Japanese Army Type I fighter Hayabusa (Oscar)

Nakajima KI-43 I

1:48, Hasegawa No.09589
Pintér György - Múzeumi krimik Most elkészült makettemet szeretném bemutatni Nektek.


Bár a japán repüléstörténet nem annyira népszerű makettező körökben, ez a gép bizonyára sokak számára ismerős.
A Hayabusa (vándorsólyom) a korábbi KI-27 típus leváltására kiírt pályázat eredményeként született. Az első prototípusok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, ezért további módosításokra volt szükség. Az erősebb motor és az új szárny- ívelőlapok beveztése meghozta a várt eredményeket. Ez a gép volt a Japán Császári Haderő legnagyobb példányszámban gyártott típusa, könnyebb és olcsóbban előállítható volt mint a híres Zero.
A könnyű szerkezetű repülőgép rendkívüli manőverező képességgel rendelkezett, közelharcban gyakorlatilag nem volt ellenfele. Legnagyobb hátránya a gyenge fegyverzet, és a sebezhetőség viszont komolyabb problémát jelentett, ahogyan erre az első légiharcok tapasztalatai rámutattak. A gép továbbfejlesztett változatain ennek megfelelően végeztek módosításokat. Ezek az alváltozatok egészen a háború befejező szakaszáig szolgálatban voltak.


Ami a makettet illeti: tipikus Hasegawa minőség, kevés alkatrésszám és egyszerű megépíthetőség jellemzi. Dobozból is elkészíthető minden feljavítás nélkül, én ennek ellenére felhasználtam hozzá egy Part fotomaratást is, amely a pilótafülke és néhány külső elem feljavítását teszi lehetővé.
Ezen kívül plusz " tuningként" a Z63- féle szegecselővel megcsináltam a szegecselést is. Ehez a FAOW sorozat e típussal foglalkozó kiadványának többnézeti rajzait vettem alapul.


A festést Gunze és Tamiya akrilokkal végeztem, a gép alját pedig a gyártó utasításával ellentétben nem szürkére, hanem aluszínűre fújtam. (a legtöbb forrás szerint ezek a gépek a natúr fém felületekre fújt 99%- os alumíniumtartalmú korróziógátló védőfestékkel kerültek ki a gyárból. A különböző álca színek később, az egységeknél kerültek felhordásra, az alsó felületek ezért natúr fém színűnek tűnnek.)
Szerencsére az általam épített példányról találtam eredeti fotókat, ahol a gép igencsak viharvert állapotúnak tűnik. Ezt én is igyekeztem a maketten megjeleníteni. Először minden felületet lefújtam Alclad alumínium színnel, maj a nagyobb kopásnyomokat Humbrol folyékony maszkolóval takartam ki. Ezt követte a zöld szín felfestése, majd a maszkoló eltávolítása. Ennek a módszernek egy hátránya van, hogy a kopásnyomok igen sok utómunkát igényelnek, mert ki kell alakítani a lepattogzások éles töredezett széleit az életszerűbb hatás érdekében. Ezt én 00- ás ecsettel végeztem el.

A felségjeleket és a törzs csíkjait festettem, csak a függőleges vezérsík jelzéseit raktam fel matricából, amelyek egyébként meglepően jó minőségűek voltak, Gunze feszítő és lágyító folyadékok hatására szépen beleolvadtak a panelvonalakba.

A végszerelés minden nehézség nélkül elvégezhető, a futóműszárak passzentosan illeszkednek a helyükön, a légcsavar és farokfutó behelyezését pedig kis gumibetétek segítik.
A végeredmény egy igen szép vonalvezetésű repülő, amely nem csak a japán gépek iránt érdeklődőknek ajánlható.
DSC00190
DSC00190
DSC00187
DSC00187
DSC00186
DSC00186
DSC00185
DSC00185
DSC00184
DSC00184
DSC00165
DSC00165
DSC00166
DSC00166
DSC00167
DSC00167
DSC00169
DSC00169
DSC00177
DSC00177
DSC00178
DSC00178
DSC00179
DSC00179
DSC00181
DSC00181
DSC00182
DSC00182
DSC00183
DSC00183
A makett eredetije
A makett eredetije
2012.02.20.
Pauka Gábor (Lucky13), Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
tankos_srac
2012.02.22. 10:27:32
Tetszetős, szép munka, gratulálok hozzá!
cilus
2012.02.22. 11:11:48
Ez gyönyörű, nagyon szépek a felületek!!!!!
Első ránézésre némely kopások túl nagynak tűntek, de mikor megláttam az eredeti képet...
No comment!!!
Toth_Gabor
2012.02.22. 12:47:20
Mondom itt is: gyönyörű, gyönyörű, gyönyörű!
Lapidus
2012.02.22. 15:05:27
Csodaszép! Bárcsak lenne időm makettezni! : (
bercsi
2012.02.22. 20:07:53
Én nem nagyon értek a repülőkhöz, de ez a madárka csodaszép! Nagyon jól eltaláltad a kopásokat, összehasonlítva az eredeti képekkel szinte ugyan ott vannak. Mégegyszer gratulálok!!!
Az alclad festékekkel neked mi a tapasztalatod?
EDE
2012.02.22. 20:17:07
Eszméletlen élethû!
Nekem dupla élvezet, mert imádom a csendes-óceáni témát!
Az apró lepattogzásokat lehet immitálni úgy is, hogy egy tût sûrû fémfestékbe mártasz, és finomat felviszed, szétkened.
Várjuk a következô "áldozatot"!
andorka
2012.02.22. 22:39:31
A legszebb madár!
Lucky13
2012.02.23. 00:02:27
Köszönöm!

Bercsi: az Alclad nálam nagyon jól bevált, különösen tetszik benne, hogy nem igényel külön higítást, csak be kell tölteni a pisztolyba és mehet is a makettre. Alapozni mindenképpen célszerű előtte, mert a nyers műanyagra fújva nagyon könnyen lepattogzik.
EDE: köszi a tippet, ezt ki fogom majd próbálni!
hassan
2012.02.24. 18:38:38
Csodás! Ha az enyémet fele (na jó, kétharmad) ilyen jóra meg tudnám csinálni, már elégedett lennék!
hobbista
2012.02.24. 18:43:49
Szép munka, gratulálok!
Brownee23
2013.01.21. 13:22:24
Szia Lucky13!

Azt szeretnem kerdezni hogy a futomu hazat azt milyen gyarto milyen szinu festekevel festetted? Es meg a propeller szine is erdekelne a barnas-bronz valtozat.
Regebb ota makettezem, de foleg II.vilaghaborus nemet tankokat epitek, ez lesz a masodik repulom valtozatossag vegett.

Koszonom!
Lucky13
2013.01.26. 11:51:59
Szia Brownee!
Bocs a késői válaszért, de mostanában ritkábban nézek fel ide.
A futómű színe alclad aluminim alapra fújt clear blue és clear green festék 60- 40%- os keveréke. A légcsavar színhez én gunze mr color C131- es festékét szoktam használni, ha ilyet nem tudsz beszerezni, akkor a Tamiya XF-64 is megfelelő!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció