Északi kopó

Mikojan-Gurjevics MiG-31 Foxhound

1:72, Zvezda
Pintér György - Múzeumi krimik A típusról röviden szólnék, éppen csak annyit, hogy akiket nem csapott meg a kerozingőz, azok is képbe kerüljenek. A MiG–31 Foxhound a hetvenes évek végén a MiG–25 Foxbat alapjain kifejlesztett elfogóvadász, valójában egy teljesen új típusról beszélhetünk, hiszen a gép alapvető rendszerei jelentősen eltérnek az elődtől. A „kopó” D30-F6 hajtóművei a MiG-25-ösénél erősebbek és „gazdaságosabbak”, a legfontosabb újítást pedig a világ első fázisvezérelt radarjával működő Zaszlon fegyverrendszer jelenti. A Zaszlon amellett, hogy 10 cél egyidejű követését és 4 cél egyidejű támadását teszi lehetővé R-33-as nagy hatótávolságú légiharcrakétákkal, adatátviteli rendszerének köszönhetően egyfajta „mini-AWACS”-ként működhet, együttműködve más vadászokkal és az A-50 Mainstay légtérellenőrző gépekkel. A kétüléses gép személyzetét - hasonlóan az amerikai F-14-eshez - a pilóta és a mögötte ülő fegyverrendszer-kezelő operátor (angol terminológia szerint: WSO) alkotja. A típust az Északi-sark irányából érkező bombázók és robotrepülőgépek elfogására fejlesztették ki, a végtelen tundra és hómezők fölött nagy szükség volt arra, hogy egyetlen gép akár 800 km szélességű sávban is felügyelhesse az előtte fekvő területet. A típus 1982-es szolgálatba állása után a PVO, vagyis a Szovjet Honi Légvédelem egységeiben egy még nagyobb monstrumot, a Tu-128 Fiddlert váltotta fel fokozatosan az évtized folyamán. A MiG-31 exportra nem került, viszont a Szovjetunió felbomlása után Kazahsztán megörökölte a gépek egy részét. Itt és természetesen az Orosz Légierő – a kilencvenes években a PVO-t magába olvasztó VVS – kötelékében, valamint az Orosz Haditengerészeti Légierőben jelenleg is szolgálatban áll.


A gépet a Zvezda 7229 sz. készletéből építetten meg, kibővítve a Begemot (72-006 sz.) matricaívével és két K-36 os műgyanta katapultüléssel. (mindezt a Makettinfo fórum Cserebere topikjából volt szerencsém beszerezni).
Kopó-makett építésekor a színpompás kamuflázs kedvelőinek csalódniuk kell, a gép mindig is kizárólag egyenszürke színben látta el feladatát, ez alól csak a gyári – a ’90-es évek elején többek közt a Le Bourget-i kiállításon is bemutatkozott – kék-fehér-szürke festésű bemutatópéldány kivétel, nem véletlen, hogy láthatóan ez a makettezők kedvence. Én azonban mindenképpen katonai alakulatnál szolgáló gépet akartam építeni.
A megépített vörös 08-as oldalszámú gép a híres második világháborús ászról, Borisz Szafonovról elnevezett 174th GvIAP (gárda-vadászrepülő-ezred)-hoz tartozik, és sajátos egybeesésként maga is a Borisz Szafonov nevet viseli. (Ez olvasható tehát az oldalán - némi félreértéseket okozva makettező fórumokon -, nem a század elnevezése. A Revell 04378. számú készletéből például ugyanezen alakulat vörös 22-es oldalszámú, Zahkar Sorokinról elnevezett gépét építhetjük meg.) A 2001-ben feloszlatott alakulat a Kola-félszigeten található Moncsegorszk bázison állomásozott, és az elsők között kapta meg a típust a ’80-as évek elején. Az itteni gépek – melyek elsőként találkoztak a NATO gépeivel, például norvég F-16-osokkal – az Északi-tenger feletti nagy távolságú repülései nyomán merült fel a légi utántölthetőség igénye.
Makettem a gép 1980-as évek eleji-közepi állapotát mutatja be, ami – a korabeli és a később készített fotókat, valamint rajzokat tanulmányozva – az alábbiakban nyilvánul meg:
• az orr-részen kétoldalt és a függőleges vezérsíkok felső részén található dielektrikus panelek a későbbi gépeken látott sötétszürke szín helyett még festetlenek voltak, színük már-már rózsaszínbe hajló halványpiros.
• az orr alsó felületén, az orrkúp és a félig törzsbe süllyesztett IRST (infravörös keresőrendszer) közötti terület a törzs más felületére is jellemző szürke alapszínt viselte, szemben a későbbi, illetve a mai példányokon látható állapottal, ahol ez fekete színt kapott.
• a gép még nem rendelkezik légi utántöltő csatlakozóval.
A gép típusjelzése MiG-31, minden további altípus-megjelölés nélkül. A ’80-as évek végétől immár a korszerűsített MiG–31B-t gyártották, illetve később az altípus-megjelölés nélkülieket is korszerűsítették a B változatnak megfelelően. (MiG–31A megjelölés nem létezett).


A készlet – amellett, hogy a panelvonalak eléggé mélyek, túlzottan hangsúlyosak - szép és elég komplett, ugyanakkor bizonyos szintű feljavítás szerintem elengedhetetlen.
A pilótafülkével kezdtem, ennek kialakítása alapból elég gyenge, mindenekelőtt az ülések közti és a WSO ülése mögötti falat pótoltam műanyag lapokból, ugyanígy megnöveltem az ülések melletti oldalkonzolok méretét, hogy fel tudjam helyezni az ide szánt Begemot matricákat. Ezekről csak pozitívat mondhatok: szépek, részletesek, jól kezelhetőek, nem szakadnak. A WSO műszerfala esetén volt egy kis hiányosság a fejmagasságban lévő műszerek matricáinál, ennek pótlására a Zvezda fel nem használt matricaívéből vágtam megfelelő méretűt. Átlátszó műanyag lapból elkészítettem a HUD-ot, majd behelyeztem a megfestett gyanta üléseket. Hogy az izgalmas belső tér érvényesüljön, nyitott kabintetővel építettem meg a gépet. A kabintető valamennyi elemének szigetelését vékonyra vágott szigetelőszalaggal érzékeltettem.

A beömlőnyílásoknál muszáj volt a turbinalapátokat pótolni, hiszen kiábrándító lett volna két üres „fekete lyukat” látni, ha benéz az ember. A turbinalapátsort matricalapra nyomtattam, amit méretre vágott műanyag lapra ragasztottam. A fúvókák környékének illeszkedése is hagy kívánni valót maga után, de azzal kevésbé foglalkoztam.

Illeszkedés, ragasztás terén az orr-rész és a beömlők jelentettek komolyabb kihívást, mivel itt egyszerre kellett sok nagy felületnek a megfelelő szögben rögzülnie. A saját munkámat azzal nehezítettem, hogy a már összeillesztett orrba olyan mennyiségű gyurmát és fémet illesztettem, hogy az az építés közben – majd festés után is – egyben leszakadt a saját súlya miatt.
A bemlőnyílások változó állású alsó, illetve belső részét kétféle állapotban is engedi elkészíteni a készlet, a repülés közbeni, illetve a nyugalmi állapotnak megfelelően, én az utóbbit választottam, ilyenkor a beömlők alsó része lenyíló helyzetben van.


Első pre-shading próbálkozásom után felvittem a szürke alapszíneket, a vízszintes vezérsíkok útban voltak, úgy döntöttem, hogy matricázás, majd egy fényes lakkréteg felvitele és a panelezés után tettem vissza őket. Mindvégig ecsettel dolgoztam.
A gépet teljes függesztményterheléssel építettem meg, az R-40-es és R-33-as rakétákhoz és a póttartályokhoz is részletes matricák álltak rendelkezésre a Begemot készletből. Az óvatos „talpraállítás” után az apróbb alkatrészek, pitot-csövek felhelyezése következett, pontot téve egy csaknem - egyéb elfoglaltságaim miatt - egyéves projektre.
A végeredménnyel, noha kellett pár kompromisszumot tennem a kezdeti elképzelésekhez képest, elégedett vagyok a kopóval, ami egyszer talán egy havas reptéri diorámán fog helyet kapni, ám ez még a jövő zenéje.

Forrás: Yefim Gordon: Mikoyan MiG-31 (Famous Russian Aircraft Series)

Ajánlott linkek:
http://gviap.narod.ru/
http://www.kerozingozos.hu/2010/01/03/a-kopo/
http://www.kerozingozos.hu/2010/06/04/kopok-igen-ritka-videokon/
http://www.kerozingozos.hu/2010/04/18/kopok-minden-mennyisegben/
http://wp.scn.ru/en/ww4/f/726/1/0/4
http://lemil.blog.hu/2009/05/10/adolf_tolkacsov_2_0
MiG-31_Finished_09
MiG-31_Finished_09
MiG-31_Finished_01
MiG-31_Finished_01
MiG-31_Finished_02
MiG-31_Finished_02
MiG-31_Finished_03
MiG-31_Finished_03
MiG-31_Finished_04
MiG-31_Finished_04
MiG-31_Finished_06
MiG-31_Finished_06
MiG-31_Finished_05
MiG-31_Finished_05
MiG-31_Finished_08
MiG-31_Finished_08
MiG-31_Finished_07
MiG-31_Finished_07
MiG-31_Finished_10
MiG-31_Finished_10
MiG-31_Finished_11
MiG-31_Finished_11
MiG-31_Finished_11
MiG-31_Finished_11
MiG-31_Finished_12
MiG-31_Finished_12
MiG-31_Finished_13
MiG-31_Finished_13
MiG-31_Finished_14
MiG-31_Finished_14
MiG-31_Finished_16
MiG-31_Finished_16
MiG-31_Finished_17
MiG-31_Finished_17
MiG-31_Finished_18
MiG-31_Finished_18
MiG-31_eredeti
MiG-31_eredeti
MiG-31_InProgress_02
MiG-31_InProgress_02
MiG-31_InProgress_04
MiG-31_InProgress_04
MiG-31_Magyarázórajzzal
MiG-31_Magyarázó…
MiG_31_InProgress_01
MiG_31_InProgress_01
MiG_31_InProgress_03
MiG_31_InProgress_03
2011.07.03.
Dani_MiG23, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció