Agresszor A-4 6. rész A VF-45 Blackbirds
Pintér György - Múzeumi krimik A század gyökerei a 2. világháborúig nyúlnak vissza. A cigarettázó, bokszoló feketerigó az ötvenes évektől a század jelképe, amikor felvették a Blackbird nevet és a század elnevezése VA-45-re változott. A 4 and 20 szlogen a jelvényben azt jelenti, hogy 24 pilóta volt a századhoz beosztva, 4 hivatásos és 20 tartalékos, de rímel az angol gyerekversere is amiben szintén 4 meg 20 feketerigó szerepel.

Sing a song of sixpence,
A pocket full of rye.
Four and twenty blackbirds,
Baked in a pie. ...

Az Agatha Christie novellát nem másolom ide be, amiben szintén a 4 meg 20 feketerigó szerepel.

A feketerigóra azért esett a választás mert kitartóan és erőszakosan küzd az ellenségeivel. http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Blackbird

1967-ben cserélték a Cougareiket TA-4J Skyhawkokra. A feladatuk azonos volt a korábban ismertetett Skyhawk századokkal.

1976 augusztusában kapták meg hivatalosan az agresszor feladatokat. Két gépet festettek át agresszor mintára, jelezve a század új feladatát. Az egyre szaporodó agresszor feladatok végül kiszorították az addigi műszeres tréninget, ami a tantermekbe szorult vissza. A század az egyéb feladataitól megszabadulva Cecil Fieldről áttelepült Key West légibázisra. Cecil Field a Floridai-félsziget tövénél van, Key West, meg a végén.

1984-ben a feloszló VF-171 agresszoroktól kaptak három A-4E gépet. A gépeken három szürkéből álló minta volt amit Boca Chica mintának hívtak, de hamarosan átfestették. A mintát a Key West környékén előforduló sok korallsziget és körülötte levő sekély, majd mélyebb tenger változatos mintája inspirálta. Ezeket a gépeket Boca Chica Bogeys nak hívták.

A key, korallszigetet, korallzátonyt is jelent.

Boca Chica (kis száj), a sziget neve, amin a Key West légibázis található, ahol a VF-171 települt és ahova a VF-45 is áthelyezésre került.

Bogey a mumus, a láthatatlan rém, a katonai szlengben az ellenséges gép, a radaron feltűnő jel, de akár UFO is lehet.

1985-ben a század elnevezése VF-45-re változott. Ebben az évben már Fallonra ideiglenesen áttelepülve repültek a CVW-1 gépei ellen gyakorló légiharcot.

A Cecil Fielden levő F/A-18 gépek növekvő száma szükségessé tette a csapásmérő gépek számára is a megfelelő légiharc oktató eljárások kidolgozását. A hasonló, F-14-esek számára készült FFARP program mintájára kidolgozták az SFARP (Strike Fighter ACM Readiness Program) programot.

1987-ben az első, a legnagyobb és az egyetlen keleti parti F-16N-el repülő agresszor századdá váltak. A legnagyobb és egyetlen cím csak 1989-ig élt, amikor hat gépet átadtak a VF-43-nak, amikor azok leadták a Kfirjeiket. Érdekes, hogy erre azért volt szükség, mert nem tudtak megállapodni az F-16N-ek civil üzemeltetőjével. A szerződés átdolgozását követően 6 gép végelegesen Oceana bázisra települhetett. A hat gép átadása érzékenyen érintette a század szuperszonikus tréning kapacitását, amit ex-USAF agresszor F-5E gépekkel pótoltak.

1989-ben 8 A-4E, 4 TA-4J, 10 F-16N és kettő TF-16N géppel rendelkeztek és nem csak az F/A-18-as századoknak de az F-14-es századoknak is repültek ACM-et.

A VF-101 F-14-esei akik a keleti parti RAG század voltak az Oceana bázisról, rendszeresen repültek át Key Westre kihasználni az agresszor repülési lehetőséget és a ragyogó jó időt, ami Oceana bázison messze nem volt általános. Néhány VF-101 oktató kiképzést kapott Skyhawkra és rendszeresen repültek a számukra biztosított gépekkel.

Az agresszor képességeik jelentősen növekedtek, miután a Navy-Air Force TACTS (Tactical Aircrew Combat Training System), a légierő és a haditengerészet, egyesített agresszor kiképzési programjának gyakorló területévé választották a Florida környékén lévő tengerrészt. Az eligazító és bemutató termek a VF-45 század szomszédságában épültek fel.

A VF-45 még túlélte az 1994-es költség csökkentési programot, de 1996-ban a századot megszüntették.

Érdekes sztori, hogy 1992-ben egy nem repülős tábornok látogatta meg a századot és megdöbbent, hogy a gépekre vörös csillag van felfestve. Azonnal elrendelte az eltávolításukat.

Ismert gépszámok

149651 17
149653 12 A 2. képen a Boca Chica kamó.
149977 01 15 A 15-ös gépen a minta nem szürke tigris akar lenni, hanem a hullámzó vizet imitálja.
151033 00
151038 16
151050 14 Ritkaság, amikor sima TPS kamóval látható agresszor gép. Az A-4 TPS színei 36320/36375/36495.
151064 10 Több képen a Boca Chica kamó és annak átfestett változata..
152004 11 A szürke szürke mellett, a kék szürke kombináció is több gépen előfordult. Több esetben a sötétebb színt átfestették később.
152067 11 Boca Chica és az utódja.
152070 13 Rövid ideig lehetett felfestve a dzsungel minta, mert csak kevés kép van róla. A púp, csak púp volt a Skyhawk hátán ezért hamar leszerelték. Extra tömeg, extra légellenállás, nulla haszon.
153461 T Az egyik első gép amit átfestettek az agresszorkodás kezdetén. A színek 36440, 36495, 36231.
153469 01 06 14 T
153471 02 06 T Érdekes, lehetett a barna barna kamós gép a tenger felett.
153497 T A másik korai átfestés. Talán 35414, 36307 és 35109.
153506 T
153690 01 04 T
154292 06 T Érdekes festés. A zöld valami kézi keverés lehet.
154298 04 T
154318 00 03 05 T Egy Ferris mintás gép 1984 körül.
154319 00 T
154327 03 05 13 T Talán ezen a gépen volt a legváltozatosabb festés, 7 mintát számoltam össze. A zöld mintája szinte mindhárom esetben azonos helyen van.
154617 03 T Egy másik zöld mintás gép.
155110 02 14 T Ezen a gépen is volt legalább három minta. Úgy látszik egy időben megunták a szürke mintákat és áttértek VSZ szimuláló üzemmódba.
158083 01 16 T Ezen a gépen is látható a Boca Chica minta.
158136 15 T És még egy zöld mintás gép. Sajnos nem tudom, hogy ezek egy időszakban voltak-e zöldek, vagy váltották egymást.

Jelzések, festés

A gépek nem voltak annyira egységesen festve, mint a VF-43 század gépei, de nem is volt olyan színkavalkád, mint akár a Topgun, akár a VF-126, esetén. Többnyire két három szürkét és kéket használtak.

A gépek függőlegesén rendszerint ott van az AD kód. Amiből az A, az Atlanti óceánt jelenti. Kezdetben nem volt vörös csillag a gépeken, majd később több méreteben megjelent a függőlegesen. Egy rövid ideig a csillag helyett a századjelvényt festették fel, majd ismét a csillagot, ekkor a piros orr szám helyett zöldet használtak.
bb
bb
17_149651 US NAVY A-4F AD 1990
17_149651 US NAVY A-…
17k USNavy A-4E 149651 VF-45 -- March 88, Key West
17k USNavy A-4E…
12c A-4E 149653b
12c A-4E 149653b
12d A-4F 149653
12d A-4F 149653
12b 224a0b8baFile0008
12b…
12a 16425d0541img206
12a 16425d0541img206
F:\AIR\_Modern\Aggressor_and_nonstandard\USA\A4\kamók\VF45 AD\149977 01 15
F:\AIR\_Modern\…
15 A-4E 149977, VF-45, 1991.
15 A-4E 149977, VF-…
15t A-4E 15...7
15t A-4E 15...7 'AD-…
00 150033
00 150033
00 img_858381_12235592_1
00…
16 151038a4evf45ad 1989
16 151038a4evf45ad…
16g 00280 A-4E 151038 AD16 VF-45 111990
16g 00280 A-4E…
16gb 4e151038AD-616
16gb 4e151038AD-616
14  A-4E 151050 VF-45
14 A-4E 151050 VF-…
14 A4F VF45
14 A4F VF45
14 A4F 151050 AD14 VA45 GREAT SHOT
14 A4F 151050 AD14…
14A-4e151050AD-614
14A-4e151050AD-614
10a 151064a4evf45ad
10a 151064a4evf45ad
10a_151064c
10a_151064c
10b_151064a
10b_151064a
10bc A4E 151064 AD10 VF45 REFRAMED
10bc A4E 151064 AD10…
10bc va45 151064d 1987
10bc va45 151064d…
10bc_A-4E #151064
10bc_A-4E #151064
11 A4NavyAgressor11A
11 A4NavyAgressor11A
11a OB-035
11a OB-035
11 152067 USN A-4E AD 1984
11 152067 USN A-4E…
11b JULY 1986 Serial 152067 VF45
11b JULY 1986 Serial…
11b A-4E 152067 AD
11b A-4E 152067 AD
13 A4E 152870 AD
13 A4E 152870 AD
13 382242894_ceaa9b7df7_o
13…
xTA-4J 153461 VA-45 new camo Cecil Field Dec 76
xTA-4J 153461 VA-45…
01 153469 USN Ta-4j VF-45
01 153469 USN Ta-4j…
14 TA-4J, 153469, VF-45, Jun 86x
14 TA-4J, 153469, VF…
06 va45 153469
06 va45 153469
02b 4xl
02b 4xl
06 FEB 1988 Serial # 153471
06 FEB 1988 Serial…
xTA-4J 153497 1976
xTA-4J 153497 1976
x TA-4J 153497 1976
x TA-4J 153497 1976
xTA-4J 153506 Key west aggressor
xTA-4J 153506 Key…
04 153690 TA-4J VF-45 1992
04 153690 TA-4J VF-…
01zTA-4j153690AD-601
01zTA-4j153690AD-601
06TA-4J-154292-Bill-Spidle
06TA-4J-154292-Bill-…
04 TA-4J #154298
04 TA-4J #154298
04 vf-45 154298
04 vf-45 154298
00 TA-4J 154318 AD00 VF-45 AT KEY WEST 15.10.1991 B7
00 TA-4J 154318 AD00…
00 TA-4J_154318_AD-600_VF-45_Key West_27.02.90
00 TA-4J_154318_AD-…
05 USN  TA-4J  154318  AD-05 VF-43
05 USN TA-4J…
13_TA-4J #154318
13_TA-4J #154318
00 TA-4J #154319
00 TA-4J #154319
00 TA-4J 154319 AD-00 at 28-June-1987
00 TA-4J 154319 AD-…
03 154327ta4jvf45ad
03 154327ta4jvf45ad
03gg 154327 USN TA-4J VF-45
03gg 154327 USN TA-…
03z 154327ta4jvf45
03z 154327ta4jvf45
03zjres  DN-ST-93-03343
03zjres DN-ST-93-…
05b TA-4J 154327
05b TA-4J 154327
05gg TA4J 154327 AD05
05gg TA4J 154327…
13z TA-4J 154327 AD13, AD06
13z TA-4J 154327…
13zb USN TA-4J   154327   AD-13  VF-43
13zb USN TA-4J…
03 TA-4J 154614 AD03 VF45
03 TA-4J 154614 AD03…
02brj TA-4J 155110
02brj TA-4J 155110 '…
02cb 155110a
02cb 155110a
02z TA-4j155110-AD-602
02z TA-4j155110-AD-…
02zb_155110b
02zb_155110b
14 USN  TA-4J   155110  AD-14  VF-43
14 USN TA-4J…
01 TA-4J 158083 AD01 VF45
01 TA-4J 158083 AD01…
01kj TA-4J 158083
01kj TA-4J 158083
16 158083 USN TA-4J AD-16
16 158083 USN TA-4J…
15 TA-4J, 158136, VA-45, Sept 1984
15 TA-4J, 158136, VA…
2011.05.03.
Utolsó módosítás: 2011.05.05.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció