Európa közös gyermeke, a Typhoon

Eurofighter EF2000 Typhoon

1:48, Revell No.04568 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik Idén nyáron suli után ismét nekiláttam egy újabb repülőgépmakett építésének. Választásom a Revell 1:48-as Eurofighter-ére esett, nem véletlenül. A négy ország által közösen kifejlesztett 4+ generációs vadászbombázó már akkor megtetszett, mikor még csak EAP-ként létezett. Ez a kis delta szárnyú kísérleti gép dinamikus repülésével, szép vonalvezetésével és sokféle fegyverzetével azonnal megnyerte a szívemet. Folyamatosan olvastam a gép fejlődéséről, s tavaly ősszel elhatároztam, hogy megépítem az EAP-ból továbbfejlesztett Typhoon kicsinyített mását. Ezután hosszas böngészés következett képek, rajzok, információk után, mígnem végre elég háttér-információ állt a rendelkezésemre ahhoz, hogy belevágjak a makett építésébe. Meg is vettem a kicsikét és a "hozzávalókat", kivéve a fotómaratást vagy a műgyantát, mivel a gépet dobozból szerettem volna elkészíteni, esetleg egy kis házilagos tuninggal.

A makett tehát a Revell 1:48-as méretarányú, együléses gépe, amelyet 2006-ban adtak ki, ha jól tudom, a Monogram kicsit korábbi termékét átvéve. A makett rendkívül részletes, ezt a 228 darabos alkatrészszám és az 5-ös nehézségi szint is jellemzi.

Az építést a kabinnal kezdtem el. A katapultülést 5 darabból kell összerakni, majd selyemfényű feketére kell lefesteni. A hevedereket fehér és bézs 1:1 arányú keverékével, az "üléspárnát" világos olívval, míg a csatokat alumíniummal festettem le. A fejtámla antracit színt kapott. Megfestettem a katapultfogantyút, a gázkart és a botkormányt, majd az egészet a már lefestett (Revell 5+57 1/4-3/4 arányú keveréke) kabinteknőbe ragasztottam. Az oldalkonzol kapcsolóit kézzel festettem, míg a műszerfalat matricáztam és festettem is. Az útmutató itt a felhelyezendő matricák számát rosszul jelöli. Nem 257-től 268-ig, hanem 266-tól 277-ig kell matricázni. Ez az első nagy hiba az útmutatóban, de lesz még rá példa a későbbiekben.

Ezután a kacsaszárnyakat ragasztottam, pontosabban helyeztem a törzsfelekbe, mivel a gyártó ezt mozgatható kivitelben adja. Persze, hogy a kis műanyag csapok pár próba után letörtek. Ezeket kellett 1,2-es acéldróttal helyettesíteni, így már jól működtek.

Ezt követően 30 gramm súlyt tettem a kabinteknő köré és az orrkúpba, nehogy leüljön a gép; majd egyesítettem a törzsfeleket, és egy nap múlva tömítettem a helyenként 6-7 tizedmilliméteres hézagokat, majd összecsiszoltam a darabokat. Míg ez száradt, elkészítettem a főfutó aknáját, mely fényes fehér színt kapott.

Ekkor álltam neki a beömlőnek is. Belseje Revell 371 és 5 40-60%-os keveréke. Azonban festése előtt össze kellett csiszolni a méretes réseket, ami nem volt egyszerű, főleg a csatorna belső végén, ahol a gyártó sajnos csak egy sima felületű műagyag darabot ad, „elzárva” a levegő útját a hajtóműbe. Ezt hagytam úgy, ahogy van, mivel nem volt megfelelő képem és információm ezen rész pontos kialakításáról.

Amíg ezek száradtak, kifúrtam a szárnyak alján a pilonok csapjainak helyét, majd pár nap múlva az alsó törzsfélbe (ami egybe volt öntve az alsó szárnyfelekkel) beragasztottam a futóaknákat (az orrfutó-akna a beömlő alsó részén volt) és a beömlőt. Majd a szokásos tömítés-csiszolás következett.

Két nap múlva egyesítettem a törzset az alsó szárnyféllel és törzsalsóval, majd felraktam az orrkúpot, a beömlő feletti „légterelő” lemezt és a beömlő oldalait is. Másnap felraktam a felső szárnyfeleket is, majd száradás után hosszas tömítés és csiszolómunka következett, míg végre egységes felületet értem el. A makett eredete alapján nem számítottam ennyi munkára, de megoldottam ezt is.

Ezután felhelyeztem a szárnyvégi kis tartályokat, amelyek kivételesen „csak” 6 darabból álltak és tökéletesen illeszkedtek. Elkészítettem a hajtómű-kiömlőket is. Színük: a belső rész antracit, amelyhez keverten egy kis matt lakkot és Gun Metalt, így élethűbb lett. A külső lemezek Revell 9 és 91 25-75%-os keveréke, a legutolsó turbinalapát-sor pedig vas metál színt kapott, egy kis higított alumínium szín befolyatással. Másnap ezeket is beragasztottam végleges helyükre.

Ezek után következett a nagy falat, a gép lefestése, még a fegyverzet és futóművek nélkül. Kimaszkoltam a szükséges részeket, utána lemostam a felületet langyos mosogatószeres vízzel, ennek száradása után lealapoztam a felületet Surfacer 1000-rel, majd 1200-al, így már eltűnt a felületi hibák legnagyobb része. Az útmutató ajánlása szerint a gép színét 3 festékből kell kikeverni. Ezen színek: 30% selyemmatt fehér (R301), 40% matt világoszöld (R55) és 30% selyemmatt szürke (R374). Miután kikevertem a színt, még adtam hozzá pár csepp világosszürkét (R371), így már szebb lett a szín. Sajnos azonban csak a fújás után derült ki, hogy egy kicsit zöldebb lett a kelleténél. Nekem viszont tetszett, tehát ezzel fújtam le még egyszer. Az orrkúp, német gép lévén R371 és 374 75-25%-os keveréke(az angol gépek orrkúpja eltérő színű, R374). Pár nap száradás után lelakkoztam a felületet egy réteg szatén lakkal.

A felület száradása alatt összeállítottam a futóműveket, amelyek fényes fehérek lettek, a munkahengerek alumínium színt kaptak, a kerekek antracit színűek lettek fehér felnivel és vas illetve világosszürke csavarokkal és kerékaggyal. Itt találkoztam a második nagy hibával az útmutatóban, ugyanis ha követjük a rajzot, akkor teljesen fordítva fogjuk összerakni a futóművet! Nagy odafigyelést igényel a helyes összeállítás, de a darabok alakja, illesztési pontjai és képek alapján helyesen össze lehet rakni a „lábakat”. Szerencsére még időben észrevettem a hibát, és nem kellett ragasztás után korrigálni.

Mikor a gép megszáradt, lábra állítottam. A futószárak elég nehezen akartak a helyükre menni, mivel az összességében kb. 4 mm-rel szélesebb futószárak forgópontját kell begyömöszölni a szárnyfelsőben kialakított futóaknába! Ezért le kellett vágni az egyik oldali túlnyúlást, majd a fő darab beragasztása után kellett hozzáragasztani. Így már stimmelt. Ekkor raktam helyéra az orrfutót is. A futóművek állása precíz lett, pontosan, mint a valóságban; a sok fáradtság meghozta a gyümölcsét.

És ekkor következett a vadászbombázók ékköve, a fegyverzet. A Revell nagyon kitett magáért ebben a tekintetben! Lássuk a listát:
- 2 db AIM-9 Sidewinder
- 2 db IRIS-T
- 2 db AIM-132 ASRAAM
- 4 db MBDA Meteor
- 4 db AIM-120B AMRAAM
- 2 db Taurus
- 2 db Storm Shadow
- 2 db GBU-24B lézerbomba
- 1 db felderítő konténer
- és 3 db 1000 literes póttank

Sajnos azonban a szárnyak alatti legbelső pilonokat nem mellékelik, csak a helyük van meg. Én azonban teljes fegyverzettel szerettem volna felszerelni a Typhoon-t, tehát egy régi 48-as Phantom II pilonjait alakítottam át képek alapján, majd bekarcoltam pár panelvonalat és így raktam fel a gépre.

De még az így teljes, 13 felfüggesztő pont ellenére sem volt könnyű a választás. Azt már elterveztem, hogy a JG 73 egyik gépét építem meg, így a Taurus egy biztos pont volt. Sokáig gondolkodtam a konfiguráción, míg létrejött a végleges forma, kívülről befelé:
- 2 db IRIS-T
- 2 db GBU-24B
- 2 db Taurus
- 2 db AIM-9L Sidewinder
- 2 db AIM-120B AMRAAM
- 2 db MBDA Meteor
- 1 db 1000 literes póttank

Így már tetszett a gép.
Nekiláttam tehát a fegyverzetnek, ami kb. 2 hétig tartott. Egy Taurus például potom 10 db-ból állt, és rengeteget kellett tömíteni és csiszolni a robotrepülőkön, a póttankon és a bombákon is. Rengeteg matrica is járt hozzájuk, átlagosan 10-11 darab rakétánként és bombánként. De megérte, mert remek látvány volt az elkészült fegyverzet.

Mielőtt felékesítettem volna gépemet a fegyverzettel, bepaneleztem a gépet. Ezt a Tamiya ezen célra való panelező tollával csináltam. Néhány helyen elrontottam a vonalat, de gyakorlatilag ez volt a főpróba, ugyanis először ezen a maketten próbáltam ki a tollat. Tudom, hogy nem így kellett volna csinálni, de mindenki a saját kárán tanul. Azonban a végeredmény magáért beszél, és sokkal szebb, mint mondjuk a befolyatásos módszerrel. De ez szubjektív vélemény. Mikor ez is megvolt, matricáztam „egy jót”.

A matrica is kifogástalan. A/4-es méretű lap, amelyen 8 gép jelzései vannak: 3 angol, 2 német, 1 olasz, 1 osztrák és 1 spanyol. Én természetesen az egyik németet választottam, „személy szerint” a JG 73 Steinhoff alakulat 30+13-as számú repülőgépét. A matricázás időtartama kb. másfél nap volt a rengeteg kiválóan olvasható stencil miatt. Egyedül egy helyen volt egy kis félrenyomás, de épp a felségjelen. Szerencsére csak kb. negyed tizedmilliméter volt az eltérés.

Mikor ezzel is végeztem, újból lelakkoztam a gépet. Azonban van olyan matrica, ami a további réteg lakk ellenére is elüt a homogén felülettől, de ezzel nem törődtem, mert eldugott helyen van. 3 nap száradás után felraktam a fegyverzetet, ami tökéletesen illett a helyére. Ezek után következett a végső fázis: felhelyeztem a kabintetőt, a törzsféklapot, a különböző antennákat, a helyzetjelző lámpákat, a nyitott állapotban rögzített tankolócsövet és a szélvédőtől balra lévő érzékelőt, amelyet, mint később kiderült, feleslegesen raktam fel, ugyanis a németek nem rendszeresítették gépeiken. De ekkor már nem akartam megsérteni a felületet, így ott hagytam. Legvégül, egységesítve a felületet, még egyszer lefújtam a makettet szatén lakkal.

Ezzel elkészült munkásságom 20-ik makettje, cirka 2 és fél hónap folyamatos munka után. Összességében elégedett vagyok a makettel, szívesen megépíteném még egyszer, de akkor már az Eduard fotómaratásaival felvértezve.

Utóirat: meg kell említenem még, hogy ebben az évben leszek 18 éves, így elnézést az esetleges tudásbeli hiányosságaim miatt…
Szívesen várom a kritikákat, legyen az negatív vagy pozitív; így ezek alapján tudom fejleszteni a technikámat, amely az elmúlt közel 8 év alatt már elég sokat fejlődött. Köszönöm a figyelmet.
Kész 1
Kész 1
Kész 2
Kész 2
Kész 3
Kész 3
Kész 4
Kész 4
Kész 5
Kész 5
Kész 6
Kész 6
Kész 7
Kész 7
Kész 8
Kész 8
Kész 9
Kész 9
A doboz
A doboz
Az összeállítási rajz címlapja
Az összeállítási…
4-5. oldal
4-5. oldal
6-7. oldal
6-7. oldal
8-9. oldal
8-9. oldal
10-11. oldal
10-11. oldal
12-13. oldal
12-13. oldal
14-15. oldal
14-15. oldal
16-17. oldal
16-17. oldal
18-19. oldal
18-19. oldal
Utolsó oldal
Utolsó oldal
A munka kezdete
A munka kezdete
Öntőkeretek 1
Öntőkeretek 1
Öntőkeretek 2
Öntőkeretek 2
Kabinteknő, ülés és egyebek
Kabinteknő, ülés…
Az ülés
Az ülés
Katapultülés
Katapultülés
A kabin
A kabin
A kabin ülés nélkül
A kabin ülés nélk…
A rakéták
A rakéták
Csapásmérő osztag
Csapásmérő osztag
Az arzenál
Az arzenál
A matricalap
A matricalap
Félkészen
Félkészen
Félkészen 2
Félkészen 2
Félkészen 3
Félkészen 3
Makettjeim

Ezek mellett van még egy F-104G-m és egy A300-600ST Belugám illetve egy F-15E-m is.
Makettjeim
2008.08.26.
Utolsó módosítás: 2008.08.27.
Gery, Zákányfalu
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
zoli1989
2008.09.04. 15:56:54
Szia Gery!

Elolvastam a cikket. Engem is nagyon érdekel a makett, szeretném elkészíteni, csak annyi, hogy én spanyol gépet, méghozzá a 11-10 oldalszámút építeném. A kabin szerintem
nagyon jó lett. A fúvócsövek is tetszenek. És a fegyverzet, valamint a futóművek is szépek lettek. Sőt tulajdonképpen minden jól sikerült a maketten, kivéve egy fázist.
Ez a panelezés. Szerintem nagyon nem élethű. A panelvonalak általában leheletvékonyak szoktak lenni, sokszor alig észrevehetőek, másrészt pedig ha a panelvonal már egy
picit is látszik, akkor a gép valamennyire koszos is szokott lenni, a te géped viszont teljesen tiszta, sehol egy kis folyás, vagy kosz. Ha pedig új a gép, vagy új a festése akkor a panelvonalak még egy-két méteres távolságból sem látszanak. Az egyik repülőnapon pont egy német gép esetében lehetett ezt nagyon jól megfigyelni.
Ezt tényleg csak azért írtam neked, mert szerintem nem ez a helyes út, ennyire kemény fekete panelvonalakat készíteni. Sajna nagyon rontja az összképet, mert ha ez nem lenne
akkor egy nagyon magas színvonalú makett lenne. Egyébként az valóban látszik hogy sok munkát van benne, és ezt az egy fázist leszámítva tényleg nagyon szép a makett.
Nézegess sok képet tiszta és koszos gépekről, és akkor előbb-utóbb rá fogsz jönni hogy mire gondoltam.
Egyébként a többi makettjeid is nagyon jók!
bgyasoldier
2008.09.04. 18:01:15
Szia Gery!

Tetszik a gép, jól sikerült, hasonló a véleményem mint Zoli "kollégának". Jobban jártál volna ha elhagyod, és megcsinálod zsírúj gépnek. Még egy pici észrevétel: a németek nem rendszeresítették a PIRATE infravörös érzékelőt (kabin előtt baloldalt).
Egyébként jó kis gép, nekem is megvan '72-ben :)

További sikeres makettezést kívánok!!!
sanyi
2008.09.04. 18:25:46
Sziasztok!
Jó a gép, de ezek a panelvonalak... Ne értse félre senki: de ez a panelezés akkora felesleges munka, hogy az fogalom. Valaki kitalálta a sok ember meg megy utána, ahelyett hogy megnézne egy képet az igaziról. Kedves Gery ezt most ne vedd Magadra, nem kimondottan Neked szánom. Mint biztonsági technikus elmondanék valamit: a gép biztosító-zászlócskák nélkül csak egy féle képpen áll: a kifutón, a pilótával az ülésben... Ez sokkal látványosabb, pontosabban sokkal élethűbb. Még a legendásan laza országokban is oda figyelnek erre, nem pedig a panelvonalak festegetésével töltik az időt. El ne mondja valaki hogy ilyen állapotban lévő gép láttán a műszaki parancsnoknak másnap is be kellene menni dolgozni. Ezen szerintem el lehet gondolkozni. Sok makettező ott rontja el a gépét hogy elköveti a panelezést. Ok, van olyan gép amin látszódnak, de a legtöbb esetben semmit nem látsz, ha "léptékarányos" távolságból nézed az igazit. Remélem nem gázoltam bele senki lelkébe, nem ez volt a célom, csak jó lenne ha másra is odafigyelne a makettető társadalom, nem pedig követni a legújabb nyugati trendet. Ugyanis érdekes: a nyugati publikációk elterjedésével jelentek meg a pókhálós gépek...
Üdvözlettel
Sanyi
csabbee
2008.09.04. 19:09:47
Szia Gery!
Jó a gép,a rengeteg fegyver nagyon feldobja!A panelvonalakkal kapcsolatban csatlakoznék az előttem szólókhoz,egy hangyányit erős lett.Talán még a kabin üvegét átfesthetted volna a füst-arany árnyalattal ahogy az új gépeken van
Ja,és szerintem ha legközelebb Revell gépet festesz szerintem a megadott festékkódjaikat(ebből annyi%,abból meg ennyi%..)szerintem nyugodtan felejtsd el,inkább ha Tudod próbáld kiváltani valamilyen pontosabb festékmárkára(pl Gunze).További sok sikert!Üdv:Csaba.
ati27
2008.09.08. 20:33:15
Hm.. Kicsit vitatkoznék a panelezés-nem panelezés ügyben. Szerintem igen is egy kicsit ki kell emelni..De azért igy nagyon erős túlzás.. Kb azzal tudbám hasonlitani mint amikor egy csaj feldob egy szolid sminket, egy kicsit kihangsúlyozza a szemét mondjuk.. De ugye láttatok olyat is mikor tulzűsba esett valaki, akkor pont azt a hatást éri el, hogy átesik a ló túloldalára. :) Szerintem vegyük alapul ezt a képet amit itt a fórumon találtam, Utólag is köszi a készítőjének! http://www.makettinfo.hu/forum/image.php?img_id=64052&size=full#image_64052 Amint látható, azért látszódnak azok a panelek persze enyhe koszolódás kíséretében! Persze tegyük hozzá, hogy ez a kép még egy "kicsit" csal is mivel egy viszonylag alacsony felbontású jpg kép, és a jegp szabvány híres arrol, hogy pnt ezeket e részleteket hajlamos elmosni.. Szerintem igenis van létjogosultsága a panelezésnek, de módjával (néha a kevesebb a több:) )... De amúgy tényleg jó lett!! Gratula!
zoli1989
2008.09.18. 21:02:12
De ha jobban megnézzük pl. azt a képet, akkor azért látható hogy elég kevés helyen látszódnak azok a panelvonalak, szóval nem egyenletesen látszódnak. Minden gépnek
megvan a maga koszólódása. Nem szabad a két oldalt teljesen ugyanolyan egyformára készíteni. Lehet itt-ott egy leheletnyi vékony panelezést valóban, de szerintem a
koptatásnak és a koszolásnak több értelme van.
Gery
2008.10.27. 15:54:56
Kicsit megkésve, de köszönöm az összes kommentet, amit írtatok!
Átolvasva őket, magam is rájöttem, hogy néhány helyen hibákat ejtettem, amelyeket a későbbiekben igyekszem majd elkerülni. Minden jó tanácsot köszönök, mert így rávilágítottatok a javítandó hibáimra.
És hogy válaszoljak Zolinak is, sajnos utólag(néhány jelentős panelvonal után)én is rájöttem, hogy túl kirívó lett a panelezés a tollal, ezért próbáltam tompítani a hatásán egy leheletnyi(végletekig higított)alapszín átfújással, de ez sem volt az igazi. Ezért hagytam úgy, ahogy volt és inkább a további pontos panelezéssel törődtem.
Ego! Ha gondolod, akkor nyáron értekezhetnénk a különböző technikákról-mivel addig a tanulással kell foglalkoznom-, amiket említettél. És persze köszönöm az észrevételedet is!
Mégegyszer mindenkinek köszönöm a javaslatokat és az észrevételeket! Terveim szerint az érettségi után ismét jelentkezem egy újabb makettel, amelynél már az általatok adott tanácsokat és javaslatokat is felhasználom majd.

Üdv
Gery
Gery
2009.08.07. 20:14:07
Szia ADAM!
Nagyon köszönöm a dicséretet és örülök, hogy tetszik a kicsike:)
Idestova közel 8 éve makettezem, de igazán csak 2,5-3 éve foglalkozom vele és figyelek oda jobban a kisebb részletekre is. De elárulom, hogy még nem vagyok 19 se, úgyhogy a technikáimon van még mit csiszolni, de azért igyekszem:)
A pilótafülkéhez kanyarodva, semmilyen feljavítószettet nem használtam, natúran építettem a dobozból (úgy, mint az egész gépet).

Mégegyszer örülök, hogy értékelted a repcsimet:)

Üdv: Gábor
Juhasz.Adam
2010.02.07. 19:35:30
Szia Gery!
Karácsonykor engem is megleptek ezzel a kittel, mikor megláttam eléggé örültem neki, mert a te gépeden látva gondoltam nem lehet egy rossz kit. Továbbá kaptam egy F-4 C/D Phantom 2-es gépet szintén Revell, 1:48-as méretarányban!
Ja igen és szeretnék kérni egy kis segítséget a festéssel kapcsolatban!
Előre is kössz.
ADAM
Juhasz.Adam
2010.02.07. 19:36:20
Ja igen én vagyok az aki a kabinbelsőt dícséri, ez új regim mer a régi meghalt.
Gery
2010.02.08. 18:14:12
Szia Ádám!

Bármilyen kérdéseddel keress meg magánúton és akkor szívesen válaszolok!
E-mail címem /vagy akár msn-címemet is/ megtalálod az adatlapomon!

Üdv: Gábor
Juhasz.Adam
2010.02.11. 19:57:51
Zsír kösszépen!
Juhasz.Adam
2010.02.11. 20:00:54
Ja igen fontos kérdés!
Lehet, hogy csak én vagyok ennyire ostoba, de hogyan kell más adatlapját meglesni?
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció