembetűnőek lennének az eltérések.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció