A lehorgonyzott legenda: az Auróra cirkáló

Auróra

1:400, Ogonyok
Pintér György - Múzeumi krimik Ogonyok = az Oroszországi Szovjet Föderáció Könnyűipari Minisztériuma, Műanyagjátékipari Főosztálya Ogonyok nevű Moszkvai Műanyagjáték Gyára
(esküszöm, ez a gyártó teljes neve!)

„Aurórának a hajnalt nevezték s azt a hajót is létünk reggelén...”- szavaltuk anno, minden november elején a kiglancolt tornateremben. Lelkesen, talán hittel. Egy hajó orra meredt ránk a plakátokról, hatalmasan (alulról fényképezve, rajzolva).

Mindenki tudta, ez a monstrum, az Auróra, amely leadta (?) a jeladó lövést '17 vörösre sikerült októberében (ami nálunk november volt). A kisdobosok azóta sem értik. :) Egyes renegát történetírók szerint mivel nem is zajlott a tanult módon a Téli Palota ostroma, a Néván horgonyzó Auróra semmiféle lövést nem adott le. Ki tudja? Ha viszont lőttek az jól szólt a 152-es orrlövegből.

Pár évvel később eljutottam a Néva partjára. Ez első döbbenet - milyen kicsi! Mármint a plakátokról ismert monstrum. (Így jártam a moszkvai Vörös térrel is.) Aztán rájöttem. Az akkori Magyarországon az emberek két, esetleg három cirkálót ismertek. Az egyik a Balmoral/Radzeer volt Rejtő (P.Howard) máig is népszerű regényéből, melyet az utóbbi időben a Kárpátia „csatacirkáló”-ként emleget ominózus számában, a Piszkos Fredben, no meg az Auróra. Az átlag ember nem nagyon volt otthon a különféle hadihajó osztályok között.. Így nem tudhattam én sem, hogy a cirkáló nem egy csatadöntő monstrum, hanem a kisebb, gyors hajók osztálya volt az első világháború táján. (A harmadik az Orion űrhajó.)

Az Aurórának eléggé mozgalmas élet jutott. A hajógerinc 1897 májusi lefektetésétől a szolgálatba állításig valamivel több, mint hat esztendő telt el. Az aktív szolgálatból 1948-ban kapta meg az obsitot. 6731 tonnás, 126,8 m hosszú, 16 méter széles, csaknem 7 és fél méter merülésű hajó. Az Auróra részt vett - az orosz flotta számára - dicstelenül végződő csuzimai tengeri csatában, ahol komoly sérüléseket szenvedett, majd elkerülve a japán fogságot, a sérült hajó kikötött Manilában, ahol a legénységet internálták. 1906-tól az első világháborúig több nagy tengeri úton vett részt, mint iskolahajó. A háború során aknazár-őrző és felderítő feladatokat látott el. Kazánjait és fegyverzetét, hírközlő rendszerét korszerűsítették. Szerepet játszott a bolsevik forradalom (puccs?) eseményeiben. Lövegei egy részét a második világháború idején leszerelték és Leningrád védelmében használták. Maga a hajó Oranienbaum kikötőjében állt, ahol bombatalálatok után, 1941-ben elsüllyedt. Kiemelték, majd 1947-ig kijavították. Jelenleg az Orosz Haditengerészet Nahimov nevét viselő iskolájának használatában van, mint múzeumhajó.

Nos ennek a legendás hajónak makettje került a kezembe. „Oldstyle”, a szovjet játékipar büszkesége. Puha papírdoboza nem méltó a tartalmához. Szürke alkatrészhalom és egy A/3-as lapon négy oldalnyi instrunkció, hogy lesz ezekből a szárazföld patkányok számára is megvalósítható makett? Magamfajtának, akinek hajó legutóbb egy újságpapírból hajtogatott alakzat volt, meg a filmen a Titanic, nem árt utánanézni kicsit a szakirodalomban, hogy mi micsoda. Hol a tat, mi a far meg a kikötési oldal. Nem beszélve a zászlók helyes elhelyezéséről.

Az alkatrészek precízen számozva, de csupán odavetett skicc, hogy hová is tegyük őket. Ez különösen zavaró a mentőcsónakok elhelyezésénél, rögzítésénél. Maguk az alkatrészek kissé sorjásak. Az illeszkedésük jó. Néhány kellemetlen beszívódással találkoztam. Ezek közül a legkellemetlenebbek a szellőző kürtők tölcsére alattiak. Ezek eldolgozása különösen aprólékos munkát igényel. Nem árt figyelni az lövegek védőlemeze (lövegtornya?) szélén megmaradt sorjára. Nagyon illúzióromboló, ha rojtos a páncéllemez széle.

A festéssel gondjaim voltak. Bár a szürke színnel nagyon nem tévedhetek, mégis jobb, ha utánajárok. Persze, a kérdés, mikori festés? A hajó orrárja préselt ötágú csillag fennhagyása esetén csak az 1917 utáni változatok jöhetnek szóba. A szintén e témát feldolgozó papírmakett piros színt ad a merülési vonal alatt részre. A frissebb képeken ugyanez, zöld. Na erre varrjunk gombot!

A lényeg, hogy készül az Auróra makettje. Hogy utána mi következik? Legyek stílszerű? A Patyomkin!
avrora

Ahogy a fényképezőgép látta még legenda-kora előtt.
avrora
avrora2

A kép Vlagyimir Jakubov munkája, a csuzimai csatában résztvevő hajóról.
avrora2
auróra

A mai múzeumhajó.
auróra
auroora
auroora
auroora1

félig készen
auroora1
auroora2
auroora2
auroora3
auroora3
auroora4
auroora4
2009.10.24.
Utolsó módosítás: 2009.10.25.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vrauko
2009.11.09. 18:30:11
Szia! Apró kiegészítés: az Auróra eredetileg nem a szovjet játékipar büszkesége volt, mer' egy 1969-es Heller-öntvényt vettek meg Ogonyokék. Abban az időben a Heller nyitni kívánt a vasfüggöny mögötti világra, és '69-ben megalkották az Aurorát, aaz 1:72-es MiG-21-est és MiG-19-est, 1970-ben pedig a Patyomkint. A Heller-katalógusban illusztrációként megjelent (fekete-fehér)fénykép hajszálra ugyanabból a szögből ábrázolja a hajót, mint a te fotód, de azon a képen nem két, hanem egy horgony van, és az is másképp elhelyezve, mint az újabb képen. Szárazföldi patkányoknak javallt Dékány András (Gáspár Ferenc, Rónaszegi Miklós, Verne stb.) regényeinek forgatása, és akkor tudni fogják, hol a tat (nagyjából ott, ahol a far), mi a "kikötési" oldal, szél felőli oldal, stb. A merülési vonal alatti rész a Heller rajzán is míniumvörös egyébként, ha ez segít valamit.
Sturmmann
2009.11.10. 12:33:23
Üdv! Tetszik az ötlet, mármint a hajó választás. Manapság nem sok szó esik róla, pedig ha így, ha úgy beírta magát a történelembe. Szárazföldi patkányoknak egy kis kiegészítés, a hajón lobogók vannak, nem zászlók! :) Sok sikert a továbbiakhoz! Várom a kész képeket!
Guliver
2009.11.10. 13:37:07
Szia!
A szép emlékek, amikor ott álltunk az iskola udvarán, esetleg a tornateremben és egy idegen ország forradalmát ünnepeltük...Persze nekem tetszettek az ilyen iskolai ünnepek,de borzasztó belegondolni,hogy ennyire megöregedtem. Annak idején a Nagyapámnak volt több évfolyamnyi Élet és Tudomány magazinja bekötva és benne vagy 30 oldalnyi tervrajz, ábra és építési leírás az Auróra cirkálóról...hogy száradt volna le a kezem amikor kivágtam azokat az oldalakat,milyen jól jönne most!
Én úgy tudom az Alanger is adott ki Aurórát.
Szép a hajód és én is várom a folytatást.
Üdv: Guliver
Miggyuri
2009.11.10. 16:02:25
Köszönöm mindenkinek a véleményeket és a szakszerű kiegészítéseket is. Amivel el vagyok akadva, de amúgy rendesen az a mentőcsónakok elhelyezése és rögítése, mert erről a rajz csak nagyon kb. ír. Persze van pár fotóm is. Valahogy meglesz.
Időközben nekifogtam a Patyomkinnak is. Az sem piskóta.
Guliver! Nem voltaz idegen ország. Lásd: Ki tud többet a Szovjetunióról, vetélkedők.:) Inkább testvéri (mostoha)?
Miggyuri
pcurtis
2009.11.11. 20:12:14
Szia!
Kiegészítésként szeretném ajánlani a www.wunderwaffe.narod.ru oldalt. Orosz nyelvű, de rengeteg rajz, korabeli fotó található a katonai géphajózás teljes történetéből. Úgy emlékszem az Auróra cirkálóról is van, de át kell bogarászni ( jó pár órás szórakozás ). Nagyon jó részletrajzok vannak repülőkről is. Orosz nyelvű, így az írott szöveget - én legalábbis - nem tudtam sokra használni, pedig rengeteg adat van. Ha jól vettem ki füzetek illetve könyvek vannak felrakva évekre lebontva, olvasható tartalommal. Érdemes böngészni.
Keri
2009.11.11. 20:35:41
pcurtis!
Zseniális vagy,nagyon jó az oldal!
Itt az Aurora:http://www.wunderwaffe.narod.ru/WeaponBook/Aurora/index.html
Keri
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció