Hiraga admirális lenyűgöző flottája
Pintér György - Múzeumi krimik Az 1910-es és húszas években rendkívüli flottabővítés vette kezdetét Japánban. Az íróasztalnál addig soha nem látott méretű és formájú hadihajók születtek. A tervek egy része megvalósult, másik részük megmaradt papír dokumentáció formájában. A hajók kivitelezését, tervezését és megépítését egy nagyszerű és találékony mérnök, Yuzuru Hiraga vitte véghez.

Yuzuru Hiraga (1878. március 8 - 1943. február 13.)
A Császári Japán Haditengerészet (Nihon Kaigun-Imperial Japanese Navy, IJN) egyik magas rangú mérnöke, tisztje. Tanulmányait a Tokiói Császári Egyetemen végezte, mint mérnök. Hiraga volt a japán haditengerészet legfőbb mérnöke az 1910-es és húszas években. Számos csatahajót tervezett, amelyek később a második világháborúban fontos szerepet kaptak.

Életútja

Tokióban született, gyermekéveit Yokosukában és Kanagawában töltötte, a családja azonban Hiroshimából származott. 1898-ban iratkozott be a Tokiói Császári Egyetembe, tengerészeti mérnök (hajómérnök) szakára. 1899-ben csatlakozott a Császári Japán Haditengerészethez, tanulmányait folytatta az egyetemen, 1901-ben diplomázott. Ezután rögtön munkát kapott a Yokosukai Tengerészeti Központban, mint tervező mérnök, az új hadihajókat kellett megterveznie. 1905-ben áthelyezték a Kurei Haditengerészeti Központba. 1905-ben, amikor az orosz-japán háború zajlott, Nagy-Britanniába utazott, hogy a további tanulmányait intézze. Greenwich-ben, a Királyi Tengerészeti Főiskolába nyert felvételt, ahol megismerte a csatahajók legújabb kivitelesési módjait és fegyverzeteit. 1908-ban másoddiplomázott, majd fél évig szolgált francia, valamint olasz kikötőkben mérnökként, majd 1909 elején visszatért Japánba. Még abban az évben a Tokiói Császári Egyetem mérnökprofesszorává avatták.
1912-ben Hiraga vezette a vadonatúj Yamashiro csatahajó osztály tervezési és építési munkálatait. A már meglévő Hiei csatacirkálót csatahajóvá alakíttatta. Részt vett a Kaba osztályú rombolók építésében is.

Hiraga 1913-ban a Császári Japán Haditengerészet hajóépítési igazgatója lett. Számos esetben kitüntették kiemelkedő munkájáért. 1916-ban megválasztották a nagyszabású 8-8-as projekt vezetőjének, mely a közeljövőben hivatott előállítani gyorsjáratú csatahajókat és csatacirkálókat.

1922-ben ellentengernaggyá nevezték ki. A következő évben, 1923-ban szolgálatba állt egy, a Hiraga által tervezett könnyű cirkáló, a Yubari. A húszas évek elején Washingtonban lezajlott tengerészeti konferencia csalódás volt számára, mivel az 1916-tól kezdődő nagyszabású építkezéseket, a 8-8-as projekt keretén belül abba kellett hagyni. 1925-ben altengernaggyá nevezték ki.

A harmincas években tovább folytatta a tervezést, de már betartva a washingtoni konferencia korlátozásait. Enne egyik eredménye lett az általa tervezett Mogami osztályú cirkálók. A legnagyobb megengedhető súly a 10000 tonna volt egy-egy cirkáló esetében. A Mogaminál hegesztették a hajótörzset, ezzel is megtakarítva a tömeget, valamint cserélhető lövegtornyokat helyeztek üzembe. Először 15 db 155 mm-es löveggel, majd 10 db 20 cm-es löveggel szerelték fel.

1934-től már kevésbé számítottak az idősödő mérnök munkájára. Pályafutását beárnyékolta a Tomozuru incidens, amikor a Tomozuru nevű torpedónaszád megsérült első útján, egy vihar következtében. Hiraga ellen azt hozták fel, hogy magasra tervezi a hajókat, a súlypont nem mindig megfelelő és erősebb hullámzásnál instabilak a hajók. A helyzetet súlyosbítottaák az ezt követő újabb balesetek, az általa tervezett Fubuki osztályú rombolók számos tagja megsérült egy erős tájfun következtében.

1938-tól lett a Tokiói Császári Egyetem elnöke. Résztvett még a Yamato építési munkálataiban, ám csalódottan vette tudomásul, hogy a korábbi terveit nem vették figyelembe. Nagy tisztelet övezte személyét, bárói ranggal is jutalmazták.
1943. február 17-én halt meg tüdőgyulladás következtében.

A 8-8-as terv

Az 1916-tól tervezett hajók, folyamatos fejlődési utat mutatnak. A program hajói a következők voltak:

8 csatahajó:
- Nagato osztály (Nagato, Mutsu)
- Kaga osztály (Kaga, Tosa)
- 13-as számú osztály (Fuji?, Asahi?, Katori, Kashima? - nevük bizonytalan)

8 csatacirkáló:
- Amagi osztály (Amagi, Akagi, Atago, Takao)
- Kii osztály (Kii, Owari, Yashima, Hatsuse)

Amíg a tervezés gőzerővel haladt, számos hajógerincet fektettek le, ám csak kevés épülhetett meg. A csatahajók közül csak a Nagato osztály valósult meg (Nagato, Mutsu). A Kaga osztály Tosa nevű csatahajóját már be sem fejezhették, később a húszas években célhajóként végezte, a döntött oldalfalú páncélzat tesztelése következtében. Másik tagja, a kaga pedig repülőgéphordozóvá lett átalakítva, ezzel a Császári Japán Haditengerészet második számú hordozójává vált. A 13-as számú csatahajókból semmi sem valósult meg.

A csatacirkálóknál az Amagi osztály kezdték el építeni előbb. Ennek egyetlen tagját, az Akagit repülőgép hordozóvá alakították át, ez lett a zászlóshajója Japánnak. Az Amagi 1923-as nagy földrengés következtében súlyosan megsérült, míg az Atago és a Takao lebontásra lett ítélve. A Kii osztály egyik tagja sem épült meg.
Most következzen két hajóosztály részletesebb bemutatása, a Kaga és az Amagi osztályoké.


Kaga osztály csatahajói (A-127 terv)

A Nagato osztály tovább fejlesztett változatai. Hiraga hosszabbra tervezte a hajótörzset és drasztikusan csökkentette az oldalmagasságot hátrafelé haladva. Jól látható az oldalnézeti rajzon, hogy fokozatosan csökken az oldalmagasság a hajó tatja felé haladva. 24 torpedóvető csővel is tervezték felszerelni, ám ezeket az építés során eltávolították. A hajótest oldalában helyezték el a 140 mm-es (5,5 inch) lövegeket, melyek minden irányban képesek voltak tüzelni. Ezek fölé, a parancsnoki tornyot is magában foglaló felépítményt építettek, melybe szintén kerültek a lövegekből. Öt fő lövegtornyában egyenként kettő 406 mm-es (16 inch) hajóágyúk kerültek beépítésre, akárcsak a Nagato osztálynál. Az osztály sorsa vegyes pályafutást mondhat magáénak. A Kaga, mint repülőgép hordozó, a legendás akciókban részt vett, mint pl. Pearl Harbour vagy Midway. Éppen Midway-i csatában fejeződött be a pályafutása, amikor Dauntless amerikai zuhanóbombázók lecsaptak rá, valamint három másik hordozótársa is hasonló sorsra jutott. A Tosa csak félig készült el. a húszas évek elején életbe lépett washingtoni korlátozások értelmében nem építhették tovább. hajótestét tesztelték, majd célhajóként 1924-ben elsüllyesztették alacsony torpedóvető támadás során maguk a japánok.

Az osztály paraméterei:
Alapok lefektetése: 1920
Vízre bocsátás: 1921-1922
Szolgálatba állítás: Kaga, 1928. március 21
Sors:
1. Kaga, elsüllyesztve Midway-nél
2. Tosa, nem állt szolgálatba
Vízkiszorítás: 39 900 t standard/44 200 t teljes terheléssel
Hosszúság: 760 láb (230 m), Kaga mint repülőgép hordozó 245 m
Szélesség: 100 ft (30,48 m)
Merülés: 31 ft (9,4 m)
Meghajtás: 4 gőzturbina, 12 Kampon kazán, 9100 LE
Sebesség: 26,5 csomó

Fegyverzet (mint csatahajó):
10 db 16 in (406 mm)/45 cal ágyú
20 db 5,5 in (140 mm)/50 cal
4 db 3 in (76 mm) légvédelmi ágyú (AA)
8 db 24 in (610 mm) torpedóvető cső

Páncélvédelem:
11 in (280 mm) vízvonalnál, 4 in (101 mm) fedélzeten, 9-12 in (228-305 mm) lövegtornyoknál, 14 in (355 mm) parancsnoki toronynál


Amagi osztály hajói

Első tagja az Amagi, amelyet Yokosukában kezdtek el építeni 1920-ban. Méltó vetélytársa volt az amerikai Lexington osztályú csatacirkálónak. (Ezt a csatacirkálót és testvérhajóját, az USS Saratógát később repülőgép hordozónak építették). Az Amagit 5 darab lövegtoronnyal tervezték megépíteni, egy toronyban kettő 16,1 inches (410 mm) löveggel, amelyek roppant komoly fenyegető erőt képviseltek volna.
Nem sokkal később lefektették az Akagi hajógerincét is, amikor Washingtonban megkezdődtek a leszerelési tárgyalások és aminek következtében a már elkezdett hajók sorsa örökre megpecsételődött. 1922-re megszületett a washingtoni konvekció, mely szerint a nagyhatalmak nem építhetnek több hadihajót és maximalizálták a hajókapacitást.* Ekkor az Amagi és az Akagi 40 %-os készültségben állt, a másik kettő testvérhajó, az Atago és a Takao pedig éppen csak el lettek kezdve. 1923 szeptember elsején a hatalmas Kanto földrengésben az Amagi olyan súlyosan megsérült, hogy inkább szétbontották. Erre a sorsra jutott a másik kettő hajó, kivéve az Akagit.
1924-25-től újult erővel, de már repülőgép hordozónak, tovább folytatták az Akagi építését. Később az Akagi lett a Császári Japán Haditengerészet zászlóshajója.

Az Amagi osztály paraméterei:
Vízre bocsátás: 1920-1922
Szolgálatba állítás: Akagi, 1927
Vízkiszorítás: 33 800-34 300 t
Hosszúság: 855 láb 3 inch (260,7 m)
Szélesség: 102 láb 9 inch (31,3 m)
Merülés: 28 láb 7 inch (8,7 m)

Fegyverzet:
10 db 16,1 inch (410 mm) löveg kettős elrendezésben öt lövegtoronyban
16 db 5,5 inch (140 mm) hajóágyú
4 db 4,7 inch (119 mm) hajóágyú

Az 1930-as években körvonalazódott az újabb generációs csatahajók terve. Azonban Hiragának már szembe kellett néznie a ténnyel, miszerint a jövő háborúit a repülőgéphordozók fogják megvívni, nem pedig a csatahajók. Ennek ellenére néhány igen érdekes és merész terv született meg, melyek közül az A-140-es projekt lett a későbbi Yamato osztály megalapozója. A teljesség igénye nélkül párat bemutatok a képgalériában, mutatva, hogy milyen fejlődést futott be a hajótervezés Japánban.


Zárásként

Hiraga minden bizonnyal az egyik legtehetségesebb mérnöke japánnak. Az ő keze alól kikerült hajók büszkén szolgálták hazájuk haditengerészetét, még a bekövetkezett balesetek ellenére is szép pályafutást mondhattak magukénak. A számtalan meg nem valósult tervek pedig izgalmas és alternatív megoldást kínáltak mind a haditengerészet merészebb konstruktőrei számára, mind a leleményes makettezők számára, akiknek igazi aranybánya egy sosem volt hajó makettjének megépítése. A mellékelt rajzok segítenek az elindulásban.

* A washingtoni konferencia egy másik cikkemben, a második világháború tengeri ütközeteiben részletesen olvasható.
Tosa as launched

Tosa, a vízre bocsátás után. 1920 körül.
Tosa as launched
tosa 

Tosa, mint célhajó. 1924. Az utolsó pillanatok.
tosa
Tosa, Line Drawings

Tosa
Tosa, Line Drawings
kaga 1928 

Kaga 1928-ban, mint repülőgép hordozó. Eredetileg 3 szintes fedélzettel épült, akárcsak az Akagi. Feltűnő a mindkét oldalt vezetett hatalmas kémény.
kaga 1928
kaga 1929 

Kaga szemből.
kaga 1929
kagad

Kaga
kagad
kaga

Kaga 1941-ben.
kaga
amagi

Az Amagi elképzelt látványterve, ahogy megvalósult volna. Jellegzetes az első kéménye, amelyet hátrafelé ívelt rendszerben építettek, nehogy a magas parancsnoki torony (pagoda) mögött keletkező légörvények a füsttel borítsák be.
amagi
Amagi 

Az Amagi a húszas, majd a negyvenes években. Talán így alakult volna az átépítése.
Amagi
akagi diagram

Újabb nézeti rajz és pár információ az osztály hajóiról.
akagi diagram
akagi 1927

Az Akagi, mint repülőgép hordozó nézeti rajza. 1927-1934 között háromszintes fedélzettel volt ellátva.
akagi 1927
akagi 1928

Akagi 1928-ban.
akagi 1928
A140_color

Látványkép az A-140 egyik változatáról. Feltűnő a hasonlóság a Yamatóhoz.
A140_color
A150

Az 51 cm-es ágyúkkal felszerelt A-150 Yamato prototípus látványterve.
A150
Hiraga

Hiraga által kreált érdekes típusok, a Kongo és a Fuso csatahajók felváltására lettek szánva, ám csak rajz asztalon léteztek. Számos variációt készített Hiraga.
Hiraga
Hiraga_painting

Látványterv Hiraga csodáiról. Minden eddiginél magasabb és érdekesebb pagodákkal.
Hiraga_painting
Yuzuru_Hiraga

Yuzuru Hiraga
1878-1943
Yuzuru_Hiraga
2008.12.16.
Utolsó módosítás: 2008.12.20.
Szamuráj
Bakony Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
BBalázs
2008.12.26. 10:41:15
Szia!
Nagyon érdekes cikk, várjuk a következőket!
Csak így tovább!
KossuthLajos
2008.12.27. 12:39:10
Hajrá!
Szergej
2008.12.28. 12:33:57
Klassz cikk,a vasút mellett érdekelnek a hajók is mivel nem tudok úszni:-)
Mekett
2009.01.02. 23:14:53
Nagyon jó cikk, akár a többi, köszönjük!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció