Bagolynak született (volna)

Arado Ar-240 C-2 Nightfighter

1:72, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik A II. világháború egyik sikertelen német fejlesztés újabb típusát bemutató makett doboza került az asztalomra. Elméletileg a Messerschmitt 110-es Zerstörer váltótípusának tervezték, de fejlesztése megrekedt prototípus fázisában. A készlet - korát tekintve - nem lehet mai darab, ennek ellenére a kivitelezés jónak tűnt (persze lehetséges, hogy felújították a szerszámokat).

Az alkatrészeket két szürke és egy átlátszó öntőkeret tartalmazza. A felületek szépek, finom panelvonalakat találunk rajtuk. Sorjás elemek elvétve fordulnak csak elő, de ezek eltávolítása nem nehéz feladat. Néhány kilökőtüske nyoma azonban nehezen hozzáférhető helyre került, ezeket bajosabb lesz majd eltüntetni. Illeszkedés szempontjából jeles osztályzatot érdemel a készlet (legalábbis az én példányom), alig kell valahol tömíteni. Az illesztések hajszálpontosak, némi egybecsiszolásra van csak szükség.
A kidolgozottságra sem lehet panasz. A kabin oldalfalaira ugyan ráöntve találjuk a különféle kezelőeszközöket, dobozokat azok elég jól kivitelezettnek tűnek. Az archív fotók tanulsága lapján így nézhetett ki a fülke, bár némi vezetékpótlás nem árthat. A pilótaülések kisebb átalakításra, illetve hevederezésre szorulnak.
A futóaknák is szépen kivitelezettek, kialakították a belső bordázatot is. A futószárakat több alkatrészből állíthatjuk össze, de azért lehetőség van egy kis „sufni-tuningra” is. :)

Összességében véve kellemesen és gyorsan építhető készlet saját tapasztalatom szerint, kisebb javításokkal is mutatós gép építhető.


Az építés a szokásos mederben folyt: először a kabint és a hozzátartozó elemeket vettem kezelésbe. Eltüntettem azokat a tüskenyomokat, amelyek látható részen voltak az oldalfalakon, majd az egészet RLM 66-ra festettem. Ugyanígy tettem a padlólemezzel is.
A műszerfalat matricaként kapjuk (illetve kaptam volna, ha boltban vásároltam volna. Így két másik makett matricái voltak benne) és maga az alkatrész is elég vaskos. Ezért előbb elvékonyítottam egy finomabb körömreszelőn, majd elkészítettem rá a műszereket. Ezek négyzet alakú kiemelkedő házait a következőképpen csináltam: megfelelő méretű fúróval lyukat fúrtam egy darab műanyag lapba (tejfölös pohár), majd nagyító mellett szikével kivágtam. Az apró tárgyat nedves fogpiszkálóval szedtem fel és ragasztottam a helyére. Amikor elkészültem szintén RLM 66-ra festettem mindent és száradás után a keretek fekete színt kaptak. Fehér színnel történt szárazecsetelés után beépítésre készen is állt.

Ezalatt megszáradt a kabin, így folytathattam a festést: megfestettem a különböző eszközöket és dobozokat, majd szárazecseteltem a szürke részeket világoskék, a fekete részeket fehér színnel. Az eredeti kormánypedálokat levágtam és újakat készítettem helyettük. A botkormányt hagytam eredeti alakjában, de az üléseket maróval kimélyítettem és behevedereztem. A rádiós lövész periszkópját fotók híján nem bántottam, csak festettem és szárazecseteltem.
Következő lépésben a törzsön található géppuskák tornyait állítottam össze, mert ezeket összeragasztás előtt kell a törzsbe építeni. A műanyag „csöveket” injekciós tűre cseréltem, majd beállítottam a rögzítő gyűrűt, hogy azért a torony forgatható maradjon. Az így elkészült törzsfeleket a tornyok behelyezése után összeragasztottam és a kisebb szintbeli eltéréseket egybecsiszoltam. Az eltűnt panelvonalakat fémvonalzó mellett újrakarcoltam.

Mivel a panelosztások nagyon könnyen eltűntek, így jobbnak láttam kicsit mélyíteni őket. Az eredeti vonalak alapján ez nem is volt nehéz, csak arra kellett vigyázni, nehogy megszaladjon a karctű. Karcolgatás után a szárnyak összeállításával folytattam a munkát, ezeket 4-4 darabból rakhatjuk össze. Az illeszkedés tökéletes, az illesztési
vonalakat nem szükséges teljesen eltömíteni, hiszen azok egyben panelosztások is. A kilépőéleket viszont okvetlenül vékonyítsuk el, mert nagyon vastagok. Ehhez egy kollégám ötletét vetettem be: filctollal végighúztam az éleket, majd addig reszeltem a szárny mindkét oldalát, míg a vonal leheletvékony nem lett.

A továbbiakban a motorgondolákat készítettem el, hogy a szárnyakkal összeragaszthassam. Első lépésben RLM 02 színre festettem a belső felületeket (a szárny alsó felén is), majd száradás után barna pasztellpor és nedves ecset segítségével befolyattam őket. A gondolákban található műszereket(?) és vezetékeket megfestettem, majd száradás után összeragasztottam a szárnnyal. A továbbiakban a törzs hátsó részét összeragasztottam a vízszintes és az osztott függőleges vezérsíkkal. A kész nagy egységeket már könnyű volt összeállítani, csak a pontos illesztésre és a szimmetriára kellett figyelni.

A kipufogósorokat vörösesbarna színre festettem, majd téglavörös és fekete pigmenttel átecseteltem, hogy égett-rozsdás hatású legyen. A légcsavarokat feketésszürkére festettem a légcsavarkúppal együtt (egybeöntve adják őket), a mozgatómechanizmus pedig alumínium. A motorgyűrűk belseje fekete lett, ide mindenképpen érdemes valami szitaanyagot beragasztani, mert különben látszik az üresség. Ezeket egyelőre csak ideiglenesen tettem fel, hogy a festés után majd a helyükre tudjam illeszteni a légcsavarokat.

A FuG radar antennáinak "agancsait" sötétszürkére festettem, kivéva az alsó két-két darabot. Ezek piros-fehér színű figyelmeztető jelzést kaptak.

A festés előkészítéseként zsírtalanítottam a makettet egy szappanos vizes átmosással. a szárítást hajszárítóval végeztem, óvatosan nehogy megolvasszon valamilyen alkatrészt. Első lépésként egy réteg világosszürkét vittem fel, amely kihozta a hibákat. Ezeket kijavítottam és újból csiszoltam, mostam a gépet. A végleges színek felül MM világosszürke és MM matt fekete alul. A szürkét két rétegben vittem fel, az egyes rétegek között finom vizes polírozással tüntettem el a porszemeket és a festési hibákat. A matt feketénél is így jártam el, az utolsó réteget pedig vizes bázisú hobbyfestékkel festettem.

Az apró foltozást fülpiszkálóval készítettem. Először sűrű festékbe mártottam, majd egy lapon kinyomkodtam belőle a festék nagyját. Amikor már nem hagyott "vastag" nyomot, akkor összepöttyöztem vele a szürke részeket. Így ha csak távolról és ellenfényben is, de hasonlít az eredetire. :)
Végezetül beragasztottam a futószárakat, üveglapon beállítottam a lapított kerekeket, feltettem a kabintetőt és a radar agancsait. Az ideiglenesen feltett motorgyűrűket levettem, beléjük ragasztottam a propellereket, majd visszahelyeztem őket. Így már csak az aprómunka maradt hátra, nameg összeollózni a matricákat. :)

Folyt. köv. :)
egyben

A főbb részegységek összeállítva. Elég pofás a dolog és nem azért, mert én csináltam...:))
egyben
kabin bal
kabin bal
kabin jobb
kabin jobb
kabin egyben

Még kisebb-nagyobb igazítások várnak rá, de alakul.
kabin egyben
felszerelve I.

Alakul a berendezés, ülni már lehet! :)
felszerelve I
felszerelve II.
felszerelve II
Futóaknák
Futóaknák
kipufogók

Ezeket lehet, hogy még finomítani kell, mert túl erősre sikerült a rozsda...
kipufogók
Arado futók I.
Arado futók I
Arado futók II.
Arado futók II
antennák I.
antennák I
antennák II.
antennák II
Ar-240 013
Ar-240 013
Ar-240 015
Ar-240 015
Ar-240 016
Ar-240 016
Ar-240 018
Ar-240 018
2007.12.13.
Utolsó módosítás: 2008.01.01.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
leveliroka
2011.02.06. 02:41:44
Tetszett, jómagam is szemet vetettem a típusra, jó referencia lesz a te maketted.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció