Agresszor A-4 3. rész A TOPGUN
Pintér György - Múzeumi krimik Nem tévedés, a harmadik résszel folytatódik a sorozat. A második rész főleg szöveges anyag lesz, a Navy agresszorokról általában, a Phantomról, az A-4-ről. Hogy ne maradjatok kép nélkül, most a Topgun jön sok képpel.

A Topgunról már írtam az F-5-ös cikkben, de azt nem akartam egy az egyben idemásolni. Így ez egy picit más lesz, érdemes elolvasni.

A TOPGUN (Naval Fighter Weapon School) eredetileg egy iskolaként indult a VF-121 nyugati parti Phantom RAG (Replacement Air Group) századon belül Miramarban. A RAG végezte az átképzést az új vadászra a Phantomra. A század parancsnoka Dan Pederson (LCdr)már 1968 végén elkezdte szervezni az iskolát, felállítani a tanmenetet. A cél, posztgraduális ACM (légiharc) képzés. Az első osztály 1969 március 3-án indult, a VF-142 és VF-143 voltak az elsők akik a négyhetes programban részt vettek. A képzés légiharcból és tantermi oktatásból állt. A legfontosabb a különböző gépek közötti légiharc oktatási és az elsajátított ismeretek ellenőrzési módszerének kifejlesztése, majd tanítása. Ne felejtsük el, ekkor még nem voltak kész módszerek, mindent akkor kellett "feltalálni", dokumentálni. A VF-126-os századtól kölcsönkért Skyhawkok szimulálták a MiG-17-est. F-8 Crusaderek és a légierő F-106-os gépei utánozták a MiG-21-est. Többen az ACM gyakorlás reneszánszaként emlegették ezt az időszakot. Az iskolát TOPGUN-nak hívták. 1972 januárjában elkezdődött a leválás a VF-121-ről, ami 1972 júliusában oda vezetett, hogy az NFWS önálló századdá alakult, saját gépeket szereztek be, mivel mindaddig a VF-126 század gépeit és személyzetét használták. A TOPGUN oktatók, A-4-essel repültek, míg a kiképzésre érkezők, a saját gépeiket és műszaki személyzetüket használták. A TOPGUN a pilótaképzésért felelt, a VF-126 pedig az agresszor repüléséket végezte az F-4 és F-14-es gépek ellen.
Az 1972-ben újra kezdődő vietnámi légiháború miatt, a TOPGUN által kidolgozott és kipróbált, gyakorlatban is bizonyított ACM tréning hivatalosan is elismert lett és bekerült a műszeres repülés oktatását végző RAG századok feladatai közé.

A TOPGUN jó pár A-4-est és három szinte roncs T-38-ast szerzett be. Az A-4E éppen kiszorulóban volt az első vonalból, a helyét az A-7 és az A-4F vette át. A Skyhawk ideális gép volt a MiG-17-es szimulálására, kicsi volt, jól manőverezett és nem füstölt a hajtóműve. És előrelépést jelentett a TA-4J-khez képest, sebességben, manőverezőképességben. A T-38-as volt hivatva szimulálni a MiG-21-est.

1975-től kezdődött az F-5 korszak, de erről már írtam a korábbi cikksorozatban. Az F-16N 1987-es érkezéséig a Topgun F-5E és A-4E gépekre alapozta a kiképzést. Az A-4E és F gépek az F-5E kivonása után is rendszerben maradtak.

1984-ben a Hornet és a Tomcat aktív szolgálatba lépését követően a tanrendet ki kellett bővíteni, hogy az az új gépek számára is megfelelő gyakorlást biztosítson. A feladatok közé fel kellett venni a földi csapásmérés gyakorlását is. 1991-ben a Marines feleslegessé váló A-4M gépeivel cserélték le a korosodó A-4E/F flottát, ugyanekkor beszereztek négy F-14-est is. A Topgun ebben az időben 60 pilótát gyakoroltatott 3 hetes adversary kurzusokban. A Power Projection kurzus hat hetes volt, itt oktatókat képeztek, aki aztán a saját századukhoz visszatérve segítették a légiharc gyakorlást. A Topgun a Fleet Air Support program keretében road showkat is szervezett, amivel helybe vitte az agresszor képzést.

1994-ben az utolsó A-4-est is kivonták a Topguntól, a pilóták F/A-18-al repültek tovább.

1996-ban a Topgun átköltözött a nevadai Fallon bázisra és beolvadt a Naval Strike and Air Warfare Center (NSAWC)-be.

Gépek

Ismert gépszámok:

149656 2 21 54 554 17 évet húzott le ez a gép agresszorként
149964 1
149969 53 TPS kamó
149971 3
149990 4
150009 24 Marines

150023 23 56 556 Marines
Az egyik legtovább szolgáló A-4-es rengeteg festési változattal.
További infó a blogomban:
http://kamuflazs-camouflage.blogspot.com/2011/03/4-vagy-mig-17-duplakamuflazs.html

150044 55 A teknős mintás gép állítólag a híres vietnámi ász Tomb (Toon) ezredes gépének másolata.
150082 0
150090 5
151033 52 Ferris minta
151095 55
152010 22 55 555
152061 57 Marines
152080 56 62 MArines
152101 53
153488 57 T Az századpk. helyettes gépe
153663 553 T Szabványos 16440 kamó
153685 57 T TPS kamó
* 153677 60 T korábban tévesen 155115-ként azonosítottam. 60_153677.jpg
154172 54 55
154173 53 55
154204 52
154209 51 56 Marines Kétféle festéssel és jelzéssel
154370 55
154632 14 T
154970 55
155000 50
155017 553
155025 50 Nem biztos, hogy a kiállítási kamóval repült ez a gép.
155027 52
155030 51
155036 52
* 155115 60 T
158171 51 Korábban már viselte ezt a mintát egy F.
* 158417 54
* 158426 52
159472 53
159473 57
159475 56
* 160034 55
160045 50

Színek és minták

Az első gépek az F-5-kön már megismert színeket használták. Volt egy kék, egy sárga barna, és egy szürke változat, fekete gépszámmal a függőlegesen. Később először a törzsön majd a függőlegesen megjelent a Topgun jelvénye. Még később a flotta bővülésével két szánjegyre váltottak, majd háromra, ekkor megjelent az orron is az azonosító szám. A máshol megszokott piros számok itt inkább kivételek voltak, a szabályos a fekete szám volt, esetleg szürke.

Figyelem! Azonos orrszám nem jelent feltétlenül azonos gépet! Ellenőrizzétek a sorozatszámot is (BuNo).

* 2011.05.14. frissítés. Minden újonnan azonosított M változat TPS kamót hordott FS 36320 / FS36495.
NFWS
NFWS
1
1
0 A-4E 150082 in May-1972
0 A-4E 150082 in May…
1 149964 1973
1 149964 1973
2 149656 USN A-4E 1970
2 149656 USN A-4E…
2_a4e_149656
2_a4e_149656
3 149971 USN A-4E 1970
3 149971 USN A-4E…
3 skyhawk7
3 skyhawk7
4 nfws 31
4 nfws 31
5 A4E 152090 FWS 1973
5 A4E 152090 FWS…
2
2
21 149656 1974
21 149656 1974
21 A-4 149656 Grey Camo
21 A-4 149656 Grey…
21 MAY 1975 Serial 149656
21 MAY 1975 Serial…
22 USN A-4E TOP GUN 1975
22 USN A-4E TOP GUN…
22 Clip_24
22 Clip_24
23 NFWS_A-4E_150023_July1974(email)
23 NFWS_A-…
24 150009 USMC A-4E TOP GUN 1974
24 150009 USMC A-4E…
24 A4E 150009 VF126 1974
24 A4E 150009 VF126…
3
3
53ta663

A gép korábban orr szám nélkül is létezett!
53ta663
554 A-4E #149656
554 A-4E #149656 '…
555blue A-4E Skyhawk USN 152010
555blue A-4E Skyhawk…
55grape A-4E Skyhawk 152010 555 NFWC US Navy
55grape A-4E Skyhawk…
556 A4E 150023 556 TOP GUN 1976
556 A4E 150023 556…
556des 150023 1977
556des 150023 1977
56desm A4E 150023 556 FWS TOP GUN 17 JUNE 1978
56desm A4E 150023…
4
4
52 JULY 1983 155036
52 JULY 1983 155036
53 149969_A-4E_07JAN81_NFWS-53_K-Svendsen
53 149969_A-…
53 152101_NA-4F_FWS_19830900
53 152101_NA-…
54 149656 A-4E  TOP GUN ,MIRAMAR 5 1979b
54 149656 A-4E TOP…
54sb 149656 198010
54sb 149656 198010
54zf A4E 149656 54 FWS
54zf A4E 149656 54…
55blue 150044 USN A-4E TOP GUN 1980
55blue 150044 USN A-…
55ghost 150044 A-4E 1979
55ghost 150044 A-4E…
55v 198202
55v 198202
55am A-4E #150044 kb1984
55am A-4E #150044…
56des A-4E 150023 VF45 TOP GUN NICE SHOT 1980
56des A-4E 150023…
56mig17 A-4E_Aggr-00 1982
56mig17 A-4E_Aggr-00…
56green A-4E 3150023
56green A-4E 3150023
56f A-4E #150023 cc1983
56f A-4E #150023…
57 A-4E 152061 57 NFWS
57 A-4E 152061 57…
5
5
50aFallonA-4park
50aFallonA-4park
50bb 20d843dbA-4F155000 199205
50bb 20d843dbA-…
50 155000_199108_01_A-4F_NFWS_KNBE_McCurdy
50…
51 A4F 155030
51 A4F 155030
52ab_A-4F, Topgun, 151033 Miramar CA June 1989
52ab_A-4F, Topgun,…
53grey
53grey
53 A-4F 154173
53 A-4F 154173
54 154172a4fnfws 1991 06
54 154172a4fnfws…
54 index
54 index
55 a-4 1992
55 a-4 1992
154970b 199204
154970b 199204
56 152080a4fnfws
56 152080a4fnfws
56st A-4F, 154209, NFWS, May 92
56st A-4F, 154209,…
56bl A4F FWS 150023. JAN 89.
56bl A4F FWS 150023…
57  DEC 1991 Serial 153488 XO
57 DEC 1991 Serial…
51 A-4F154217FWSELP1990
51 A-…
51 d651
51 d651
57 153685ta4jnfws
57 153685ta4jnfws
60 scooteramiramar11
60 scooteramiramar11
60_153677
60_153677
60 TA-4_Fightertown_FTD48-026_FTD48-027-210
60 TA-…
62A-4F7-19923
62A-4F7-19923
6
6
50 A-4M16004550NFWSMiramar01nov93Jurge
50 A-…
51 A-4M 158171
51 A-4M 158171
53 1702775 159472 1993
53 1702775 159472…
56 A-4M-159475-Bill-Spidle
56 A-4M-159475-Bill-…
57 A4M 159473 57 FWS 1993
57 A4M 159473 57 FWS…
2011.04.01.
Utolsó módosítás: 2011.05.14.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Levix
2011.04.02. 08:54:25
http://szavazo.net/showpoll.php?id=65123&type=link
Kérlek szavazzatok! Köszi
F-16
2011.04.02. 13:37:02
Nagyon jó kis iromány!! Imádoma az A-4est, egyik nagy szívem csücske. Fantasztikus kis dög!!! :-))
Az összes képet le is mentettem.
Respect és tisztelet érte Levi!!
Üdv.
Attila
Hornet102
2011.04.02. 22:08:21
Mit mondhatnék... Nagyszerű munka, mint mindig!
Gratulálok!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció