Egy rossz leszállás következményei

Lockheed MC-130H Combat Talon II

1:48, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik A gép az Operation Iraqi Freedom hadművelet közben, 2004.december 29-én egy éjszakai, műszeres leszállás során futott bele egy óriási gödörbe a kifutópálya közepén, amit a pilóták információs rendszerébe (Notice to Airmen) nem vezettek fel. Az eredmény a képeken látható, a gép rommá tört, egy része kiégett.

A makett az Italeri régi AC-130 Gunship kitjének átalakításával készült. Az Italeri kit elég régi, kiemelkedő panelvonalas, a részletek leegyszerűsítettek, vagy teljesen hiányoznak. A pozitívumai a jó méret és alakhűség, a méretéhez pontos illeszkedések. A kabinbelső és a tehertér elég jól kidolgozott, dobozból építve is szépen mutat, de jó alap a feljavításhoz is.

Az építést az összes panelvonal átkarcolásával kezdtem, ami egy szikéből kialakított szerszámmal készült. Ezután a teljes makettet átszegecseltem. Az igazi gépre jellemzőek voltak a látható (nem lecsiszolt) szegecsek, ebből az Italeri maketten egy darab sincs. Ezután álltam neki a valódi feljavításnak. A külső részletek kialakításában az airliners.net kiváló minőségű fotóit használtam referenciaként.

Az egyébként jól kidolgozott kabinban csak a műszerfal mögötti vezetékek és az oldalablakok melleti kis alkatrészek készültek el saját feljavításból, a többi részletet csak festéssel emeltem ki. A deszantteret is kidolgoztam, mert a ledobott vészkijárati ajtón át látszik. A kabinnál és a deszanttérnél nem törekedtem a teljes élethűségre (ennek az alváltozatnak a belsejéről egyetlen darab fotót sem találtam), inkább egy koszos, a tűztől kormos belsőt festettem.

Az első beszállóajtó az ütközéskor kiszakadt a helyéből és messzire repült. Ezt a részt a jó láthatóság miatt tökéletesre kellett kidolgozni, a maketten viszont nyomát sem találjuk az ide való alkatrészeknek.

Az égett rész mustáros tubusból és sztirollapokból épült. Az égett résznél először valódi hamut ragasztottam fényes lakkal a felületre, majd fehér, fekete, barna és sárga pigmentporral értem el a kívánt hatást.

A fékszárnyak és a kiengedett fékszárnynál látható szárnyszerkezet sztirollapokból készült.

Saját építéssel készült az összes antenna és a jellegzetes orr, a helyzetfények, és még sok egyéb apróság.

Festés:
A festést először az alapfestéssel kezdtem, ami a valóságnál jóval világosabb árnyalat. Ezután a panelvonalakat fújtam ár sötétebb szürkével, majd erre fényes lakk került. Végül az egész makettet műszaki tustintával ecseteltem át, ez gyönyörűen kiemelte a szegecselést és a panelvonalakat. A jelzések, feliratok maszkolással, szórópisztollyal készültek.

A makett öt hónap folyamatos munkával készült el, eddigi legnagyobb vállalkozásom.

Fotók az eredeti gépről:
http://www.baaa-acro.com/Dossier%20Photo/85-0012-1.htm
kabinbelső festetlenül...
kabinbelső…
...és festve
...és festve
törzsbelső
törzsbels
beszállóajtó környéke festetlenül...
beszállóajtó kö…
...és festve
...és festve
beszállóajtó kívülről
beszállóajtó kív…
...és festve
...és festve
elégett szárnyrész
elégett szárnyré…
alapozva
alapozva
festve
festve
alulról
alulról
fékszárny helye
fékszárny helye
fékszárny helye
fékszárny helye
fékszárny
fékszárny
alapfestés
alapfestés
panelvonal kiemelés pisztollyal
panelvonal kiemelés…
lakk és átmosás
lakk és átmosás
2007.12.01.
Szabó Ákos (Ákos), Uraiújfalu
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
cilus
2008.06.08. 11:26:16
Nagyon otvan!
hofi
2008.06.10. 09:05:47
Ez már felháborító! :)

Az egyik haveromat a Te cikkeiddel próbálom rászoktatni a makettezésre...
gerge1y
2008.06.10. 10:10:48
Élethű. Szép munka.
cooper
2008.06.11. 10:54:28
nagyon szép ,hihetelen részletes munka
bigboy
2008.06.11. 11:07:01
Hát hát csak hápogok.megint egy mestermü a mestertől. köszönjuk.
Marcell 0708
2010.11.22. 17:36:30
Ez nagyon durva lett!
Láttam Gödöllőn, élőben még jobb...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció