Fekete Herceg - B-2 lopakodó bombázó

Lockheed B-2 Spirit

1:144, Revell/Monogram No.04070 (1993)
Pintér György - Múzeumi krimik A repülőgép történetéről annyit írnék csak - lévén ez egy dobozbontás -, hogy a Horten fivérek már jóval a második világháború előtt terveztek és építettek "csupaszárny" vitorlázógépet. A B-2 projekt a B-52 flotta leváltására jött létre és főként a B-1 Lancer/Excalibur (a nem kívánt törlendő) szuperszonikus stratégiai bombázókon kikísérletezett lopakodó technológiák és anyagok felhasználásával készült. Az első repülésre 1989. július 17-én került sor Dreamland-ben, ismertebb nevén az Edwards AFB közelében. A 4 darab General Electric hajtómű teljes terheléssel 15 000 méteren 764 km/h-ra tudja felgyorsítani ezt a hatalmas denevért. Egy feltöltéssel 10 000 km körül van a hatótávolsága, légi utántöltéssel ennek akár a duplája is lehet.

A maketthez szemtelenül olcsón jutottam hozzá a rebekán és első ránézésre nem fog túl nagy fejtörést okozni a 39 darabból álló készlet. A panelvonalak jobbára pozitívak, mert ez egy '93-as Monogram makett Revell dobozban, de valljuk be láttunk mostanában ennél cifrább dolgokat is a kék dobozok belsejébe pillantva.

Azt írtam, hogy a panelvonalak pozitívak, a méretarány miatt túl sok nincs is belőlük, ahol viszont nem pozitívak, ott annyira negatívak, hogy szinte már tömíteni kell. Ez nagyon zavaró főleg a gép hátán lévő "ajtók"-nál, de a kormányfelületek határvonalai is elég "konkrétak".
Gyermekkorom Matchbox makettjei jutotak eszembe róla első pillantásra... Ha a törzs pozitív, akkor a szárny biztos gravírozott volt, de nagyon!

A kabin kicsit elnagyolt, néhányunknak a saját nappaliját juttathatja eszünkbe, de ez nem nagyon fog látszani a kész maketten, és valószínűleg valahogy így is nézhet ki egy 21. századi hosszútávú bombázó pilótafülkéje. A futóművek - a méretarányhoz képest - eléggé részletesek, a négy hatalmas bombakamra egyikét akár nyitott állapotban is elkészíthetjük.

Csak a hatalmas futóakna-, és bombatárajtókon látszanak kilökőtüskenyomok, de könnyen hozzáférhető/javítható helyen, és valószínűleg az illeszkedéssel sem lesznek gondok.

1:144-es méretarányban, azt hiszem egészen fogyasztható darab, 36 centi a fesztáv, szerintem jól illeszkedik akár az utasgépes kollégák polcára is. 1:72-ben kiadta az Italeri, az sokkal látványosabb darab, de a minősége körülbelül ugyanilyen.

Akit érdekel a téma, ajánlhatom Dale Brown: Az ég urai című könyvét, aminek az eredeti címe Sky Masters. (Ugyanaz a manusz fordíthatta, mint a "Nyolcadik utas a halál"-t.)
az egyik keret
az egyik keret
a másik keret
a másik keret
'93 made in usa
alsó rész
alsó rész
alsó rész 2
alsó rész 2
felső rész
felső rész
felső rész 2
felső rész 2
kilépőél
kilépőél
kabin
kabin
kilökőtüskék
kilökőtüskék
matrica
matrica
assembly 1
assembly 1
assembly 2
assembly 2
matricázzunk
matricázzunk
2009.06.14.
Utolsó módosítás: 2009.06.17.
Fehér Zsolt (decente)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
lori
2009.06.18. 13:09:39
Szia Zsolt!

Csak egyetlen észrevétel: A Horten fivérek nem csak csupaszárny vitorlázókat építettek. A Ho-229A vadászbombázónak készült és két Jumo-004b hajtóművel szárnyalt -nem is akárhogy!-. Néhány prototípus repült is 44/45-ben. (Aztán meg gondolom az amcsik is csak kipróbálták.)

lori
decente
2009.06.18. 15:08:27
Köszönöm az észrevételt!
Nekem is nagy lieblingem a háború végi német technika. pont ezért nem akartam részletesebben írni a "csupaszárny" technológiáról.
Akkor már meg kellett volna említenem az YB-49-et, vagy az N-1M-et (érdekes, hogy mindkettő Northrop gyártmány), vagy Lippish professzort, aki a farokvezérsíkok nélküli irányítási rendszer, illetve a deltaszárny atyjának tekinthető.
Szeretnék egyszer annyit tudni, hogy bele merjek vágni egy komolyabb cikkbe a Luft'46 témakörről, illetve az elkészült korszakalkotó gépekről.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció