Pintér György - Múzeumi krimik
ELŐSZÓ:
Erről a gályárol,csak annyit, hogy elég hiányos az adathalmaz,melyet
az épitése során nekem kellett kibővitenem.
Teljesen kézzel készített múzeumi kivitelezésű,kórhű paraméterekkel
rendelkezik.A hajótest tőkézett és úszóképes...
A hajótest megépítésénél hiányos a tervek részletes bemutatása,mivel magáról a hajóról csak pár rajzom volt!
CEASAR BIREME ÉPITÉSI FOLYAMATA:
A (Caesar birema romana Kr.e.120.)
• A hajómodell méretaránya : 1:50
• A hajómodell hossza : 68cm
• A hajómodell magassága : 62cm
• A hajómodell szélessége : 25 cm
A bordázattal kezdtem,a tagolt gerinc megoldásán állapodtam meg.Itt látható még a nyers,de már alakot öltött gerinc. Fölcsiszolva, és kiszúrva a bordák helye. 11 bordát kap a hajótest.A későbbiekben helyezem fel a döfőorrot és a fartőorrot, mely rendszerint egy haluszonyt imitál.(((lásd kép1.)))
A törzsponti bordák, kiszúrva így néznek ki…(((lásd kép2.)))
A törzspontból kiindulva a két átmeneti formabordák…(((lásd kép3.)))
Az orr, és a tat felöli mellvédbordák(((lásd kép4.)))
Szintúgy…..(((lásd kép5.)))
Fel is ragasztottam őket a helyére, száradás elteltével utána kell igazítanom, mert ez még nem a végleges állapot,a hiányzó kiegészítők még nincsenek a szerkezeten.(((lásd kép6.)))
Az evezősők szintjének a lejárónyílása és a bástya alatti nyílás is ki van vágva.(((lásd kép7.)))
Az árbóctőkének az alapját is behelyeztem a hajótest közepébe.(((lásd kép8.)))
Nyílás1.(((lásd kép9.)))
Nyilás2.(((lásd kép10.)))
Elkezdtem a mellvédrámpa felragasztását.(((lásd kép11.)))
A döfőorr és a fartőorr is készen, ezekre megy rá majd a stukkós alak és a haluszonyszerű gallion.A palánkozást (akácból) készítettem el parkettás elrendezésben tagolva,a hajlítást nagyon nehéz lett volna kialakítani az erős ívesedés végett .(((lásd kép12.)))
Itt már fel van csiszolva a hajótest és be van tömítve.Elkezdtem a pácolást hagyományos diópáccal…(((lásd kép14.)))
Az oldalpalánk a kémlelőnyílásokkal is elkészült, csak még fel kell csiszolni.(((lásd kép15.)))
A haluszonyszerű gallion is fent van a taton.(((lásd kép16.)))
Az orrfelöli stukkó is fel van rakva.(((lásd kép17.)))
Alakul…(((lásd kép18.)))
A kettő db kormánylapáttőke egyike az ábrán. Már ki is van fúrva,ahova a navigációs kormánylapát lesz bandázsolva.(((lásd kép19.)))
Itt a fedélzeti lejárólépcsőt szemléltetem…(((lásd kép20.)))
Az evezős blokkok a végleges formájukban.(((lásd kép21.)))
Kész a far felöli oldalpalánk is,össze is van dolgozva a hajótesttel.A bástya is fel lett helyezve…(((lásd kép22.)))
Aztán ugyanez van az orr felöl is!(((lásd kép23.)))
Lejavítás, részletes felcsiszolás után a színezés, és a különböző minták felfestése után az első itatólakkozás és a második tömitőlakkozást követte még 3 eljárás.(((lásd kép24.)))
Elkészült a modellsólya is, de a védőfilc és a táblácska az később kerül rá.(((lásd kép25.)))
32 db evező a kettő db kormányevezővel is készen van, itt már a lakkozás utáni száradási fázisban vannak.(((lásd kép26.)))
A megfelelő helyükre tettem őket…(((lásd kép27.)))
Elkészítettem az egyetlen árbócot,amit közben már le is lakkoztam és a helyére tettem a tuskóba.(((lásd kép28.)))
A jó előbb említett navigálókormány-evező majdnem kész állapotban, mert még a végszarvat nem raktam rá,amely összeköttetésben lesz a vitorla fordítókötelével.(((lásd kép29.)))
A teljes fedélzet a lakkozás utáni száradófázisban.(((lásd kép30.)))
Itt a gallionra felhelyezett pajzsot szemléletem.(((lásd kép31.)))
Elkészítettem a bábos korlátokat is.(((lásd kép32.)))
Az orrvitorlarúd…(((lásd kép33.)))
Itt már előrehaladott az állapot,mert már a kötélzet java fel van szerelve,bele van húzva a különböző blokkokba,és természetesen a vitorlarudak is össze vannak szerelve.(((lásd kép34.)))
Az alsó blokkok bandázsai.(((lásd kép35.)))
A felszerelt kormánylapát, a forditókötélhez csatlakozva.(((lásd kép36.)))
Íme távolabbról…Az orrvitorla és a zászlórúd még hátravan…(((lásd kép37.)))
A horgony!(((lásd kép38.)))
A szenátusi vezérsátor is fennvan.(((lásd kép39.)))
A zászlósrúd is szerelt állapotban van.(((lásd kép40.)))
Az orrvitorlarúd is szerelve.(((lásd kép41.)))
Ez a gálya már majdnem készen van, még hátravan a vitorlavásznak legyártása és a felszerelése a hajóra.(((lásd kép42.)))
Minden a helyén…(((lásd kép43.)))
Az igazi action…(((lásd kép44.)))
És késsz….(((lásd kép35.)))
Képmontázs a Ceasar Birema Romana gályamodellről...-----------))))))
A GÁLYA TÖRTÉNETE:
Ez a tipikus római hajó az ie I. században jelentek meg tipusként... Azokban az időkben a római hatalom uralta a Földközi-tenger több mint 60 százalékát. Igen nagy kötelékek futottak ki a termékeny Nílus területeire, mert nagy szüksége volt Rómának a növekvő élelmiszeragglomeráció ellensúlyozásában. A hajó tehát inkább kereskedelmi célokat szolgált.Máshol a rómaiak fejlett harcmodorát demonstrálta. Számos ábrázolást tudhatunk be a korai főnicíaiak hajóiról és e hajók rendkívül hasonló formában készültek . Az erős,robosztus ám kecses fedélzet, tágas keelbased fa hajótest, palánkolt és zártfedélzetes. Mindez lehetővé tette a saját tömeg(így a hasznos súly)növelését.A hajó nem volt nagy,de a szigorú fegyelem (szankciók) igen hatásos harci erőt eredményezett.A faroktámasz általában egy hattyú nyakát és a fejét utánozva igen inpozáns volt a gálya farában. A hajótest kettős végű volt,tehát kiszámithatatlan volt a hadszintéren,mert bármikor bármely irányban tudott navigálni.
Ezeket a hajókat mindössze egy árboc támogatta és un.forestay, feszítővel és a deadeyes segítségével rögzítették. A négyszögletes vitorla hevederben végződött,és erre az árbocra húzták fel a vitorlát,mely ún clewed brails tipusu volt. A nagy szár-post orrárboccal vagy Artemon árbocal segíthették erős széljárásban a hajó előrehaladását és ezt tette a hajót sokkal irányíthatóbbá.A rügy-vitorla a szenátusi zászló felvonására szolgált.