Bunte Quh

Panavia Tornado IDS

1:48, Italeri No.2648 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik 105 alkatrész, tipikus Italeri minőség (valami van, de nem az igazi). A felületek szépek, vékony panelvonalakkal, szegecsek sehol nincsenek. A kabin, futóaknák, kiömlők kb 70%-ban megfelelnek az igazinak, de elnagyoltak. Sajnos ez a futószárakra is igaz, pedig nem ez jellemző a gyártóra.
A beömlőbe mellékelnek egy darab műanyaglemezt, ettől simán be lehet látni a törzsbe, a varia-szárny miatti réseken fény is beáramlik... A kiömlők nem elég mélyek, ráadásul a tolóerő-fordító lemezek mechanikáját egy az egyben elhagyták, ez hátulról nézve elég feltűnő lesz.
A mellékelt matricák két angol, egy olasz és két német gép építésére adnak lehetőséget. Az egyik német gép díszfestésű, a haditengerészet 90. évfordulójára nemzeti színekben pompázik. Ehhez a matricák elég jópofák, ezeket a lepedőnyí darabokat szerintem lehetetlen szépen felrakni, inkább festettem. Legalább tisztességes mennyiségű piros és sárga ívem maradt ("jó lesz még valamire haszonanyag":)).
Úgy döntöttem, hogy a „Bunte Quh” nevet viselő német haditengerészeti díszfestéstű repcsit fogom elkészíteni. Jó harsány színekből áll, az utóbbi időkben pedig nagyon „elszürkült” a vitrin, kell az új szín…:).
Mivel a festés fogja meghatározni a gépet, dobozból akarom megépíteni, csupán alap feljavításokkal (futóakna, futószár vezetékezés, kábelezés). Ez egyfelől jó, mert pl. a szívócsatornát könnyebb a védőburkolattal elfedni, mint az első lapátsorig megépíteni, de rossz is, mert az említett tolóerő-fordító mechanika nem lesz megjelenítve….ez van.
Eddig a kabin készült el, a készlet alkatrészeit használtam fel. A Katapultülések teteje viszont zárt kabin mellett is jól fog látszani, ezért fémlemezzel (mécses anyagából), drótszálból kicsit feljavítottam, valamint zsebkendőből elkészítettem az eredetin látható kheki színű vásznat.
Egy szürke alapozás után különböző színekkel (piros, fekete, ezüst, fehér) kipingáltam a műszereket, kapcsolókat. A műszerfalon levő analóg órákat nem festettem, hanem maradék matricák számlapjait raktam fel. Kevesebb macera volt, mint a festéssel, és zárt kabin alá szerintem megfelel. A kabinban még maradék matricákból az eredetihez hasonlító üzemeltetési feliratokat „helyeztem” el, növelendő az élethűséget.

A kabinnál egy komolyabban átépítendő rész van, ez a pilóta és a fegyveroperátor közötti rész. Ez tulajdonképpen az operátor műszerfalának részegységei, melyek az igazi gépen négy darab egymásra rakott, de némileg különálló „doboz”, az egyik végükön a képernyőkkel vagy analóg műszerekkel, míg a másik oldalon vezetékekkel.
Első körben lefűrészeltem az oda nem kellő részeket, majd tejfölös-pohár darabokkal befedtem a rést. A felső műszeregységet (dobozt) teljesen eltávolítottam, hogy könnyebb legyen feljavítani. Az árnyékolót vékony aluminium-lemezből vágtam ki, a vezetékek, valamint az árnyékoló szélén levő borda húzott szálból készült.
Az itt látható sodort vezetékeket drótszálból készült, először félbehajtottam, majd a hajtásnál fogva barkácsgép tokmányába szorítottam, majd lassú fordulaton megsodortam. Minél tovább „feszítjük a húrt”, annál élethűbb, szorosabban tekert lesz. A törzs összeragasztása előtt akartam a törzsféklapokat megcsinálni. Zárt helyzetben ragasztottam be, és az alkatrészek illeszkedésével kapcsolatban beigazolódott a gyanúm…illeszkedés mint olyan nincs. Nagyjából a helyükre faragtam az alkatrészeket, gyakorlatilag minden oldalából csiszoltam. Beragasztásuk után csak a bal oldali volt szintben, a jobboldali besüllyedt az „aknájába”, ezért műanyaglapok beragasztásával, majd jelentős mennyiségű tömítőanyaggal hoztam szintbe.

A törzs első részének összeragasztása után alul persze jó sok csiszolni való maradt. Miután a egyenletes lett a felület, újrakarcoltam az eltűnt panelvonalakat. A képeken nem látszik annyira, de ez szörnyen sikerült. A vonalak egyenesek, de szélességük és mélységük állandóan változik ( jól el..b énáztam, na), ráadásul itt fehér lesz a felület. Szóval nincs más hátra, eltömítettem, és újrakarcoltam ezt a részt. Közben kifúrtam a gépágyúk helyét, majd rózsaszín injekciós tűből készítettem az eredetinek jobban megfelelő szőszájfékeket.

A futóaknák kidolgozása is elég elnagyolt, de csak néhány vezetéket pótoltam, különböző vastagságú drótokból, húzott szálakból.
A festés Testors fényes fehérrel történt, majd különböző színekkel kihúztam a kábeleket, befuttattam az egészet, majd lereszelt pasztellkréta-porral „összekoszoltam”.
Az alsó törzsfélbe jó erősen kell beragasztani őket, mert ez tartja a gép súlyának 2/3-át! Miután kész lett, még a törzs-futóakna csatlakozásokhoz plusz öntőkeret darabokat ragasztottam, nem sajnálva (de nem is túllocsolva!) a ragasztót. Miután megszáradt, jó vastagon bekentem tömítőpasztával ezeket a csatlakozásokat. (Paranoiás vagyok, egyszer elég volt átélni, - hogy a legszebbnek vélt F-18 makett a világon:) - egy halk reccsenéssel, „behúzta” a futókat a polcomon…)
A futószárakon is pótoltam a vezetékeket, valamint az orrfutón két rugót. Ezek rozsdabarna színűkkel elütnek a fehér futószártól, és egyáltalán nem voltak jelölve sem. A festés hasonlóképpen ment, mint a futóaknáknál.
A beömlőket piros-aranyos tubusból készült takaróponyvákkal takartam el, ugyanilyenek lesznek a kiömlőkön is. Felragasztásuk, csiszolásuk közben a baloldalit véletlenül elroppantottam, plusz egy órás meló volt a kijavítása, de merevítőket ragasztottam bele, nehogy másodszor is gebasz legyen.
A törzs összeragasztása közben kell a szárnyakat a helyükre rakni. Miután összeragasztottam a törzset, nem maradt sok tömíteni való (ez hogy történhetett?). A szárny előtti „váll” felragasztása során aztán megértettem, miért ment eddig minden olyan simán…
Első körben az említett „vállaknak” olyan illeszkedésük volt a törzsféklapoknak. Miután eldolgoztam őket, kiderült, hogy a törzs réseihez képest a szárny körülbelül 3 mm-rel hátrébb van a kelleténél. Így nemcsak hátul lehet átlátni a törzsön, ahova hátsó állásban amúgy is behúzza a gép, hanem elöl, a belépő éleknél is…Na itt egy kicsit elpakoltam a cuccot, mielőtt az egészet bedobtam volna a kazánba.
Kb. 3 hét után vettem megint elő, és úgy oldottam meg, hogy a szárny belépő élére ragasztott öntőkeret-darabokkal, tömítővel „eltömtem” a rést. Ez az eredeti gépen nem így van, és a szárnyak is előrébb vannak, de már csak ilyen alakhibás lesz, és nagy Tornado-gurunak kell lennie, aki kiszúrja. A kabintető felragasztása után vettem észre, hogy egy darab drót valahogy a belső keretre ragadt. Mivel aznap ezzel kezdtem a munkát, rend volt az asztalon, fogalmam sincs, honnan és hogy lóghatott be, de amint minden megszáradt, észrevettem, hogy ott „vigyorog”. A törzsön fúrtam egy lyukat a kabinba, ott, ahol nem fog látszani, és egy hajlított drótdarabbal lepiszkáltam. Ezután hiába ráztam a gépet, nem esett ki belőle, azóta ott zörög az orrban. (Ez az én keresztem, nem tudok, csak „zörgős” maketteket építeni.)
A helyzetjelző lámpák voltak még hátra. A beömlő oldalán is van egy-egy, ezeket úgy alakítottam ki, hogy a szárnyvégre ragasztottam az átlátszó, színezett műanyagot, ott becsizsoltam/políroztam, majd óvatosan letörtem, és a helyére ragasztottam. A törzy alján és tetején levő NATO-szabvány piros fényeket csak festés után rakom fel.
Most végre eljutottam oda, hogy festhessem, ami a sok rosszul takaró szín és a rengeteg kötelező maszkolás miatt nem volt egyszerű. A fekete színű részeknél 8 réteg festék van a felületen. A festéshez Testors olajalapú festékeket használtam.
Először kapott egy szürke alapozó réteget, simán feketéből (1749) és fehérből (1745) kikeverve. Utánna jött két réteg fehér (1745), majd a fehér részek maszkolása. Nem reszkíroztam, bevontam az összes fehéren maradó felületet, és a többi színnél is így tettem. Az éleknél tamiya szalagot használtam, a többi részen OBI-ban kapható sima maszkolószalagot. A gép oldalán, valamint a függőleges vezérsíkon levő sárga fekete csíkokat úgy vágtam ki, hogy a készlethez adott matricára ráragsztottam a maszkolószalagot, és az alapján szikével vágtam körbe.
Két réget sárga után jöhetett a piros(1503), hál isten ebből elég volt egy réteg is. A gép alján levő kék háromszöget is festettem, ezt revell kék és fehér keverékéből, eredeti fotók alapján kevertem ki. A fekete részek után szabadítottam meg a röpcsit a maszkolószalagoktól, hát lett egy fél szatyort....
Hál isten alig egy két helyen kellett javítani, két nap alatt megvolt tokkal vonóval.
A matricázás nem okozott gondot, szeretm az Italeri matricáit, szép színűek, felsimulnak. A lepedőnyi darabokat persze festettem. A német precizitásra jellemző, hogy viszonylag sok üzemeltetési felirat található az eredetin, díszfestés ide vagy oda :).
Koszolással nem bántam csínyán, mert jópár fotót láttam úgy hogy kifejezetten mocskos volt, kaptam az alkalmon. A panelvonalakat B-s rotringgal húztam ki, aztán lereszelt pasztelkrétaporral jelenítettem meg a olajfolyásokat, és a Tornadoknál "kötelező" hajtóműkorom a gép végénél.
Függesztményként csupán póttartályokat raktam fel, amiket viszont "gyárilag" nem festettek át, így zöld színűek. Éltem a lehetőséggel, érdekesen néz ki a gép.
Ey réteg fényes lakkot fújtam a gépre, hogy a színek és matricák egyforma fényesek legyenek.
Összességében...hááát...eredetéből fakadóan nem volt egy sétagalopp összerakni, de végül is egész mutatós lett dobozból építve is.
Fedélkép
Fedélkép
A keret
A keret
B keret
B keret
C keret
C keret
Matrica 1
Matrica 1
Matrica 2
Matrica 2
Kabin 1
Kabin 1
Kabin 2
Kabin 2
Kabin 4
Kabin 4
Katapult előtte-utánna
Katapult előtte-ut…
Törzsféklap jobb
Törzsféklap jobb
Gépágyú
Gépágy
Futószárak
Futószárak
Dekli plusz egy potyautas
Dekli plusz egy…
A kabin készen
A kabin készen
jelzőfény jobb-bal
jelzőfény jobb-bal
A szárny-törzs csatlakozás alakhibája
A szárny-törzs…
Maszk1
Maszk1
maszk2
maszk2
maszk3
maszk3
kész1
kész1
kész2
kész2
kész4
kész4
kész5
kész5
kész6
kész6
Bal oldal
Bal oldal
kabin készen
kabin készen
jobb profil
jobb profil
előlről
előlről
2007.12.01.
Utolsó módosítás: 2008.02.14.
Tóth Balázs (Blasio), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Charger
2008.01.17. 22:39:48
Hali!

Jó cikk,szép kitt lesz!
Megvárom míg befejezed és utána elkezdem a saját tornado-mat!XD
Blasio
2008.01.18. 10:12:48
Köszi! Már jóval előrébb tartok, még egy óra csiszolás a függőleges alatt, és végre mehet rá az első réteg festék! Mostmár télleg folytatom a cikket is :P De ha neked is Italerid van... vedd meg valamelyik gyártó tömítőőaszta, előállító üzemét! :D!
Charger
2008.01.18. 14:09:34
Hát nekem is italerim van-> http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev1/301-400/Rev380_Tornado_Dadone/rev380.htm
Szerintem ugyanaz,csak más csomagolásban..
Blasio
2008.01.19. 00:05:11
Ugyanaz. Szép lesz, ha kész lesz, deerre az építésre emlékzeni fogsz.
Charger
2008.02.02. 20:27:37
Hali!

Jóllátom,hogy maratást is használtál hozzá?Ilyet hol lehet beszerezni?(a replicában voltam,de ott nem volt):S!
Blasio
2008.02.04. 09:04:54
Nem használtam hozzá, amit látsz, az piros aranyos tubus belső fele, valamint mécses fém "küblijének" anyaga. Ritkán használok fotómaratást, most ráadásul igyekeztem dobozból építeni.
Most gyorsan utánnanéztem, az Eduardnak volt hozzá kabin kiegészítője, de már nem gyártja. Az ABER oldalán sem találtam :P
Úgyhogy sajna nem tudom, hol lehet hozzá szerezni.:(
Charger
2008.02.06. 19:32:30
jolvan,köszi!
Most "illszetettem"össze a kabintörzsfalakat....hát valami katasztrófa...:)
Charger
2008.02.16. 20:57:00
Gratulálok!nagyon szép munka!
Blasio
2008.02.16. 23:12:46
Köszi! Kalappal a tiedhez :) !
Emil
2012.11.15. 19:40:16
Nekem egy olyan kérésem lenne hogy le tudnád mérni az orrkúp hosszát mert nekem sajnos újat kell gyártanom és nem tudom a méretét:S
Köszi!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció