Agresszor A-4 4. rész A VF-126 Bandits
Pintér György - Múzeumi krimik VF-126 Bandits

A század VA-126 jelzéssel 1956-ban alakult Miramar bázison. Először F7U-3 Cutlass, később F9F-8 Cougar és FJ-4 Fury gépekkel repültek. Később A-4-es átképző század lettek, a típus korai változataira képeztek át pilótákat. 1960-ban kapták a F9F-8T gépeket és kezdték meg a sugárhajtású gépekre való felkészítést és a műszeres repülő tréninget a Csendes-óceáni flotta részére. A nevük hivatalosan VF-126 Seahawks lett és 1965 októberében átálltak a TA-4F gépre. Az agresszor tevékenységet 1964 októberében kezdték TF-9J, TA-4F és A-4E gépekkel az F-8 és F-4 típusátképző századok részre, majd később az A-6-os századok részére is. Ekkor még a gépeket nem festették át, azok az eredeti festésüket viselték. 1972-ben a század közvetlen támogatást nyújtott az új F-14-essel felszerelt VF-124 századnak. 1978-ban A-4F gépeket kaptak, hogy ezzel erősítsék az agresszor lehetőségeiket. 1981-ben a nevüket az agresszorokhoz jobban passzoló Bandits-ra (banditák) és a jelvényüket is megváltoztatták. 1987-ben megkapták a csúcs agresszor gépeket az F-16N-t. A századot 1994 áprilisában feloszlatták. A század szoros együttműködésben dolgozott a Topgun és a VFC-13 századokkal.

Az agresszor feladatok mellett Out-of-Control tréninget is folytattak T-2C gépekkel 1978-tól. Itt azt gyakorolták, hogy ha a gép kontroll nélkül dugóhúzóba kerül, átesik stb., akkor mit lehet és kell tenni a gép megmentéséért.

Egy kis magyarázat a Navy századneveihez, a VF = Navy Fighter, VA = Navy Attack; VC = Navy Composite, VFA = Navy Fighter/Attack, a V a merevszárnyú gépeket üzemeltető Navy és Marines századok kezdőbetűje. A composite, vegyes századot jelent, ahol több típus is van.

Festés

Az agresszoroknál szokásos tarkabarka állomány repült a VF-126-nál. Nem igazán lehet mindig korrekt festés kódokat adni, mert a festések nagy része adhoc mix volt. Ott és akkor, csak arra a gépre festették fel. El lehet indulni szabványos FS színekből, de ne legyen senkinek lelkiismeret furdalása, ha saját színeket kever a kiinduló festékekből.

Ismert gépszámok

149666 30
150073 31
150110 26 35
151044 24 33
151059 32
151988 30 34
152858 07 15 T Jól látható a hátsó kabinban az elhúzható függöny, amit a vakrepülés gyakorlásához használtak.
152861 00 14 600 T
153489 15 T
153491 16 T
153512 06 11 16 T
153513 12
153518 04 T
153525 02 T
153678 10 T
154181 20
154183 00
154190 24
154209 21
154288 622 T
154289 06 13 613 T
154313 03 13 T
154314 601 621
154325 17 T
154330 05 10 15 605 T
154334 15 T
154338 04 11 T
154631 14 T
154632 14 T
154634 02 T
154657 04 13 T
155017 21
155018 24 27
155025 26
155030 24
155031 22
155036 23 52
155064 25
158477 16 T
159483 30

Szu-27-es kamó

Az utolsó években a maradék gépek egységes kamuflázst kaptak. A mintát állítólag a Szu-27-es mintája inspirálta. Az AMARC-on az el nem adott gépek ezzel a kamóval állnak a mai napig. A gépeken lovis századjelvény látható.

154173 22
154183 23
154209 21
154334 15 T
154632 14 T
155018 27
155030 24
155034 ?
155037 26
155064 25
158454 12 T
158477 16 T
159483 30
159486 32
160039 33

Pár gépnél bizonytalan a gyári szám. Ezek képét a végére tettem. Sajnos a MiG-21 standard mintás TA-4J-ről ez az egyetlen fotó.
aaj.sized
aaj.sized
30 A-4 149666 VF126 NJ23
30 A-4 149666 VF126…
30b A4E 149666 VF-126 1992
30b A4E 149666 VF-…
31_150073
31_150073
26 A-4E 150110 4-1988
26 A-4E 150110 4-…
35_150110 US NAVY A-4F SKYHAWK VF-126
35_150110 US NAVY A-…
35b VF-126A-4E35
35b VF-126A-4E35
24 A-4E_151044_MOffett_04JUL87-c
24 A-…
33 151044a4evf126nj
33 151044a4evf126nj
32 151059a4evf126
32 151059a4evf126
32aj A-4 151059
32aj A-4 151059
32bb151059NJ632
32bb151059NJ632
30 151988a4evf126nj 199305
30 151988a4evf126nj…
34 A4F 151988
34 A4F 151988
07ab TA4J 152858 NJ07 VF126 1982
07ab TA4J 152858…
15b TA-4J 152858 NJ-15 VF-126 in April-1982
15b TA-4J 152858 NJ-…
00j TA-4J #152861 198711
00j TA-4J #152861…
00sj TA4J 152861 NJ00 VF126 METALIC RARE 1982
00sj TA4J 152861…
14j 198505 152861
14j 198505 152861
600gr TA-4J 152861 NJ-600 VF-126 1980
600gr TA-4J 152861…
15 TA-4F 153489
15 TA-4F 153489
15 TA-4J 153489
15 TA-4J 153489
16 TA-4F 153491 NJ 616 VF-126
16 TA-4F 153491 NJ…
16_TA-4J, VF-126, 153491 Miramar CA, June 1989
16_TA-4J, VF-126,…
16a_153491 US NAVY TA-4F SKYHAWK NJ VF-126 1989
16a_153491 US NAVY…
06gr TA-4J 153512
06gr TA-4J 153512
06gr vf126 198403
06gr vf126 198403
06k TA-4J153512VF-126May1801986
06k TA-4J153512VF-…
11k USN A4 153512 198902
11k USN A4 153512…
11k2 TA-4J #153512
11k2 TA-4J #153512
11k3 TA-4J SKYHAWK 153512
11k3 TA-4J SKYHAWK…
11z TA-4J 153512
11z TA-4J 153512
16k 153512 US NAVY TA-4J 198804
16k 153512 US NAVY…
614 153512 US NAVY TA-4J SKYHAWK VF-126 1980
614 153512 US NAVY…
12 TA-4J 153513
12 TA-4J 153513
12c JULY 1990 Serial153513 VF-126
12c JULY 1990…
12c TA4J 153513 VF126. MAY 84
12c TA4J 153513…
612 US.NAVY SKYHAWK TA4J VF126 153513 NJ-612 1981
612 US.NAVY SKYHAWK…
04 153518 1984
04 153518 1984
02 TA-4J  154634  02   VF-126
02 TA-4J 154634 02…
10_153678
10_153678
20 A-4F 154181 NJ20 VA127 NAS MIRAMAR 1983
20 A-4F 154181 NJ20…
20 A-4F 154181
20 A-4F 154181 'NJ-…
20 A-4F154181VF-126NASMirimar1983
20 A-4F154181VF-…
20g_154181a
20g_154181a
20gn 154181
20gn 154181
00db A-4f154183NJ-600
00db A-4f154183NJ-…
24 A-4F 154190 VF-126 NJ-624 Cuba flag
24 A-4F 154190 VF-…
21 U.S. Navy A-4F 154209 VF126
21 U.S. Navy A-4F…
622 TA-4J 154288 VF126 1977
622 TA-4J 154288…
622 TA-4J 154288 VF-126
622 TA-4J 154288 VF-…
06db 154289c
06db 154289c
13 154289, NJ-613 1981
13 154289, NJ-613…
613_154289 US NAVY TA-4J VF-126
613_154289 US NAVY…
03br_Ta40
03br_Ta40
03hb
03hb
03br TA-4J 154313 NJ03 VF126
03br TA-4J 154313…
601 TA4J 154314 VF126 15 OCT 1977
601 TA4J 154314…
621 TA-4J 154314 VF126 1977 09
621 TA-4J 154314…
17 TA-4J #154325c
17 TA-4J #154325c
17 TA-4J 154325b
17 TA-4J 154325b
17gr A-4 154325
17gr A-4 154325
05 TA-4J #154330
05 TA-4J #154330
10 154330ta4jvf126nj 1991
10 154330ta4jvf126nj…
15 TA-4J_154330
15 TA-4J_154330
605 154336
605 154336
15abta4334
15abta4334
15gr A4NavyAgressor15
15gr…
04f NJ-604 15xxxx
04f NJ-604 15xxxx
11 TA-4J 154338
11 TA-4J 154338
11fb USN TA-4J 154338 NJ-11 VF-126
11fb USN TA-4J…
01b TA4J 154631 NJ01 VF126 NICE TAXISHOT
01b TA4J 154631 NJ01…
01g TA-4J 154631NJ01, 198204
01g TA-4J 154631NJ01…
11 TA-4JVF-1261546312311Krausephoto
11 TA-4JVF-…
14_TA-4J VF-126 Miramar CA June 1989
14_TA-4J VF-126…
14ta4632
14ta4632
02b_ta4634
02b_ta4634
04 154657e 1982
04 154657e 1982
13b TA-4JVF-126154657313
13b TA-4JVF-…
13gb TA-4J 154667 NJ613 VF126 REFRAMED
13gb TA-4J 154667…
21ab A-4 155017
21ab A-4 155017
21a 87222 USN A-4F VF-126
21a 87222 USN A-4F…
21c A-4F 159017
21c A-4F 159017
21cb A-4F #155017
21cb A-4F #155017
21x 155017 USN A-4F VA-126
21x 155017 USN A-4F…
21z A-4F 155017 NJ621 VF126
21z A-4F 155017…
21g APR 199204 Bandits Skyhawk BuNo 155017, NJ-621
21g APR 199204…
24b 155018%20VF-126
24b 155018%20VF-126
24z A-4F 155018 NJ624 VF126
24z A-4F 155018…
27 155018 199305
27 155018 199305
26 A-4F 155025 NJ-626 VF-126
26 A-4F 155025 NJ-…
26A-4f155025NJ-626
26A-4f155025NJ-626
24 155030 USN A-4F VF-126 AGRESSOR
24 155030 USN A-4F…
22 A-4F 155031b
22 A-4F 155031b
22 A-4F 155031, VF-126, 1992.
22 A-4F 155031, VF-…
23 A-4F 155036 NJ623 VF126c
23 A-4F 155036 NJ623…
23 vf126 155036b 199110
23 vf126 155036b…
23d A-4F 155036
23d A-4F 155036 'NJ-…
25 155064 USN A-4E VF-126
25 155064 USN A-4E…
25 A-4F 155064
25 A-4F 155064
16 TA-4J, 158477, VF-126, 1992
16 TA-4J, 158477, VF…
16a_TA-4J-616II-89MIRAMAR
16a_TA-4J-616II-…
30 rs DN-ST-92-09860.JPEG
30 rs DN-ST-92-09860…
22 154176a4evf126nj
22 154176a4evf126nj
23blugrey2
23blugrey2
21 154209a4fvf126nj
21 154209a4fvf126nj
15TA-4154334VF-126Jul1993
15TA-4154334VF-…
14 ta-4j Clip_3
14 ta-4j Clip_3
27A-4155018July1993
27A-4155018July1993
24 155030a4evf126nj 1993
24 155030a4evf126nj…
A-4 Navy 155034
A-4 Navy 155034
26 MAR 1994 Bandits Skyhawk BuNo 155037, NJ-626
26 MAR 1994 Bandits…
25 155064h
25 155064h
31407748039
31407748039
12_TA-4J, VF-126, 158454 Miramar CA July 1993
12_TA-4J, VF-126,…
16407745885
16407745885
30 A4M 159483 VF126 1992
30 A4M 159483 VF126…
32 199208
32 199208
33 0450
33 0450
na
na
01g rscropDN-SN-84-09578
01g rscropDN-SN-84-…
12 xvf126
12 xvf126
07 AU-21
07 AU-21
007jb TA-4J007
007jb TA-4J007
2011.04.08.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Hornet102
2011.04.10. 22:13:20
Nagyszerű! Mint mindig! Gratuláció! Várom a folytatást!:)
Levix
2011.04.11. 09:02:13
Köszönöm! A te hozzászólásaid inspirálnak leginkább! Remélem azért, más is olvassa ezeket a cikkeket. Hahó, rejtőzködő olvasóim, itt az ideje a coming out-nak. Lépjetek ki a fényre! Magatok közt vagytok, itt mindenki dilinyós makettező. :)
F-16
2011.04.15. 23:00:24
Én is szoktam olvasni az írásaid Levi! Szokás szerint nagyon jó!!!! Én örülök ha Skyhawkot látok, akár egyet is! Hát még ennyit! :-)
A baleseti statisztikájukról nyilvánosságra hoztak valamit? Arra azért kíváncsi lennék! (Mondjuk 100ezer repült órára vonatkoztatva.)
Azt tudom, hogy a hajófedélzeti üzemeltetés során szegénykéim törtek, mint a ropi. :-( (Valahol 20-25 "A" osztályos repesemény/100ezer repült órát olvastam, ami elég durva. A Corsair II- nél ugyanez a számadat 10-11, az F/A-18-asnál pedig 1-1,5 volt.) Meg úgy összességében is elég "esendő" típusnak bizonyult a kis "Scooter"
De én azért imádom!!!
:-))
Mégegyszer ezer köszönet a cikkért Levi!
Levix
2011.04.16. 08:00:38
Köszönöm!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció