Csillagtűz

Lockheed F-94 Starfire

1:48, Hobbycraft
Pintér György - Múzeumi krimik A 2. világháború végével a győztes USA új ellensége a Szovjetunió lett. Mikor a szovjetek kifejlesztették saját távolsági bombázójukat (nem töprengtek sokat, a B-29-est koppintották le és Tu-4 néven állították rendszerbe), az amerikaiak rádöbbentek, hogy ettől kezdve a levegőből lényegében védtelenek. Lázas munka kezdődött, hogy olyan vadászgépeket fejlesszenek ki, amelyek minden időben és napszakban képesek Észak-Amerikát megvédeni. A légcsavaros típusok helyett már sugárhajtóműves gépben gondolkodtak.

A rendelkezésre álló F-80 Shooting Star–t vették alapul, vagyis ennek kétüléses változatát, a T-33-at. A legjelentősebb változtatást az orr-részen eszközölték, ahová egy AN/APG-33 radart tettek, ez alatt volt a négy darab 12,7 mm-es géppuska. Ez lehetővé tette, hogy a földi rávezetés után a célt a saját radarjával derítse fel, éjjel vagy nappal. A T-33-nál erősebb, utánégetős Allison J-33 hajtóművet építettek be. A kétfős személyzet egy pilótából, és a mögötte ülő radaroperátorból állt. A szárnyak végére ledobható póttartályok kerültek. 1950 májusában állt rendszerbe F-94A néven.

A koreai háborúban a típussal négy légi győzelmet arattak.
Az F-94A-t a B változat követte. Ennek a szárny végén már fix tartályok voltak, és a szárnyakba is került 2-2 géppuska. A típus C változata már jelentősebb változtatásokon esett át. Az orrba a radar köré Mighty Mouse nem irányítható légiharc rakéták kerültek, és ugyanezeket tették a szárnyakba épített gondolákba is. A vízszintes vezérsík nyilazott lett, a hajtóműbeömlőt is áttervezték, a hajtóművet Pratt n Whittney J-48-p-5 típusúra cserélték.

A D változat egy együléses vadászbombázó lett volna, amiből csak egy darab épült meg. Ezen a gépen tesztelték a forgócsöves Vulcan gépágyút.
A Starfire-ök 10 évig szolgáltak az USAF és a Légi Nemzeti Gárda színeiben.

A Starfire nem kedvence a makett gyártóknak. Emlékeim szerint 1/72-ben a Heller adta ki valamikor régen (B variáns), 1/48-as méretarányban csak a Hobbycraft és a Lindberg dobta piacra. Az utóbbi a C változatot, felejthető (pontosabban felejthetetlenül silány) kivitelben. A Hobbycraft F-94A makettje pont úgy készült mint a igazi típus. Az kanadai cég F-80/T-33 főbb alkatrészeit tartalmazza.

A felületek szépek, a panelvonalak vésettek, a főbb darabok pontosan illeszkednek. A kidolgozás viszont csak erős közepesnek mondható. A futóaknák és a nyithatóra is elkészíthető fékszárnyak minimálisan kidolgozottak, csakúgy mint a hajtómű kiömlője. A pilótafülke elég puritán (ez talán a valóságban sem volt másképp), az ülések is elég vaskos darabok. Sajnos a törzs alatti két féklapocskát nem készíthetjük el nyitott állapotban. A kabintető két darab. Az összeállítási rajz nem bonyolult, viszont a belső terekhez nem nyújt festési segédletet. Ennek bizony utána kell nézni. A matricalap két gép, egy nemzeti gárdás és egy légierős matricáit tartalmazza. A szárnyakra kerülő USAF felirat szerintem teljesen hibás. A légierős gép törzsére való sárga csíkok nem egymás tükörképei, így ezek sem használhatóak.

Mivel nem egy túlreprezentált gép igen ritka makettjéről van szó, a feljavítása komoly detektív munkát igényel. Már persze az is szép teljesítmény, ha valaki magát a makettet felleli valahol, mondjuk az interneten. Ez nem könnyű, még akkor sem, hogy a Hobbycraft valaha mind a három Starfire makettjét gyártotta 1/48-ban.
boxart
boxart
keret1
keret1
keret2
keret2
keret3
keret3
keret+
keret
matrica
matrica
2009.05.09.
trooper
Pelikán Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Toth_Gabor
2009.06.02. 00:38:32
Kedves Trooper!

És ez eladó?
:-)

Üdv,
T.G.
trooper
2009.06.02. 12:36:12
Szevasz Gábor!
Sajnos nem eladó...:( Sőt, már össze is raktam:)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció