Anyagkiválasztás
Pintér György - Múzeumi krimik Mielőtt nekifognánk makettet építeni, felmerül a kérdés: miből?
Nos, felvázolok egy pár lehetőséget és leírom a véleményemet, tapasztalatomat és ezt szeretném kérni mindenkitől, aki tud érdemben, szóljon hozzá!

Én eddig papírból-kartonból építettem a buszaimat. Viszonylag olcsó és jó megoldásnak bizonyult, de megvannak a hátrányai. Bár sokféle méretben, színben kapható, több rétegben, vastagon kell építkezni ahhoz, hogy elég erős, egyenes legyen.
A hajlításokat egy irányba könnyű megoldani, de több ívben nem lehet és csak nagyon óvatosan mert törik. Az illesztéseket eltűntetni szintén nem lehet, vagy csak csiszolással-tömítéssel ami után viszont festeni kellene. Ez egy nagy makett esetében kivitelezhetetlen. A legnagyobb probléma pedig a hullámosodása-vetemedése az időjárás változásoknak köszönhetően.

Jött ugye az új gondolat, ami talán a legismertebb: sztirol.
Nagyjából 2-3000 Ft körül van egy 1mx2m-es lap, ami azért sokáig elég lehet. Vágni viszonylag könnyen lehet, mint a kartont, hajlítani is, szintén egy irányba. Ragasztani se nehéz tehát jónak tűnik. A gondom ezzel megint az, hogy egy sarok kerekítést hogyan lehet kivitelezni. Hallottam olyanról, hogy folyékony sztirol, de nem ismerem. Aztán ott a következő dolog, hogyha nehezen is elkészül egy kaszni, valamivel alapozni majd festeni kell (ami mint tudjuk sose lesz szép, főleg ekkora méretben) vagy fújni, amihez drága kompresszor és festékszóró szükséges.

A másik gondolatom a rétegelt lemez (szürkelemez) lett volna, ez préselt-rétegelt vastag karton. Hajlítani ugyan nem lehet, de úgy, mint a fánál illeszteni, csiszolni igen. A baj az, hogy nagyon nehéz vágni, alapozni-festeni pedig nem lehet, mivel foszladozik. Tehát elutasítva!

Ugyanakkor meg kell említeni még a vas, fém lemezeket is, melyből a rézlemez tűnik megfelelőnek. Viszont ezt nehéz lenne vágni, ragasztni nem is lehet csak forrasztani (no comment) és hajlítani ugyan könnyű, egy sarok illesztés megint csak kivitelezhetetlen, tehát veszett ügy.

Jött egy új ötlet, ami valóban jónak tűnt! A Nikecell másnéven Hungarocell. Ebből bármit meglehet csinálni, nézzük csak meg a csomagolásokat, távirányításu modelleket, szobrokat vagy diorámákat. Remekül vágható (külön létezik hungarocell vágó mely egy szálat melegít ezzel könnyíti a dolgunkat) , csiszolható, a ragasztónál viszont figyelni kell, mert sokminden oldja. Már itt is a probléma. Ha elkészül egy szép kaszni (úgy gondolom 1 cm vastagból gyönyörű formát lehetne készíteni, tényleg szinte bármit) le kell valamivel alapozni festés előtt. Mert ugye nem szeretném, hogy apró pöttyökből álljon. Na most erről rengeteget olvastam, de egyiket se láttam. Van aki azt mondja hagyományos festékkel kell lekenni, mások a tapétaragasztóra esküdnek.
Egy szakember azt mondta műgyantával kell bevonni (ezt nem részletezem). A másik, amiről képeket is láttam, valaki lekente 2 réteg autólakkal, majd gittelte. Tehát ez nagyszerű megoldásnak tűnne, csak az alapozást, festést kellene valahogy megoldani. Kísérletezéshez viszont minden drága.
szines karton
szines karton
lemezek
lemezek
polisztirol
polisztirol
A Doka és a sztirol
A Doka és a sztirol
A kész Doka
A kész Doka
A Vector és a rézlemez
A Vector és a ré…
A Vector és a rézlemez
A Vector és a ré…
A Vector és a rézlemez
A Vector és a ré…
A Vector és a rézlemez
A Vector és a ré…
faros

A fa farosom förccs gittelve, Elvileg ezt a Hungarocellel is meglehetne csinálni két réteg autó lakkozás után.
faros
GF modell

Nagy Attila barátom és az 1 mm-es sikó lemez
GF modell
GF modell

Nagy Attila barátom és az 1 mm-es sikó lemez
GF modell
IMG_20130609_150730

Sajnos tönkrement. Pedig ebbe merevítések is voltak, hurkapálca.
IMG_20130609_150730
IMG_20130609_150738
IMG_20130609_150738
IMG_20130609_150748
IMG_20130609_150748
IMG_20130609_150838

Sajnos a 250-es is elcsavarodott, pedig ezt már egyszer szétszedtem. Akkor az ablakok is nagyon hullámosak voltak az írásvetítő fólia miatt, ezt kicseréltem plexire, eddig bírta.
IMG_20130609_150838
IMG_20130609_150850
IMG_20130609_150850
IMG_20130609_150932
IMG_20130609_150932
2011.05.11.
Utolsó módosítás: 2013.06.09.
Petya
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Varjúbácsi
2011.07.23. 10:23:48
Petya!
Én elég sok 1/35-ös cuccot építek scratch kivitelben, tervrajz, fotó alapján. Nálam a stirol a favorit, ráadásul csak a 0,5-öst használom, több réteget egymásra ragasztva. A ragasztáshoz pillanatragacsot használok. Az ives formák találkozását én úgy oldom meg ( mint nálad a busz tetőrésze a hátfalnál) hogy az ívekett felbontom közelítő háromszögekre, majd a megszilárdulás után tömítem és csiszolom. Ha nincs kompresszorod és pisztolyod, nagyon jó minőségű festékek kaphatók spray kivitelben, sőt sok cég tölt flakonba kikevert színt. Nekem pl. ilyen a MALÉV kékem.
Sjoca69
2011.07.23. 17:24:15
Varjúbácsinak igaza van. A legjobb a sztirol. A profik is azzal dolgoznak. A sokszorosított alkatrészek pedig általában műgyantából vannak öntve. Az általad publikált képekről annyit, hogy a Doka makettek homlokfala és hátfala műgyanta, a tető és az oldallemezek sztirolból készülnek. A Vector MTB és IKARUS az egy teljesen más téma, mivel azok galvanoplasztikai eljárással készülnek. Viszont a mesterdarabok ott is sztirolból. Fémlemezből készülnek a múzeumi 1:10-es vagy nagyobb makettek, bár pl. a Közlekedési múzeumban látható egy 1:10-es Ikarus 435 proto, ami szintén nagyrészben sztirol és műgyanta. Egyébként a plexi-t is gyönyörűen lehet hajlítani, pl. Ikarus 260-as szélvédőhöz.
Sjoca69
2011.07.23. 17:28:03
Amúgy a képeken látható MTB trolibusz hátsó részének íveit a tető és a hátfal találkozásánál szépen el lehet sztirolból készíteni. Egyébként szinte bármit, mivel annyiféle profil is kapható már.
Petya
2011.07.23. 18:30:23
Varjúbácsi!
Mivel lehet tömíteni? Láthatnánk valahol képeket ezekről a modellekről? Kíváncsi lettem! Egy kedves ismerősöm is egyszer sztirolból készített egy 260-ast (adatlapomon linken látható-Nagy Attila) így valószínű tényleg az lesz a legjobb megoldás.
Sjoca69!
Tessék elolvasni a cikkeimet (legalább a Vector 66-ost)nem mondtál újat!
A Múzeumi buszokat jól ismerem, de azok nem házilag készültek!
A plexihez csak annyit, hogy régóta abból csinálom a buszaim ablakait, melegen hajlítom.
Sjoca69
2011.07.23. 19:21:23
Akkor bocsánat, hogy reagáltam a hozzászólásodra. A múzeumi buszokból több is házilag készült, például a 435-öst Gyürky Dániel édesapja és kollégái készítették. A 396-ost pedig Kota Péter. Az 1:25-ös tömegközlekedési makettekből is van jópár, ami nem a Kézműipari kivitelezőben készült, mint ahogyan a te 211-esed sem. A 211-es konkrétan az Ikarusban készült és kb 10-12 darab lett elajándékozva. De 250,266,260,280,256,-os és STEYR IKARUS is készült ugyanabban a kivitelben. Elolvastam a cikkeidet. A BNV-n kiállított makettek nagyrésze olyan kivitelű volt, mint a te 211-esed. Mégegyszer elnézést, hogy beleokoskodtam!
Sjoca69
2011.07.23. 19:35:31
Tömíteni többnyire tömítőpasztával szoktak. De jó az autókhoz használt késtapasz is, csak festés előtt meg kell várni, amíg rendesen eltűnik belóle az oldószer, mert képes megmarni a már kész festést, és nem a festés után, hanem 2-3, akár 5 nap múlva is. Amúgy, ezek az én vitrinemben pihennek: http://www.youtube.com/user/gyurky2009#p/u/0/q6cZ5KPnH0M
http://www.youtube.com/user/gyurky2009#p/u/1/TuarTGUYuQs
http://www.youtube.com/user/gyurky2009#p/u/2/fF8ldqQsCrg
http://www.youtube.com/user/gyurky2009#p/u/3/rtHY7bupPDc
Petya
2011.07.23. 20:14:06
Félreértesz! Nem kötekedni akartam, csak kicsit elkanyarodtál a témától, ráadásul olyan dolgokkal, amik levoltak írva korábban is. Ha írtál volna egy e-mailt, szívesen elbeszélgetek ilyesmiről, de itt konkrétan a házilag készíthető anyagkiválasztás-ról lenne szó.
(Nem azt mondtam, hogy a Múzeumban látható buszok közt nincs olyan, ami házilag készült. Megkell említeni Gyula 1/18-as papír 280-asát is, amit megvásároltak annak idején és azóta is keresi. Ez egy kényes téma és a dolgok szavahihetősége érdekében kérdezem, hogy ezeket a dolgokat lehet bizonyítani valahogy? Gondolok itt arra, hogy a 211-esből 10-12 db lett, ráadásul "ajándékozva". Szerintem a króm asztali díszekre gondolsz...az utolsó képeimen látható gyárban volt vitrinben található 1/25-ös modellekből 1 db készült. Nekem ez fontos lenne, hogy ne legyenek tévhitek. Én úgy tudom, hogy az Ikarus gyár dolgozói közül voltak akik készítettek modelleket, de nem a gyárban, hanem a Képzőművészeti Kivitelező és Iparvállalat közreműködésével. Itt említeném meg Kondor Lászlót és Kondorai Ferencet, akik lenyűgöző modelleket készítettek. A Múzeumban egyébként több modell is van, nem mindegyik van kiállítva. Ezek főleg 1/10-es méretarányok. Tanúlságos lehetett pár éve a "Gördülő Legendák" című kiállítás. Gyürky-ék pedig tudtommal hivatásos modellezők, de ha egyszer nyerek a lottón, akkor Én is rendelek egy 280-ast). Ami a tömítőt illeti....gondoltam, hogy tömítőpasztával lehet...konkrétan a nevére lettem volna kíváncsi, mert Én csak a Neoflexet ismerem.
Varjúbácsi
2011.07.23. 20:24:28
Petya!
Tömítéshez én a Milliput standard-ot használom, ez egy kétkomponenses anyag,kikeményedés előtt úgy lehet vele dolgozni, mint az agyaggal, kikeményedés után nagyon jól fúrható, megmunkálható,csiszolható, polírozható. Néhány cuccom fenn van a makett.org-on, a harcjárműves részben. Egyszer volt, hol is van.., Krasnaya Zvezda, Littorina blindata, a páncélozott villamos
Sjoca69
2011.07.23. 20:45:36
Én a Tamiya pasztáit szoktam használni, de használtam már neoflexet is, de mondom, kicsit agresszívabb az oldószer benne ezért írtam, hogy jól ki kell száradjon. A sztirolt nem bántja tökéletesen használható. A Tamiya paszták kicsit drágábbak, de finomabbak. A modellekre visszatérve, a 211 esedből kb. 10 12 darab készülhetett ezt olyantól tudom aki a gyár modellező műhelyében dolgozott, vannak képeim több modellről, amik szintén ugyan azokkal a szerkezeti részekkel(hátfal, homlokfal,kerekek, díszrács,stb.) készültek, mint a tiéd. Pl.256-os proto.
Ezeket ajándékként átadták egy-egy nagyobb megrendelőnek az 1:1-es autóbuszok átadásakor. Én láttam már ugyan olyan 211-est, mint a tiéd csak bordó volt és nem zöld.(egy vasútmodell gyűjtő tulajdonában) Sajnos erről nincs képem, de pl. a 256-os a fotón is ugyan olyan zöld, mint a tiéd. A 280-as sárga. Egyébként az Ikarusban készült fotón is van mégegy 211-es.
A Kézműipari Kivitelező Vállalat teljesen más téma, amúgy Senior Gyürky is ott tevékenykedett anno.
Az Ikarus Gyárban rengeteg makett készült reprezentációs célokra. Nem az aluöntvényekre gondoltam. :-) Azok nem makettek, hanem levélnehezékek. :-)
A gyár tanműhelyében is voltak 1:10-es modellek. Sőt volt egy BNV-n kiállítva egy olyan 280-as is a 80-as évek elején, aminek még a műszerfali visszajelzői is úgy világítottak, mint az eredetinek. Nyitásjelzők, az egész világítás, minden úgy működött, mint a nagyokon. Ebből sem egy készült! Ez is 1:10-es volt. Az Akácfában is voltak makettek anno. Eltűntek. :-) Ugyan úgy, mint a gyáriak jórésze. Ami a közlekedésibe került, vagy a tatai útra az csak a maradék. A vaterán is volt már fent más 1:25-ös ikarus is. Pl utoljára a FAÜ csuklós egy példánya, aminek a testvére szentendrén van. Sőt a Közlekedésiből is tűnt már el makett, persze hivatalosan selejtezésre került, mert szállítás, vagy mozgatás közben javíthatatlanul tönkrement. De egy magángyűjtőnél figyel.
Petya
2011.07.23. 20:52:43
Varjúbácsi!
Körülnéztem, amit eddig láttam szép aprólékos munka, Gratulálok! A kész makettek is megtekinthetők valahol? Itt olvastam több érdekes dolgot is, pl.: offszetlemez.
Sjoca69!
"Egyébként az Ikarusban készült fotón is van mégegy 211-es" Ha arra célzol ami a cikkemben a vitrinben van, akkor ez az a példány, ami itt van mellettem. Legalábbis "állítólag" a kettővel előttem levő tulaja a gyár bezárásakor jutott hozzá abból a vitrinből.
Érdekes dolgokat írsz, mostmár egyesítsük tudásunkat! Megtennéd, hogy írsz egy e-mailt és küldesz képeket az említett dolgokról? Válaszban megy az Enyém is, szintén képekkel! Köszi!
Sjoca69
2011.07.23. 21:50:46
Persze, csak elő kell szednem beszkennelni a képeket, mert ezek eredeti fotók papíron, és sajnos nem túl jó a minőségük. Ma már nem ígérem, de mindenképp írok privátban és küldök képet is. A fotón azon kívül is van még1 211-es ahol a tiéd van bekarikázva legfelső sor bal szélső modell. Az is 211-es csak már a későbbi verzió. A szélvédő elől és hátul a tetőig ér. Egyébként a bordó is ilyen volt, amit láttam, ilyen második szériás.
Varjúbácsi
2011.07.24. 11:08:31
Petya!
Az offset lemez egy kb.0,2mm vastag - szerintem - aluminium lemez, amit nyomdász ismerősöktől lehet beszerezni. Érdekes ötvözet, annak ellenére, hogy vékony, nagyon jó tartása van.
Kész makettet azért nem tudok mutatni, mert engem igazából az építés, és a közben felmerült problémák megoldása érdekel. Ha már kész az építés, abszulút elvesztem az érdeklődésemet a makett iránt, és általában már ott a következő feladat, ami nagyon motívál. Ezért van a szekényemben vagy 20 festetlen cucc! :-))
Petya
2011.07.25. 17:18:11
Varjúbácsi!
Akkor az is tárgytalan, de a kis alkatrészekhez valóban kiváló. Ilyet még nem is láttam! Mármint, hogy csak az építés fogjon meg valakit...Én alig várom mindig, hogy kész legyen! (holnap jelenik meg az utolsó papír buszom). Ami az alapanyagot illeti...mostmár biztos, hogy a következő buszomat sztirolból fogom készíteni, aztán meglátjuk.
Sjoca69!
Igazad van! Rendben, várom a mailt!
Tremere86
2011.08.10. 15:52:14
Szervusz.
Én sztirolból építettem meg a honlapon is láható 44M Tas páncélosom, ezenkívül építettem egy német torpedó naszádot szintén sztirolból kisérleti céllal, valamint most építem a V-4 harckocsi makettjét, és szerintem egy kis tömitéssel és csiszolással, no meg rutinnal tökéletes hatást lehet elérni a sztirollal.
Petya
2011.08.12. 13:32:17
Tremere86! Igen, Én is a sikó lemez mellett döntöttem. Kár, hogy az építésről nem csináltál képeket! Kíváncsi lettem volna a tömítésre, illesztésekre! Sjoca69! Továbbra is várom azt az e-mailt, ami nem fog megjönni....
Tremere86
2011.08.25. 08:41:22
Szia Petya! Az építés folyamatáról azért nem készítettem képeket mert eredetileg nem terveztem, hogy felteszem a járgányt az oldalra, csak saját magam érdeklődése miatt épült meg a Tas. A V-4 esetében amit most építek már készítek a folyamatról is fotókat, ha elkészül azt is megosztom veletek.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció