Az Amodel makettjeiről sokaknak nem kimondottan a csúcstechnikájú maketteknek jutnak az eszükbe. Azonban az 1:72-es 2004-ben megjelent An-26-al más a helyzet. Erre a doboztetőn megtalálható német Modellfan magazin Modell des Jahres 2004 kitüntetése ad némi sejtést...
A makett felületén szép, lehetlen vékony panelvonalakat találunk. A törzset 4 fő részre bontva kapjuk. Szerintem egy kicsit túlzás volt ennyire szétbontani (elég lett volna két félre is). Főleg úgy hogy egyetlen egy illesztést segítő "csapot" sem kapunk, továbbá az illesztési felület sem teljesen egyenes, szóval ragasztás előtt ajánlott a többszöri szárazpróba. A törzsek belseje jól kidolgozott, megtalálható bennük a belső bordázat.
A makettet elkészíthetjük nyitott rámpával is. Ebben az esetben fontos hogy szépen ki lehessen dolgozni a tehertért. Az Amodel gondoskodott róla hogy ne legyen olyan nehéz dolgunk. Ide is mellékeltek több kezelőpanelt, a lehajtható üléseket, valamint a tetőtért is elég részletesen. A tehertér padlóját nem árt egy kicsit feljavítanunk, ugyanis szegecs egy darab sincs rajta, és hát a nehéz rakományok berakását könnyítő sín is enyhén szólva sorjás volt az én példányomon. Ennek a lefaragását már egyébként megtettem, és nem is olyan nehéz mint gondoltam :) A pilótakabin, a fedélzeti mérnök helye...stb egész részletes. Azonban fontos lesz a részletképek beszerzése, ugyanis az Amodel a legelső "menüpontnál" a pilótakabin összerakásánál meg leírja hogy milyen színekkel ajánlott festeni, azonban ezután legközelebb majd csak az összeállítás vége felé a választható gépek festési útmutatóinál találkozunk ilyennel. Nekem nagyon tetszett, a maketthez mellékelik a WC-t is :) Egyébként ha akarjuk hogy ebből látsszon is valami akkor kivághatjuk az oldalajtót is, ugyanis mellékelnek egy kinyitott ajtót nyitott kilinccsel.
A kisebb alkatrészek elsőre kicsit bumfordinak tűnnek, de jobban megnézve szerintem nem azok. Csak a levágásuk nem lesz egyszerű feladat, mivel ukrán szomszédaink elég "erősen" hozzáöntötték az alkatrészeket az öntőkerethez. Továbbá kicsit túlzott lendülettel adagolták a makett elkészítéséhez a műanyagot, így időnként jó kis sorjákkal találkozhatunk. A futóművekből is kétfélét kapunk. Egy szettet megterhelt géphez, és egyet az üreshez. Nagyon tetszett az a megoldásuk, hogy a függőleges vezérsík tövében lévő piros helyzetjelző lámpához külön adják az izzót és a lámpabúrát. A kerekeket előre lapítottan kapjuk. Az áttetsző alkatrészek egyébként egész jól áttetszők.
A makett építése egyébként elég kalandos feladat lesz, ugyanis az alkatrészek számát az öntőkeretre nem írták rá, szóval azokat mindig az alkatrésztérképről kell "puskázni".
A makettet egyébként jó nagy dobozba csomagolták, ehhez képest viszont az alkatrészeket nagyon szétbontották, az alkatrészeket összesen 20 öntőkereten találjuk meg. Na jó az is igaz hogy szerencsére van belőlük bőven, ugyanis több mint 200 alkatrészből áll a makett. Ami kibontás után nagyon tetszett, hogy a két nagyobb törzsfélt tartalmazó öntőkeret kivételével az összeset egy zacskóba stócolták. Olyan púpos volt a doboz mikor megvettem mint egy teve...
Összesen 4 géphez kapunk matricát. 2 orosz, egy UN és egy ukrán géphez.
Ez a makett a késői verzió. Ha a magyar gépek közül akarunk építeni, akkor vagy megépítjük az "új" 110-est, vagy annyi teendőnk van mindösszesen hogy a jobboldali hajtóműgondola bal oldalán ki kell alakítanunk a korai változatokra jellemző beömlőt. Ez nem túl nehéz feladat, könnyen orvosolható. Egyébként Amodelék gyártották a korai verziót is.
Összességében elmondható a makettről hogy egy nagyon-nagyon jó alap, amit egy kis feljavítással (Extratech két maratást is kiadott hozzá, bár ezek mellé még bőven elfér a házi tuning) rendkívűl szép, élethű makettet építhetünk. Ehhez mindenképp szükségesek részletképek, jól használható hozzá a Kagero An-26 kiadványa. Kezdőknek azért nem ajánlom a makettet kissé bonyolult készítése miatt. Akik szeretik a légcsavaros gépeket, vagy akiket érdekel ez a gép, szerintem kihagyhatatlan makett.
Két nagyon szép makett linkje:
http://gallery.rumodelism.com/gallery/img119/m2384.shtml
http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal3/2901-3000/Gal2987_An-26_Dedigurov/00.shtm