Pintér György - Múzeumi krimik
Nem tévedés, a harmadik résszel folytatódik a sorozat. A második rész főleg szöveges anyag lesz, a Navy agresszorokról általában, a Phantomról, az A-4-ről. Hogy ne maradjatok kép nélkül, most a Topgun jön sok képpel.
A Topgunról már írtam az F-5-ös cikkben, de azt nem akartam egy az egyben idemásolni. Így ez egy picit más lesz, érdemes elolvasni.
A TOPGUN (Naval Fighter Weapon School) eredetileg egy iskolaként indult a VF-121 nyugati parti Phantom RAG (Replacement Air Group) századon belül Miramarban. A RAG végezte az átképzést az új vadászra a Phantomra. A század parancsnoka Dan Pederson (LCdr)már 1968 végén elkezdte szervezni az iskolát, felállítani a tanmenetet. A cél, posztgraduális ACM (légiharc) képzés. Az első osztály 1969 március 3-án indult, a VF-142 és VF-143 voltak az elsők akik a négyhetes programban részt vettek. A képzés légiharcból és tantermi oktatásból állt. A legfontosabb a különböző gépek közötti légiharc oktatási és az elsajátított ismeretek ellenőrzési módszerének kifejlesztése, majd tanítása. Ne felejtsük el, ekkor még nem voltak kész módszerek, mindent akkor kellett "feltalálni", dokumentálni. A VF-126-os századtól kölcsönkért Skyhawkok szimulálták a MiG-17-est. F-8 Crusaderek és a légierő F-106-os gépei utánozták a MiG-21-est. Többen az ACM gyakorlás reneszánszaként emlegették ezt az időszakot. Az iskolát TOPGUN-nak hívták. 1972 januárjában elkezdődött a leválás a VF-121-ről, ami 1972 júliusában oda vezetett, hogy az NFWS önálló századdá alakult, saját gépeket szereztek be, mivel mindaddig a VF-126 század gépeit és személyzetét használták. A TOPGUN oktatók, A-4-essel repültek, míg a kiképzésre érkezők, a saját gépeiket és műszaki személyzetüket használták. A TOPGUN a pilótaképzésért felelt, a VF-126 pedig az agresszor repüléséket végezte az F-4 és F-14-es gépek ellen.
Az 1972-ben újra kezdődő vietnámi légiháború miatt, a TOPGUN által kidolgozott és kipróbált, gyakorlatban is bizonyított ACM tréning hivatalosan is elismert lett és bekerült a műszeres repülés oktatását végző RAG századok feladatai közé.
A TOPGUN jó pár A-4-est és három szinte roncs T-38-ast szerzett be. Az A-4E éppen kiszorulóban volt az első vonalból, a helyét az A-7 és az A-4F vette át. A Skyhawk ideális gép volt a MiG-17-es szimulálására, kicsi volt, jól manőverezett és nem füstölt a hajtóműve. És előrelépést jelentett a TA-4J-khez képest, sebességben, manőverezőképességben. A T-38-as volt hivatva szimulálni a MiG-21-est.
1975-től kezdődött az F-5 korszak, de erről már írtam a korábbi cikksorozatban. Az F-16N 1987-es érkezéséig a Topgun F-5E és A-4E gépekre alapozta a kiképzést. Az A-4E és F gépek az F-5E kivonása után is rendszerben maradtak.
1984-ben a Hornet és a Tomcat aktív szolgálatba lépését követően a tanrendet ki kellett bővíteni, hogy az az új gépek számára is megfelelő gyakorlást biztosítson. A feladatok közé fel kellett venni a földi csapásmérés gyakorlását is. 1991-ben a Marines feleslegessé váló A-4M gépeivel cserélték le a korosodó A-4E/F flottát, ugyanekkor beszereztek négy F-14-est is. A Topgun ebben az időben 60 pilótát gyakoroltatott 3 hetes adversary kurzusokban. A Power Projection kurzus hat hetes volt, itt oktatókat képeztek, aki aztán a saját századukhoz visszatérve segítették a légiharc gyakorlást. A Topgun a Fleet Air Support program keretében road showkat is szervezett, amivel helybe vitte az agresszor képzést.
1994-ben az utolsó A-4-est is kivonták a Topguntól, a pilóták F/A-18-al repültek tovább.
1996-ban a Topgun átköltözött a nevadai Fallon bázisra és beolvadt a Naval Strike and Air Warfare Center (NSAWC)-be.
Gépek
Ismert gépszámok:
149656 2 21 54 554 17 évet húzott le ez a gép agresszorként
149964 1
149969 53 TPS kamó
149971 3
149990 4
150009 24 Marines
150023 23 56 556 Marines
Az egyik legtovább szolgáló A-4-es rengeteg festési változattal.
További infó a blogomban:
http://kamuflazs-camouflage.blogspot.com/2011/03/4-vagy-mig-17-duplakamuflazs.html
150044 55 A teknős mintás gép állítólag a híres vietnámi ász Tomb (Toon) ezredes gépének másolata.
150082 0
150090 5
151033 52 Ferris minta
151095 55
152010 22 55 555
152061 57 Marines
152080 56 62 MArines
152101 53
153488 57 T Az századpk. helyettes gépe
153663 553 T Szabványos 16440 kamó
153685 57 T TPS kamó
* 153677 60 T korábban tévesen 155115-ként azonosítottam. 60_153677.jpg
154172 54 55
154173 53 55
154204 52
154209 51 56 Marines Kétféle festéssel és jelzéssel
154370 55
154632 14 T
154970 55
155000 50
155017 553
155025 50 Nem biztos, hogy a kiállítási kamóval repült ez a gép.
155027 52
155030 51
155036 52
* 155115 60 T
158171 51 Korábban már viselte ezt a mintát egy F.
* 158417 54
* 158426 52
159472 53
159473 57
159475 56
* 160034 55
160045 50
Színek és minták
Az első gépek az F-5-kön már megismert színeket használták. Volt egy kék, egy sárga barna, és egy szürke változat, fekete gépszámmal a függőlegesen. Később először a törzsön majd a függőlegesen megjelent a Topgun jelvénye. Még később a flotta bővülésével két szánjegyre váltottak, majd háromra, ekkor megjelent az orron is az azonosító szám. A máshol megszokott piros számok itt inkább kivételek voltak, a szabályos a fekete szám volt, esetleg szürke.
Figyelem! Azonos orrszám nem jelent feltétlenül azonos gépet! Ellenőrizzétek a sorozatszámot is (BuNo).
* 2011.05.14. frissítés. Minden újonnan azonosított M változat TPS kamót hordott FS 36320 / FS36495.